slechte ervaringen met castreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:23

Wat ik om me heen zie is alleen maar positief. Ik sta op een professionele trainingsstal, zie de nodige hengsten langskomen, en zie bij alle geruinde dieren een duidelijke verbetering na ruinen. Nog geen negatief geval meegemaakt.

Overigens moet je niet vergeten dat je puberend gedrag ook bij hengsten, merries of een ruin kunt krijgen. Het feit dat het paard wat jij zo hebt zien veranderen nadat hij van hengst tot ruin werd gebombardeerd, hoeft niet de reden zijn voor de verandering in gedrag.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:10

Mijn pony is een maand geleden gecastreerd en ik ben blij dat ik het heb laten doen. Hij heeft weinig gemerkt van de castratie zelf en daarna heeft hij ook erg weinig last gehad. Hij is in de wei gecastreerd, is ook in de wei gebleven na de tijd zodat hij voldoende kon bewegen en er geen bacterien uit de stal in de wond konden komen.
De dag na de castratie galopeerde hij alweer door de wei heen, dat doet hij echt niet als hij er last van heeft.
Hij is nu wat minder bijterig, verder blijft het een jaarling die alles wil onderzoeken en vooral in is voor spelletjes.

Ik snap persoonlijk de mensen niet die hun paard zonodig hengst willen laten. Ze kunnen zo onverwacht uit de hoek komen, lekker ontspannen met je paard bezig zijn zit er niet in omdat je altijd op moet blijven letten bij hengsten. Maarrrr het klinkt zo lekker stoer als je een hengst hebt.... Nou dan maar minder stoer, ik kan wel onbevangen met mijn paarden omgaan en ook eens er niet helemaal bij zijn met m'ngedachten.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:37

Ik ben het niet met je ens Esther.
Er zijn ook zeer brave hengsten. EWaar je alles mee kan doen. En waar je een beginner mee de weg op kunt sturen.
En wat heeft een hengst houden met stoer te maken?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:31

Er zijn er veel die een hengst houden en een hengst ook hengst laten omdat het stoer is. Zie ik heel vaak in de westernsport. Good stallion make great geldings. Ze verliezen er echt niets door!

Zilion

Berichten: 646
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: In de buurt van Lutten (OV)

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:03

Ik laat mijn hengst ook voorlopig, misschien voor altijd hengst. Hij ie erg braaf. Ik heb gelukkig ook de mogelijkehid om hem bij de merries vandaan te halen mocht het nodig zijn. Ik heb verschillende ruinen gezien die toch last hadden van de castratiewond. Ook op latere leeftijd wanneer het al een tijd geleden is dat ze gecastreerd zijn. Zolang een hangst te hanteren is en geen ongelukken maakt mogen ze bij mij hengst blijven, Zodra er problemen komen of het gevaarlijk wordt voor wie dan ook dan is de beslissing snel gemaakt.

Ik ga niet bewust een litteken maken bij een paard omdat hij braaf is.

Daarnaast ga ik een van mijn hengtsen naar de hengstenkeuring brengen. En ook al wordt ie niet goedgekeurd dan zal er nog heel wat moeten gebeuren voordat ie gecastreerd gaat worden.

Even makkelijk gezegt iedereen heeft zijn of haar redenen ervoor om een hengst te castreren of niet. Er zijn ook heel veel stallen waar je met een hengst niet mag komen. Daar heb ik dan gelukkig ook geen last van maar toch ik denk dat dat wel meeweegt in de beslissing.

Oja Felicity. Zo te horen gaat het goed met hem. Jullie zouden nog langskomen, maar heb jullie niet meer gezien?

