slechte ervaringen met castreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 19:53

Ik heb een 2 jarige hengst. En ik word helemaal gek van de vraag wanneer ik hem nu eindelijk laat castreren.
Ik heb er alleen slechte ervaringen mee. Waarom ik het niet zo zie zitten om hem te laten ruinen.
Hij is super braaf en heeft een cool karakter. Is ook niet snel onder de indruk van iets of iemand. Staat overdag buiten met een ruin en een hengst. Hij kan super goed met andere paarden overweg. Hij heeft wel iets hengstengedrag maar dat is heel goed in toom te houden.

Nu is mijn vraag wie er nog meer negatieve gedragsverandering mee gemaakt heeft na het ruinen. Of komt dat maar heel zelden voor?

Charaz

Berichten: 24361
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:33

Ik heb het niet gemerkt, de mijne is al een tijdje geruint en (hoewel ik toen vond dat hij nog niet erg hengst was) veel liever geworden.

kimmie261

Berichten: 19229
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:36

ik heb wel 10tallen hengsten laten castreren ,ook oudere hengsten,echt nooit problemen gehad...

wat voor problemen verwacht je dan??

Polaris

Berichten: 6843
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:38

Ik rijd een 4-jarig ruintje die vorig jaar gecastreerd is, en hij was zelf heel erg vervelend met rijden toen hij nog hengst was, dus hadden we hem geruint. De ingreep heeft langer geduurd dan normaal omdat hij helemaal flipte! maar t is gelukkig gelukt, en hij is nu super braaf met rijden. Af en toe hebben we het idee dat hij klophengst is, omdat hij nog zo verliefd is op merries altijd ghehe...ma dan zou hij nog net iets feller zijn. Ik zou hem niet ruinen zolang hij nog niet lastig is! maar als hij lastig wordt is het echt wel aan te raden!

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:41

Een stalgenoot van mij heeft zijn minipaardje laten castreren en die VA heeft de hele balzak afgesneden. Het genas niet goed en is gaan onsteken.
Nog een kennis van mij is haar pony kwijt doordat VA pony 2x liet enten!

Dus laat het aan een goede VA doen die al vaak paarden heeft gecastreerd!

verder heb ik goede dingen over gehoord...

mieamore

Berichten: 425
Geregistreerd: 19-09-05
Woonplaats: vlissingen zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:54

die van mij is op twee jarige leeftijd gecastreerd omdat hij echte hengstestreken kreeg, en dit te gevaarlijk werd.

hij is 16 mei geruind en alles is goed gegaan hij is nu lekker rustig en veel liever.
ik denk dat het karakter zelden negatief word door te ruinen.
en zolang het goed gaat en hij geen echte hengsten streken heeft, waarom zou je hem dan laten ruinen.
je zal zelf alles op een rijdje moeten zetten en een keuze maken

Kathmandu
Berichten: 1247
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:59

Ik heb er niet echt ervaring mee, maar paarden die gecastreerd zijn zijn over het algemeen rustiger in karakter doordat ze geen geslachtshormonen meer ontwikkelen.
Wat wel zo is is dat daardoor een jong paard die hormonen dus niet meer krijgt en daardoor lichamelijk minder ontwikkeld.
Ik snap je moeilijke keuze, ik zit er ook vaker over na te denken, maar gelukkig hoef ik die keuze in het echt niet te maken!

ladigo14

Berichten: 686
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:52

waarom wil je hem castreren als die nog geen hengstestreken heeft en zo braaf is

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 00:01


felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 08:03

Ik ben zelf een beetje tegen castreren. Maar krijg zo vaak te horen wanneer ik hem eindelijk laat ruinen. Dat ik toch erover na gaan denken.
Ik heb een tijdje een hengst gereden. Super braaf met rijden in de omgang enz. Hij brulde wel en er hing ook wat uit maar daar bleef het bij. Na het casteren is hij compleet omgeslagen. Was niet meer lekker te rijden en steigerde ook veel. Was gewooon echt gemeen geworden. Vandaar dat ik het niet zo zie zitten.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:09

