geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:51

Mijn oude shetlander gaapte altijd als ik hem borstelde.
Mijn huidige paard gaapt niet erg vaak, soms na het rijden.

THHIRZA

Berichten: 1505
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Nieuw-beijerland

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 22:36

conclusie ( denk ik ) dat ieder paard daar wel een eigen rede voo rheeft net zo als mensen dat welis hebben denk ik Knipoog

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:38

grote letters worden in posts niet gewaardeerd en mogen ook niet...

uhm moet je perse een conclusie hebben dan? Vork

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:55

het kan ook zijn als een paard stress heeft de spanning weggapen. zie je ook erg vak bij honden.

daantjuhhh

Berichten: 26875
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 02:42

Mijn paard gaapt altijd bij de smid.
De smid vind ze vreselijk.
Maar ze kan ook heerlijk gapen als ze ontspannen is..

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 02:55

ik heb geleerd dat als een paard vaak achter elkaar gaapt dat hij je ook aan het uilachen is Ach gut
1 van onze shetlanders die gaapte toen ik een lik teen had gekocht en hij er 2 a 3 keer aan had gelikt, erna weer gapen en weer een aantal keren likken Ach gut

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:53

Mijn paard gaapt ook altijd voordat ik het bit in doet volgens mij is dat ook een soort van protest ofzo dat ze echt geen zin hebben of gewoon schij taan je hebben wat je met ze wil gaan doen...nou is die van mij ook erg arrogant en af en toe zie je gewoon precies wat ze denkt.....na het rijden gaapt ze ook maar dat is dan wel echt dat ze moe is....

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:15

ikke20 schreef:
het kan ook zijn als een paard stress heeft de spanning weggapen. zie je ook erg vak bij honden.



Hoe kom je hier nou bij???

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:16

Damber schreef:
ikke20 schreef:
het kan ook zijn als een paard stress heeft de spanning weggapen. zie je ook erg vak bij honden.



Hoe kom je hier nou bij???


Die beredenering is niet zo vreemd hoor Vork
Mensen gapen vaak ook hun stress weg in een stressvolle situatie! (ik ben er 1 van Bloos )

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:36

Die beredenering is niet zo vreemd hoor Vork
Mensen gapen vaak ook hun stress weg in een stressvolle situatie! (ik ben er 1 van Bloos )
[/quote]

inderdaad deze beredenering is niet vreemd...onze jongste man heeft ook de nodige stress gehad en gaapt de laatste tijd overdreven vaak, we zijn dan ook bang dat hij maagproblemen heeft door de stress Knipoog maar goed de dierenarts komt een kijkje nemen en dan weten we meer!

Anoniem

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:21

Mijn paard gaapt altijd als ik teveel herhaal Haha! !

THHIRZA

Berichten: 1505
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Nieuw-beijerland

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 17:29

Die beredenering is niet zo vreemd hoor Vork
Mensen gapen vaak ook hun stress weg in een stressvolle situatie! (ik ben er 1 van Bloos )
[/quote]


ja inderdaad ik ook welis dat is echt maf Tong uitsteken

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:33

Gapen is juist van een teken van tegenstribbelen. Ze zijn het niet eens met wat je van ze vraagt en daarom gaan ze geeuwen. De pony van mijn zusjes doet er ook regelmatig als ze aan het werk moet.

Bij een hond is het namelijk exact zo. Als je tegen je hond zegt zit.. en deze gaat gapen, is dat omdat hij eigenlijk geen zin heeft om te doen wat jij zegt.

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:47

Whiz schreef:

Bij een hond is het namelijk exact zo. Als je tegen je hond zegt zit.. en deze gaat gapen, is dat omdat hij eigenlijk geen zin heeft om te doen wat jij zegt.


omdat je dan niet duidelijk genoeg bent tegen de hond, je commando is niet duidelijk of de hond wordt zenuwachtig van je houding, de hond weet dan niet waar die aan toe is en gaat dan vanuit stress geeuwen...

viv1982

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: Groningen

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:28

Wat grappig om te lezen dat er zoveel paarden gapen, mijn vz-paard gaapt ook altijd na het rijden, meestal pas als het hoofdstel uit is, en dan wacht ik even met het halster, zodat hij voluit kan gapen.
Ik geloof niet dat dit uit protest is, of dat het een teken van een probleem is. Hij doet het namelijk alleen na het rijden, en staat er dan super-ontspannen bij. Tegelijkertijd laat hij vaak zijn piemel lekker hangen.

Volgens mij betekent het in mijn geval dat hij vermoeid en ontspannen is en dat hij mij vertrouwd.

RoOws
Berichten: 361
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 04:44

viv1982 schreef:
Wat grappig om te lezen dat er zoveel paarden gapen, mijn vz-paard gaapt ook altijd na het rijden, meestal pas als het hoofdstel uit is, en dan wacht ik even met het halster, zodat hij voluit kan gapen.
Ik geloof niet dat dit uit protest is, of dat het een teken van een probleem is. Hij doet het namelijk alleen na het rijden, en staat er dan super-ontspannen bij. Tegelijkertijd laat hij vaak zijn piemel lekker hangen.