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:06

Citaat:
Dat je hem uit handen geeft op het moment dat je hem niet meer kunt hanteren, is een loffelijk streven. Maar ik ken iemand die precies hetzelfde dacht als jij: ik hou hem hengst en als ik hem niet meer kan hanteren als hengst, geef ik hem als hengst uit handen


In mijn ogen ben je dan dus al te laat want het kwaad is al geschied.
Lekker egoistisch als je zo denk; zadel een ander met jou probleem op terwijl je dat probleem door een castratie had kunnen voorkomen.

cassidy wat een mooi stuk van pat Parelli.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:01

Cowgirl, ik zie dat niet als probleem waar je een ander mee opzadelt, het paard had alleen donders goed door dat de eigenaar er bang voor was geworden. Eigenaar wilde dat het paard hengst bleef en in de sport verder zou komen, later misschien voor dekkingen werd ingezet. Misschien had de verhouding tussen die twee wel weer goed gekomen als ze eerst zelf had laten ruinen en gekeken had of het zo wel lukte. Maar dat is praten achteraf.

B_Sweet
Berichten: 619
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Jelsum(Leeuwarden)

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:33

Bij een van onze poaarden hebben we het meegegmaakt dat hij werd gecastreerd
En hij is er een stuk rustiger en liever van geworden!
Ik wete niet of er veel nadelen aanzitten maar volgens mij niet.

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:21

Ik was helemaal tegen castreren toen ik mijn (lieve, welopgevoede) hengst kocht. Toch met 3 laten ruinen een paar weken geleden. Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb! Hij is nog veel liever en knuffeliger geworden, hij verwond zichzelf niet meer zo snel (hij kon nog wel eens heel druk worden op de wei/ in stal). Dezelfde dag draafde hij alweer door de wei. Hij glanst nog steeds als een spiegeltje. Dus geen negatieve ervaring, sorry!

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:51

Ik vind niet dat hengst houden iets met stoerheid te maken heeft. het is gewoon een keus die je maakt, soms met goede redenen, zoals felicity: Als jij geen goed gevoel erbij hebt om je paard te laten castreren, is dat toch ook niet nodig als je daar de accomodatie ook voor hebt? Helemaal als ie met een ruin en nog een hengst de wie op kan zie ik geen problemen..
Ik heb zelf ook een twenterhengst, en probeer die zo lang mogelijk hengst te laten (tot zover de natuur dat ook toelaat Knipoog). Dit doe ik, omdat ik vind dat hengsten mooi doorgroeien en als ze gecastreerd worden de uitstraling wat minder wordt, wat natuurlijk niet voor elke ruin geldt Knipoog. Maar de "bravour" gaat er wel wat af.
Maar zoals ik al zei: Ik laat hem hengst tot zover de natuur dat toelaat, ik ga niet aan de haal met gevaarlijke hengsten, daar ben ik te zuinig voor op mezelf Knipoog Tong uitsteken..

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:09

Ik ben het helemaal eens met Zilion en sammie_44 ,

Het is inderdaad de keuze die je maakt bij het kopen van eens hengst.
Ik heb zelf ook een 2-jarige hengst en die blijft ook hengst...
Ook heb ik de goede accomodatie, hij gaat iedere dag naar buiten van 8 tot 5.
Met zijn wei kan hij geen contact hebben met andere merries, maar hij kan ze wel zien en soms contact met ruin(bv. als het stuk tussen mijn hengst en de merries het gras te lang word).
Dan is hij vaak rustiger dan dat ze er niet staan.
Als hij nijgingen krijgt om erover te gaan, dan word de wei hoger dan 2 meter met stroomdraad, maar gelukkig kan hij absoluut niet tegen de stroom.

Ook ben ik er van overtuigt dat ik hem aan kan als hij echt hengst word!! Ik ben al met mijn 7e bezig met hengsten en heb op veel hengsten gereden en met ze gewerkt, een paar ervan fulltime dekhengsten( onder andere de broer van mijn hengst).
Daarnaast heb ik ook mijn moeder die heel erg veel ervaring heeft met hengsten!

Maar nu op je vraag,ik rijdt nu een ruin en die heeft bij zijn castratie een ongeloofelijke koker gekregen waar hij lang last van heeft gehad!!, ook zit er niks meer in, het valt gewoon ontzettend hij is heel traag en zwak geworden, heeft gewoon denk ik een hele terug slag gekregen van de hormonen, dat ik bij veel paarden heb gezien.
Volgens mij heb je het goed voor me kaar met jou hengst, heel veel succes Knipoog

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:42

Ik heb niet zoveel ervaring met castraties. Maar heb een vraagje:
Hoe duur is zo'n castratie?

