verlatingsangst!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LORANDA01
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-06

verlatingsangst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 16:33

Hallo allemaal, mijn ruin heeft om het zo maar te noemen verlatingsangst. Mischien dat jullie me aan een oplossing kunnen helpen?? Ik zal even uitleggen hoe het is ontstaan en wat we hebben geprobeerd.
Uno is 5 jaar geleden bij ons geboren en heeft tot zijn 3e als hengst in de koppel gestaan. Op zijn 3e is hij gecastreerd en is bij zijn moeder weer op stal komen staan. Wanneer ik ging rijden met zijn moeder bleef hij alleen achter en maakte zich dan behoorlijk druk, veel rondjes in de stal lopen en bokken in de stal. Ik heb dat genegeerd en gedacht dat hij eraan moest wennen om alleen achter te blijven. Zo een tijd volgehouden, maar werd niet minder. Op een gegeven ogenblik haalde we het paard bij de buren om hem rustig te houden, aangezien hij de gaten in z'n box sloeg en zichzelf verwonde (kreeg piephakken en een dikke knie) Nu hebben we hem samen met z'n zusje van 2 in de wei gezet, alleen dit gaat ook helaas niet. Hij blijft haar net zolang pesten totdat zij over de sloot springt en eindelijk rust heeft en dan is de ruin ook rustig. De merrie staat vanaf die tijd bij de merrie van de buren. Op dit moment dus geen problemen, maar de winter komt eraan en dan gaat hij dus op stal samen met zijn zusje die volgend jaar 3 zal worden en zal worden beleerd. Dan is het dus zo dat we met de merrie aan het werk zullen gaan en dat de ruin alleen achter blijft op stal, wat nu echt succesvol is. Is er een andere mogelijkheid om de rust te bewaren op stal, zonder dat het paard van de buren gehaald moet worden? Wat ook niet altijd mogelijk is....

Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 20:05

Paarden zijn kuddedieren en dat kudde-instinct kunnen wij als mensen wel een beetje onderdrukken, maar het zal nooit weggaan. Als je paard nog nooit alleen heeft gestaan en dat nu ineens wel moet, dan is dat voor het paard, denk ik, alsof hij uit de kudde wordt gestoten. Dan is hij heel kwetsbaar en dan zal hij er alles aan doen om weet bij paarden te komen, dus uit de stal.
Dat het ook niet goed gaat als hij een paard, in dit geval zijn zusje, in de buurt heeft in de wei kan, denk ik, toeval zijn. Dat hij zijn zusje gewoon niet mag. Dat hij weer rustig is als hij dan alleen is, komt misschien doordat hij dan de ruimte om zich heen heeft om eventueel te vluchten. Hij kan zich dan wat veiliger voelen.

Als oplossing zou je kunnen proberen hem in de herfst buiten in de wei te laten spelen als je zijn zusje gaat beleren zodat hij niet alleen in de stal staat. Als dat goed gaat, dan kan je dat misschien blijven doen (een paard hoeft in de winter namelijk niet per se op stal).

minishet
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:37

Ik denk idd dat het zo wel gaat werken. Het is altijd lastig maar als je het op bouwt dan altijd in kleine stapjes zodat je weet waar het verkeerd gaat.

mieamore

Berichten: 425
Geregistreerd: 19-09-05
Woonplaats: vlissingen zeeland

Re: verlatingsangst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:43

dit probleem heb ik ook gehad met twee hengstjes.
ze zijn altijd bij elkaar geweest samen met hun moeder.
daarna werden ze gescheiden van hun moeder en kwamen ze bij mijn vader te staan, en als die van mij niet bij de ander was brak hij alles af kon ook niet apart in een stal staan, zelf niet met de paarden van mijn vader erbij.
hij was afhankelijk van het andere hengstje.
ik heb hem verplaats naar een andere pensionstal, en dit werkte heel goed vanaf de eerste dag kan hij alleen staan.
volgens mij kan je hem het beste scheiden van zijn moeder voor een aantal maanden, en daarna weer proberen.

LORANDA01
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-06

Re: verlatingsangst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:05

update;

Sinds 2 weken staat Uno nu bij een vriendin van mij op stal, weg van alle bekenden paarden thuis. Er staan daar 4 paarden waarvan 2 om 2 in de wei. Uno staat bij een ponymerrie en wanneer deze is rijden dan staat er een 3 jarig rijpaard merrie bij hem in de wei. Meneer vindt nl alles leuk en is heel lief voor anderen. Het leek in het begin best goed te gaan en vooral in de wei heb ik geen klagen. Maar inmiddels is meneer erg gek geworden van de pony en wanneer deze dus gaat rijden krijgt hij het op z'n heupen. Het uit zich vooral in hard schreeuwen (hinniken) en heen en weer rennen langs het hek. Uiteindelijk spring hij ook over de omheining. Niet erg handig dus!!
Ook wanneer ik ga rijden. De bak is nl vlak bij de weide en kan de pony dus nog horen. Zo braaf als hij normaal met rijden is, zo onrustig is hij nu.
Iemand nog ideeën voor me?? Alles is welkom!!

