Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:57

Stel, om omstandigheden kan je paard niet verder leven op de manier waarop hij op dat moment leeft, en is er geen andere keuze dan het leven te beeindigen. Je bent verzekerd.

Omdat ik tegenwoordig zoveel nare verhalen hoor over de macht van verzekeringen, wordt ik toch een beetje bang. Hoe zit het precies? Wanneer jij hem wilt laten inslapen is het een bezit van de verzekering? En moet je hem naar hun brengen? Omdat ik allemaal nare verhalen hoor over dat paarden gewoon door verkocht worden door de verzekering je hem later alsnog op marktplaats kunt tegen komen.

Of kun je hem zelf gewoon laten inslapen op de kliniek en hem daar ook laten ophalen?

Wie kan me hier meer over vertellen.

Sterren

Berichten: 681
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Papendrecht

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:06

Nou hier hebben wij helaas twee weken geleden mee te maken gehad. Mijn paardje had helaas te veel pijn om door te leven, en wij hebben de keuze gemaakt om er een einde aan te maken.
En ze was verzekerd. Ik moet wel zeggen dat de verzekering nog is wezen kijken bij mijn paard om er zeker van te zijn dat ze “slecht” genoeg was zodat hun toestemming aan ons zouden geven om haar leven te beëindigen.
Zodat ze uit zouden keren. Wel is het bij ons zo gegaan omdat wij ervoor hebben gekozen om haar thuis in te laten slapen, ipv naar de slager te brengen dat ze van de verzekerde waarde die wij uitgekeerd zouden krijgen nog € 800,- afgetrokken hebben omdat ze dat er zogenaamd bij de slager ook voor krijgen… Onzin!
Ons paard is ook opgehaald. Die kosten en de kosten voor de euthanasie zijn voor jezelf.
Dit is ons verhaal/ervaring en verder:

Het is geen bezit van de verzekering. Zoals ik het begreep heb jij altijd het recht om je paard terug te kopen van de verzekering en er dan mee te doen wat jij wilt, inslapen/slager.
Wat ik zowieso nooit zou doen is mijn paard op laten halen door de verzekering die hem dan doorbrengen naar de slager. Het gebeurd inderdaad nog vrij vaak dat paarden inderdaad doorverkocht worden door je verzekering. En dat mensen hun maatje van wie ze net afscheid hebben genomen het paard op internet of via via weer tegenkomen. Dat is natuurlijk vreselijk.

Ik hoop dat je er iets van begrijpt(door mijn manier van uitleggen) en dat je hier wat aan hebt.

Xeen

Berichten: 1606
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Delft

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:56

Volgens mij is dit per verzekeraar verschillend, gewoon even bellen naar de maatschappij en je weet het! Knipoog

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:05

Je verzekering gaat er in eerste instantie vanuit dat indien het paard blijvend ongeschikt is voor elk gebruik, of als de kosten van het herstel hoger zijn dan de verzekerde waarde van je paard (total-loss dus, net zoals bij auto's) je het paard overdraagt aan de verzekeringsmaatschappij.
Zij worden dan de nieuwe eigenaar en jij krijgt de verzekerde waarde op je rekening gestort. Het dier zal door een handelaar worden opgehaald. Wat er daarna met het dier gebeurt is niet aan jou. Sommige maatschappijen hebben in de voorwaarden staan dat het paard in Nederland geslacht zal worden. Uiteindelijk blijkt dit toch vaak mis te lopen, al of niet met medeweten van de maatschappij. Dit omdat tussenpersonen (handelaren) soms het paard de handel in doen of aan een (onwetende) particulier doorverkopen.

In overleg kan je het paard soms 'terugkopen' van de verzekering. Dit gebeurt enkel op papier, dus geen heen en weer gesjouw met het dier zelf natuurlijk. Dan krijg je het verzekerde bedrag minus de dagwaarde op je rekening. De dagwaarde wal bij de meeste paarden gelijk zijn aan de slachtwaarde. Bij een merrie met interessante papieren voor de fok én indien de reden van afkeuring nog wel gebruik als fokmerrie toelaat, zal er mogelijk meer worden ingehouden. Ook indien het paard niet meer op nivo kan presteren, maar nog wel voor recreatie doeleinden geschikt zou zijn.

