Bespottelijk om boos op een dier te worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Bespottelijk om boos op een dier te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:52

jarrah schreef:
paarden kennen geen emotie


Angst is toch ook een emotie?

bokjebok
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-05-06

Re: Bespottelijk om boos op een dier te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:56

nou mijn hond
heeft net nog een schop onder zijn hol gekregen
net 1 min gelede
hij tilde zo zijn poot op vuile bloed bak


mijn paardje krijgt wel is een tik met rijden maar voorderest nix ik word niet boos ofzo zo is ze nou eenmaal

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Bespottelijk om boos op een dier te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 00:05

er is een verschil tussen straffen en straffen. een net opgevoed dier hoef je niet te straffen, hooguit te corrigeren. als een dier iets fout doet straf je nl niet, maar dan corrigeer je, en laat je zien wat wél de bedoeling is. een slecht opgevoed dier zal weleens een tikje nodig hebben, maar begrip is daarbij erg belangrijk, 9 van de 10 keer doet het beest het nl niet expres, het is immers verkeerd aangeleerd...

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Bespottelijk om boos op een dier te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 06:19

WildWings schreef:
jarrah schreef:
paarden kennen geen emotie


Angst is toch ook een emotie?

Als je even terugleest, dan staat daar dat ik mezelf al verbetert heb
Paarden kennen zeker wel emotie, maar ze kennen geen 'menselijke' emotie als boosheid oid

Needje

Berichten: 19206
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 06:49

Ow
Ik heb m'n paard anders best wel eens heel "boos" zien doen. Hoe noem je dat dat in "dierlijke emotie"?
Blijf t grappig vinden dat mensen vinden dat ze geen dieren zijn. Want ik geloof toch echt dat ook wij zoogdieren zijn.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 06:51

Needje schreef:
Ow
Ik heb m'n paard anders best wel eens heel "boos" zien doen. Hoe noem je dat dat in "dierlijke emotie"?
Blijf t grappig vinden dat mensen vinden dat ze geen dieren zijn. Want ik geloof toch echt dat ook wij zoogdieren zijn.

viewtopic.php?f=1&t=606210&hilit=

Needje

Berichten: 19206
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 06:57

Ik denk daar dus anders over.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:08

Needje schreef:
Ik denk daar dus anders over.

Dat kan
Ik hoop dat je daar eens over wilt uitwijden in dat topic, ik sta overal voor open

Needje

Berichten: 19206
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:10

Ik zou t proberen....

B_Sweet
Berichten: 619
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Jelsum(Leeuwarden)

Re: Bespottelijk om boos op een dier te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:41

mee eens...Je mag best boos worden op je pony maar....
Met een zweep slaan en met sporen keihard prikken enzo vind ik nergens op slaan!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Bespottelijk om boos op een dier te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:30

Boosheid is een energieverslindende en weinig constructieve emotie. Maar om het bespottelijk te noemen als je eens boos op een dier wordt? Dat vind ik wat ver gaan.
Het is voornamelijk nutteloos om boos te worden, boosheid komt voort uit onmacht en heeft niets te maken met het corrigeren van ongewenst gedrag. Wat niet wegneemt dat je soms duidelijker overkomt als je ook boos bent, maar dat hangt toch ook af van hoe je zelf met je boosheid omgaat
Ideaal gezien moet je correcties op gedrag volstrekt zonder emoties doen, slechts dan kun je nuchter beredeneren wat een passende correctie is en die toepassen. Emoties vertekenen inschattingsvermogen en verminderen de motorische beheersing.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Bespottelijk om boos op een dier te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:32

Waratje schreef:
Boosheid is een energieverslindende en weinig constructieve emotie. Maar om het bespottelijk te noemen als je eens boos op een dier wordt? Dat vind ik wat ver gaan.
Het is voornamelijk nutteloos om boos te worden, boosheid komt voort uit onmacht en heeft niets te maken met het corrigeren van ongewenst gedrag. Wat niet wegneemt dat je soms duidelijker overkomt als je ook boos bent, maar dat hangt toch ook af van hoe je zelf met je boosheid omgaat
Ideaal gezien moet je correcties op gedrag volstrekt zonder emoties doen, slechts dan kun je nuchter beredeneren wat een passende correctie is en die toepassen. Emoties vertekenen inschattingsvermogen en verminderen de motorische beheersing.

Hier ben ik het helemaal mee eens....

Jeetje waarom kan ik het nou nooit zo mooi verwoorden

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:42

Tijdens het rijden boos worden op een dier omdat iets "fout" doet vind ik niet te recht, zeg niet dat ik het zelf nooit doe, maar ik vind dat fout. Dat ligt aan de ruiter of iig aan andere oorzaak (slecht passend zadel)

Als jij een pony uit de wei wil halen en de pony wil naar je trappen omdat hij de baas wil zijn enzo, dan mag je best goed boos op ze worden, net als bijt gedrag. Niet te erg natuurlijk maar een pony kan wel tegen een stootje.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:48

@ Waratje, heel mooi verwoord. (sorry, wanliner)

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:52

Dat ligt eraan.
Je merkt wel of het eerlijk is of niet.

Als jij bijvoorbeeld je jonge paard leert wijken en hij doet dat niet of fout dan is dat geen reden om hem te straffen. Hij straft jou immers ook niet als jij niet de goede hulp geeft.

Maar bijt het paard opzettelijk of slaat hij dan kan hij van mij hetzelfde terug vewachten.

