luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hilbert
Berichten: 19
Geregistreerd: 29-06-06

luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 17:06

Pony van een kennis van mij is opeens gaan luchtzuigen op zijn voerbak pony is 6 jaar oud en heeft het nog nooit eerder gedaan. Wat kun je hier aan doen behalve dan de voerbak uit de stal halen???

Sterren

Berichten: 681
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Papendrecht

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:07

Het paard meer afleiding geven. Dit zal waarschijnlijk een uiting zijn van pure verveling.

hilbert
Berichten: 19
Geregistreerd: 29-06-06

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 17:13

Dat zou kunnen maar de pony staat van 8 uur tot 22 uur in de wei en zo gauw hij dan op stal komt en een beetje bix heeft gehad begint hij te zuigen.
Je zou zeggen dat als hij de hele dag buiten is geweest zich niet gelijk hoef te vervelen

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:23

dit is is dus bepaald geen vraag voor juryleden en instructeurs, dus verplaatst naar OMG

Sterren

Berichten: 681
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Papendrecht

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:29

Ow ja.. Dan heb ik eigenlijk ook geen idee...

Wiesje

Berichten: 2917
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:19

het kan zijn dat hij last heeft van zijn maag. Veel paarden zuigen daarom direct na het voeren lucht. Als je zoekt op luchtzuigen hier op bokt zijn er hele interessante artikelen over dit te vinden.
Denk er goed aan de oorzaak te bestrijden en niet het gevolg (oftewel, verhelp waardoor het dier luchtzuigt ipv te zorgen dat hij niet meer kan luchtzuigen).

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:23

Sluit me aan bij wiesje.
Je kan even kijken op www.paardendrogist.nl voor een maagcompositum
Er is volgens mij ook ergens een centraal topic over luchtzuigen?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:26

Er is een centraal topic op bokt over luchtzuigers misschien kun je daar ook kijken Lachen

Mijn pony zuigt zijn leven lang al lucht. Ik heb de dierenarts om advies gevraagd en deze zei mij dat ik absoluut geen biks moest geven, maar muesli. Eventueel kon ik er magnesiumpillen door doen, ik zou dan met 2 weken verschil moeten merken. Verder het paard wat te doen geven.. een speelbal in de stal, een liksteen, voldoende beweging geven.
Ook kan het zijn dat het paard last heeft van zijn maag, in dit geval kan er besloten worden om een operatie uit te voeren. (De dierenarts zal aangeven of dit nodig is of niet).

Succes ermee

LadOyyPaard
Berichten: 79
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: Harderwijk

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:32

Oude paard vn me vriendinhad het ook.
Valt niks aan te doen, ze hebben het in zich en het is een soort van tik.
Gewoon een luchzuigband kopen.
Gr. Eliise

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:37

Een luchtzuigband is in mijn ogen alleen maar symptoombestrijding van het probleem, en dus absoluut geen oplossing.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:38

Het is achterhaald dat luchtzuigen komt door verveling. Er zijn naar ik weet twee redenen voor 1. aangeleerd door mede-paard of moeder 2. maagproblemen. Als een paard er op volwassen leeftijd mee begint denk ik direct aan het tweede. Een dierenarts zal er waarshijlijk niets aan doen omdat de meeste gewoon niet weten wat ze ermee aan moeten. Een goede erkende alternatieve (homeopatische) arts kan waarschijnlijk beter werk doen in dit geval.

Anoniem

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:05

@ Sizzle
Stalondeugden kunnen absoluut niet overgenomen worden. Als er op een stalling/manege meerdere paarden zijn die een stalondeugd hebben, komt dat gewoon doordat ze zich vervelen daar.
Ze nemen het niet van elkaar over, dan zou elk paard stalondeugden hebben.