Daarna heb je dus volledig zeggenschap over zo'n paard, met dien verstande dat je het dier niet meer mag doorverkopen. Of je bij eventueel onverwacht spontaan herstel toch nog wedstrijden of dergelijke zou mogen rijden, weet ik niet. Maar je kan het dier daarna dus ofwel zelf ter slachting aanbieden (en dan ook daar het geld van ontvangen) óf je kan het laten inslapen. Elke praktijk met een eigen kliniek heeft hier wel de mogelijkheden toe. Het fijne aan inslapen op een kliniek is dat je erbij kan blijven (als je wil) maar daarna het gesleep met het dode dier niet meemaakt.

In principe moet de verzekering eerst akkoord gaan met de beslissing tot slacht/inslapen bij een nog niet overgenomen/afgekeurd paard, behalve als er een situatie is van onhoudbaar lijden (bv gebroken been), dan mag de dierenarts meteen ingrijpen. Voor 'goedkope' paarden die niet onhoudbaar lijden stuurt de verzekering een inspecteur langs of neemt genoegen met de verklaring van de dierenarts, bij 'dure' paarden wordt vaak een second opinion geëist, bijvoorbeeld in Utrecht.

Succes, en ik hoop dat je deze info nog lang niet nodig zal hebben....

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:52

Ik was bij AMEV-HIPPO verzekerd en ik heb mijn paard teruggekocht van de verzekering. Dit kost je 800,- euro en je moet een verklaring tekenen dat je het paard niet meer verkoopt tenzij aan het slachthuis en niet meer op wedstrijden uit brengt.
Volgens mij ben je die 800 euro zo weer zo kwijt, ook als je het dier laat inslapen op de kliniek. Daarbij komen dan nog de kosten van het inslapen en het ophalen.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:13

ik heb mijn paarden allebei niet verzekerd. o.a om de reden dat het geld wat ik per maand kwijt ben wel zo appart leg en ik hoef mn paard niet teurg te kopen al hun em in willen laten lapen omdat de schade hoger is als het paard

Anoniem

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:45

Knavia schreef:
Succes, en ik hoop dat je deze info nog lang niet nodig zal hebben....


Ik ook niet.. maar een gewaarschuwd mens telt altijd voor twee. Heel informatief dit. Ik wist namelijk niet of je dit moest aan geven. Stel alles gaat heel plotseling, dier lijd veel pijn en laat hem direct inslapen, zonder de verzekering in te lichten? Wat gebeurd er dan?

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:22

Ik denk dat de DA je daar ook wel in kan adviseren. Bij een koliekaanval zullen ze niet moeilijk doen, maar bv. bij een ernstige (niet acute) kreupelheid kan ik me voorstellen dat je eerst de verzekering moet inlichten.

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:04

Bij Interpolis krijg je minder uitgekeerd als je besluit om hem te laten inslapen. Ik dacht dat er in de polis stond 125€ minder op het uit te keren bedrag voor een pony en 200€ voor een paard.

Heb mijn pony ( 1.53) voor 500€ terug gekocht van de verzekering. Moest net zo'n verklaring tekenen als fitzroy

Gabon

Berichten: 1208
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Diemen

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:11

Ik heb ook interpolis mijn paard verzekerd, en daar is het idd zo dat je je geldbedrag van je paard terug krijgt min de kosten van de slager als je je paard in laat slapen. Je koopt je paard dan als het ware terug van de verzekering.
Dus stel je hebt je paard voor 3 duizend gekocht, en voor 3 duizend verzekerd, en je paard zou 150 euro opleveren als hij naar de slager zou gaan, dan krijg je dus 3 duizend - 500 terug

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:44

Gabon ik dacht dat het een vast bedrag was bij Interpolis. Ik heb mijn pony teruggekocht omdat hij voor de sport (springen + sgw) ongeschikt was geworden na een peesblessure. Hij leeft nog steeds en ik ben hem heel mak aan het opbouwen. Na 2 ,5 jaar mag hij nu 5 X 5 min draf en 2X 7 rondjes galop.

Als ik het niet vergeet zal ik mijn polis eens nakijken.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:40

Als het dier in een situatie van onaanvaardbaar lijden komt, dus bijvoorbeeld een koliek die al niet meer te opereren is, of een gebroken been, of een scheur in de buikwand en zo voorts, dan is er geen tijd om eerst een contactpersoon van de verzekering te bereiken. Alhowel de meeste maatschappijen een telefoonnummer hebben waar je 24 uur per dag op terecht kan (bijvoorbeeld om toestemming te vragen voor een dure spoedoperatie bij koliek) zou ook dat te lang duren. Of je moet dat nummer in je mobiel hebben staan.