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: Bespottelijk om boos op een dier te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:53

@ Yvonniej: Dat is dan meer het paard op zn plaats zetten, of corrigeren, heeft imo niks met boosheid te maken?

Ik vind dat het inderdaad bespottelijk is om boos te worden op een paard. Met boosheid bereik je niet veel, meestal zit je dan teveel in je eigen woede en drijf je de boel nog al eens wat door. Vaak vergeet je als je boos bent ook om vervolgens goed gedrag te belonen.
Dat neemt niet weg dat mijn paard alles kan flikken, ik probeer zo consequent en helder mogelijk te zijn, zonder boos te worden.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Bespottelijk om boos op een dier te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:29

als een paard mij bijt word ik wel degelijk boos. maar ik verlies mijn geduld niet. dus dan geef ik een tikJE (nooit keihard, het gaat om het effect, niet om hoeveel pijn het doet), en zeg duidelijk 'NEE!'. dan weten mijn dieren voldoende. maar goed, mijn eigen paarden bijten toch niet, maar het paard dat ik nu in training heb wel. nou ja, bijten, ze knabbelt overal aan, omdat ze gewoon een ontzettende vreetzak is. ik leer haar nu het woord 'NEE' aan, omdat ik niet wil dat ze constant aan me likt enzo, maar slaan doe ik niet. ze heeft immers nooit geleerd dat dat niet mag.

paarden kennen wel degelijk emoties. ze kennen angst, blijdschap, boosheid, enz. dat zijn emoties. ze uiten het anders dan mensen, maar dat wil niet zeggen dat ze geen emoties hebben.
en inderdaad, mensen zijn ook dieren. veel mensen zien zich als de meest intelligente, verstandige (dominante) soort, maar meestal handelen ze daar niet naar... (denk aan ontbossing, het rijden op te kleine pony's, dierenmishandeling, milieuvervuiling, enz...)

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:54

Cassidy schreef:
Je mag boos worden op een paard, maar die boosheid niet op je paard botvieren. Correcties moeten op tijd worden gegeven, en dan op een manier dat ze aankomen bij het paard (en dat is van paard tot paard verschillend, het ene paard ligt bijna op zijn rug bij een stemverheffing, de ander is nog niet onder de indruk van een flinke tik)

Als boosheid leidt tot een stevigere correctie (straf vind ik een erg beladen woord) dan gepast is voor dat paard, ben je verkeerd bezig.
Maar je mag boos worden, je mag ook wat kortaf zijn naar je paard, langer dan die 3 Minuten na een voorval. Ze hebben donders goed door als ze verkeerd zitten, als je maar consequent genoeg bent en duidelijke grenzen stelt.


Helemaal mee eens.
Al vind ik wel dat je die boosheid dan weer onder controle hoort te krijgen.
Als je paard begrijpt dat hij fout zit is het goed en over. Ga dan door zoals je van tevoren ook doet.
Ligt er wel aan wat hij/zij gedaan heeft. Een ding zoals je trui vastpakken of je écht goed bijten is heel wat anders. En daarbij(echte beet) mag je best langer kwaad zijn.
Maar om zoiets onnozels wat ik het vind als je trui vastpakken vind ik dat je niet boos door hoeft te gaan.
Laten weten en vergeten vind ik bij zoiets

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Bespottelijk om boos op een dier te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:56

Ik ben het hier ook niet mee eens. Als je een dier zijn gang laat gaan gaat ie over je heen lopen en kan het nog wel is gevaarlijk worden. Tuurlijk moet je ook wel naar jezelf kijken maar om te zeggen dat dieren nooit fout zitten, nee

hildetc

Berichten: 664
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Bespottelijk om boos op een dier te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:57

roxiie schreef:
Ja ik ben het met je eens, het is toch het zelfde als met kinderen, als je ze niet af en toe op hun plek zet, gaan ze over je heen lopen..


helemaal omdat deze "kinderen' zo'n 500 kilo wegen. eenmaal de baas houd je er niets aan, dus ze moeten wel respect voor je hebben idd. en inderdaad een klein corrigerend tikje kan, maar er zijn natuurlijk grenzen (het lijkt me ook dat iedereen met een gezond verstand dat wel begrijpt) want er moet natuurlijk ook een vertrouwensband zijn en die kan er niet zijn als je te ver gaat.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Bespottelijk om boos op een dier te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:28

hildetc schreef:
roxiie schreef:
Ja ik ben het met je eens, het is toch het zelfde als met kinderen, als je ze niet af en toe op hun plek zet, gaan ze over je heen lopen..


helemaal omdat deze "kinderen' zo'n 500 kilo wegen. eenmaal de baas houd je er niets aan, dus ze moeten wel respect voor je hebben idd. en inderdaad een klein corrigerend tikje kan, maar er zijn natuurlijk grenzen (het lijkt me ook dat iedereen met een gezond verstand dat wel begrijpt) want er moet natuurlijk ook een vertrouwensband zijn en die kan er niet zijn als je te ver gaat.


bovendien zal een paard nooit zijn vertrouwen geven aan iemand die geen grenzen stelt. een paard is een kuddedier, en wil iemand (of een paard) hebben om te volgen, die aangeeft wat goed is, en die weet hoe en wat. mijn paard wordt erg onzeker van mensen die niet consequent en duidelijk zijn, en dan wordt hij gevaarlijk. als die leider er nl niet is, moet hij zelf de leider worden (de kudde heeft immers een leider nodig). en op dat moment wordt het gevaarlijk.