Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AH_scim
Berichten: 1339
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Kampen

Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 19:30

Hey,,

Ik wil graag met men verzorgpony aan de teugel proberen..
Kan je dat ook leren zonder hulpteugels?
Zojah.. Hoe kun je dat rustig aanleren?

Dankjewel Clown

Tessa

Berichten: 2057
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:33

Eeh dit hoort hier niet.. *temt*

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:34

Met goede instructie kan je ver komen!

eliise
Berichten: 36
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:34

Hallo,

Aan de teugel kan je niet vanaf een berichtje lezen,
Je moet het leren van je instructeur/trice.

Maar ik kan je wel wàt hulp geven.
Het is de bedoeling dat jij de teugels gaat kneden, zoals je misschien doet bij deeg.
Het is NIET goed als je gaat lopen zagen, krijgt je paard een zaagmond enzovoort...
Probeer het maar eens uit.
Als dat niet helpt kun je er ook nog een stiek aan zetten.( zijn niet zo duur en paardvriendelijk)

Gr. Eliise

Anoniem

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:38

Hetis ook niet de bedoeling dat je de teugels gaat kneden en dat soort gedoe. Slecht advies als je verder geen uitleg geeft, dat leidt alleen maar tot zagen. En een stiek is een nog veel slechter advies.

paardpony, zoek een goede instructrice om het te vragen, via bokt kan je goede adviesen krijgen van bijv. instructrices, maar ook veel verkeerde adviesen van bijv. mensen die er eigenlijk geen verstand van hebben.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:50

ff bijdehand ;
aan de teugel lopen is een doel opzich! dat je paard het bit goed aanneemt...en goed reageert op jou hulpen!
en nu gewoon ; jij bedoelt denk ik gewoon de krul der in? denk dat je het beste aan je instructeur om advies kan vragen! niemand kan namelijk achter zijn beeldscherm zien hoe jij rijd en hoe het paard is waar je op zit. en per paard is het al een wereld van verschil! bij mijn paard is het pure ontspanning Haha! als je teveel aan de teugel komt gaat der hoofd juist omhoog Clown en bij mijn pony was het zo dat je super veel met der bezig moest blijven zodat ze omlaag ging! de adviezen hier zijn te verschillend om uit te proberen en vind echt dat je het op moet lossen met iemand die weet wat ie doet en jou en je paard ook nog eens kent!

eliise
Berichten: 36
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:52

Hallo,

Ik heb altijd van mijn instructrice geleerd...
Zachtjes kneden in de teugel, zondra mijn paard dan naar beneden ging moest ik stoppen met kneden en belonen.
Als ze dan weer met der hoofd de lucht in ging weer zachtjes kneden.
Zo heb ik het geleerd en inmiddels loop ik al M dressuur dus ik zal het heus wel weten!

Probeer het paard uit zou ik zeggen 'paardpony'
Natuurlijk is een instructrice beter om te nemen...
Maar waarom zou je veel geld willen betalen als het ook zonder kàn?
Niet alle paarden/pony's luisteren er naar.
Maar 1 ding is zeker belangrijk...
GEDULD...

Gr. Elise

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 20:15

eliise ik vind jou post echt grappig!!! jij zegt zelf dat je het altijd zo van je instructrice hebt geleerd en beschrijft hoe en wat en daarna zeg je waarom er geld aan uit geven als je het zelf kan proberen? beetje appart Clown
jou omschrijving is op zich nog wel aardig maar vind het erg appart dat je zegt ik ben m-dressuur dus ik kan dat...sommige die zelfs de b nooit zijn uitgekomen kunnen alle paarden geweldig rijden en iemand uit de m kan ook gewoon geluk hebben gahd met het paardje waar op gereden word... bedoel het niet banketstaaf ofzo maar ik vind gewoon dat je zoiets voor het eerst met een instructeur erbij moet doen als je niet precies weet wat en hoe!

AH_scim
Berichten: 1339
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Kampen

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 20:42

Bedankt, ik zal eens gaan oefenen

eliise
Berichten: 36
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:32

Haaii ,

Ja ik hebt't vn me instructriece geleerd maar het kàn ook zonder...
Dus als het zonder kann kan je het tog gewoon proberen?
Ik heb m'n paard niet zelf ingereden maar tog, hij loopt als een gek aan de teugel...
Ik heb dan misschien wel geluk gehad dat hij al een beetje aant de teugel kon lopen maar ik heb haar het wel in de galop aangeleerd.

Weetje wat ik zeg...
Just try it!
En geen onnodige discussie''s haha
Gr. Eliise

Qimm

Berichten: 15184
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:57

Zonder instructructie om je te begeleiden kun je je paard lekker verkloten, dus dat is geen aanrader

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:00

Bij mij ging het vanzelf Nagelbijten / Gniffelen
Paard liep goed aan het been en nam het bit goed aan en telkens als hij zelf met zijn hoofd wat lager ging (richting loodlijn) dan teugeldruk minderen (lees: handen even ietsje naar voren) en belonen. Hou dat vol en tadaa Haha!
Maar goed ik ben pas begonnen met 'aan de teugel' op het moment dat het paard goed aan been was, en de hulpen goed snapte. Het was meer een mooie bijkomstigheid dat hij steeds meer verzameld ging lopen. Ik focuste daar absoluut niet op, want dat is niet het hoofdoel.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:28

Welshcobfan, dat lijkt mij ook een veel betere manier Haha!
Maar ja, ik heb maar M gereden en verder alleen jonge paarden beleerd dus ik moet mijn mond dichthouden bij meer gevorderde ruiters hahaha.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:32

Haha, Urielle, dat is pas paardrijden Haha!.. Op 1 paard in de Z komen is makkelijker dan verschillende jonge paarden gaan inrijden..
Maar zoals welshcobfan zegt, is de beste manier om een paard aan de teugel te laten gaan.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:44

Je moet je paard er naar toe rijden. Beginnen met hulpteugel dan zit je zo ie zo al fout...
Waarom altijd die stomme hulpteugels, je maakt je paard er alleen maar mee stuk...
Allemaal fout, al die troep.
Je moet hem gewoon lekker voorwaarts rijden, en dan rijd je hem er naar toe.
Stellingen rijden is ook goed. Als je in draf met goeie stellingen gaat rijd, gaat ie in stap snel aan de teugel.

