hoe veulen verkeers mak te maken ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

hoe veulen verkeers mak te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 11:09

ik heb een 1 jarige welsh gekocht . nou vind ik het zeer belangrijk dat ze verkeers mak word . Ik heb al een paar keer met haar buiten gelopen maar als er een auto aankomt gooit ze haar kont op de straat . om het maar even netjes te zeggen . wie weet een goeie manier ... Of moet ik haar pas verkeers mak maken na het inrijden ?

Anoniem

Re: hoe veulen verkeers mak te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:13

Nou, het is wel handig als ze nu al wat minder bang is voor het verkeer.
Gewoon vaak proberen? Blijf zelf in ieder geval rustig als er verkeer aankomt, als jij bang wordt zal ze dat van je overnemen. Denk ik..

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: hoe veulen verkeers mak te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 11:18

ja ... ik blijf rustig ... en zelf word ze ook niet echt wild maar ze gooit gewoon dr kont op de straat en gaat wat staan stijgeren ...

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: hoe veulen verkeers mak te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:26

Ik maakte mijn merrie ook verkeersmak toen ze ruim 1 jaar was. Ze kon echter heel goed aan een halster lopen en was heel gehoorzaam. Ik zette haar in een weiland die grenste aan een weg. Samen met andere paarden. Daar wennen ze ook al van.
Als ik de weg met haar op ging was dat eerst een heel klein stukje. Zodat dat stukje weg al bekent voor haar was. Dat deed ik dan als ik geen verkeer aan zag komen.Daarbij nam ik altijd een hele brave verkeersmakke maatje van haar mee. Dat hielp enorm. Later pas als er verkeer aan kwam en soms ging ik dan op het erf van iemand staan zodat zij het verkeer kon zien en ook zag dat de andere pony er niet bang voor was.
Let erop dat het draaien met de kont niet een aangeleerd gedrag gaat worden. Onbewust kun je het belonen door dat je haar gerust gaat stellen.
De oorzaak van het draaien van de komt kan van alles zijn. Angst, ondeugend etc.
Bij een jong paard altijd denken, als je nog niet veel met ze doet, kun je ze ook niets verkeerds aanleren.
Kun je niet een keer op het erf langs een stilstaande auto lopen. Als dat goed gaat de motor van de auto laten draaien en er dan langs lopen en zo steeds een stukje uitbreiden?

Succes ermee.

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: hoe veulen verkeers mak te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:31

Zoals Tjady in eerste instantie al zegt.... Zet hem/haar op het land dat grenst aan een 'drukke' weg. Uiteraard moet je hem/haar wel in de gaten houden, zodat hij/zij niet continu aan het rennen is. Zo kun je hem/haar ook langs een treinspoor in het land zetten, went ze daar ook aan.... (dit laatste heb ik bij mijn paard gedaan).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoe veulen verkeers mak te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:34

tjady schreef:
Bij een jong paard altijd denken, als je nog niet veel met ze doet, kun je ze ook niets verkeerds aanleren.


Precies mijn mening. Als je paard nog niet onder controle is aan de hand, moet je er niet mee de straat opgaan. Je moet eerst gaan werken aan jullie band onderling, dan is iets engs wat je onderweg tegenkomt maar half zo erg...

Winkie
Berichten: 756
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Timboektoe

Re: hoe veulen verkeers mak te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:40

Mijn paardje stond langs een snelweg maar dat heeft dus niet geholpen want hij vind nog steeds van alles eng Haha! Hij is nu 1 jaar en staat in de opfok. Ik haal em af en toe uit de groep en ga een stukje met hem langs de weg lopen. Er is daar een redelijk drukke weg waar ik dan ga staan en gewoon even kijken. Ik durf het ook nog niet echt aan om langs een drukke weg te gaan lopen waar ik geen kant op kan want als mijne schrikt gaat ie indd ook op de weg staan :S
Ik zou met rustige wegen beginnen. Of zoals ik doe langs drukke wegen staan kijken op een veilige plek. Dat werkt volgens mij ook wel.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: hoe veulen verkeers mak te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:48

Winkie schreef:
Mijn paardje stond langs een snelweg maar dat heeft dus niet geholpen want hij vind nog steeds van alles eng .


