schrapen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 18:59

Ik heb een vraagje..

Ons paard schraapt echt heel erg... Als ze op de box staat en ongeduldig is, schraapt ze de hoeven onder haar vandaan, om het maar even zo te zeggen.. Het is zelfs al een keer zo erg geweest dat ze 2 maanden een blessure ervan heeft gehad i.v.m botsplinters. Het is namelijk zo dat ze door het schrapen ook telkens tegen haar voerbak aankomt

Heeft iemand tips??? Het veulen staat nu bij in haar stal en dan doet ze het bijna niet. Maar ik ben bang dat ze het wel weer gaat doen als het veulen eraf is...

Kan iemand helpen?? Heeft iemand hier ervaring mee ???

11a11
Berichten: 1604
Geregistreerd: 08-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:32

ik heb het ook met anka.
is heel irritant als zij vind dat het te lang duurt begint ze ermee.
ik volg dit topic ff

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:40

Komt waarschijnlijk door verveling...kan ze niet meer in de wei staan? Of anders meerdere kleine porties hooi per dag of andere afleiding.
Anders misschien een mat waar ze schraapt of proberen de voerbak te bekleden met iets zachts waardoor ze zich niet zo hard stoot??

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 23:23

Lise81 schreef:
Komt waarschijnlijk door verveling...kan ze niet meer in de wei staan? Of anders meerdere kleine porties hooi per dag of andere afleiding.
Anders misschien een mat waar ze schraapt of proberen de voerbak te bekleden met iets zachts waardoor ze zich niet zo hard stoot??


Ze krijgt geen meerdere porties hooi want ze gaat juist schrapen als ze eten heeft..ze heeft een bal op stal. Maar we kunnen op stal verder er nix aan doen...Ze speelt niet met de speeltjes tegen verveling...En ze staat al van smorgens 8 tot smiddags 5 op de wei. Dus in principe staat ze alleen savonds en snachts op stal.

Ik hoorde ook van iemand, een rubberen mat idd..Maar werkt dat wel ?.... Ik vraag het me af, want het helpt niet tegen het gebrek zelf... Volgens mij dan..IK kan het helemaal fout hebben hoor !!!

Hoe had je het in gedachten met die voerbak ? Ik heb zo geen ideeen..Misschien heb jij ze? Bijv met wat voor materiaal e.d

Bedankt voor de tips !!!

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:57

Raar dat ze juist schraapt wanneer ze eten heeft.. Voer misschien op de grond leggen of als het op de grond ligt juist op hoogte hangen? (Gebit is oké?)

Tja, met matten maakt het minder herrie, plus is het zachter dus schraapt ze niet haar hoef af. Helpt idd niet voor het probleem zelf.

Je hebt ook plastic voerbakken, maar die gaan misschien dan wel snel stuk. (Liever de voerbak dan je paard). Je hebt ook voerbakken die je weer weg kan halen.
Afhankelijk van de voerbak kan je misschien creatief zijn met rubber, of stof. Denk dat er wel een manier is dat je dik rubber er op kan zetten, door bijv. met schroeven aan voerbak te boren (is wel veel werk).
Of eerst met touwtjes een kussen of opgevouwen molton denken eraan. Heb je wel de kans dat de volgende dag alles door de stal ligt.

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 11:03

Lise81 schreef:
Raar dat ze juist schraapt wanneer ze eten heeft.. Voer misschien op de grond leggen of als het op de grond ligt juist op hoogte hangen? (Gebit is oké?)

Tja, met matten maakt het minder herrie, plus is het zachter dus schraapt ze niet haar hoef af. Helpt idd niet voor het probleem zelf.

Je hebt ook plastic voerbakken, maar die gaan misschien dan wel snel stuk. (Liever de voerbak dan je paard). Je hebt ook voerbakken die je weer weg kan halen.
Afhankelijk van de voerbak kan je misschien creatief zijn met rubber, of stof. Denk dat er wel een manier is dat je dik rubber er op kan zetten, door bijv. met schroeven aan voerbak te boren (is wel veel werk).
Of eerst met touwtjes een kussen of opgevouwen molton denken eraan. Heb je wel de kans dat de volgende dag alles door de stal ligt.


Ik weet dat het raar is maar ja, als ze eten heeft schraapt ze....

Nog meer mensen eventuele oplossingen hiervoor ?

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:52

Is het juist als ze eten heeft of als ze krijgt? Meestal is het eten juist iets waardoor ze gaan shrapen. dus als je aankomt met eten en ze gaat schrapen, dan niks geven. niet denken of ze wil graag, dus snel geven. Dan gaat ze het dus meer doen. Zo gauw ze ophoudt, dan pas het eten geven.

als ze het doet terwijl ze eet, dan is het een teken van ongeduld... eten gaat naar haar zin niet snel genoeg naar binnen Ik weet niet of je erbij kan staan als ze eet, je kan dan namelijk als ze gaat schrapen, de voerbak weghalen en dan dus weer neerzetten als ze stopt met schrapen. Blijven volhouden, totdat ze snapt dat schrapen juist GEEN eten betekend....

