hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AH_scim
Berichten: 1339
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Kampen

hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 16:39

Het is om pijn van te lijden, iedere keer weer..
Mijn VZ shetlanderhengst Cleo is zo bezig met hengstenstreken.. Boos!

Hij staat in de wei met 1 merrie. De merrie is nogal bang. Als ik bij hun in de wei ga zitten gaat hij bijten. Als je hem wil borstelen waat hij bijten. Als je met hem loopt hapt hij maan je been. Als je hem een poosje aait gaat hij tegen je aan rollen.. Als ik die andere pony eruit haal gaat hij ook proberen te ontsnappen.. Bij het longeren sleept hij je mee.

Dit was niet zo. Hij is namelijk vanaf een kinderboerderij naar een weiland verderop verhuisd. Sinds toen is hij echt erg geworden. Huilen

Ik probeer alles al zo paardvriendelijk met hem te doen. Maar bijna elke keer kom ik thuis met een blauwe plekop mijn been, of op mijn arm. Dit wil ik niet. Ik wil met hem VD-en net als met mijn andere shet. Maar als hij bijt en druk is kan dit niet. Kunnen jullie mij tips geven om om goed beter met hem om te gaan. Zodat we wel kunnen VD-en? (p de kinderboerderij kon hij al bijna de basis en kusje. ) Scheve mond

Boris94

Berichten: 272
Geregistreerd: 10-08-05

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:40

hem laten castreren!!! of is dat geen optie?

AH_scim
Berichten: 1339
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Kampen

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 16:44

Hij is niet van mij. Hij dekt af en toe ook dus dat zou zonde zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:57

Sowieso niet in het weiland gaan zitten als hij erbij staat. VD-en even uit je hoofd zetten. Dit paard vraagt een hele strenge aanpak, en harde aanpak, daar ga je het met vriendelijk gedrag niet meer mee redden. Aangezien het paard niet van jou is en je ook geen zeggenschap hebt wat je er mee kunt doen en wie er allemaal mee omgaan, heb ik er weinig vertrouwen in dat hij je ooit als leider gaat zien. Niet op de manier waarop je nu met hem bezig bent.

AH_scim
Berichten: 1339
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Kampen

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 17:21

Hij is veranderd sinds hij daar staat. E ik prober de hengst terug te krijgen die hij was.

Ik ben bereid om tips op te volgen dus HOE ik zorg dat hij geen spelletjes met mij speelt.

ludiekje

Berichten: 424
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Hoogeveen city!!

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:26

als hij bijt: eerste keer een keer heel hard HEEE schreeuwen.
tweede keer: knip met je vingers
derde keer: tik over zn neus.
vierde keer: terugbijten, nadeel is wel dat je haar in je mond hebt,.

mijn paard deed dit eerder ook maar doet het nu vooral nog met zn lip, en inderdaad met de lieve aanpak red je het niet, je moet echt streng en consequent zijn wil je het er uit krijgen.. anders gaan ze echt met je aan de wandel hoor! heb die van mij ook al wel eens bij voorbaat al een tik gegeven, is niks zieligs aan in de wei worden ze harder op hun plek gezet hoor! goed laten zien wie de baas nu is dus! succes ermee
als je er echt niet uit komt mag je mij wel een pm'tje sturen!

AH_scim
Berichten: 1339
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Kampen

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 17:27

Cassidy schreef:
Sowieso niet in het weiland gaan zitten als hij erbij staat. VD-en even uit je hoofd zetten. Dit paard vraagt een hele strenge aanpak, en harde aanpak, daar ga je het met vriendelijk gedrag niet meer mee redden. Aangezien het paard niet van jou is en je ook geen zeggenschap hebt wat je er mee kunt doen en wie er allemaal mee omgaan, heb ik er weinig vertrouwen in dat hij je ooit als leider gaat zien. Niet op de manier waarop je nu met hem bezig bent.



Ik ben de enige die de wei in kan, en niemand die iets met deze pony doet.
Heb je tips zodat dat wel gebeurt.

AH_scim
Berichten: 1339
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Kampen

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 17:29

ludiekje schreef:
als hij bijt: eerste keer een keer heel hard HEEE schreeuwen.
tweede keer: knip met je vingers
derde keer: tik over zn neus.
vierde keer: terugbijten, nadeel is wel dat je haar in je mond hebt,.

mijn paard deed dit eerder ook maar doet het nu vooral nog met zn lip, en inderdaad met de lieve aanpak red je het niet, je moet echt streng en consequent zijn wil je het er uit krijgen.. anders gaan ze echt met je aan de wandel hoor! heb die van mij ook al wel eens bij voorbaat al een tik gegeven, is niks zieligs aan in de wei worden ze harder op hun plek gezet hoor! goed laten zien wie de baas nu is dus! succes ermee
als je er echt niet uit komt mag je mij wel een pm'tje sturen!



