Pony is TE rustig..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:07

Het gaat hier om een Shetlander..

Ik heb springzweepjes geprobeerd,lange longeerzwepen,dressuurzwepen,etc..
Maar hij doet er niets op.

En oke,zo'n probleem is het nu nog niet,maar hoe moet dat later,als hij iets ouder is,met longeren?
Ik zie hem nog niet braaf zo'n rondjes lopen! Haha!

Hoe of wat?Iets anders dan een zweep oid proberen?
Hij hoeft niet bang te zijn voor de zweep ofzo,maar hij moet er 'respect' voor hebben..Als jullie begrijpen wat ik bedoel. Bloos

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:18

ligt het niet aan het voer?
hoeveel voer krijgt hij? probeer anders eens wat haver bij te voeren. is het nog een jonge schet?
en anders heeft hij gewoon geen reden om bang te zijn voor een weep. probeer eeniets anders bijv. een plastic zakje ofzo wil ook wel eens werken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:43

Ik vraag me a) af hoe oud deze shet is en b) wat jij er al met een zweep bij te zoeken hebt?

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:24

Wat heb je dan geprobeerd met de zweep?
Slaan ofzo? Dan iig gelijk mee stoppen. Scheve mond
Zoek eerst eens uit hoe je een jonge pony moet opvoeden.

prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:34

Ja ik vraag me ook af waarom je nu een zweep nodig hebt
Uit je verhaal op te maken lijkt het dat een nog een jong ding is, dus waarom heb je dan een zweep nodig ?

Anoniem

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:35

Bokt weer. Clown

De Shet is 1 jaar,en waarom zou ik de Shet slaan? *LOL*
Goeie hoor Mocca!! Haha! Haha!

Wat ik er met de zweep te zoeken heb?
Om hem tegen te houden dat hij niet de bak uit gaat.

Ach ja,laat maar,op Bokt kun je tegenwoordig niet eens meer iets normaals vragen. Scheve mond

Demian

Berichten: 266
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:01

Op het land zetten en helemaal met rust laten.

tanya89

Berichten: 3092
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:22

Ik dénk dat hij nog niet echt weet wat dat is een z-w-e-e-p.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:47

Hij is te rustig, maar je moet hem tegen houden zodat hij de bak niet uit gaat ? Dat volg ik niet...
Heerlijk een enter die nu al lekker rustig is, vooral niet gaan opjagen nu al met een zweep, dan zet hij zich later juist af tegen de zweep, het is immers niks nieuws meer.
Lekker laten gaan, de wei opgooien en pas na 2 jaar laten zien wat een zweep is als hulpmiddel, en niet als opjaagmiddel

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:51

Kinderarbeid....

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:53

En zo ist

Anoniem

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:56

Dragqueen schreef:
Op het land zetten en helemaal met rust laten.


Er is hier geen weide.

Anoniem

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:58

SANEX schreef:
Hij is te rustig, maar je moet hem tegen houden zodat hij de bak niet uit gaat ? Dat volg ik niet...
Heerlijk een enter die nu al lekker rustig is, vooral niet gaan opjagen nu al met een zweep, dan zet hij zich later juist af tegen de zweep, het is immers niks nieuws meer.
Lekker laten gaan, de wei opgooien en pas na 2 jaar laten zien wat een zweep is als hulpmiddel, en niet als opjaagmiddel


1)Er is hier geen weide.
2)Hij rent de bak uit,en de meeste pony's deden dat niet meer toen ik de zweep erbij had.
Maar hij rent door me heen. Vork


@oestinja: Wat kunnen sommige mensen toch erg zijn,hier zal ik niet op reageren en laten voor wat het is.

Maar zoals ik al zei.
LAAT MAAR,blijkbaar kunnen er geen normale reactie's uitkomen bij jullie.

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:01

Nou lekker slim om dan een jonge Shet aan te halen zeg, trouwens elk jong paard van groot tot klein moet in de wei opgroeien en niet in een zandbak, kijk maar uit dat hij geen zandkoliek krijgt want dan heb je die zweep helemaal nooit meer nodig maar kan je het destructiebedrijf bellen...

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:02

Ben ik erg? Tja de waarheid kan wel eens hard zijn.... en als je nu al met een zweep begint weet je zeker dat hij over een half jaar zo wild als een kraai is.

Anoniem

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:06

oestinja schreef:
trouwens elk jong paard van groot tot klein moet in de wei opgroeien en niet in een zandbak


En dat zeg jij?
Staat dat in de wet zo?
Nooit gelezen iig dat dat zo moest,ik moet maar opletten,dalijk krijg ik nog een boete. Bloos!