Groetjes Maayke

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:44

Castraties hangen af van wat de DA er voor vraagt. Gewoon op het land al gauw 100 Euro, als je het in de kliniek laat doen (lies of flankmethode) met de nodige nazorg al snel 500 Euro, afhankelijk van de kliniek.

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:45

Cassidy: okeej bedankt!

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:28

Cowgirl schreef:
Citaat:
Dat je hem uit handen geeft op het moment dat je hem niet meer kunt hanteren, is een loffelijk streven. Maar ik ken iemand die precies hetzelfde dacht als jij: ik hou hem hengst en als ik hem niet meer kan hanteren als hengst, geef ik hem als hengst uit handen


In mijn ogen ben je dan dus al te laat want het kwaad is al geschied.
Lekker egoistisch als je zo denk; zadel een ander met jou probleem op terwijl je dat probleem door een castratie had kunnen voorkomen.

cassidy wat een mooi stuk van pat Parelli.


Iemand opzadelen met een hengst die onhandelbaar is?? Daar heb je mensen voor die daar hun brood mee verdienen, daar worden ze voor betaald Knipoog
Als je je onhandelbare hengst naar een prof stuurt, is daar helemaal niks iemand opzadelen aan en al helemaal niet egoistisch...
Er zijn genoeg mensen die hun hengst ergens laten africhten, waardoor ze later zelf aan de gang kunnen.
EN ik vind dat dat niet alleen met hengsten is maar er zijn genoeg merrie's en ruinen die dat nodig hebben, dus zal( als ze dat zou moeten doen) felicity niemand ermee opzadelen en dus niet gelijk te castreren als ze dat niet wil Knipoog Vork

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:55

Iedereen moet het maar lekker zelf weten. Alleen, bezorg andere mensen er geen overlast door.

Ik wordt namelijk een beetje kriegelig van alle amateurtjes die met hun hengstjes wedtrijden rijden, steeds maar roepend 'Pas op, het is een hengst'. Alsof de rest van de wereld dan maar 50 meter afstand moet houden. Wil je zonodig een hengst, zorg dan tenminste dat je 'm goed onder appél houdt.

En wat 'natuurlijk' betreft: natuurlijk is als je je hengst op een hectare of 100 losgooit met een kudde merries, of juist met een groep andere hengsten. Zolang ie op stal staat onder z'n Bucas-dekentjes, met rose Anky-sjabrakje met bijpassende bandages heeft het allemaal niets met de natuur van doen.
Nee, het enige wat ie kan is de hele dag geurtjes opvangen van leuke merries, geurtjes waar ie vervolgens niets mee kan (échte dekhengsten daargelaten natuurlijk). En het amateurruiterje komt dan 1x per dag een uurtje met 'm rijden. En de rest van de dag staat ie weer in z'n hok van 3 bij 3 meter.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 23:17

@Knavia
Ik hoop dat dit niet op mij slaat maar in het algemaan. Mijn paard heeft een paardwaardig bestaan met andere paarden op het land. Het enige verschil met de andere paarden is dat het hek wat hoger is. Hij staat zomer en winter overdag buiten en s'nachts op stal.
Bij mij op stal weten ze om te gaan met een hengst. Staan er meerdere.