Mandyv
Berichten: 124
Geregistreerd: 09-02-05

Re: verlatingsangst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:50

Ik meld mij ook even voor dit topic.
Ik sta sinds paar maanden op een kleinere pension stal en sinds een week is de stress helemaal toegeslagen. Hij staat met 1 paard op stal, de andere paarden staan in aangrenzende schuur maar die kan hij niet zien.
Hij was eerst onrustig als het andere paard naar de wei gebracht wordt of als ze gaat rijden maar het is nu zo erg dat hij in gallop door zijn box gaat en daarbij om zich heen gaat slaan. Ik ben al met hem aan het oefenen en ik kan nu wel bv rustig poetsen en longeren zonder ander paard in de buurt maar zodra hij op stal gaat breekt hij de tent af. Zelfs al ziet hij dit paard, hij stopt pas en die echt in zijn box staat. GIster heeft hij het zo'n 3 kwartier volgehouden en was zeiknat. Straks gaat het een keer echt fout.
Hoe doorbreek ik dit patroon? Want ik denk dat hij nooit geleerd heeft even alleen te zijn. Ik heb hem nu een half jaar en de laatste weken is het ergst.
Straks kan ik niet eens meer alleen met de trailer weg, rijden enz? Trouwens het andere paard reageert niet op hem dus roept niet enz.
Is het raar om hem een spuit sedalin te geven bv (want eigenlijk moet hij nu op stal blijven ivm een los ijzer waarvoor de hoefsmid nog moet komen)? Wie heeft tips?

Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Re: verlatingsangst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:51

@Mandyv: Dat je paard onrustig werd als het andere paard naar de wei werd gebracht is niet zo onlogisch. Omdat het kuddedieren zijn willen ze eigenlijk altijd bij een ander dier zijn. Bij het poetsen en longeren ben jij er zelf bij en kan hij ook contact met jou hebben, maar als hij op stal staat dan ziet hij het andere paard wel, maar hij kan er niet bij komen. Hij is opgesloten in een box en dat weet hij heel goed. Misschien kan je als oplossing proberen om jouw paard naast het andere paard in een box te zetten waar ze fysiek contact kunnen hebben met elkaar. Het beste zou zijn ze samen in de wei te zetten, maar met een los ijzer is dat idd niet handig.

@Loranda01: Ik weet niet zo goed wat ik nog kan zeggen wat jou kan helpen. Misschien moet je proberen je paard bij een ruin te huisvesten, omdat je hem nu beide keren bij een merrie had staan. hij is op 3-jarige leeftijd gecastreerd en volgens mij is dat bij paarden een beetje laat. Misschien heeft hij dus nog wat last van zijn hormonen.

Veel succes allebei!

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: verlatingsangst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:19

Over verlatingsangst zou ik een heel boek kunnen schrijven. Eigenlijk is het niet het goede woord. Want weet je, als je paard met jou een super relatie heeft ben JIJ de belangrijkste in zijn leven omdat JIJ onderdeel van zijn kudde bent en maalt ie minder om andere paarden. Je zult eigenlijk moeten werken aan je relatie. Via grondwerk, aandachtsoefeningen, en een gedoseerde opbouw.

Over grondwerk kun je op internet voldoende vinden, dat ga ik hier niet beschrijven, ook staan er op mijn website bij nieuws artikelen die ik heb geschreven voor diverse bladen over aandachtsoefeningen etc. etc.. Bij het werken aan je relatie hoort geen onderdanigheid van je paard, maar wel het feit dat je ALTIJD aandacht kunt krijgen wanneer je het wilt. Je weet dus feitelijk pas of je werk met het paard voldoende is als je je zelfzeker voelt en moeilijke situaties samen met je paard kunt oplossen.

Met gedoseerde opbouw bedoel ik: laat een paard in zo'n situatie niet aan zijn lot over. Als ie bijvoorbeeld een tijd alleen in de stal achterblijft, train hem dan. Laat hem een kwartier staan, haal hem dan op, doe 2 minuten wat leuks en plaats hem terug. En opnieuw. Soms kost iets vreselijk veel tijd, maar zoals Ray Hunt altijd zegt: it takes the time it needs to take less time.

Dat een paard zijn gedrag verergerd tijdens het rijden is ook te wijten aan het feit dat ie jou niet belangrijk genoeg vind om zich op te focussen. En daar kun je echt iets aan doen!

Ik zei al, ik zou er boeken over kunnen schrijven, maar dat wordt teveel op Bokt, daarnaast is het altijd heel moeilijk om zomaar tips te geven omdat je niet weet hoe iemand die interpreteerd en uitvoert. Via PB ben ik altijd bereid hoor!