Succes

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:55

Biancaa schreef:
Is het juist als ze eten heeft of als ze krijgt? Meestal is het eten juist iets waardoor ze gaan shrapen. dus als je aankomt met eten en ze gaat schrapen, dan niks geven. niet denken of ze wil graag, dus snel geven. Dan gaat ze het dus meer doen. Zo gauw ze ophoudt, dan pas het eten geven.

als ze het doet terwijl ze eet, dan is het een teken van ongeduld... eten gaat naar haar zin niet snel genoeg naar binnen Ik weet niet of je erbij kan staan als ze eet, je kan dan namelijk als ze gaat schrapen, de voerbak weghalen en dan dus weer neerzetten als ze stopt met schrapen. Blijven volhouden, totdat ze snapt dat schrapen juist GEEN eten betekend....

Succes

ik zit ook met het probleem, de pony doet het als ze me alleen maar ziet en het paard doet het als ze eet!
Ze zijn volgens mij een beetje verwend..
verveling is het zeker niet, ze staan de hele dag op de wei en krijgen genoeg te eten.
Ik ga jou theorie toepassen, kijken of het helpt!

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 00:07

Jentel

Als je paard het doet als ze je ziet, dan moet je dus inderdaad ok die theorie toepassen (al is dat wel wat moeilijker) Als ze je ziet en ze gaat schrapen, dna wil ze dat je naar haar toekomt. Wat doe jij, je gaat naar haar toe want je wil haar verzorgen. niet doen dus... Als je merkt dat ze gaat schrapen loop je weer weg, als ze weer stil is, dan ga je weer naar haar toe. Paarden zijn echt niet dom hoor, ze weten precies hoe ze je over moeten halen Nou jij ook succes

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 00:16

hahaha... ja het zijn verwende poepers! ze staan bij ons huis dusss.. het is zo makelijk even een knuffel te brengen he?
maar ik ga het zeker proberen, het kost me kapitalen die ijzers voor...ik laat het weten hoe dit afloopt! hoelang denk je dat dit gaat duren?

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 11:49

Mijn merrie is erg dominant en tijdens het eten moet je haar echt niet storen. Als je dan de deur opendoet van stal, heb je 9 van de 10 keer een kont voor je neus. En als je geluk hebt ook een hoefafdruk in je buik of ergens anders ....

Wel bedankt voor de tip. Ik ga het zeker een keer proberen

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re: schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:46

@cheytjuh... kijk dta is dus eigenlijk helemaal niet te pikken he Knipoog Geen vingertje hoor, maar gewoon een advies. Jij bent de baas, dus JIJ moet gewoon haar eten weg kunnen halen. Ik zou uds als eertse (als het uiteraard kan)haar niet meer te eten geven in de stal. Dat is haar plek, dus dat ga jij veranderen, jij gaat jouw plek een plek maken om eten te geven. Dus bijvoorbeeld voordat je gaat poetsen of wat dan ook. In ieder geval ergens anders. Als ze bezig is met eten, pak je haar halstertouw en leid je haar weg bij haar eten. Zo leert ze dat het niet perse haar eten is, maar dta jij bepaald wanneer zij mag eten. Hard klinkt het, maar er zal maar een keer een kind binnekomen en per ongeluk haar bak beetpakken....

Mijn kids mogen bij mijn merrie met hun handen in het eten zitten, niet dta het lekker is hihihi maar het mag. Ze gaat ook schrapen met haar hoef als ze eten krijgt, dan krijgt ze dus niks. Ik zet het ergens neer waar ze niet bij kan en ga dan iets anders met haar doen. Je moet eens weten hoe beledigt ze dan is Knipoog Pas als ik heb gedaan wat ik wilde, en zij dus niet schraapt, krijgt ze haar eten.

Moeilijker is mijn jaarling, die krijgt haar kuilgras en hooi in de wei... dan gaat ze staan schrapen terwijl ze eet.... grrrr daar kan ik dus niet even het eten weghalen.... daar moet ik dan maar wat op verzinnen...

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 15:39

Het gaat nu wel een stuk beter hoor met dat schoppen. Ze krijgt gewoon een goede tik als ze dit doet. Nu doet ze het bijna niet meer, maar soms nog wel als ze echt geen zin heeft. Maarja, dan weer madam ook wel dat ze een tik krijgt, en dan ga ik ook gewoon naar dr toe. Tegenwoordig weet ze al dat ze dit bij ons niet meer hoeft te doen. Bij vreemden doet ze het nog wel eens, maar dat zal ook wel blijven. Het is en blijft een domminant paard.