Ik heb mijn paard in mei laten castreren. Hij had bijna geen last van hengstengedrag. Ondertussen is hij een stuk lastiger geworden, hij heeft me een keer getrapt en is op dit moment verschrikkelijk jolig en sterk. Ik weet alleen zeker dat dat niet door de castratie komt; hij is jong, het is lente en de merries staan op reukafstand. Logisch dat hij loopt te klieren. Stel je voor als hij niet gecastreerd was, dan was het nog drie keer zo erg geweest.
Ik vraag me af welke negatieve ervaringen je hebt met gedragsverandering, en op welke manier je andere oorzaken hiervoor hebt uitgesloten? ( kan ook via pb )
Persoonlijk zou ik er voor kiezen hem te castreren, als je er toch niet mee gaat dekken.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 08:13

Ik kan hem net zo'n bestaan geven als mijn merrie. Hij gaat overdag de hele dag naar buiten. Met een andere hengst en een ruin. Staat s'nachts op stal naast mijn merrie. Dus ik zie het nut er niet van in om te castreren. Ik heb voor een hengst gekozen en moet ik hem ook een paardaardig bestaan kunnen geven. Zonder dat ik eerst van alles weg moet laten halen. Als er iets medisch is mogen ze er af.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:18

Als jij met een hengst denkt om te kunnen gaan, en hem weidegang en een maatje kunt geven is het toch goed? Verklaart nog steeds de slechte ervaringen niet die je beweert te hebben gehad met castreren. Puberend gedrag krijg je ook met een ruin, dat gaat het castreren niet helemaal veranderen, wel de intensiteit van de knokpartijen en het doorzetten van de hengst. En een hengst kan als een blad aan een boom omslaan als de hormonen door zijn lijf gieren. En dan is er geen terugtrekken meer, dan moet je heel stevig in je schoenen staan. Ook op het moment dat je niet zo lekker in je vel zit, met 40 graden koorts toch naar stal bent gegaan om hem te verzorgen, of er even niet helemaal met je hoofd bijbent.

Aangezien ik de indruk krijg dat je alle andere topics die ik hierboven heb aangehaald niet hebt doorgelezen, voor jou de link naar een artikel van Pat Parelli, die waarschuwt voor de gevolgen van een aanvaring met een hengst. En dan heeft PP wat meer paarden langs zien komen dan jij en ik ons hele leven zullen gaan zien. Doe mij een plezier en lees iig dat artikel even door.

Pat Parelli: stallions demand savvy

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 20:03

Ik heb toch al wat hengsten gereden in mijn leven. En op diverse stallen gewerkt.
Er zat alleen een hengst tussen. Die niet gauw onder de indruk was van iets of iemand en ook super braaf was onder het zadel.
Hij was al 10 jaar en ze hebben toen besloten hem te ruinen. Hij is toen compleet omgeslagen van een mak rustige hengst naar een gevaarlijke ruin.

Ik vind dat ik hem een goed huis kan bieden met weidegang soortgenootjes en ervaren mensen die weten waar ze mee nezig zijn.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:17

felicity schreef:
Hij gaat overdag de hele dag naar buiten. Met een andere hengst en een ruin. Staat s'nachts op stal naast mijn merrie.


Hij is nu pas twee jaar. Denk je dat dat over een paar jaar ook nog gaat?

