Hoeveel kg kan een ezel dragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Hoeveel kg kan een ezel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 19:27

Ja wij gaan binnenkort op vakantie waar ze ezels hebben (camping is bekend, de ezels ook).

Maar eerst hadden ze 4 ezels, waarvan er 2 eigenlijk maar werden gebruikt maar nu is er eentje weg (en net de leukste, qua hoogte enzo) en nou ben ik benieuwd hoeveel zo'n ezel kan tillen.
Het zijn vaak kleine staprondjes.. maar het is een kleine ezel, ik schat een B-maat.
Aangezien ezels vroeger ook altijd zware spullen moesten trekken en op lastige ondergronden liepen zouden ze dan ook personen rond de 60 kg. kunnen trekken?
Het is gewoon op straatstenen, en misschien kleine stukjes gras (maar dat is niet zoveel).. wat denken jullie?

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Hoeveel kg kan een ezel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:08

Tja in Turkije hadden wij toen ook allemaal ezels,, en teon saten me broertje en ik samen op een ezel Vork en me moeder op 1 en me vader op 1.. en mijn moeder en vader zijn wel wat zwaarder als 60kg Vork

En die ezels hadden er totaal geen moeite mee.. Lachen *zag je gwooN* en dan liepen ze door de bergen etc. dus tja.. Tong uitsteken zou wel kunnen hoor.. Knipoog

*en dat waren ook ong. B maatjes*

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Hoeveel kg kan een ezel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:14

Heb op Tenerife eens op een ezel gereden. Daar zetten ze ook rustig grote dikke volwassen kerels op die beestjes door de bergen. Of het goed is is een ander verhaal, maar ze deden het toch maar mooi en liepen nog flink door ook. 1 ging er zelfs vandoor een berg op met zo'n grote vent er op. Misschein kan je eens op een ezelforum oid vragen, daar zitten mensen die er 'verstand' van hebben...

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Hoeveel kg kan een ezel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:22

Ezels zijn sterker als paarden zeggen ze vaak! (niet in verhouding met een paard van 1.80 uiteraard) Ik heb heel lang ezels gereden (vast) en ze zijn heel sterk hoor, maak je geen zorgen Lachen

Njen

Berichten: 3861
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Breda

Re: Hoeveel kg kan een ezel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:24

Je hoeft je geen zorgen te maken over je gewicht, maar wij hebben altijd te horen gekregen, ter bescherming van de beestjes dat ze max. 45 kg mochten dragen. Niet iedereen hielt zich er jammergenoeg aan, maar de ezel bij mijn verzorgpony kan mij zelfs dragen en die is 1.15 ofzo(ik weeg iets van 55/60 kg met kleren).

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Hoeveel kg kan een ezel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:26

ezel van 1 m kan max. 50 kilo dragen wil je m ouder laten worden dan 7 jaar... ik verzorg drie ezels, ze zijn iets groter dan 1 m. ik kan er dus nog net op rijden!

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoeveel kg kan een ezel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 19:23

Okee.. het lijkt me dus beter om er niet op te gaan?!? Knipoog

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Hoeveel kg kan een ezel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:25

Kan wel Knipoog

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Hoeveel kg kan een ezel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:02

Het kan wel, ik doe het ook en weeg 44 kilo (de ezels zijn net iets groter dan 1 m). Maar ik stap een keer per maand 5 minuten tijdens een wandelingetje, de rest loop ik gewoon. Het zou ook wel elke week kunnen, maar het moet voor de ezels wel leuk blijven. Ze zijn pas net 'ingereden'. Het kan als je maar rustig blijft stappen, want ze moeten goed hun evenwicht opzoeken. Gelukkig zijn veel ezels hier soms beter in dan paarden. Ik zou gewoon een paar rondjes stappen, dat kan geen kwaad.
Ezels kunnen wel veel gewicht trekken in de vorm van een wagentje.

Wendy15 schreef:
Heb op Tenerife eens op een ezel gereden. Daar zetten ze ook rustig grote dikke volwassen kerels op die beestjes door de bergen. Of het goed is is een ander verhaal, maar ze deden het toch maar mooi en liepen nog flink door ook. 1 ging er zelfs vandoor een berg op met zo'n grote vent er op. Misschein kan je eens op een ezelforum oid vragen, daar zitten mensen die er 'verstand' van hebben...


Deze ezels zijn er gewend aan om veel gewicht te tillen da scheelt ook al. Ik neem aan dat die ezeltjes op die camping dat niet gewend zijn.

Rosa_Wop

Berichten: 62
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Leiden

Re: Hoeveel kg kan een ezel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:29

Tja.. dat verschilt denk ik per maat. Vorig jaar op vakantie hadden we twee ezels waarmee we op trektocht gingen. Mijn zusje zat op een grote ezel, ze weegt ong. 32 kilo en die droeg ook nog 40 kg. bagage. Dus ze kunnen zeker wat tillen.. Ik denk dat die ezel 1.35 meter was. Ik reed er ook op, zonder bagage. We hadden ook nog een kleintje van 1.20 meter die ongeveer 40 kg kon tillen. Knipoog

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoeveel kg kan een ezel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 14:36

Ik kijk anders wel even op de camping hoe het daar gaat, of er nog meerdere zware kinderen op gaan, en hóe dat dan gaat.. en anders vraag ik het wel aan de eigenaar.

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Hoeveel kg kan een ezel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:23

Zit er bij ezels ook niet een verschil in rassen enzo mischien moet je het eens opzoeken op een site over ezels ze zijn toch wel heel anders als paarden Lachen

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoeveel kg kan een ezel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 18:40

. schreef:
Werkezels
Voor arme mensen zijn ezels onmisbare werkdieren, vooral in droge, hete streken. Dat komt door hun taaiheid en soberheid. Ezels zijn tevreden met voedsel waar een koe of paard zijn neus voor optrekt. Bovendien hebben ze een enorm uithoudingsvermogen. Ze sjouwen maar door, van ‘s morgens tot ‘s avonds. Dikwijls met een mens op hun rug en zware lasten. Verder kunnen ze goed tegen hitte en kou. Vandaar het gezegde: De ezel is de rijkdom van de arme man!


Dit stukje heb ik wel gevonden op internet.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Re: Hoeveel kg kan een ezel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:45

Wil je een ezel gezond houden, laat hem dan niet meer dan 25% van zijn gewicht dragen (dat is inclusief zadel etc). En berijdt hem niet eerder dan dat hij 4 jaar oud is, liever 5 jaar oud.