blijven bijten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 17:55

hey

ik heb en probleempje met shadi(10-01-2005)
sinds hij ongeveer 2 weken is begon hij met beetje te happen.endaarna werd het echt bijten.een tik geven trekt hij zich nix van aan..hijblijft bijten.
vroeger kwam hij met zijn mond open achter je aan en probeerde je dan te bijten en omver te lopen.nu bijt hij er niet meer bij alleen loopt hij je soms nog wel omver inde wei. maar hij bijt al wel minder.maar blijft het wel doen.
een tik geven hielp niet meer want werd hij alleen maarbanger van bij zijn hoofd en trok gewoon zelf gelijk al zijn hoofd weg als hij beet en ze m een tik wilde geven.dus weet iemand hoe je hem dat af kan leren?als dat al gaat...hij bijt nog best door ook...

montiej
Berichten: 794
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Hengelo

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:00

tik op je schouder
denk ik
ik denk dat als je hem tikken op zijn hoofd geeft
dat hij dan kopschuw word
verder zou ik het niet weten

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 18:43

jah daarom krijgt hij ook geen tik meer op zijn hoofd enzo.omdat t toch niet helpt.hij blijft er gewoon mee doorgaan..

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:01

Het klinkt misschien heel banketstaaf en ik weet zelf ook niet of het werkt maar gewoon terug bijten. Weet hij ook hoe dat voelt.

Gr Jeroen

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 22:20

JeroenS schreef:
Het klinkt misschien heel banketstaaf en ik weet zelf ook niet of het werkt maar gewoon terug bijten. Weet hij ook hoe dat voelt.

Gr Jeroen

hihi heb dat n paar keer gedaan..maar allemaal die haren bah!! en als het zou helpen....maar hij is gewoon uhmm nogal heel erg hardleers..
maar voortaan zal ik dat is iedere x proberen misschien dat ie t dan door gaat krijgen?

zijn denk niet veel andere oplossingen meer..
heeft niemand ook zo'n bijter?
hij is verder ook nogal eigenwijs en hij wil eigenlijk altijd zijn zin.maar krijgt die dan niet hoor..probeer t dan..

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:33

Wedge, 3 jarige ruin (afgelopen 19 april gecastreerd) wil ook nog graag happen en soms ook echt bijten, meestal hoef ik mijn hand alleen maar op te heffen en is het over in het begin heb ik vaak in zijn neus gebeten (ik kon namelijk niet bij zijn oren)
Sinds zijn castratie is het bijten al wel een stuk minder geworden gelukkig!
Ik zou gewoon erg concequent zijn. Hij mag niet bijten punt!
En als je hem een klap geeft, geef er dan ook echt een! Liever 1 keer een flinke klap dan 10 zachte klappen waar hij zich niks van aantrekt.
Zeg ook duidelijk nee! erbij!

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 23:50

waar kan je m het beste een klap geven dan?want ijn hoofd trekt ie al gelijk weg..en wil niet dat is strax kopschuw wordt..
hij word denk ik begin volgend jaar gecastereerd..maar hij doet t al vanaf een paar weken oud ,dus of het daar aan ligt?
zijn vader is nu 6 weken ruin en heeft eigenlijk nooit gebeten ofzo. maar shadi pfff..

vandemariene
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-05-06

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 00:00

het klinkt misschien heel erg hard maar als ik door een paard van ons zelf word gebeten krijgt hij of een klap met mijn vuist op zn neus of een trap met met me klop onder zn buik... het licht er aan wat ik het snelst kan doen... Er zullen vast mensen zijn die vinden dat je dit niet kunt maken maar mijn ervaring is dat je het beter 1 keer goed hard kan doen dan 10 keer zachtjes en ik weet wel dat ze het niet veel meer proberen!!

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:46

Ik gaf de onze idd ook een flinke lel tegen zijn neus, of een schop onder zijn buik.
En zoals ik al zei, terug bijten!

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:50

Wat je ook kan doen, klinkt zielig, maar dan leert hij het wel af, iets heel heet maken, en hem daarin laten happen, bv een hard broodje ofzo, zodat hij zijn mond 'verbrand'. Is niet zielig, zo leert hij het wel af.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:51

Volgens mij heb je dominant paard, het omver lopen en het bijten is daar een teken van. Voor hem is het een leuk spel en wordt hij er zelf verzekerd van dat hij iemand de baas kan. Zorg ervoor dat je hem zo weinig mogelijk kans geeft om te bijten, door bijv. goed ver voor hem uit te lopen als je hem begeleid (dominante paarden willen liever dat je naast de schouder loopt), korter vastzetten etc. Bij bijten idd beter 1 keer flink duidelijk afstraffen dan 100x zacht, doe het echt direct! Als ik heel eerlijk ben heb ik soms zo'n snelle reactie dat ik me echt niet af ga vragen waar ik hem zou raken. Kopschuw kan je wel voorkomen wanneer je gewoon met hem bezig bent vaak aan zijn hoofd te zitten, beetje op zijn voorhoofd krabbelen e.d.
Wees duidelijk en consequent, vind je het moeilijk vraag of iemand anders hem een paar keer doet. Of ga zelf een korte cursus doen beetje richting natural horsemanship, dan krijg je misschien wat meer inzicht in zijn gedrag en kan je wat meer tips krijgen (met voorbeeld en uitleg...via de comp is dat altijd moeilijker) Knipoog
Heel veel succes met je happertje!

