merrie met voernijd slaat zelfs haar veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie1976
Berichten: 213
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: papendrecht

merrie met voernijd slaat zelfs haar veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 08:09

hoi,

het staat al in de tekst dus daar hoef ik weinig meer van te zeggen.
het probleem is dat het erger lijkt te zijn als vorig jaar met het haar veulen..
het veulen van vorig jaar mocht alles bij de merrie.mee-eten uit haar bak,van haar hooi noem maar op.
vanaf de geboorte van dit veulen bijt ze het regelmatig als het wil drinken en ze slaat het als ze zelf staat te eten.het is heel bizar.gisteren sloeg ze weer en raakte ze de kleine vol op het hoofd.goddank heeft ma geen ijzers maar toch,als ze haar verkeerd raakt slaat ze het licht uit haar ogen.ik weet niet wat ik eraan moet doen.het veulen is pas een maand oud en brok eet ze nog niet maar gaat dit daalijk wel doen.meestal beginnen ze met een brokje van haar moeder maar daar krijgt ze de kans niet voor.als ze maar een stap in de richting van moeder doet haalt die uit...............

de hengstenhouder die gisteren de merrie heeft ge-insemineerd zei dat ik haar het beste vast kon zetten tijden het eten en het veulen met een bakje brokjes een end bij haar vandaan zetten en als de merrie klaar is met eten wachten met losmaken tot het veulen klaar is.
lijkt me een goeie oplossing maar het probleem is dat het veulen zo bang is dat ze stokstijf blijft staan.ze is ook een beetje kopschuw maar dat vind ik niet gek met zo'n moeder...........de merrie jaagt het veulen ook tijdens het gras eten weg.........

heeft er iemand zoeits ook meegemaakt of heeft er iemand tips???
ik zou er heel blij mee zijn want dit kan zo niet langer......

doei

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: merrie met voernijd slaat zelfs haar veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:01

pfff...moeilijk hoor...

waarom vind ze dit veulen dan minder lief zo je je afvragen?
de merrie heeft geen last van haar uier ofzo, dat ze daarom dit veulen minder bij zich duld??
zou ik toch even goed naar kijken als ik jou was...

en je hebt wel voldoende gras in de weide?
dan eventueel hooi bijvoeren misschien. ik heb geen idee hoor, maar wie weet

toch lekker veel met het veulen aan de gang denk ik zodat je ze apart kan laten eten...en t zal dan ongetwijfeld eerder er bij weg moeten vrees ik als het niet beter word, risico dat t echt fout gaat is dan te groot denk ik

skippykeuh
Berichten: 79
Geregistreerd: 19-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:44

er zijn van die etensbakken voor veulens waar moeders snuit niet ingaat en dat van je veulen wel en daar kan je korrels indoen ik heb het zelf nog niet meegemaakt misschien klikt het gewoon niet zo goed tussen moeder en dochter dat komt bij mensen ook soms voor

Nathalie1976
Berichten: 213
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: papendrecht

Re: merrie met voernijd slaat zelfs haar veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 07:52

ik denk niet dat ik die voerbak hoef te nemen want dan blijft nymph gewoon haar veulen wegjagen en zal op allerhanden manieren proberen om dat voer te krijgen waardoor ze NOG meer voernijd gaat krijgen......
het gaat er niet om dat ze voernijd heeft maar dat ze nu zelfs haar veulen wegslaat.zelfs als het veulen wil drinken als nymph staat te eten.

in ieder geval bedankt voor je reaktie

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: merrie met voernijd slaat zelfs haar veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:22

Ik zou gewoon proberen om ze toch apart te laten eten. En eventueel op gezette tijden het veulen uit een emmer laten drinken, zodat je zeker weet dat ze genoeg water drinkt.
Straks gebeurt er nog een keer wat, en is die ene klap geluk geweest.

Verder ga ik ook mee met Ellepel.

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgiƫ

Re: merrie met voernijd slaat zelfs haar veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:30

Hmm moeilijk...
Vermits ze het bij het vorige veulen niet deed zou ik eens kijken of er iets anders is dan vorig jaar.
Krijgt ze evenveel voer? Misschien heeft ze wat tekort en is ze daarom heviger naar het voer...
Als je niets kan vinden zou ik ze toch uit elkaar proberen houden. Misschien kun je het veulen wat veulenbrokjes geven terwijl de merrie eet.

Even offtopic, dit is toch die Libero merrie he? Van wie is ze weer gedekt dan? Lachen
Knap veulen is dit wel hoor, zou zonde zijn als er iets mee voorvalt Ach gut

Nathalie1976
Berichten: 213
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: papendrecht

Re: merrie met voernijd slaat zelfs haar veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 09:35

@jessje,ze krijgt nu meer voer dan vorig jaar omdat ze nu al mager begint te worden.heel vervelend....
weet je,als ik heb veulen apart laat eten komt de merrie van haar voer af om het voer van het veulen eerst te nemen.het is op dat gebied echt een kreng.ik zet haar dus maar vast zoals Lauw van Vliet me aangeraden heeft tijdens het eten en dan wachten tot het veulen klaar is..........maar ja Beau-Jendy gaat nog niet ver bij mams vandaan dus moet wel opletten dat we niet te dicht bij haar achterhoeven in de buurt zijn......
bedannkt iedereen voor de reakties.ik vind dit echt een moeilijk probleem........

en offtopic:het is idd de libero-merrie waar het over gaat.ze is gedekt door L'Esprit.zoon van Lupicor,heeft nog geen dekgegevens,is totaal een nieuwe hengst.ben erg benieuwd..........

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Re: merrie met voernijd slaat zelfs haar veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:53

mijn merrie had ook hele erge voernijd .
Toen zij 8 jaar geleden haar veulen had sloeg ze het ook de stal door zodra ze brok kreeg.
Ik heb voor de veiligheid van mijn veulen gekozen om het telkens maar de stal uit te halen en het veulen buiten de stal te voeren .

Het is heel vervelend maar dit is de enige oplossing die bij mij gewerkt heeft .

succes ermee