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:20

Shetlanders zijn stofzuigers dus lopen de hele dag met de neus over de grond, grote kans dat ie zandkoliek krijgt als hij alleen maar in de bak staat. En verder is een bak geen goede leefomgeving voor een jonkie. Ik vind het verder een rare manier van met een jong paardje omgaan met je zwepen enzo.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:28

Dus als ik het goed begrijp is er geen wei.
Als hij in de bak staat kan hij er blijkbaar uit want daarom wil je er met een zweepje bijstaan. Hij kan dus niet alleen in de bak.
Trek ik de juiste conclusie als hij dus waarschijnlijk alleen even in de bak mag als jij er bent en dat hij de rest van de tijd op stal staat?

Als dit zo is arme arme shet die verdient echter een beter baasje.

Oké 3x is een beetje overbodig maar ik raakte een beetje in de war met die engelse teksten en dacht dat mijn reactie nog niet geplaastst was en nu krijg ik de twee overbodige niet meer weg. Huilen
Laatst bijgewerkt door Lielle op 30-06-06 09:32, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: dubbele posts verwijderd

Anoniem

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:29

oestinja schreef:
Shetlanders zijn stofzuigers dus lopen de hele dag met de neus over de grond, grote kans dat ie zandkoliek krijgt als hij alleen maar in de bak staat. En verder is een bak geen goede leefomgeving voor een jonkie. Ik vind het verder een rare manier van met een jong paardje omgaan met je zwepen enzo.


Als ik hem op de wei zet heb ik grote kans dat hij hoefbevangen word,al helemaal met een Shet.
En er is ook geen wei. Knipoog

Anoniem

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:31

@Lindsey;Tijdens het voeren en uitmesten loopt hij los rond op het erf en soms neemt iemand hem eventjes mee voor een wandeling als ik er niet ben.

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:34

Zandkoliek is dodelijk, hoefbevangenheid krijgen ze niet als je ze krap weidt en zeker niet als ze een jaar jong zijn. Ik snap überhaupt niet wat je met een jonge shetlander doet als je er niet eens een geschikte plek voor hebt.
Laatst bijgewerkt door oestinja op 23-06-06 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:35

We trekken hier wat te snel conclusies geloof ik....
Ik geef je gewoon een tip, maar ik zou je shet nu nog van zijn/haar jeugdigheid laten genieten!
Laat hem lekker in het wei of in dit geval de bak (met voldoende hooi dan, of zet een hooibaal in de bak). En als hij 3 jaar is kun je wel met hem beginnen! Jij hoefde ook nog niet van alles te doen toen je klein was!
Eerst proberen zonder zweep en daarna kun je best rustig beginnen, maar ik zou niet te snel gaan.
Straks word ie bang en kun je er helemaal niks meer mee!
Succes Pling

kannie

Berichten: 1665
Geregistreerd: 02-06-05

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:37

mag ik even wat zeggen???
wat is dit, mensen? er wordt hier een normale vraag gesteld, mag ze dan ook een normaal antwoord krijgen?
vind het niet normaal hoe jullie haar aanvallen zeg!
kijk, eigen mening: prima, graag zelfs, maar waarom moet dit
allemaal zo bot, vind het echt een beetje belachelijk eerlijk gezegd.
ook ik vind het geen ideaal plaatsje voor een jonge shet, die zou inderdaad lekker tussen leeftijdgenootjes op het land moeten staan, maar als de mogelijkheid er niet is, houdt het even op. dan is het inderdaad een goed idee om er lekker mee
te wandelen.
en nee, ik vind niet dat je hem moet slaan met de zweep, maar ze geeft zelf ook aan dat ze dit doet.
dus komop mensen; kalm aan!

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:51

Ik probeer te waarschuwen dat een Shet die overwegend in een bak loopt, een groot risico heeft op zandkoliek maar dat schijnt de eigenares niet te hinderen als ik de reacties zo lees, jammer.

Marga62

Berichten: 74
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Pony is TE rustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:55

Ze stelt wel een "normale" vraag maar vergeet de belangrijkste info erbij te zetten, van daar al deze reacties denk ik.
Zelf ben ik van mening dat, als je maar een klein beetje op de hoogte bent over het wel en wee van jonge paarden, deze vraag niet gesteld zou hoeven worden, want dan weet je ook dat 1 jarige paarden/pony's eigenlijk helemaal niet op een stal thuishoren maar met soortgenootjes in de wei en daar groot te laten worden.
Waarschijnlijk voelt hij/zij zich nu erg alleen en is gewoon angstig in zo'n grote bak en wil nu alleen maar terug naar z'n "veilige" stal. Misschien is het een optie om iemand te zoeken die ook een jong diertje heeft zodat ze in ieder geval samen kunnen spelen en probeer eenvertrouwensband met het diertje te krijgen (poetsen, aaien e.d., longeren moet je het komende jaar nog helemaal niet mee beginnen, eerst lekker laten ravotten en groeien)
Werken met een zweep, zoals je stelde, is geen optie, daar wordt ie alleen maar banger van.
En om te gaan wandelen moet je een hond nemen en geen shet.

Succes met je opvoeding en ik hoop dat het lukt.