Anoniem

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:52

Tegen zijn buik is wel de plaats waar paarden in de kudde elkaar ook een trap geven wanneer ze op hun plaats moeten worden gezet, dus ik zou voor buik gaan (en inderdaad geen hoofd vanwege kopschuw worden)

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:03

bedankt voor de reacties.volgens mij is hij idd gewoon dominant.
met lopen.probeert hij je ook mee te sleuren en wil dus niet achter je blijven..hij loopt zo dus ook door je heen.of hij wil niet mee en gaat dan achteruit en trekken enzo. ook komt hij als hij zijn zin niet krijgt omhoog.met poetsenbij hij ook.vooral op zijn hoofd poetsen is moeilijk..
het lijkt echt of een tik ofzo m nix uitmaakt want hij gaat vrolijk daarna verder.en anders probeert hij de keer erna t weer wel gewoon.
tegenandere paarden doet hij wel zo met zijn tanden op elkaar bijten.dat hij onderdanig is. alleen is hij dit dus niet :S
vriendin van mij doet wel veel met NH dus zal weleens aan haar vragen of ze ook eens iets met hem kan doen..
als hij los in de bak is komt hij ook gewoon op je af en kijkt niet uit of er nou toevallig iemand staat.
maar is het niet raar dathij dit al vanaf ongeveer 2 weken oud al doet?

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:17

Ik zou gewoon iets heel heet maken, zoals ik al eerder zei, geloof me dat helpt! Vervolgens denkt hij wel even na voordat hij weer ergens zijn tanden in zet

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:20

of hij verbrand zijn mond Tong uitsteken das ook zo zielig..en dan hoe zorg je dan dat hij juist daarin bijt?? want hij doet t nogal onverwachts..

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:16

Je houd het gewoon voor zijn mond, en natuurlijk verbrandt hij zijn mond, maar doe jij dat nooit als je bv te hete soep eet? Kan echt geen kwaad hoor, ja doet even pijn, maar het helpt vaak wel!

(als hij net jou gehapt heeft, meteen hete voorwerp voor zijn mond houden) als je bv brood neemt, ruikt dat lekker dus zal hij het pakken, doet hij het weer? Gewoon nog een keer herhalen...
Ik had het van iemand gehoord, maar die deed het met een gloeiende stoeptegel, het idee vind ik goed, maar de tegel wat minder, stel dat het paard zijn tanden beschadigd Scheve mond

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:37

Je kan ook iets nemen wat tie vies vind dat tie dus daar in hapt en gatver.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:16

Als hij niet onder de indruk is van een tik, sla je niet hard genoeg...

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:23

En als hij omhoog gaat met zijn hoofd gelijk erna, wordt hij niet kopschuw maar de slimmerik weet wel dat hij stout is en is je voor zodat je niet kan straffen. Een goede schop onder zijn hol...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:20

Dat advies van terugbijten kom ik ieder keer weer tegen, en dat is nu echt iets wat ik nooit zou doen, of je moet echt een kunstgebit willen.
Het bijtgedrag bij hengsten is natuurlijk, en als je dat gaat aanpakken, gaat hij het op den duur als een spelletje zien, en wordt het van kwaad tot erger. Ik zou me om te beginnen afvragen of ik hem echt nog hengst zou willen laten, doorgaans is dat gehap over als hij geruind is. Ander alternatief lees je hier:

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... ites&t=lit

Maar ga er maar van uit dat, als je paard je kan bijten, hij te dicht bij je staat. Ik zou werken aan het respect vanaf de grond door veel grondwerk met hem te gaan doen, op welke manier je dat ook gaat aanpakken. Koop het boek Grondwerk van Inge Teblick, een stick, touwhalster en leadrope en ga aan de slag.

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:30

je moet in z'n oor bijten..heb ik ook een keer bij mij pony gedaan Bloos

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:30

P.S. het hielp wel Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:16

Ik weet van paarden die zo allejezus snel zijn als ze bijten, dat jij moeite gaat hebben om bij ze in de buurt te komen als ze eenmaal hebben gebeten, laat staan dat je met je hoofd in de buurt kunt komen van een plek waar je hem pakken kunt. Ik ben zelf heel erg gehecht aan mijn eigen tanden en gun de tandarts het plezier niet dat hij een kunstgebit mag aanmeten omdat een paard met zijn hoofd mijn tanden uit mijn mond geslagen heeft. Ik vind terugbijten een van de domste adviezen die je kunt geven....en als je de verkeerde tegen komt, ook een van de gevaarlijkste.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:31

Ze zijn inderdaad erg snel als ze bijten en het is gebeurd voor je er erg in hebt. Maar probeer eens wanneer je ziet dan hij zal gaan bijten een tikje tegen z'n been te geven. Niet zo hard dat het pijn doet, maar gewoon om z'n aandacht van het bijten af te leiden. Hij zal waarschijnlijk verbaasd om zich een kijken en als je dat consequent elke keer doet, denkt ie na een tijdje niet eens meer aan bijten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: blijven bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:43

Ik heb teveel ervaring met jonge hengsten om te durven beweren dat dit gaat werken. Bijten is speelgedrag en dominantie, een tikje op het been gaat daar niet bij helpen.