Dankje.. Ik zal proberen strenger te zijn Duivel

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:30

De hengst zal inmiddels ook wel ouder geworden zijn sinds hij bij de kinderboerderij weg is, en door de leeftijd zullen de hormoontjes ook mee gaan spelen. Je gaat dit paard wat je ooit hebt gekend niet meer terugkrijgen, of je moet hem laten castreren. Ik ga er van uit dat hij op de kinderboerderij ook heel veel in handen is geweest van kinderen, dus de mensen niet meer als beangstigend ervaart. Dat is aan de ene kant heel fijn, aan de andere kant leert hij zo wel dat hij je de baas kan, qua gewicht en qua gedrag.

Een tip: als hij je kan bijten, dan sta je te dichtbij. Ik zou grondwerk met hem doen. Koop een touwhalster, een lead rope en een carrot stick, en volg de methode Parelli. Dat kost een paard centen, maar je leert deze manier voor de rest van je leven, en daar kun je ook de bange merrie meer vertrouwen mee geven. Parelli is helaas niet goedkoop. Dezelfde manier van omgang vind je ook in het boek "Grondwerk" van Inge Teblick, dat kost 25 Euro en is een heel goed begin.

Meer info over het boek vind je hier: http://www.paardentips.com/kk_500092.html

Er is ook een forum van Inge Teblick waar je informatie kunt krijgen en hulp kunt krijgen mocht je ergens tegenaan lopen.

amber_steph

Berichten: 2876
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: roosendaal en moerstraten

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:33

Een hengst bij ons op stal is erger.
Hij was hengst, maar is sinds ene paar weken nu gecastreerd.
Hij viel de ruinen en hengsten waar hij in de wei bij stond aan, en die hadden overal wonden.
We hadden de ruinen en hengsten bij hem weggehaald, zodat hij niet meer schade aan kon richten.
Dus het volgende wat hij deed : brak uit, en viel andere ruinen aan in andere weiden.
Hij stond toen 2 dagen alleen op stal, en alleen om de draden weer te gaan maken.
Erna stond hij weer terug in zijn wei, nu met nog meer stroom.
Ging een aantal weken goed, dus de ruinen en hengsten die hij als eerste had aangevallen, gingen terug naar hun wei(dat is een wei ernaast).
Nu had hij ze weer aangevalle, en waardoor een hengst gewoon in de sloot stond.
Nu staat hij op stal, en is dus mijn vraag, wat kan je DAN het beste doen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:39

Over die tip van het terugbijten: ik zou dat zelf niet doen als je geen kunstgebit hebben wilt. Een gerichte mep met het hoofd en je bent een paar tanden kwijt. Bovendien kunnen paarden die bijten echt zo ontzettend snel zijn dat je hem nooit meer te pakken krijgt als hij een keertje heeft gebeten, helemaal niet als ze op het land staan.

Op de website van Parelli staan wat tips hoe je om kunt gaan met bijtende paarden. Er staan nog meer artikelen van zijn hand waar je heel veel aan hebt, ik hoop voor je dat je de engelse taal machtig bent.

Voor jou twee artikelen: over de omgang met hengsten, en hoe om te gaan met bijtende paarden.

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... avvy&t=lit

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... ites&t=lit

En een overzicht van de 7 games van Parelli:

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... mes?&t=lit

o0marije0o

Berichten: 2388
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Weesp

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:46

hij is gewoon dominant tegen jou. Hij denkt dat ie de baas is en probeert jou door te bijten enzo jou op je plekje te zetten.

Je moet hier echt iets aan doen voordat het niet meer te corrigeren is. Het is aan jou de keuze hoe. Maar wees erg concequent. Doe juist een tijdje erg veel met hem. Laat hem weten dat als jij komt er geluistert moet worden naar jou. En niet andersom.

