help paard laat zich niet vangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoGo

Berichten: 1901
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 18:44

Ik heb eergister mijn paardje op het land gezet.
Gister wezen kijken alles was goed maar ik mocht niet te dicht in der buurt komen ze liep dan weg.
Vandaag weer wezen kijken en het regende eigelijk al de hele dag en ik wilde haar toch binnen halen.
Maar weer kon ik niet in der buurt komen en nou weet ik dus niet wat ik moet doen want het is voor de komende dagen ook slecht weer voorspelt.
En iedereen zegt wat anders.
De 1 vind dat als ze niet reageert en wegloopt heb ze het naar der zin en niet koud dus laten staan.
Een ander zegt weer dat ik der gewoon moet gaan vangen omdat ze eigelijk geen vacht heeft en zichzelf niet kan beschermen.
Eigelijk zegt mijn gevoel ook van gewoon laten staan maarja aan de andere kant heb ik der nog niet zo lang en hebben we ook geen band dus vraag ik me af of ze uberhaupt wel naar me toe komt of der laat vangen als ze het koud heeft omdat ze nog helemaal niet vertrouwd.
Iemand tips of advies????

Alvast bedankt.....

Brownie
Berichten: 206
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Zuidwolde (Dr)

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:12

heb je het al met biks geprobeerd werkt bij mij goed .. toen brownie kwam liet ze zich eerst ook niet vangen ... nu gelukkig wel ...

ellepel

Berichten: 47381
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:20

kwestie van goed kijken naar je paard. ziet ze er happy uit, eet ze goed en rilt ze niet?
dan is er niks aan de hand.
t regent wel,maar t is ook nog 20 graden he? Knipoog

en anders inderdaad bakje biks mee of wat brood ofzo...

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:42

Koud? Met deze temps??? Lijkt me errug sterk.
Je paard heeft groot gelijk dat ze zich niet laat vangen. Snap wel dat het voor jou frustrerend is maar bekijk het eens vanuit haar standpunt. Een heerlijke ruime weide vol gras en vrijheid verruilen voor een ruimte van 3x3, zonder gras, ruimte en vrijheid? Ik zou me ook wel een paar keer bedenken.

In zulke gevallen moet je ruim de tijd nemen en geduld hebben. Ga niet naar de wei met de intentie haar eruit te halen. Ga naar de wei, loop er een tijdje rond, kijk niet eens naar haar en ga weer weg. Ga om mij gras lopen plukken met je hand of doe iets anders 'interessants'. Maak haar nieuwsgierig naar wat je doet en als ze dan komt gewoon weggaan. Geen poging doen haar te pakken. De 2e keer neem je een appeltje mee. Ga weer iets leuks doen terwijl je haar negeert, komt ze bij je kijken, krijgt ze een appel en ga je weer weg.

Zo krijgt je paard de boodschap dat als ze lekker van haar vrijheid geniet en jij komt, dat niet het einde van haar vrijheid is maar gewoon gezellig, aandacht, knuffelen, lekkers enz.

Maar het vraagt wel de nodige inspanning en geduld.

mariz
Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: Doetinchem

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:46

goed gezegd ranna Haha!

de mijne blijft ook liever op het land, voor de zekerheid heb ik het halster omgelaten. vrijdag kon ik hem ook niet 1 2 3 pakken. vandaag heeft ie lekker vrij ga alleen even kijken of alles er nog aanzit en hem even wat lekkers brengen en een knuffel natuurlijk.

hij heeft ook weer wat nieuws bedacht trouwens ik kan gewoon het halster omdoen maar zodra ik richting hek wil gaat ie staken en in ze achteruit.
vrijdag hebben we het hele land doorkruist richting hek in ze achteruit, ach ja ik dacht ''wil je niet vooruit dan gaan we toch even keren met je kontje de goede richting op'' Knipoog Haha!

prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:26

Volgens mij hoort dit meer bij omgang, ik tem even

NoGo

Berichten: 1901
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 19:31

Biks of wat anders lekkers helpt niet.
De tip van ranna ga ik uitproberen.
Ellepel ze staat wel met der benen te trillen als het ware.
Maar het is idd wel 20 graden dus ik ga haar er niet uithalen met veel poespas en getouwtrek ik laat der lekker staan en ik wacht het wel af met het advies van ellepel ik kan der bij heel erg slecht weer alsnog binnenhalen.
Maar in ieder geval bedankt!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:35

Die heeft 't heus niet koud joh!! Die van mij staat aan het eind van de zomerperiode (oktober) als het regend en waait pas bij het hek zo van: Neem me ajb mee!!
Lekker laten staan en af en toe gewoon even bij haar in de wei gaan zitten, misschien komt ze op den duur een kijkje bij je nemen. Wrs denkt ze dat jij haar meeneemt en ze staat nu ergens waar ze het heeeel fijn vind! Ik zou haar de eerste keer dat ze komt ook alleen maar wat lekkers geven en dan weer weggaan. Succes hoor!