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:48

Mijn paard staat ook de hele dag op de wei zowel in de winter en in de zomer, ook 's nachts op stal.
Hij is daar de enigste hengst, heeft een hele grote wei voor zich alleen.
De andere paarden staan naast hem in de wei, af en toe gaat ie es naar ze kijken en weer verder grazen.
En ja, die van mij staat onder zijn Bucas- dekentjes op stal( 3,5 bij 4m), maar heeft dan wel de hele dag van half 9 's ochtends tot half 5 's avonds op de wei gelopen Knipoog

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:52

Maar Zelito, denk je niet dat je hengst het veel leuker zou vinden om samen met een ander paard in de wei te staan. Hij is nog zo jong, dan kan hij eens lekker ravotten. Daarvoor hoef je trouwens niet te castreren, je kan ook een ander mannelijk maatje zoeken.
Na buiten staan is sociaal contact voor mij het belangrijkste wat ik mijn paard wil bieden. Die van mij heeft ook even alleen gestaan, het was echt zonde ( hij kon de andere paarden ook zien ). Nu hij weer een maatje heeft, zie je gewoon dat hij het veel beter naar zijn zin heeft. Daar kan geen 10 hectare weide tegenop.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:57

De mogelijkheden voor een hengst om heel de dag op het land te staan met een kudde voor hem zelf (of zichtcontact met anderen) is nu eenmaal beperkt, en eerder de uitzondering dan de regel. Om dan een algemene stelling de wereld in te zetten dat je dan maar per definitie niet moet castreren...

Enfin, het wordt ook vervelend als ik me iedere keer loop te herhalen. Heel veel pro en contra kun je ook in dit topic vinden:

viewtopic.php?f=156&t=600362

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:03

erleyne schreef:
Maar Zelito, denk je niet dat je hengst het veel leuker zou vinden om samen met een ander paard in de wei te staan. Hij is nog zo jong, dan kan hij eens lekker ravotten. Daarvoor hoef je trouwens niet te castreren, je kan ook een ander mannelijk maatje zoeken.
Na buiten staan is sociaal contact voor mij het belangrijkste wat ik mijn paard wil bieden. Die van mij heeft ook even alleen gestaan, het was echt zonde ( hij kon de andere paarden ook zien ). Nu hij weer een maatje heeft, zie je gewoon dat hij het veel beter naar zijn zin heeft. Daar kan geen 10 hectare weide tegenop.


Zeer zeker is dat het beste, mijn pony staat bij hem in de wei.
Dat is een ruintje, alleen nu als de merrie's hengstig zijn staat mijn pony in de wei naast hem, mijn pony is op 5-jarige leeft tijd gecastreerd(zelf ook aangeschoten van de hengstigheid) en is dus er niet van gedient als mijn hengstje op hem springt en gaan ze vechten, maar die pony van me klimt altijd op hem, straks gaan ze weer fijn bij elkaar!

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:47

@ Cassidy hoezo vind je het vervelend jezelf steeds te herhalen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:31

Ik vind het zelf niet vervelend, maar hoor het weleens van anderen dat ik iedere keer weer hetzelfde roep... Haha!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:32

Haha, zolang het goede argumenten zijn, vind ik het niet vervelend om aan te horen hoor!

@Zelito: het lijkt me erg lastig concessies te doen met het buitenzetten elke keer als de merries hengstig zijn. Gelukkig voor mijn paard verleden tijd, nu hij geruind is. HIj kan altijd naar buiten en altijd met een maatje! Dat maakt zijn en mijn leven een stuk makkelijker ( en leuker ).

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:25

@erleyne Met het buiten zetten is HELEMAAL geen probleem, bij ons lopen ze los naar hun wei toe.
En die merries staan achter de wei van mijn paard met een heel groot gangpad(de drift) ertussen.
De merries staan er ingeschaard en andere paarden hoeven niet langs zijn wei(alleen de voorkant).
Alleen mijn Pony en nog 2 ruintjes staan naast de wei van mijn hengst.
Mijn hengst loopt gewoon los naar de wei zonder enige problemen, de draden kunnen zo verzet worden dat hij in zijn eigen wei gelijk naar binnen loopt( hij heeft gelijk de eerste wei)...
Dan hinnikt hij even, de merrie's terug en dan gaat hij grazen, alles goed, geen probleem, staan paarden naast hem en komt 's avonds weer lekker naar binnen, en gaat het 's ochtends om 8 uur weer het zelfde...
Mijn paard mag niet klagen dat is 1 ding wat zeker is!!!! Hij weet donders goed (trauma-ervaring als veulen) hoe het is om dit allemaal niet te kunnen.