Dan zal de dierenarts naar eigen inzicht mogen handelen en het dier onmiddelijk en ter plaatse uit zijn lijden mogen verlossen. Daarna wordt alsnog contact opgenomen om melding van overlijden te maken en kan de verzekering bij twijfel het kadaver voor sectie laten ophalen. Het kadaver gaat dan naar Utrecht of de Gezondheidsdienst en daar zal onderzoek plaats vinden om te achterhalen of het inslapen terecht was.
Soms is een schriftelijke verklaring van je dierenarts alles wat nodig is, maar ik kan me voorstellen dat ze bij een Grand Prix paard wel om sectie zullen vragen.

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:52

Klopt Knavia, helaas heeft een kennis van mij haar paard naeen ongeluk voor de kar moeten laten inslapen. Verzekering deed totaal niet moeilijk. Bij mijn weten is er geen sectie op het paard verricht.
Paard had 2 zwaar beschadigde achterbenen, en dat is dan de afgezwakte versie Knipoog

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:44

Momenteel hebben wij geen van de paarden nog verzekerd, maar vroeger deden we het wel.

Ik heb nooit problemen gehad bij overnames, enkel één keer sectie moeten laten verrichten. Dat was ook terecht vanuit het oogpunt van de verzekering. Het ging om een 6 jarige Holsteiner die in beide hoefbenen voor een cyste had. We waren bezig met het overgeven aan de verzekering toen het paard 's ochtends op stal met een hevige koliek werd aangetroffen. Eer dat de dierenarts er was leek hij opgeknapt, echter dat was omdat de enorm overvulde maag inmiddels was gebarsten. Hij was dus niet opgeknapt maar in shock aan het raken en dood aan het gaan. De veearts heeft 'm toen na een kort onderzoek in laten slapen.

Omdat dat natuurlijk wel héél toevallig allemaal leek zo bij een paard dat al voor afkeuring aangeboden was, heeft de verzekering keurig diezelfde dag nog een vrachtwagen gestuurd om 'm mee te nemen. Volgende dag kregen we de uitslag, terecht ingeslapen natuurlijk, en na 4 weken was het geld overgemaakt. Hij is uiteindelijk ten onder gegaan aan een draaiing van de dikke darm. Daar kan je niks aan doen en dat is ook uit de sectie gekomen.

Wat wel vervelend was, maar niets met dit topic te maken heeft, is dat we 'm gekocht hadden mét een röntgenologische keuring erbij. De foto's waren van een jaar geleden, dus niet meer geldig voor de verzekering (hoefde ook niet, hij viel niet in die prijsklasse) maar daar waren de cystes óók al zeer duidelijk op te zien. Maar op het verslag wat bij de foto's hoorde was alles als goed/voldoende beoordeeld. En tsja, ik kan de foto's zelf wel bekijken maar wat weet ik er nu van. Sindsdien vragen we onze eigen veearts altijd om de foto's nogmaals na te lopen. We hebben nog geprobeerd de destijds keurend dierenarts aansprakelijk te stellen, maar omdat dat geen echte paardendierenarts bleek te zijn werd het afgedaan met tja, kan gebeuren, iedereen maakt fouten.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:07

of je wel of niet verzekerd bent veranderd niks aan het feit dat jij als eigenaar ten allen tijde zelf uitmaakt wat er met je paard gebeurt. Al ben je verzekerd, je hóeft er geen aanspraak op te maken, doe je dit wel dan zul je je aan de regeltjes van die verzekering moeten houden.
Als je bang bent dat je paard achteraf toch weer ergens opduikt dan regel je het gewoon allemaal zelf, alleen is het dan wel jammer van je betaalde verzekeringspremie Lachen en je gemiste verzekeringsuitkering, maar dat is dan een keuze die je zelf maakt.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:09

Mijn pony heeft een klop gekregen van een ander paard en we hebben hem moeten laten inslapen.
De verzekering betaalt NIETS terug, omdat er minstens 2 veeartsen aanwezig moesten zijn.
Ookal hadden we veel getuigen enzo...

