paard niet te pakken krijgen uit weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

paard niet te pakken krijgen uit weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 19:45

hoi,
ik heb zinds kort een probleempje met mijn paard. ze staat overdag samen met nog een haffie in het weiland en snachts op stal. geneog tijd dus om lekker te kunnen rennen/gek doen.

als ik er aan kom met het halster om te gaan rijden of iets te gaan doen, maakt ze er een spelletje van. ik kom na haar toe en wil het halster om doen, hoofdomhoog, uiteruit rennen en weg is mevrouw. ze gaat dan rondjes om mij heen rennen, net of ik haar aan het longeren ben. ik kan dan ook tegen haar zeggen, draf, galop, stap, omdraaien, draf, galop, stap. niks aan het handje. laat haar dan halthouden en ga naar haar toe, en weer is ze weg.

we hebben haar een x gelokt met een snoepje en toen snel ingesloten en halster om gedaan. de volgnede dag deed ze dus weer precies het zelfde maar toen kreeg ze geen snoep.

het andere paardje wat er bij in staat deed een dag later precies het zelfde maar als je haar roept komt ze gewoon na je toe van oh heb je mij nodig, daar is niks mee aan de hand.

dingen die ik al geprobeert heb:
*halster om laten, maar zodra ik bij haar in de buurt kom is ze weg
*zonder halster naar haar toe lopen, knuffelen, snoepje geven en weer weg
*haar proberen te vangen met snoepje, poetsbeurt en weer terug zetten
*in het weiland lopen langs het draad en zonder haar aan te kijken en als ze dichtbij is naar haar toe lopen met een snoepje
*andere paard(zij is de leider en heel erg oplettend op de ander) even meenemen na stal en dan haar pakken
*haar laten pakken door iemand anders

dit zijn dingen die ik al geprobeert heb maar ik weet er geen raad meer mee, zodra ik dicht bij haar in de buurt komt springt ze me dus weg en kan ik niks meer omda tik haar niet te pakken krijg. het rijden vind ze echt heel erg leuk, die oortjes staan er altijd erg vrolijk op. zo vaak rij ik niet zn 3/4keer in de week waarvan min 2x na het bos. verder staat ze lekker in het weiland of word ze nog 1x gelongeerd.

iemand misschien tips om dit op te lossen?? wat wij weten is ze verder helemaal goed, niet dat ze pijn heeft met rijden of iets.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:31

Volgens mij is ze gewoon speels, ze maakt er een spel van. Ze wil best wel voor je werken, maar, dan moet je er vanaf haar oogpunt, ook iets voor doen. Misschien in een kleiner stukje zetten.

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 20:33

ze staan al in een kleiner stukje. dat is speciaal afgezet maar daar jumpt ze gewoon overheen/doorheen (icl stroom!!!)

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:35

Maffe pony! mss de draad nog wat verhogen?

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 20:36

2 meter nog niet hoog genoeg??:P

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:37

Wow, ben je zeker dat ze er niet onder kruipt?

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 20:39

nee gekkie..
1e draad op 30 cm, 2e op 80 en ga zo maar door.....
draad is bijna iedere dag kapot en plaasten waar dieniet open kan dus de drenderd er gewoon doorheen!

Marga62

Berichten: 74
Geregistreerd: 01-06-06

Re: paard niet te pakken krijgen uit weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:47

Enige tijd geleden zat een vriendin met zo'n zelfde probleem, ook haar paard kreeg ze haast de wei niet uit, bleef om haar heen "spelen".

Dit werkte bij haar wel.

Weiland een stukje inlopen en met haar rug naar het paard toe gaan staan en hoofd laten hangen. (wel voorzichtig in de gaten houden)
Het duurde even maar haar paard ging contact met haar zoeken door bij haar te komen staan en uiteindelijk tegen haar aan te gaan duwen en daardoor kon ze haar rustig pakken.
Dit heeft ze een poos volgehouden en daarna werd het een stuk makkelijker om haar te pakken en was het weer eens bal, dan herhaalde ze dit gewoon weer.
Ze had het eens op televisie gezien, deze man kon de meeste "wilde" paarden naar zich toe laten komen en zo met ze aan het werk gaan.
Ze probeerde het daarom ook eens uit en .... bij haar werkte het.
Hoeft natuurlijk niet bij iedereen te werken.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:55

Ik heb er ook zo een. 's morgens vroeg als ik toch niks ga doen, behalve even kijken kan ik naar hem toelopen of komt hij naar mij toe. 's Avonds idem dito (dan ga ik vaak wel rijden, etc.), maar als ik hem midden op de dag wil hebben kost het wat moeite. Ik dirigeer hem naar een hoek en geef dan aan dat hij daar moet blijven, door hem elke keer af te snijden als hij wil omdraaien. Daarna kan ik hem pakken en meenemen.

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:58

Ik ken het! vragen of iemand meegaat om het haffie ff te pakken en dan die van jou pakken en haffie weer terug! Maa da van jou valt nog mee! Ik kom geneens in de buurt!