AH_scim
Berichten: 1339
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Kampen

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 17:49

dankjewel Lachen

oja,

ik ben de enige die bij ze in de wei mag en de eigenaar komt er ook niet meer...
het zijn dus zo goed als mijn eigen pony's Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:55

Nog een waarschuwing van Parelli:

"Stallions are a whole other ball game. They require someone with a lot of savvy - A Lot of Savvy!! I hesitate to give advice on how to handle a biting stallion because using the techniques without the right attitude, feel, timing, balance, savvy and experience could get you in a lot of trouble. Stallions are extremely dominant and full of energy and play. Their job is to be dominant and they don't take kindly to things getting in the way of their sexual responsibilities. All the solutions I've suggested for biting horses relates just as much to stallions as to other horses, it's just that it takes more expertise and savvy on your part to be able to play games with a stallion. I strongly recommend that one becomes more skilled and savvy at the Seven Games with other horses before starting with stallions. I urge my students to be Level 3 in my program before playing with a stallion and I forbid my instructors to handle them until they are Levels 3 or 4. What I care about here is safety and the best way to be safe is to have savvy first. "

Nou zal dat met een shet wel meevallen, maar je bent gewaarschuwd.

question_
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-07-06

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:30

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet aan de hengst ligt maar aan jou, je moet hij hengsten ( net als bij andere paarden overigens) gewoon heel consequent en dus streng zijn. Hij mag je gewoon niet bijten klaar. Vind het echt zonde dat er door dit soort topics hengsten worden afgeschilderd als monsters, want het is juist vaak de mens z'n schuld dat het zo'n monster wordt. maarja, succes ermee Lachen ( dit is overigens niet aanvallend bedoeld naar jou hoor paardpony, vind het alleen zo zonde van de reputatie van hengsten Tong uitsteken )

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:10

ludiekje schreef:
als hij bijt: eerste keer een keer heel hard HEEE schreeuwen.
tweede keer: knip met je vingers
derde keer: tik over zn neus.
vierde keer: terugbijten, nadeel is wel dat je haar in je mond hebt,.


Mijn hengst (en de ruin trouwens ook) krijgt meteen bij de eerste beet een mep (of idd een beet Haha! ) terug. Ik ben de leider, dus ik word niet gebeten. Punt.

AH_scim
Berichten: 1339
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Kampen

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 22:18

toegegeven.. Ik ben heel makkelijk voor pony's.. Ik zal dat eens even proberen te veranderen..

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:30

Gjilke schreef:
ludiekje schreef:
als hij bijt: eerste keer een keer heel hard HEEE schreeuwen.
tweede keer: knip met je vingers
derde keer: tik over zn neus.
vierde keer: terugbijten, nadeel is wel dat je haar in je mond hebt,.


Mijn hengst (en de ruin trouwens ook) krijgt meteen bij de eerste beet een mep (of idd een beet Haha! ) terug. Ik ben de leider, dus ik word niet gebeten. Punt.


Mee eens, bij mijn hengsten doe ik het andersom:

Eerste keer: heel harde stomp geven (en HEEE schreeuwen)
Tweede keer: heel harde stomp geven (en HEEE schreeuwen)
Derde keer: Hoef je alleen nog een vinger op te steken en streng toe te spreken als je het ziet aankomen. Paarden leren vrij snel. Zo hoef je niet te blijven slaan: ik sla liever 1 keer hard zodat ze het begrijpen dan 100 keer zacht zonder dat ze er aandacht aan besteden.

Dat terugbijten weet ik niet hoor: mijn hengsten stonden elkaar urenlang heen en weer te bijten als spelletje. Ik zou bang zijn dat hij voor de lol mijn lip te pakken zou krijgen.

Overigens heb ik 1 van mijn hengsten laten castreren, dat is toch wel de beste oplossing geweest voor het bijten.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:47

'Paardvriendelijk' hoeft niet altijd zo vriendelijk te wezen. Corrigeer hem direct als hij bijt, slaat of wat dan ook. Doe dit goed en correct dan komt het goed.
Door te zeggen: 'Nee!' kom je niet verder.
Wel eerlijk blijven natuurlijk tegenover een paard. Knipoog

AylaMohini
Berichten: 84
Geregistreerd: 18-03-04

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:58

Hoiii,

ik doe ook parelli en ik vind dit de beste methode. je moet zelf uitzoeken wat voor jou het beste werkt. ik zou niet slaan, dit is niet de manier waarop je het spelletje wint en dan zal hij je nog niet als leider zien. alleen als valsspeler. je kan het wel zo oplossen:

