Wat te doen met paard dat op de wei staat met peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Wat te doen met paard dat op de wei staat met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 14:59

Mijn paard staat nu al 2 maanden op de wei om te genezen van een peesblessure. Maar wat kan ik nu met hem doen zodat we samen nog iets leuks doen wat wel mag met een peesblessure.
Iedere dag krijgt hij een uitgebreide poetsbeurt waar ik toch ruim een uur mee bezig ben en daarna terug het land op. Wat kan ik nog meer doen zodat ik toch meer met hem samen kan doen zonder zijn been verkeerd te belasten? Gisterenavond heb ik maar een soort van schriktraining gedaan door hem onder een parasol door te laten lopen, maar goed, hij is zo koelbloedig dat ie na 5 minuten zonder blikken of blozen eronder door liep en klaar was Kees weer.
Kan verder weinig verzinnen wat nog samen zouden kunnen doen.
Hij heeft het prima naar zijn zin op het land, maar ik mis het gewoon heel erg, iets samen doen.
Dus als iemand tips heeft, graag.......

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Re: Wat te doen met paard dat op de wei staat met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:55

Misschien kan je eenvoudige vrijheidsdressuur dingetjes aanleren, zoals blijf, kom, en dat je paard om gaat alleen op stemcommando? Hier staan nog wel wat leuke dingetjes: http://www.pink-horizon.nl/

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat te doen met paard dat op de wei staat met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:16

Je kunt met hem gaan wandelen, verder zou ik me serieus gaan afvragen of een weiland de juiste plek is voor een paard met peesblessure. Maar dan weet ik ook niet hoe ernstig deze blessure is. Paarden met een ernstige peesblessure horen op stal, en dan daags 2x 10 min stappen.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Wat te doen met paard dat op de wei staat met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:15

De TS vraagt alleen naar dingen om te doen, niet naar advies over de blessure, in mijn opinie kan die prima overgaan in de weide. Knipoog

Inderdaad dingetjes als vrijheidsdressuur, lekker uitgebreid badderen/douchen. Toiletteren, dus alle overbodige haartjes knippen. Ehm... OK dan!

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Wat te doen met paard dat op de wei staat met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 16:12

Hij doet het prima op de wei hoor, hij staat tussen de oudjes en andere geblesseerden en zelf is ie geen druktemaker. Hij staat daar dus lekker rustig op het land. Ik heb liever dat ie op zijn eigen tempo door het land kan struinen op lange stukken dan de hele dag korte draaien in zijn stal staat te maken (de laastste weken stond ie alleen maar te steigeren, bokken en rondjes te draaien in zijn stal uit frustratie), dit is m.i. veel belastender en hij zit nu hij op het land staat, veel beter in zijn vel.
Maar goed, badderen en douchen heeft ie echt een schurfthekel aan, dus voor hem geen fun.
Toileteren doe ik ook regelmatig, maar inderdaad wat vrijheidsdressuur zou denk ik wel een optie zijn. Gewoon de simpele dingen zoals stap en stilstaan op commando.
Daar ben ik wrsch. wel een tijd mee bezig, gezien meneer nogal eigengereid is Haha! , dus dat is wel een leuke optie...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat te doen met paard dat op de wei staat met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:38

Ik zou zelf niet zo zeer voor VD gaan, worden toch snel circustruukjes. Maar bij een eigengereid paard heb je veel meer baat bij grondwerk. Kan je daarvoor het volgende boek adviseren:

http://www.paardentips.com/kk_500092.html

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Wat te doen met paard dat op de wei staat met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 22:37

Maar dit is toch ook een vorm van vrijheidsdressuur als je basis voorbij bent?
Op zich ziet het boek er erg informatief en leerzaam uit, dus bedankt voor je tip.
Heb je het toevallig zelf ook gedaan vanuit dit boek? Ik wil nl. wel een boek dat makkelijk en duidelijk leesbaar geschreven met duidelijke fotos en uitleg.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Wat te doen met paard dat op de wei staat met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:41

Ik zou eens met je VA overleggen, want volgens mij is stappen op harde ondergrond goed voor de pezen...
Dan werk je én aan de genezing én ben je lekker bezig met je paard!
Suc6 ermee!

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: Wat te doen met paard dat op de wei staat met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:56

Veel stappen met hem is een leuke bezigheid kan je hem onderweg lekker vertroetelen dit kan je bijv. op het harde doen want wat Jarrah zei is op het harde stappen goed voor de pezen. Ik stap dagelijks met mijn paard na het rijden op het fietspad dit is namelijk goed voor de ontwikkeling van de pezen.

Gr Jeroen

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Wat te doen met paard dat op de wei staat met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 00:32

JeroenS schreef:
Veel stappen met hem is een leuke bezigheid kan je hem onderweg lekker vertroetelen dit kan je bijv. op het harde doen want wat Jarrah zei is op het harde stappen goed voor de pezen. Ik stap dagelijks met mijn paard na het rijden op het fietspad dit is namelijk goed voor de ontwikkeling van de pezen.

Gr Jeroen


Je mag met een paard niet op het fietspad stappen Clown

@TS,wat mag je doen van je DA?Misschien als je mag stappen op het harde kan je leuke 'hindernissen' bouwen.Balkjes leggen waar hij over moet,een zeiltje,...

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Re: Wat te doen met paard dat op de wei staat met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:31

Armaris schreef:

Je mag met een paard niet op het fietspad stappen Clown


Op het fietspad bij ons hebben ze zelfs een hekje gemaakt speciaal voor de paarden hoor. Haha!

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: Wat te doen met paard dat op de wei staat met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:38

Wij stappen regelmatig over het fietspad Haha! Bloos Bloos Bloos .
Wist niet eens dat dat niet mocht.
Maar volgens mij is over het harde stappen nog steeds het beste voor een peesblesure.

Gr Jeroen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat te doen met paard dat op de wei staat met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:09

Als je de keuze hebt tussen een drukke weg of een fietspad, is er geen agent die je een bekeuring geeft als je voor je eigen veiligheid kiest (en dat van je paard) en op het fietspad gaat stappen.

Ik heb het boek Grondwerk ook, maar volg meer de methode Clinton Anderson/ Pat Parelli. Bij het boek grondwerk kun je online videofilmpjes bekijken hoe je tot een bepaalde oefening komt, de beslissende momenten van de oefening staan dan in het boek met foto erbij nog afgebeeld.

Ik vind het boek echt een aanrader, en de 25 Euro meer dan waard. Een stuk goedkoper ook dan dat je meteen een Parelli pakket aan moet schaffen.