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:18

Nou, in Nederland gaan ze er dan wat soepeler mee om. Daar is een verklaring van de veearts en eventueel dus sectie voldoende. 2 dierenartsen laten komen is toch ook onzin, behalve als er iets heel vaags aan de hand is, dan kan de verzekering dus een second opinion eisen.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:51

jah vind ik ook hoor Lachen dat het onzin is... Maar jah... Belgie is een poedersuiker Knipoog

lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:57

toen mijn paard veel pijn had en niet verder kon,had ik alleen een verklaring nodig van de DA.het is verder heel netjes afgehandeld en heb het volledige bedrag uitgekeerd gekregen.

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:16

2.5 week geleden hebben mijn pony laten in slapen, die was ook verzekerd.

We wilden hem eerst af laten maken. Van de verzekering wilden ze hem ophalen en dan naar het slachthuis brengen, maar dit hebben wij geweigerd. We wilden hem dood zien en niet de kans lopen dat hij doorverkocht zou worden. We moesten hem alleen naar een bepaald slachthuis brengen en mochten niet naar een slachthuis bij ons in de buurt (want daar kregen ze er minder voor).

De dag er voor hebben we toch maar besloten hem in te laten slapen en niet te laten slachten.
We konden het niet aan om hem dood te laten schieten, we wilden een waardiger afscheid. Lachen

Verzekering gebeld, was geen probleem. We moesten de pony alleen terugkopen voor €500 of tot vrijdag wachten zodat ze konden kijken hoeveel de pony echt waard was. Daar wilden we niet op wachten (het bedrag zou toch uitvallen tussen de €450 - €500) en hebben hem donderdag in laten slapen.

Wij hadden nog geluk dat we met de pony naar de kliniek zijn geweest waar die verzekering ook 'bij hoorde'. Hierdoor deden ze nergens moeilijk over. Dierenarts heeft een rapport gemaakt dat de pony afgekeurd was, niet meer inzetbaar was voor de sport die wij er mee wilde beoefenen (Z springen) en het op korte termijn einde verhaal zou zijn.
Wij hebben ook nooit iets hoeven te tekenen dat we hem niet meer gingen verkopen na terugkoop. Ze vroegen of hij echt niet voor de recreatie gebruikt kon worden. Hierop hebben wij gezegd dat wedstrijden springen z'n leven was, hij veel pijn had en hij binnenkort volledig verlamd zou zijn.
Dit was voldoende...

Mijn pony was verzekerd bij De Eerste Friesche Onderlinge. Lachen

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 08:12

Fitzroy schreef:
Ik was bij AMEV-HIPPO verzekerd en ik heb mijn paard teruggekocht van de verzekering. Dit kost je 800,- euro en je moet een verklaring tekenen dat je het paard niet meer verkoopt tenzij aan het slachthuis en niet meer op wedstrijden uit brengt.
Volgens mij ben je die 800 euro zo weer zo kwijt, ook als je het dier laat inslapen op de kliniek. Daarbij komen dan nog de kosten van het inslapen en het ophalen.

Ik ben ook verzekerd bij de AMEV en heb ook mijn paard teruggekocht om hem in te kunnen laten slapen
ik heb alleen nooit een verklaring hoeven tekenen Verward

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:07

Misschien omdat je hem in liet slapen? Ik heb hem teruggekocht omdat ik hem een goede oude dag wilde geven en dat heb ik AMEV ook verteld. Hij is vrolijk en zonder aan het werk te moeten heeft hij geen pijn.

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:37

Denk inderdaad dat dat verschil maakt. Afgelopen week was er iemand van de verzekering voor mijn paard, ze kwamen er na 2,5 jaar achter dat er nooit een inspecteur langs was geweest Clown en zij had mijn pony destijds afgekeurd voor de sport. Ze was zeer verbaasd dat ie een jaar later nog in leven was terwijl ik duidelijk gezegd had dat dat mijn bedoeling was/is

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:25

als ik zo de verhalen lees: wie verzekerd zijn paard nog? Wat is er vervelender dan allemaal dingen regelen voor de verzekering op het moment dat je pony ingeslapen moet worden?!
ik ben blij dat ik ALLES maar dan ook echt alles zelf kan regelen en uitmaken over het inslapen van mijn pony. Het enige wat ik moet doen in de DA regelen en Rendac op de hoogte stellen. Niet nog eens geld neertellen voor de verzekering.. pff.

Anoniem

Re: Inslapen, slacht, verzekering hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:35

Volgens mij vraag ik niet waarom jij niet verzekerd ben.