AH_scim
Berichten: 1339
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Kampen

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 10:16

bedankt Knipoog

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:57

Flink voorwaarts rijden, en de ontspanning zoeken Lachen

Anoniem

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:31

Jeetjemina, denken dat je een hulpteugel moet gebruiken om een pony "aan de teugel te krijgen".
Jij weet duidelijk niet wat nageeflijk rijden (want zo heet dat, niet de manegeterm "aan de teugel") inhoudt, wat je ook kunt bereiken door zo min mogelijk met je handen te rijden. Nageeflijkheid is namelijk niet alleen dat mooie krulletje in de hals.
Zorg er eerst voor dat je pony goed recht voorwaarts loopt, doe oefeningen met veel buiging en stelling en heb geduld, hij zal het niet na 1 keer rijden doen. En ga NIET zagen, mensen die dit doen willen binnen 5 minuten een mooi plaatje kweken, terwijl de pony totaal niet ontspant maar wel met zn koppie naar beneden móét lopen omdat ie anders in zn mond gesjort word.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:18

aukje dit vind ik wel een mooie post!

bij mijn paard ging het ook vanzelf! was daar toender tijd nog helemaal niet mee bezig want ze was nog in de leer maar der hoofd ging telkens gewoon naar beneden en dat steeds vaker uit derzelf! beter zelf natuurlijk dan zoon gekweekte in elkaar getrokken krul Clown

Urielle schreef:
Maar ja, ik heb maar M gereden en verder alleen jonge paarden beleerd dus ik moet mijn mond dichthouden bij meer gevorderde ruiters hahaha.

ik bedoelde die post niet l*llig hoor over de M, maar dat heb ik in mijn vorige post ook toegelicht! er zijn zat mensen zoals jij die veel goed werk met jonge beestjes verrichten waar een ander later dan dankbaar gebruik van mag maken Haha! klasse boeit mij namelijk helemaal niks...vind het veel belangrijker hoe een paard loopt met ruiter (ontspannen enzo) als de klasse! zijn zat B-mensen die hun paard lekkerder hebben lopen als iemand in de M Clown

Anoniem

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:10

Welshcobfan schreef:
Bij mij ging het vanzelf Nagelbijten / Gniffelen
Paard liep goed aan het been en nam het bit goed aan en telkens als hij zelf met zijn hoofd wat lager ging (richting loodlijn) dan teugeldruk minderen (lees: handen even ietsje naar voren) en belonen. Hou dat vol en tadaa Haha!
Maar goed ik ben pas begonnen met 'aan de teugel' op het moment dat het paard goed aan been was, en de hulpen goed snapte. Het was meer een mooie bijkomstigheid dat hij steeds meer verzameld ging lopen. Ik focuste daar absoluut niet op, want dat is niet het hoofdoel.


Zo gaat het bij mij ook Haha!
En mijn instructrisse maar zeggen dat ík het goed doe. Terwijl mijn pony alles zelf doet Haha!

racheltjj

Berichten: 1879
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:39

Mijn verzorgpaard is bij de vorige eigenaar heel laat ingereden en nog helemaal verkeerd ook..echt zagen zagen zagen.Ik en de eigenaar zagen dit niet zitten en toen zijn we begonnen met Parelli. Hierbij hebben we een poos echt alleen maar lange teugel gereden zodat ze eerst is lekker kon ontspannen in haar rug en ook in haar nek! En sinds eigenlijk een maand of 2 gaat ze al een paar stukjes aan de teugel lopen...niet dmv zagen en rare schokjes geven maar wel met de beweging mee van het paard. Ze loopt nu dus met een lekkere ontspannen (nek/rug alles) aan de teugel.. Haha!

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:19

racheltjj schreef:
Mijn verzorgpaard is bij de vorige eigenaar heel laat ingereden en nog helemaal verkeerd ook..echt zagen zagen zagen.Ik en de eigenaar zagen dit niet zitten en toen zijn we begonnen met Parelli. Hierbij hebben we een poos echt alleen maar lange teugel gereden zodat ze eerst is lekker kon ontspannen in haar rug en ook in haar nek! En sinds eigenlijk een maand of 2 gaat ze al een paar stukjes aan de teugel lopen...niet dmv zagen en rare schokjes geven maar wel met de beweging mee van het paard. Ze loopt nu dus met een lekkere ontspannen (nek/rug alles) aan de teugel.. Haha!

en zo hoort het ook!!! vind ook vaak dat je het ook echt kan zien of het ontspanning is of zoon naar beneden getrokken krul! mooier om te zien en meer ontspanning voor je paard!

AH_scim
Berichten: 1339
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Kampen

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 21:25

vandaar geen hulpteugels Knipoog

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:38

vind ik ook heel goed van je hoor! hulptugels doen meestal meer kwaad dan goed bij zoiets! ontspanning is hier het sleutelwoord Haha!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Hoe aan de teugel zonder hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:46