Amina_

Berichten: 953
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: België

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:11

En ik blijf nog altijd geloven dat het een maagprobleem is en niet uit verveling.
Heeft iemand toevallig ervaring met een maagcompositum?
Helpt dat een beetje?
Mijn paard zuigt nog niet al te fanatiek lucht dus misschien kan ik het zo oplossen.
Een luchtzuigband vind ik helemaal geen oplossing, dan neem je inderdaad het probleem niet weg.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:14

Ik kan het onderzoek niet (meer) vinden dat over luchtzuigen gaat, maar wat er uit bleek is dat het niet onder 'stalondeugden' valt in tegenstelling tot bijv weven, dat onstaat uit pure frustratie. Ik ken wel degelijk een voorbeeld van een manege waar ik vroeger reed waar een paard het luchtzuigen probeerde na te doen, hij zette zich ook vast ergens op zodra zijn buurman dat deed, maar het zuigen zelf deed hij gelukkig (nog) niet. Stalondeugden als voernijd, ronjes lopen, voer uit de bak gooien of kribbebijten zie ik wel degelijk van moeder op dochter overgaan. Ik ken een fokmerrie waarvan op dezelfde stal 4 nakomelingen staan die allemaal als enige in een stal van 20 paarden een zweinestal van hun box maken. Datzelfde zie ik ook gebeuren met schrapen tijdens het eten, dat hebben ze gewoon geleerd (mamma doet dat ook, dus dat zal wel zo horen).

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:23

Bovendien kan een luchtzuigband de luchtpijp ook beschadigen.
Bij ons is er ook een paard gaan luchtzuigen, 19 juli komt de tandarts en laten we eerst zijn gebit na kijken of hij geen last heeft van zijn kiezen/tanden, hij zit namelijk in een wissel periode.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:24

Luchtzuigen kan ook komen door stress. Stress is ook weer een factor die meespeelt bij de evt. maagproblemen. Daarnaast komt er bij het zuigen endorfinen vrij, waardoor het paard letterlijk high kan worden, en zo dus luchtzuigen als gewoonte aanneemt.
Ik zou beginnen met maagonderzoek, het paard zoveel mogelijk naar buiten en de hele dag door hooi. Muesli ipv brok, hooi ipv kuil. Bij maagproblemen maagcompositum van de Groene Os bijgeven. Probeer uit te vinden waar stress vandaan kan komen en los dat op.

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:37

Sizzle schreef:
Ik kan het onderzoek niet (meer) vinden dat over luchtzuigen gaat, maar wat er uit bleek is dat het niet onder 'stalondeugden' valt in tegenstelling tot bijv weven, dat onstaat uit pure frustratie. Ik ken wel degelijk een voorbeeld van een manege waar ik vroeger reed waar een paard het luchtzuigen probeerde na te doen, hij zette zich ook vast ergens op zodra zijn buurman dat deed, maar het zuigen zelf deed hij gelukkig (nog) niet. Stalondeugden als voernijd, ronjes lopen, voer uit de bak gooien of kribbebijten zie ik wel degelijk van moeder op dochter overgaan. Ik ken een fokmerrie waarvan op dezelfde stal 4 nakomelingen staan die allemaal als enige in een stal van 20 paarden een zweinestal van hun box maken. Datzelfde zie ik ook gebeuren met schrapen tijdens het eten, dat hebben ze gewoon geleerd (mamma doet dat ook, dus dat zal wel zo horen).


Het onderzoek dat ik daarentegen weer ken is dat het een fabeltje is dat luchtzuigen overgenomen wordt door paarden. Natuurlijk kan het voorkomen dat de moeder het doet en het veulen het later ook, maar dat komt door de situatie, aangezien moeder en veulen in dezelfde stal staan, en het veulen dus ook de eventuele ongemakken ervaart die de moeder ervaart, zou ze het over kunnen nemen. Maar dit is niet om het overnemen zelf, maar door de situatie.
Dat wil zeggen, het veulen zou het (waarschijnlijk) hoe dan ook wel ontwikkeld hebben, door de omstandigheden.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:03

Als paarden zo'n groot imitatiegedrag vertonen, ga ik de hele dag filmpjes van GP paarden in zijn stal draaien Haha!

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:19

Nee, je moet hem in zo'n luxe extreem über chique stal zetten dat hij het gedrag van GP paarden overneemt door de situatie waarin hij staat Knipoog Haha!

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:23

Staat hij al Bloos

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:24

Ben je al eens met hem langs een VA geweest dan? Denk dat het dan lichamelijk is Knipoog

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:38

Bloos!
ik ben er terecht opgewezen dathiervoor een centraal topic op MD is, dus hier een slotje.