parelli zegt: als je een paard hebt dat bijt kan je het oplossen door hem te laten denken dat wat hij doet vervelend is. maak het een vervelende ervaring voor hem. dit werkt niet door hem achteraf te slaan omdat het dan al te laat is. dan zeg je hoe moet ik hem dan op het moment zelf straffen en dat doe je zo...
let constant op je shet. laat hem niet uit het oog. MAAR probeer tegelijkertijd ook niet naar hem te kijken. komt hij naar je toe en draait hij zijn hoofd om om je te bijten dan geef je zijn neus en mond een stoot met je elleboog. heel kort en heel snel. blijf dit herhalen iedere keer dat hij je probeert te bijten. als je even denkt dat je het niet meer volhoud of dat hij te dichtbij komt. rek je dan ineens heel lekker lang en breed uit. zwaai even met je armen ofzo, zodat hij schrik en wat afstand neemt. doet hij dit niet blijf dan doorgaan en ga harder zwaaien, desnoods trappelen met je benen. maar stop niet totdat hij een stap terug heeft genomen. neem dan rust. onthoud goed dat terwijl je dit doet je niet naar hem kijkt. kijk gewoon voor je uit, want dan zal hij dit niet als aanvallen zien. komt hij weer bijten dan ga je hem weer met je elleboog stoten. op deze manier denkt je shet: "he verdori, hoe komt het nou dat ik steeds tegen die elleboog aanloop." hij vind het spelletje niet leuk meer.
tip: HOU VOL. geef niet te gauw op en als hij niet voor je wijkt maak het dan zo gek als je zelf wilt. ga springen en zwaaien met je armen en benen totdat hij afstand van je neemt. en kijk er niet van op als je een hele middag met je ellebogen staat te zwaaien alsof je een kip bent. maar voor zover ik heb gezien, het loont wel.

succes.

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:48

gewoon ongelovelijk op z'n donder geven!
eerst waarschuwen met een schreeuw en als ie dan nog niet luisterd gewoon een trap uitdelen.

imposant

Berichten: 536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: heiloo

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:18

bij ons stond er een jaartje geleden ook een hengsten veulentje (tinker) en die was ook zo dominant en iederekeer je bijten als ie de wei uit moest, of als je hem even vast moest houden!
ik heb hem toen uit het land gehaald en hij beet me, toen heb ik hem in zijn neus gebeten en daarna heeft hij mij nooit meer gebeten, de andere mensen die hem mee namen waren nog vaak slachtoffer geworden!

L0vee_J0ran

Berichten: 203
Geregistreerd: 15-02-06

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:05

Gewoon casteren ben je overal vanaf!!

Corelli

Berichten: 9997
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:39

paardpony schreef:
Het is om pijn van te lijden, iedere keer weer..
Mijn VZ shetlanderhengst Cleo is zo bezig met hengstenstreken.. Boos!

Hij staat in de wei met 1 merrie. De merrie is nogal bang. Als ik bij hun in de wei ga zitten gaat hij bijten. Als je hem wil borstelen waat hij bijten. Als je met hem loopt hapt hij maan je been. Als je hem een poosje aait gaat hij tegen je aan rollen.. Als ik die andere pony eruit haal gaat hij ook proberen te ontsnappen.. Bij het longeren sleept hij je mee.

Dit was niet zo. Hij is namelijk vanaf een kinderboerderij naar een weiland verderop verhuisd. Sinds toen is hij echt erg geworden. Huilen

Ik probeer alles al zo paardvriendelijk met hem te doen. Maar bijna elke keer kom ik thuis met een blauwe plekop mijn been, of op mijn arm. Dit wil ik niet. Ik wil met hem VD-en net als met mijn andere shet. Maar als hij bijt en druk is kan dit niet. Kunnen jullie mij tips geven om om goed beter met hem om te gaan. Zodat we wel kunnen VD-en? (p de kinderboerderij kon hij al bijna de basis en kusje. ) Scheve mond


Wat jou hengst doet, is puur de natuur..Hij beschermt "de kudde" (in dit geval 1 merrie dus Knipoog ) Omdat de merrie bang is, is die taak nog extra vergroot..Zouden er bijvoorbeeld vveulentjes zijn, dan kan het nog erger wodren..Het zit simpelweg in zijn aard..MAAR, dat wil natuurlkijk niet zeggen dat hij jou mag aanvallen!!!! Als ie dat toch doet, flink op zijn donder geven!!! Het is tenslotte ook voor je eigen veiligheid! Ik spreek uit ervaring..Bij mijn paardje staat er ook zo een..Als hij aan de (land)weg staat (waar dus mensen, honden etc langskomen) doet hij t erger dan dat hij achter het huis staat..Het is dus gewoon kudde bescherming..Suc6!!

Corelli

Berichten: 9997
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: hengstenstreken, hengstenstreken en meer hengstenstreken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:41

o ja,,vergeten..Wat is VD-en?? *schaam schaam* Tong uitsteken