Drinken onderweg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
viv1982

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: Groningen

Drinken onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 20:23

Vingers aflikken
Binnenkort ga ik voor het eerst een 'langere' buitenrit maken met mijn vz-paard. We gaan vaak buitenrijden, maar dat is meestal voor maximaal anderhalf uur. Het plan is nu om toch wel enkele uren onderweg te zijn. Tijdens de rit zullen we ook een pauze nemen waarin ook de paarden kunnen uitrusten. Het lijkt mij een goed idee als mijn vz-paard dan kan drinken (zeker als het warm is).
Maar...
hoe organiseer ik dat?
Mijn vz-paard heeft een gevoelig spijsverteringskanaal (lees: snel aan de diarree), dus lijkt het me niet verstandig om hem uit een sloot, plas, of iets dergelijks te laten drinken. Ik kan uiteraard wel genoeg water meenemen in flessen, maar hoe zorg ik ervoor dat hij dit drinkt? Kan ik mijn vz-paard bijvoorbeeld uit een kom of diep bord laten drinken? Hij is gewend om uit grote emmers te drinken, maar die kan ik uiteraard niet meenemen...

Enne, nu ik toch bezig ben, heeft er iemand goede tips als je voor het eerst een iets langere buitenrit gaat maken?

Alvast bedankt voor het antwoord!

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Drinken onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:56

misschien kan je op de route langs een boerderij of dergelijks gaan en daar om een emmer water vragen...

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Re: Drinken onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:06

In mijn ervaring leren paarden al snel hoe ze uit een fles moeten drinken. Uiteraard doe jij hierbij het meeste werk door ze de fles op de precies goede manier voor te houden en te kijken hoe hij het beste kan drinken.
Natuurlijk is het niet de bedoeling om gelijk die hele fles in zijn mond te rammen Tong uitsteken , maar zachtjes tegen de zijkant van zijn lippen zetten en rustig schenken zodat hij zich niet verslikt.

Ik zou als ik jou was gewoon thuis even oefenen, dan zie je vanzelf of het lukt Lachen

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Drinken onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:32

helemaal mee eens probeer langs een boederij of leer hem uit een fles tedrinken.wat wij nog wel eens doen is langs bekende rijden en daar krijgen ze altijd wat water.
nog echte tips heb ik niet zo.neem af en toe een pauze wissel af niet alleen stappen maar ook stukje draven enz. zorg dat je een extra beugel riem bijhebt en eventueel en halster. en veel plezier.

Sifra_

Berichten: 485
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Limburg, Geleen

Re: Drinken onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:12

Het lijkt me niet erg verstandig, en ook niet echt zo makkelijk om op een buitenrit van enkele uren 3 flessen water ofzo mee te gaan sjouwen. Als ik ga buitenrijden ook al is het nog zo lang drinkt mijn paard niet eens.

Maar als je dan toch persee je paard wil laten drinken vraag ga dan langs kennissen, een boerderij of oefen met de fles.

Veel plezier