Brownie
Berichten: 206
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Zuidwolde (Dr)

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:15

ook al heeft de pony/paard het niet koud je moet toch zorgen dat hij/zij zich laat vangen .. als je een keer wil rijden of wat dan ook doen en de pony laat zich niet vangen .. !!

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 07:26

Als je paard interesse in je toont stapje naar 'm toe zetten, als je naar je kijkt & weer gaat grazen wachten tot ze weer interesse in je toont & weer een stapje naar d'r toe zetten. Als je d'r te pakken hebt, zet d'r dan niet altijd aan het werk maar doe voor de afwisseling ook is iets anders met d'r.

Bakje biks doet ook wonderen. Anders een stuk land afzetten zodat ze minder ruimte heeft & halster omhouden in de wei zodat je d'r makkelijker kunt pakken.

Erg lastig probleem, heb het ook met mijn merrie..

_Suus_

Berichten: 783
Geregistreerd: 27-10-05

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 07:38

Ken het verhaal Tong uitsteken
eerst gingen we de andere vast zetten, en een beetje verwennen met bix.,
Dan werd ze namelijk nieuwschierig :p
Dus dan kwam ze wel Knipoog

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:17

gewoon lekker niet proberen te vangen. ga gewoon elke dag even in het land zitten en doe een beetje interessant door plukjes gras te pakken (zo worden ze vaak nieuwsgierig) en schenk geen aandacht. op gegeven moment komen ze wel een keertje kijken wie en wat je bent en op dat moment probeer jue gewoon nog steeds niet het dier te pakken maar gewoon een aai of kriebel op de snuit of iets dergelijks. langzaam aan zal het dier snappen dat je het niet komt vangen en kun je het beestje gewoon aaien. dit moet je gewoon met veel geduld opbouwen en geen snelle onverwachte bewegingen maken.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:22

Verplaatst naar OMG

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:45

Het probeer van niet te vangen paard ken ik.
Ze weet dat als ik het land in kom, dat ik haar wil pakken. Komt een ander het land in, gaat ze er nieuwsgierig heen en kan diegene hem zo voor mij pakken.
Wel balen, aangezien ik liever niet afhankelijk van anderen wil zijn om te kunnen rijden. Overigens staat ze momenteel zonder halster in het land (ze kreeg wat schuurplekken van het halster), en is dus nog moeilijker te pakken.
Wat bij mij af en toe helpt is via een andere kant het land in gaan, haar jaloers maken door haar te negeren en de andere paarden te kroelen, eten meenemen en eerst de anderen wat geven en daarna haar, haar rondsturen in het land tot ik goed haar aandacht heb en ze uit zichzelf naar me toekomt (maar dan mag ik er wel een flink kwartier/half uur voor uit trekken).

Ik hoop dat ze donderdag middag meewerkt. Dan moet ik voor het eerst injaren naar les en sta dus op tijd...

ladigo14

Berichten: 686
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: zwolle

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:56

ellepel schreef:
kwestie van goed kijken naar je paard. ziet ze er happy uit, eet ze goed en rilt ze niet?
dan is er niks aan de hand.
t regent wel,maar t is ook nog 20 graden he? Knipoog

en anders inderdaad bakje biks mee of wat brood ofzo...




als paarden rillen hoeven ze het nog niet koud te hebben.
ze warmen zich dan op. Knipoog

Xeen

Berichten: 1606
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Delft

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:40

paard niet aankijken als je er naar toe loopt en niet recht op het paard af ga met een boog doe net of je ergens anders heen loopt.
en een snoepje geven of wortel en dan niet pakken paard laten staan dat een paar keer herhalen en op een gegeven moment komt hij wel van zelf.

gr

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:57

Ga lekker mesten, grassprietjes tellen oid... kijk het paard hierbij niet aan (ook niet stiekem). Ga gewoon rondstruinen op het land... het paard zal nieuwsgierig worden en naar je toekomen!!

ellepel

Berichten: 47381
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:08

hahah dat werkt inderdaad...

grassprietjes tellen Tong uitsteken

NoGo

Berichten: 1901
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: help paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 13:09

gister weer naar het land geweest met me hond dit keer.
Had van meerdere mensen op het land ook de tips gekregen om der gewoon helemaal te negeren.
Dus ben lekker met me hondje ballen wezen gooien.
dat vond ze heel interresant.
elke keer als ze naar me toe kwam ging ik weer ergens anders in het land staan.
UIteindelijk zat me hond rechts van me en me paardje kwam aangelopen.
Kon der zo kriebelen.
Me hond vond het alleen minder en begon te rennen en zei er dus achter aan.
voor de hond wat minder alhoewel hij ook zijn beweging heb gehad.
Maar we zijn wel weer stukje vooruit ben benieuwd hoe het vandaag gaat zonder hond denk dat ik maar grassprietjes ga tellen;)
en een boek meeneem ofzo het is nu toch mooi weer.....