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:34

Je paard heeft bij het uit de wei halen de leiding en geniet hier zichtbaar van.
Zaak is de leiding weer over te nemen.

Een join-up wil daarbij heel goed helpen.

Als je paard wegloopt moet je haar wegjagen met touw of zweep en je neemt een agressieve houding aan, jezelf breed maken, en je jaagt haar het stukje wei rond.
(niet slaan alleen maar wegjagen en een beetje opjagen)

Op deze manier draai je de rollen om, niet zij loopt van jou weg jij stuurt haar weg, en dat vinden de meeste paarden niet leuk, hun oerinstinct verteld hun dan dat ze uit de kudde worden verbannen en dat is het ergste wat een paard kan overkomen.

Als je stopt draaien veel paarden gelijk hun hoofd en voorhand naar je toe, en als ze dan ook nog met hun mond kauwen/smakken is dat erg positief (onderdanigheid).
Jij mag niet naar haar toegaan ze moet bij jou komen, je neemt een ontspannen houding aan en laat schouders en hoofd zakken en gaat met je zijkant naar haar toestaan.
Ze moet dan naar je toekomen, doet ze dit niet of loopt ze weer weg zodra je haar aan wilt raken of het halster om wilt doen, begin je opnieuw haar weg te jagen en op te jagen etc.etc.

Paarden willen bij de groep horen en vinden het vreselijk om verbannen te worden, waarschijnlijk vindt ze dit even wel leuk, maar de aardigheid is er snel vanaf als ze doorkrijgt dat niet zij maar jij de touwtjes in handen hebt en dat jij beslist wat ze doet.

Ik kan je aanraden eens bij een clinic van een "paardenfluisteraar" te gaan kijken of bijv. het boek "luister naar uw paard" te kopen, daar staan heel veel goede tips in.

Mijn merrie en nu mijn ruin hebben beide wel deze streken gehad en je wordt er helemaal simpel van, vooral als nog even snel een stukje wilt gaan rijden.
Bij beide heb ik bovenstaande wel toegepast en bij beide werkte het, je moet wel even geduld hebben, want de ene geeft sneller op dan de ander, maar als je het goed doet dan heb je zeker succes.
Soms moet je het een paar keer achter elkaar doen voor het kwartje valt, maar vaak is 1 keer voldoende.

En je wei moet niet al te groot zijn, want dan verlies je ten eerste je invloed en ten tweede houdt het niet vol om achter je paard aan te rennen.

P.S. ik vond het ook nog wel heel erg leuk om te doen.
Dus mocht je het willen proberen dan heel veel succes!

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:36

mijn oude pony deed dit ook, wij hadden een touwtje gevlochten (klein) zodat die aan haar halster kon blijven. hierdoor konden we haar makkelijk pakken omdat we niet naar haar hoofd hoefde te grijpen zeg maar.

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:42

Het enige wat bij mijn paard helpt is om hem op stal een halve kilo brokken te geven en als ik hem eruit haal een snoepje of een wortel.. dan denkt oh ik moet wel eerst mee naar stal voordat ik wat krijg want DAAR ligt wat op me te wachten.

Wat ik ook altijd doe is niet meteen het halster om maar eerst het touw om der nek slaan omdat ik er dan sneller heb en dan het halster om en het touw eraan doen.. snap?

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:57

@Ulfeino dat kan als je weideondergrond dat toelaat, maar ik sta bv op veengrond (half in het moeras) en met een beetje regen vliegen er hele plaggen gras om je oren als je gaat jagen en is de stalhouder terecht pissig. Daarom is het vaak een probleem om een methode te vinden die snel is en zo weinig mogelijk schade aan het gras geeft.

Een tip trouwens voor iedereen geef je paard in elk geval geen kans om te grazen als hij zich niet laat vangen, anders wordt het pas echt een leuke versie van tikkertje voor ze.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:32

Wij zitten ook op veengrond dus ik weet wat je bedoeld, maar kan me bijna niet voorstellen dat het op dit moment ook maar ergens nat is, en als het al geregend heeft is de grond zo weer droog.

Maar idd als veengrond doorweekt is is het niet aan te raden, dus geen optie voor herfst en winter, want ook mijn echtgenoot (melkveehouder) slaat dan zijn handen voor de ogen als mijn paard een keer de wei op en neer gaat in rengalop en vlak voor het hek in de remmen gaat.

Toevallig had ik mijn paard vanmiddag bij een vriendin in de bak losgelaten (zonder halster) en had hij geen zin om mee naar huis te gaan.
Heb een lekkere verse pluk gras gepakt, maar daar wilde hij ook niet voor komen, ben toen naar een andere paard gelopen en begon die te voeren, en dat vond mijnheer niet leuk en kwam hij er ook bij me.
Kon hem toen zo het halster omdoen.

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:36

maximiliaan schreef:
Het enige wat bij mijn paard helpt is om hem op stal een halve kilo brokken te geven en als ik hem eruit haal een snoepje of een wortel.. dan denkt oh ik moet wel eerst mee naar stal voordat ik wat krijg want DAAR ligt wat op me te wachten.