Paarden leren in context. Dat wil zeggen dat wat voor ons vanzelf sprekend is, zij opnieuw moeten leren. Je leert bijvoorbeeld aan je paard dat een geopende paraplu niet eng is. Dat doe je in de stal. Dan is het zo dat een paard in een nieuwe situatie, opnieuw moet leren dat die paraplu niet eng is. Zo is het ook met het verkeer. Hij is er niet bang voor als hij in de wei staat, maar wel in de nieuwe situatie. Dat moet hij opnieuw leren. Alleen kan het wel zijn dat hij sneller over zijn angst heen is, doordat hij in de wei er al niet meer bang voor was.

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: hoe veulen verkeers mak te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 14:14

dat is juist het rare ... ik sta aan een hele drukke weg .. ze zien verkeer langs komen ... tractors en vrachtwagens . Ik ben gister bij de uitrit gaan staan met haar . heb haar nog in een plas proberen te zetten .. en haar laten kijken naar het verkeer . jammer genoegt was het rustig . dus ik ga nog een keer daar staan als het druk is . nu maar hopen dat de mensen uit het straatje rustig voorbij komen rijden . ^^maar hoe kun je haar verder verkeers mak maken zodat ze normaal over straat kan .

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: hoe veulen verkeers mak te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:32

Ik heb vorig jaar een veulen gekocht. Ik ben ook iemand die er zo min mogelijk mee doet behalve voetjes geven en netjes mee kunnen lopen. Maar mijn weide is aan de overkant van de weg- dus moeten ze 50m over de straat.

Ik neem altijd 3 paarden tegelijk mee Schijnheilig niet verstandig misschien....maar die andere 2 heb ik sowieso heel goed onder controle. Verkeersmak...dat ging vanzelf...nu is ze zelf ook supercool in het hoofd en nergens van onder de indruk.

Maar in jouw situatie, als het dan echt moet (als je in de zelfde situatie zit als ik bv dat ze wel over de weg MOET) dan heb ik een advies: doe maar gewoon, en stap gewoon door. Omdat je zegt dat ze haar kont draait vermoed ik dat je stil gaat staan als er auto's langskomen ? niet doen, gewoon doorlopen alsof er niets aan de hand is.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: hoe veulen verkeers mak te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:04

mijn paard was ook niet verkeersmak.wel gewend aan treinen. toen ik hem kocht was hij net 1 en kon nog niet aan een halster meelopen. toen hij dat kon heb k em verhuisd naar een andere tal langs die weg is het wel rustig maar rijden e wel erg hard. ben gewoon eert op het erf zelf langs mn auto gaan lopen en een xtje toen hij draaide en op het erf blijven staan en auto's staan kijken en dan langzaam aan de weg op stukje voor stukje
als hij nergens van schrok af en toe belonen met brokje. auto''s vond hij niet zo eng maar een vrachtwagen wel. heft hij een paar keer bijna ondergelegn en die ..... nog gewoon gas bijgeven en ff lekekr hard toeteren. maar daarna toen ik er 1 zag aankomen ben ik gewoon bij mensenop de oprijlaan gaan staan. en dan hem brokjes voeren en als hij schrok ofgek begon te doen kreeg hij niks. hij is nu redelijk verkeersmak en hij is nu 3 ga er minimaal 1 x per week mee wandelen en gaan dan ook 1 x buiten rijden.

Zera

Berichten: 1324
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Vaals

Re: hoe veulen verkeers mak te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:41

Ik ga met die van mij vaker wandelen langs de weg.. Ik heb haar ook in een wei staan naast de weg, dus ze is al redelijk gewend aan auto´s en etc maar ze vind motors en tractors niet leuk..