Probleem met 2-jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 12:52

Hey,
Ik heb sinds 2 weken een 2-jarige merrie. Maar het gaat alleen maar slechter, en dat is voornamelijk mijn schuld heb ik het idee. Ze loopt namelijk gigantisch over me heen, als ik haar uit de wei wil halen stopt ze en wilt ze niet mee, en als ik dan streng ben of met een zweepje of met het touw een tikje geef gaat ze lopen trekken of steigeren, Ze heeft totaal geen respect voor me en kan haar niet aan. Het word naarmate ze ziet dat ik niks kan doen erger en nu schrikt ze ook opeens overal van. Eerst ging ik gewoon met haar buiten wandelen maar nu kom ik het erf niet eens meer af. Als ik haar vastzet om te poetsen rukt ze het touw los en gaat er vandoor. Ze staat te koop maar ik kan haar zo dus echt niet verkopen, wie wilt haar nou als ze zo is? Dus ik heb echt dringend tips nodig waardoor ze weer normaal gaat doen. Ze is verder echt een schat, maar sinds ze weet dat ik haar niet goed de baas kn word het alleen maar erger.. Dus alle tips zijn erg welkom!! Zit er echt mee.

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:55

zoek profesionele hulp!
das de beste oplossing denk ik

gr gemma

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:57

oei,ik zag ze op marktplaats te koop staan,vind het een erg mooie merrie,jammer dat het niet klikt wist niet dat er zo'n verhaal achter zat.Advie": tja heb je geen vriendin ofzo die in paarden thuis is die met haar aan de slag kan gaan of inderdaad professionele hulp zoeken,misschien iemand die goed in grondwerk is en hier ervaring mee heeft.

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:01

Ze is nog maar 2, misschien kun je haar beter toch zo snel mogelijk verkopen. Omdat ze nog jong is is ze nog best kneedbaar voor een dominante ruiter. Aangezien jij haar niet de baas bent en haar toch weg wil doen kun je maar beter zo weinig mogelijk met haar doen aangezien ze anders steeds meer vervelende trucjes aanleert. Of misschien kun je haar bij een handelstal brengen waar ze haar voor je verkopen en een beetje opvoeden.

lindavd
Berichten: 529
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: schaijk

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:01

ik heb ook zo'n 2jarige op de wei.
maar ik doe nog niet zo veel met haar. als ik haar 1x borstel in de 5 maanden dan is het veel. ook is ze niet blij als ik haar mee neem aan het halster. hier is ze soms fel op tegen. maar dan schup ik er een keer tegenaan (om het maar even grof te zeggen) en dan kijkt ze echt zo van ok ok, ga wel mee. en dan na 5 stappen gaat ze weer stil staan enz.
ik moet zeggen het is er wel beter op geworden. maar ze blijft een klier.
ik denk dat je echt een keer moet doorzetten en haar echt een keer op haar plaats moet zetten. en dan gewoon te beginnen met mee stappen aan het halster. doet ze dit goed dan ga je verder met vastzetten. zo ga je stapje voor stapje verder. doet ze iets goed. belonen. met brokjes of snoepjes. maar niet teveel tegelijk willen. ze is dominant dus daar moet je echt aan denken. wil je teveel dan wordt ze alleen maar dominanter en kapt er dus mee. maar j moet je weer boven haar plaatsen. dat is de enige manier.
misschien allemaal een beetje onduidelijk uitgelegd.
veel succes ermee en laat weten hoe het gaat!

lindavd
Berichten: 529
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: schaijk

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:06

jammer dat het niet klikt. het is een heel mooi paardje

Brisk
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:12

Even een tip, wij hebben met onze ruin ook veel problemen gehad om hem te leren gebonden staan. Hij trok altijd alles kapot. Tot we hem eens een koeieband hebben omgedaan, met een touw zonder musketon, zo een waar ze auto's mee slepen, dit kreeg hij niet kapot. Sindsdien doet hij het niet meer, en kan hij netjes gebonden staan.
Voor de rest is het misschien toch wel raadzaam om prof. hulp te zoeken. Als je geen hulp hebt van iemand die dit soort zaken gewoon is, is het moeilijk. Je zou al kunnen beginnen met om stal te laten weten wie het voor het zeggen heeft, en zo respect verkrijgen. Maar je moet dan wel weten waar je mee bezig bent. Soms doe je dingen fout die je niet doorhebt.
In elk geval succes ermee.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:20

Lekker in het land laten staan en vanuit daar verkopen als groen dier, met het verhaal erbij.