Volgens mij betekent het in mijn geval dat hij vermoeid en ontspannen is en dat hij mij vertrouwd.


ben ik met je eens. Mijne doet het alleen als ze het bit inkrijgt maarja denk niet dat het naar probleemen duit, denk inderdaat meer dat het ontspanne is want mijn paard is noooit gestresd, alleen als ik met een zweep rijd, maar dan gaat ze niet gaapen hoor, alleen maar rennen, keihard. denk ook niet dat we hier ons heel erg zorgen over hoeven te maken.



en ik ben even je naam kwijt, maar ik zou wel eens willen weten hoe die maagonderzoek afloopt want mischien is het dan toch wel erg Verward

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 07:13

mijn pony gaapt altijd als hij heel erg ontspannen is....
en zoals viv al had gezegd ook de piemel er dan uit laten hangen en lekker op rust staan en oogjes half dicht en dan een beetje staan gapen....

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:24

Mijn paard gaapt altijd als ik sta in te vlechten, ze heeft altijd spanning dan. Ze gaat zich dan ook helemaal uitrekken. Verder gaapt ze nooit als ik met haar bezig ben.
Ik ga zelf trouwens ook gapen als ik heel gespannen ben.....

xAmigo

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:33

Amigo gaapt altijd als hij staat te genieten, bij het poetsen enz.. Dan staat hij ook helemaal tevreden zo een beetje te spelen enzo.. Lovers

Bij het hoofdstel eigenlijk nooit, sinds een paar maanden doet hij zelfs zelf het bit in, hij zoekt er met zijn mond wijdopen naar tot hij het vind.... Echt zo lief! (en handig!) Haha!

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:08

mijn verzorgpony gaapt zomers veel meer dan swinters! als ik met z'n hoofdstel aan kom lopen (bitloos hoofdstel) begint ie te gapen, en stata erbij alsof ie in slaap gaat vallen. Normaal staat ie te luchtzuigen op de poetsplaats maar doet dit zomers dus ook minder. als we eenmaal aan het rijden zijn merk je er niks meer van!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:09

de mijne gaapt op de terugweg met rijden Haha! deze staat er nog niet bij.

het maakt dan niet uit of ik een half uur of 3 uur weggeweest bent maar op de terugweg begint ze te gapen
de mond wijd open en een paar x achter elkaar Knipoog

ik dacht in het begin dat ze moe was Clown maar nu denk ik omdat ik lang uitstap ,dat het een soort van verveling/ontspanning is
ze is verder gezond,dus waarom de 1 het wel doet en de ander niet ,is mij een raadsel Cool

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:44

k heb net een curses hondentraining en gedrag gehad op school(ook diploma voor behaald) en daar leer je erg veel dingen.
al een hond in een situatie zit waar hij veel stress heeft(zie je vaak bij gestreste honden) gaan ze gapen of schudden om de spanning te doorbreken. veel dingen die een hond doen kan je vertalen naar een paard.
als ik net al hierboven lees dat het paard stress heeft al hij ingevlochten word en daarbij gaat gapen denk ik dat het een hele grote overeenkomst is.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:55

ikke20 schreef:
k heb net een curses hondentraining en gedrag gehad op school(ook diploma voor behaald) en daar leer je erg veel dingen.
al een hond in een situatie zit waar hij veel stress heeft(zie je vaak bij gestreste honden) gaan ze gapen of schudden om de spanning te doorbreken. veel dingen die een hond doen kan je vertalen naar een paard.
als ik net al hierboven lees dat het paard stress heeft al hij ingevlochten word en daarbij gaat gapen denk ik dat het een hele grote overeenkomst is.


inderdaad, heb gisteren weer even contact gehad met de dierenarts, en het blijkt dat wanneer een paard te veel gaapt dit veelal veroorzaakt wordt door stress!! Knipoog

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:00

hoeft niet perse negatieve stress te zijn he??

let maar es op...een paard gaapt vaak in een situatie waarin er iets gebeurd. Knipoog

bijv,. je legt het zadel erop..
wacht je dan even dan gaat je paard gapen.
waarom?
omdat het dier niet weet wat er gaat volgen ( word er gereden, word er gelongerd, blijft baas kletsen, hij denkt niet zo,maar als vergelijking)) dus dan is gapen een soort stress uiting,maar alleen omdat het dier niet weet wat er gaat gebeuren..

ik heb het geleerd op een handelsstal, zodra daar kopers de stal inkwamen begonnen alle paardjes massaal te gapen omdat ze niet goed wisten wat er ging gebeuren..

ja en natuurlijk gaapt een paard ook wel es om de reden waarom wij gapen....gewoon lekker lui!

je kan je paard ook op commando laten gapen!!!

zet je dier vast en normaal ga je dan poetsen..nu doe je niks en wacht af...meeste paarden gaan na enkele tellen gapen Haha!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: geeuwen is dat nou een teken dat ze het naar hun zin heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:02

inderdaad, heb gisteren weer even contact gehad met de dierenarts, en het blijkt dat wanneer een paard te veel gaapt dit veelal veroorzaakt wordt door stress!! Knipoog


dit snap ik niet!
mijn pony gaapt op de terugweg als we bijna thuis zijn,dat kan dan toch geen stress zijn?