Ruin bij hengst in het land?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:21

Inderdaad waarom zou dat niet kunnen, ik heb mijn hengsten ook gewoon bij elkaar lopen, zelfs in het dekseizoen

SweetGirliej
Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 17:26

karoliena schreef:
Inderdaad waarom zou dat niet kunnen, ik heb mijn hengsten ook gewoon bij elkaar lopen, zelfs in het dekseizoen


ja... ik weet het niet.. ben gewoon bang dat er iets gebeurt... heb wel eens een paard gekend die hele verwondingen over hield van een net gecastreerde hengst.... dat wil ik niet graag hebben...

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:31

Als die jonge hengst gewoon sociaal is zal er niks meer gebeuren dan alleen spelen, wat er soms ook wel eng kan uitzien maar dan houden ze er niks aan over. Ik neem aan dat je wel achter het verleden van de jonge hengst kan komen? Ik zou gewoon vragen of hij altijd met andere paarden gestaan heeft, dan zal hij sociaal zijn en zullen er niet zo gauw problemen komen. In ieder geval mocht je ze bij elkaar zetten en je beslist om ze uit elkaar te halen omdat het ruzie is hou er dan wel rekening mee dat je ze dan net zo goed niet meer bij elkaar kan zetten. Zolang ze geen wonden krijgen moet je ze het zelf laten uitzoeken. Pas als duidelijk is wie de baas is zal het geruzie ophouden. Mits de jonge hengst dus sociaal is.

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: Ruin bij hengst in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:31

bij ons staan er 4 ruintjes met 1 hengst ing het weiland en dat ging in het begin totoaal niet goed maar de laatste tijd wel heel erg goed. 1 van die ruintjes is een shet en toen die er net bij stond heeft het heel wat moeite gekost voor de hengst om hem de baas te zijn.
die shet (niet lache) had een deken op en de hengst greep hem daar iedere keer bij, bokken rennen maar die hengst is een arab dus kon hem makkelijk bij houden. totdat de shet in de gaten dat knieen van de hengst een gevoelige plaast zijn. hij wurmde zich los, greep na de knieen, wachte totdat hij op de grond lag en gaf hem toen een lel. wel heel slim bedacht maar niet bepaald fijn... :S

denk dat het geen kwaad kan maar ewl ff goed in de gaten houden!

daantjuhhh

Berichten: 26883
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:34

Cassidy schreef:
Ik weet niet hoe dominant de hengst is, maar ik zou er niet automatisch van uitgaan dat de ruin de baas over hem zou zijn.
Ik zou het proberen, en goed in de gaten houden. Heeft de ruin ijzers?

Inderdaad.
Mijn ruin van 8 is door een hengst van 2 om het leven gekomen..
Mijn ruin voelde zich waarsschijnlijk niet zo lekker en toen heeft waarschijnlijk de hengst hem te grzen genomen waardoor mijn ruin een hersenbloeding heeft gekregen..

SweetGirliej
Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 19:50

daantjuhhh schreef:
Cassidy schreef:
Ik weet niet hoe dominant de hengst is, maar ik zou er niet automatisch van uitgaan dat de ruin de baas over hem zou zijn.
Ik zou het proberen, en goed in de gaten houden. Heeft de ruin ijzers?

Inderdaad.
Mijn ruin van 8 is door een hengst van 2 om het leven gekomen..
Mijn ruin voelde zich waarsschijnlijk niet zo lekker en toen heeft waarschijnlijk de hengst hem te grzen genomen waardoor mijn ruin een hersenbloeding heeft gekregen..


jeetje wat ontzettend erg, zeg. had de hengst wel een goed karakter?
hierdoor wordt ik wel een beetje angstig, want ik ga dus 4 weken op vakantie en de eigenaar woont bij het land waar mn paard dan staat dus heeft er regelmatig zicht op. maar toch..... ik hoop niet dat er zoiets gaat gebeuren zeg.

daantjuhhh

Berichten: 26883
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:55

ja hoor..
de hengst was helemaal geen naar beest.
en ik weet het ook niet zeker, maar dat dacht de dierenarts.
ze stonden al weken bij elkaar..
en mijn ruin was duidelijk de baas ook al probeerde de hengst soms leiding te nemen, hij won nooit!
Maar toen s nachts Andoy waarsschijnlijk niet lekker was kon hij zich niet verdedigen..
volgende morgen om 7 uur was het gebeurt..