En anders idd vandaag nog ervaren hulp zoeken.
Succes!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:24

Bij de verkoop gewoon eerlijk zijn, ze loopt zo te lezen inderdaad over je heen en je bent kennelijk niet consequent genoeg. Met een jong paard kun je niets anders doen dan herhalen, herhalen en herhalen en dan dus echt consequent blijven. Als ze stil blijft staan beloon je haar alleen wanneer ze op jou commando vooruit gaat, dan gaat ze dat associeren met goed gedrag. Geldt ook voor stilstaan, mee lopen etc. Vaak is het iets wat je niet even 123 oplost maar als je dit consequent doet dan heeft ze het misschien snel genoeg door en gaat alles steeds makkelijker

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:39

waarom ga je niet een cursus grondwerk of NH met dr doen?
zo te zien is het een erg leuk paardje, zou zonde zijn als je dr gaat verkopen.
Ik vind het wel snel dat je na 2 weken al kunt zeggen dat je dr nooit aan zal kunnen, eerst er wat mee doen en verkopen kan later ook nog.
De tip om iemand erbij te halen met wat meer ervaring met dominante (jonge) paarden is al gegeven maar is wel een hele goeie!
Je lost je probleem niet op door dr te verkopen en weer een ander (jong) paard te kopen, dan heb je kans dat je weer hetzelfde probleem krijgt. Die jonge dieren testen toch hun grenzen uit en ze zijn niet allemaal al bij de fokker even netjes opgevoed.

Charaz

Berichten: 24330
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:40

Je hebt haar nog maar 2 weken, zou je het niet een beetje rustiger aan doen?
Is ze wel gewent om vast te staan en gepoetst te worden, buiten te wandelen ed.

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:23

ja daar was ze al aan gewend! Lachen

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:39

dat is ze dan wel gewend maar had ze dan ook respect en bleef ze braaf? Was ze bij de vorige eigenaar niet drammerig?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:40

Waarom verkoop je haar eigenlijk al weer?

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 18:21

Ze was bij de vorige eigenaarniet zo, wat ik al zei, het komt hoogstwaarschijnlijk door mij, ik ben niet consequent genoeg helaas.

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:39

dan moet je dus toch aan jezelf werken en heeft verkopen van dit paard en dan een nieuwe aanschaffen niet zoveel zin. Het probleem ligt dan bij jou en dat is echt wel op te lossen hoor. Maar daar moet je wel wat voor (willen) doen. heb je niet iemand in je omgeving die heel veel aan NH doet?

bokjes
Berichten: 1417
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:54

Ik denk ook dat je erg overhaast een beslissing neemt!

Waarom ben je al zo druk bezig met een 2 jarige? Laat ze toch lekker zichzelf zijn tot hun derde en begin dan opnieuw en wees dan ook gelijk consequent
Kijk naast je aan het halster lopen ja dat moet je ze gelijk leren als je ze op stal houd maar staan ze in de groep nee dan echt niet..............

Wil je een paard waar je iets mee kunt? Koop dan een paard wat ouder is dan 4!!!!!
Deze heeft de opvoeding al van iemand anders gehad!!

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:14

Citaat:
Wil je een paard waar je iets mee kunt? Koop dan een paard wat ouder is dan 4!!!!! Deze heeft de opvoeding al van iemand anders gehad!!

ja maar dan nog kun je als je niet consequent bent een hoop problemen krijgen. Opvoeding is niet iets blijvends, zodra een opgevoed paard bij een wat mindere ruiter terecht komt die ook geen ster is in de omgang, dan kun je er op wachten dat er problemen ontstaan. (Ik heb het niet voor niks zo druk met trailer laden en daar zitten ook veel paarden tussen die 'vroegah' wel de trailer op gingen en braaf waren....)
in 99,9 van de 100 probleem gevallen ligt het aan de ruiter en gebrek aan kennis over de omgang met een paard.

bokjes
Berichten: 1417
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:38

cissy schreef:
Citaat:
Wil je een paard waar je iets mee kunt? Koop dan een paard wat ouder is dan 4!!!!! Deze heeft de opvoeding al van iemand anders gehad!!

ja maar dan nog kun je als je niet consequent bent een hoop problemen krijgen. Opvoeding is niet iets blijvends, zodra een opgevoed paard bij een wat mindere ruiter terecht komt die ook geen ster is in de omgang, dan kun je er op wachten dat er problemen ontstaan. (Ik heb het niet voor niks zo druk met trailer laden en daar zitten ook veel paarden tussen die 'vroegah' wel de trailer op gingen en braaf waren....)
in 99,9 van de 100 probleem gevallen ligt het aan de ruiter en gebrek aan kennis over de omgang met een paard.