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 21:58

Ja waarom niet?
De ene hengst is de andere niet. En het is maar net hoe je ermee omgaat. We hebben meerdere hengsten waaropnder ook een 12 jarige die dus met die van mij buiten staat. En ook op stal tuissen de merries staat. Geeft alleen de eerste dag dat de merries hengstig zijn wat gegil maar dat is snel over.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:48

Als dat inderdaad goed gaat, dan is dat hartstikke fijn. Maar het kan ook gebeuren (in 't algemeen) dat ze 'ineens' enorm hengst worden en elkaar zowat afmaken.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 22:52

Hoop dat dat wel los zal lopen.
Ze zijn beide gewend om met andere paarden samen te staan. En die van mij is flink onderdanig. Het is niet zo dat hij alles over zich heen laat komen. Maar hij lokt het niet zelf uit. Hij is heel erg op zich zelf.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:56

ik wou mijn hengst ook gewoo hengst laten maar sinds een par maanden werd hij gevaarlijk.als hij bij mn merrie wegging of bij andere paarden om teg aan wandelen stijgerde hij draaide over me heen trappen en lopen kende hij niet meer. onder het zadel ook onder het zadel lukt het nou wel. maar aan de hand niet egt ook is hij de laatte week ook weer erg lief mar hij wordt dinsdag gecastereerd. kan hij darna teminste samen met mn merrie de wei op. kan hij naar een andere stal waar ie groot weiland heeft en mooie stal. en ik kan hem dan ook op wedstrijd gaan uitbrengen dat mag i nou neit omdat iknog geen l2 met winst heb. ban aan de ene kant wel blij dat ik het laat doen heb der al maanden over zitten twijfelen maar aan de andere kant toch bang dat het verkeerd uitpakt. ben heel benieuwd. hij wordt wel in de kliniek gedaan en moet ook 3 dagen blijven. kliniek doet het niet in de wei.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 00:00

felicity schreef:
Hoop dat dat wel los zal lopen.


Dat hoop ik ook voor je. Ik hoop ook dat je je ego, mocht je hengst echt niet meer te hanteren zijn, opzij zet en hem alsnog laat castreren. Een geval van een zoete hengst die geruind werd en ineens bloedlink bleek te zijn, kan ook andere redenen hebben dan het ruinen op zich (misschien was hij wel klophengst?)

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 07:51

Heeft niks met ego te maken.
Vind het zelf geen doen van zaken. Iets wat er hoort weg te halen omdat dat voor ons makkelijker is.
Al mijn dieren hier (7 mannen hebben hun ballen nog hangen).
Mocht hij echt niet meer te hanteren zijn (wat ik niet verwacht) komt hij bij profs in handen. Maar zolang ik hem heb word hij niet gecastreerd. Wat een ander doet moet hij zelf weten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:05

Tja, wat jij doet moet je zelf weten. Hoop alleen dat er geen ongelukken gebeuren. Dat jij je honden of katten niet laat castreren is nog tot daar aan toe (vooral loslopende katers zorgen voor het nodige ongewenste nageslacht, ben je wel eens in een asiel geweest?) En hoe is je instelling dan tegenover het steriliseren van katten? Of is dat een ver van je bed show?

Dat je hem uit handen geeft op het moment dat je hem niet meer kunt hanteren, is een loffelijk streven. Maar ik ken iemand die precies hetzelfde dacht als jij: ik hou hem hengst en als ik hem niet meer kan hanteren als hengst, geef ik hem als hengst uit handen. Was verder een super dier, zelf gefokt, de droom van haar leven. Ze had hem verkocht als dekhengst, en met een week lagen de ballen eraf. Ze heeft er nog spijt van dat ze het toen niet zelf heeft gedaan...

Je kunt je principes hebben, en je leven door prinicipes laten leiden. Je moet er alleen wel voor zorgen dat de principes je niet in de weg gaan zitten....

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 08:14

Ik heb geen katten. Die komen er ook niet. Dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken. Mijn meiden zijn ook niet geholpen. En dat geeft geen probleem.
Ik bekijk het gewoon van een andere manier.
Ieder zijn eigen meing en ding.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:15

Maar verwacht dan niet dat anderen je daarin kunnen volgen

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 08:19

Verwacht ik ook helemaal niet.
En mijn vraag was ook niet of het wel of niet verstandigwas maar of meerdere mensen slechte ervaringen hebben met castreren.