meerdere ruinen bij merries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

meerdere ruinen bij merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 16:12

kunnen er meerdere ruinen in 1 kudde merries staan?
of gaan ze dan vechten?
wel heb ik gemerkt dat een hengst met een ruin vecht als er merries bij staan.... maar nou wil ik hem dus laten castreren maar zou dat echt helpen?

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: meerdere ruinen bij merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:50

Het hangt van de ruinen af. In de meeste gemengde groepen gaat het uitstekend, maar heel soms heb je een combinatie van ruinen die harem-ideeen hebben en dan kun je knokpartijtjes krijgen. Maar zelfs dan hoeft dat geen drama te zijn als ze eenmaal de rangen en standen duidelijk hebben.
Een hengst is een compleet ander verhaal, daar spelen teveel hormonale factoren mee. Ik zou nooit een ruin bij een hengst-met-harem zetten, dat is vragen om moeilijkheden.
Als je je hengst laat castreren houdt hem dan minimaal een maand weg bij de merries, deels vanwege het sperma dat nog achterblijft in de zaadleiders maar ook voor het kalmeren van de hormoonspiegel. Liefst nog wat langer

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 17:41

de hengt stond er ook helemaal niet bij voor te dekken , het is namelijk een klop hengstje van 70 cm die niet vruchtbaar is
maar ik wil hem laten castreren zodat hij dan normaal doet tegen het ruintje van 2...
maar ik hoop maar dat ze dan niet weer gaan vechten want het is een dure castratie van 500 euro ( omdat hij dus een klophengstje is anders was hij allang gecastreerd...)