Daar heb je idd gelijk in!!!!!!

Saskia_

Berichten: 368
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:48

Ik kijk zelf altijd hoe een paard reageert op iets wat ik doe, en als ze dus in jou geval bijvoorbeeld gaat stijgeren door een tik met de zweep probeer het dan anders want als zij dr gewicht erin gaat zetten ben jij verloren en dat is nou juist wat je moet voorkomen. Je kan dan bijvoorbeeld proberen een volte te lopen en dan weer proberen om die kant op te gaan en als ze weer niet wil weer een volte draaien maak er geen stres werk van, je moet gewoon heel veel geduld hebben met jonge paarden en probeer altijd van het positeive (dus goede dingen belonen) uit te gaan en alleen afstraffen als ze iets doet waarvan ze dondersgoed weet HOE het moet en dat het niet mag. Dit werkt bij mij prima bij mn verzorgpaard, en dat is er ook eentje die je graag uitprobeert Knipoog

Succes ermee Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:00

scheldemonde schreef:
Ik denk ook dat je erg overhaast een beslissing neemt!

Waarom ben je al zo druk bezig met een 2 jarige? Laat ze toch lekker zichzelf zijn tot hun derde en begin dan opnieuw en wees dan ook gelijk consequent
Kijk naast je aan het halster lopen ja dat moet je ze gelijk leren als je ze op stal houd maar staan ze in de groep nee dan echt niet..............

Wil je een paard waar je iets mee kunt? Koop dan een paard wat ouder is dan 4!!!!!
Deze heeft de opvoeding al van iemand anders gehad!!



Tja mijn idee.

Pleur haar lekker voor een jaar het land op het is gewoon een puber. Lekker laten gaan even dan zal je zien dat het volgend jaar beter gaat.
Dan idd gelijk streng zijn en niet eerst 20 knuffels en dan pas afstraffen ze moeten een knuffel of beloning verdienen en niet andersom ze hebben dat heus wel goed door.

Als 3 jarige haal je haar het land uit en ga je gelijk aan de slag. Neem iemand erbij die streng kan zijn en en ook durft. Wedden dat ze snel door hebben de grens is gewoon erg kort. Misschien vinden mensen je dan wel te streng jammer dan je weet waarom je het moet doen.

Mensen zeggen dat ook van mij maar ja mijn 3 jarige kon los staan draait niet aan de paal stilstaan is stilstaan.

Succes komt best wel goed ze ziet er leuk uit.

Saskia_

Berichten: 368
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:52

tsja een paard is op zijn 2de net zo lastig als op zijn 3de als je niet consequent bent, dus zo'n overhaaste beslissing is het niet. Vind het juist een heel verstandige beslissing om dr nu weg te doen voordat ze straks echt verpest is.Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:40

Tja en dan koopt ze een nieuwe 2 jarige en wie zegt dat het dan wel goed gaat?. Als merendeel van de gevallen aan de ruiter ligt (waar ik het mee eens ben) moet zo'n persoon geen jong paard nemen maar een veel ouder paard (boven de 12) die kan je ook verpesten maar toch minder snel.

Is niet aanvallend tegen de topic starter maar het is gewoon zo. Sorry vind de klik niet hebben hier niet tellen omdat het duidelijk een opvoed probleem is dus aan de ruiter. En naar mijn menig het paard nog te jong is om zoveel mee te rommelen. Vrees toch dat je met het volgende paard weer een probleem hebt.

Sorry maar ik heb al eens zo'n geval gehad en gecorrigeerd.

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 14:46

prisca, het ligt ook aan mij, en het volgend paard zal zeker geen 2-jarig paard meer worden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:06

Balen voor je imka en je wil nie nog een poging doen met wat hulp?.

Je kan er zelf alleen maar van leren.