Polaris

Berichten: 6843
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:58

mijn (16-jarige) hengst staat zijn hele leven al bij ruintjes in de wei, en daardoor is hij alleen maar heel makkelijk in de omgang geworden naar andere ruintjes toe! En volgens mij hebben de ruintjes waar hij bij in stond dr ook niet veel schade van gehad... maar dat hoeft natuulijk niet altijd goed te gaan!! t moet in t karakter zitten, maar t is dus niet ondenkbaar.

daantjuhhh

Berichten: 26883
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:00

eefangel schreef:
mijn (16-jarige) hengst staat zijn hele leven al bij ruintjes in de wei, en daardoor is hij alleen maar heel makkelijk in de omgang geworden naar andere ruintjes toe! En volgens mij hebben de ruintjes waar hij bij in stond dr ook niet veel schade van gehad... maar dat hoeft natuulijk niet altijd goed te gaan!! t moet in t karakter zitten, maar t is dus niet ondenkbaar.

En toch had de hengst geen naar karakter die bij mijn paard in stond!
En toch is mijn paard er niet meer..

Oliviaatje

Berichten: 1175
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Bij ôôs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:03

bij ons staat er ook een 2 jarige hengst [ inclusief hengstenkuren!! ] bij 2 shet ruintjes, waarvan er 1 net gecastereerd is.

SweetGirliej
Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 06:53

ik vind het toch een beetje eng.. ik denk dat ik het anders ga doen

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:01

ik heb mijn hengst ook gewoom bij de ruinen gezet. in het begin hebben ze even flink ruzie gehad hij werd niet geaccepteerd maar na een tijdje ging het super.

kortom : Eerst konden ze elkaar wel killen en nu zijn ze onafscheidelijk

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:51

dat is niet alltijd zo hoor haddn wij ook eerst waren ze aan het vechten toen ging het goed en toen hadden we het neit door dat ze weer ruzie hadden gehad want we dachten dat het goed ging hadden wij de ruin eruit gehaald is ie er een dag later aan zijn verwondingen doodgegaan,, dusz ik zou ze niet zo ineenkeer bij elkaar in doen

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:58

Dat is natuurlijk ook nooit goed om ze in een keer bij elkaar te laten, dat gaat regelmatig fout op die manier ongeacht geslacht

SweetGirliej
Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 20:29

Memphes schreef:
dat is niet alltijd zo hoor haddn wij ook eerst waren ze aan het vechten toen ging het goed en toen hadden we het neit door dat ze weer ruzie hadden gehad want we dachten dat het goed ging hadden wij de ruin eruit gehaald is ie er een dag later aan zijn verwondingen doodgegaan,, dusz ik zou ze niet zo ineenkeer bij elkaar in doen



hoe oud waren ze?

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:39

ok ook van redelijke leeftijd de hengst is 11 en de ruin 6 ofzo

SweetGirliej
Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 22:32

ik denk dat als de hengst een jaarling is en de ruin wat ouder, dat je dan minder risico's loopt dan dat als de hengst ouder is en de ruin jonger

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:00

daantjuhhh schreef:
En toch had de hengst geen naar karakter die bij mijn paard in stond!
En toch is mijn paard er niet meer..

Tja, ik ken ook iemand van wie het paard is uitgegleden in de wei, daarbij een been brak en afgemaakt moest worden. Moet je daarom dan maar paarden niet meer in de wei zetten?
Ongelukken gebeuren wel eens, het is vreselijk rot om mee te maken, maar om daarom andere paarden weer te beperken in hun mogelijkheden paard te zijn vind ik persoonlijk erg jammer.

In het geval van de TS zou ik het gewoon proberen en kijken hoe ze zich gedragen.