Wat ik ook altijd doe is niet meteen het halster om maar eerst het touw om der nek slaan omdat ik er dan sneller heb en dan het halster om en het touw eraan doen.. snap?

ik had ook het probleem dat de paarden niet wilde komen, maar ik doe hetzelfde als jij, iets lekkers in de voerbak en geloof me dit weten ze heel snel!
die van mij lopen nu los van de wei na de stallen en gaan direct genieten van de verassing in de bak! ook het halstertouw om de nek is een optie!

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:39

toch zal ik proberen wat vaker de wei in te lopen met iets lekkers en dan weer weg.. heeft even tijd nodig maar uiteindelijk zal het paard na je toe komen als je hem roept.
eerst begin je met het paard in de wei iets te geven en dan steeds verder bij de uitgang, en altijd iets lekkers in de bak als ze op stal komen.. even volhouden maar komt goed!
die van mij roep ik doe de wei open en lopen zelf na de stallen! succes

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:28

Ja maar als me met iets lekkers in de wei loopt en dan weer weg gaat dan denk hij ook oke ik krijg wat lekkers dus mag ik OOK weg

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:58

nee, dan komt hij bij je omdat hij iets lekkers krijgt, dat is een begin! uiteindelijk krijgt de pony alleen nog wat in de stal, als hij braaf bij je komt en de stal inloopt...

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:13

Ik heb ook altijd een beetje biks in mijn jaszak als ik Ulf ophaal, wegbreng, in de trailer zet of na het rijden hij krijgt altijd een beetje biks als hij braaf is.
Reken maar dat ze dat weten en waarderen.

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:29

@ jentel: Ja hij komt dan inderdaad bij je maar waarschijnlijk rent hij dan net zo hard weer weg. Ik ben van mening dat je beter iets lekkers kan meenemen en het hem dan geven en met hem naar stal lopen en dan daar wat lekkers in z'n bak leggen. Niet wat lekkers in het land geven en dan weer weg lopen.. Hij krijgt alleen wat lekkers als die mee moet want dan pas is hij braaf

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 01:04

Mijn paard was onvangbaar (angst) toen ik hem kocht, tenzij je hem met 4 mensen in een hoek van de wei zette en hem op die manier opsloot. Na een poosje kon ik hem in mijn eentje in de hoek drijven en vangen, maar eerlijk gezegd had ik geen zin om met zijn angst en stress mee te blijven gaan. Ik heb toen een hele dag uitgetrokken en daarna nog een paar keer. Ik ben het weiland ingegaan met zijn halster en naar hem toegelopen. Zoals altijd, rende hij bij me weg. Ik ben toen stug rustig achter hem aan blijven lopen, niet rennen, want dan wordt het zeker een spel. Zo heb ik de eerste dag ruim 2 1/2 uur achter hem aangelopen. Omdat ik achter hem aan bleef lopen had hij geen tijd om te staan eten (wat tamary al zei) en op een gegeven moment was hij het zo zat, dat hij maar stil is blijven staan en toen kon ik hem het halster om doen. De volgende keer had ik maar een uur nodig en de keer daarop een kwartier. Nu kan ik hem zo uit de wei vangen wanneer ik daar zin in heb en kost het 1 minuut. Gewoon stug volhouden dus, rustig lopen, geen zweep, jezelf niet opwinden, niet opjagen, niet rennen. Echt, de aanhouder wint. En zolang jij niet meedoet in zijn spel, zal hij er ook geen zak meer aanvinden op die manier. Succes!

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:46

Denk dat wat jij hebt gedaan ook een soort join-up is, eerste hebben ze maling aan je of vinden ze het zelfs wel grappig, maar naar verloop van tijd vinden ze er idd geen zak meer aan en hebben ze in de gaten dat ze maar beter op kunnen geven en dat het bij jou zijn veel leuker is dan steeds van je weglopen.
Je moet zelf wel in een rustige ontspannen bui zijn, want als je boos wordt ben weer terug bij af.

Ben met mijn hond op cursus, laatst was er een bouvier die niet wilde komen de cursusleider liep hem ook steeds achterna, maar bleef dan op een paar meter afstand van het dier staan, op een gegeven moment kon hij de hond zo pakken.

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 09:03

huhm bedankt voor julllie reacties allemaal! ik ga het snel proberen en hopelijk gaat het goed..

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: paard niet te pakken krijgen uit weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:41

Af en toe(heeft echt buien) heeft mijn pony ook geen zin om te komen. Maakt hij er een leuk spelletje van. Als ik dan naar hem toe loop rent hij weg. Zodra ik stop dan stopt hij ook. Ik neem vaak een paar snoepjes mee of wat biks en anders geef ik geen aandacht aan hem en dan ga ik naar zijn weigenootje(aaien, praten, knuffelen etc.) en als hij dan echt niet wil komen dan haal ik zijn weigenootje naar binnen en als ik dan terugkom staat hij al te wachten.