Paard angst onder ogen laten zien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 21:56

Hoi

Ik was vandaag bij ramona mijn verzorgpaard geweest en was haar aan het longeren, in de wei ernaast (waar ze zelf ook heen kan lopen) stonden sproeiers om de gras te besproeien Bloos
Dus ik dacht ik ga haar daar maar longeren is lekker verkoelend en kan ze wennen aan water dat overal heen en weer spuit.
Ze wou er niet doorheen lopen, dat begreep ik wel dus ik ben er steeds stapjes dichter bij gaan staan. Ze was bang maar liep niet bepaald weg voor het water.
Uiteindelijk hoor ik het baasje roepen: Ze is bang voor het water dat zie je toch....

Nou is mijn vraag wat vinden jullie:
Moet je het paard de angst onder ogen laten zien, en je paard laten wennen aan enge dingen (onderandere water dat overal heen spuit)
Of moet je het paard bang laten zijn?

* ik zelf dacht wel van : ze kan toch beter nu haar angst onder ogen zien, dan heeft ze er straks geen problemen meer mee.

Ik weet niet waar dit staan moest dus heb het maar hier neergezet. Knipoog

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:21

bij mij moet een paard wete dat als ik zeg dathet niet eng is, het ook echt niet eng is..

Hij mag best schichtig zijn en bang worden maar als ik erheenloopt dan moet ik hem gewoon mee kunnen nemen.. hij moet me vertrouwen en op een gegeven moment gaan inzien dat het water niet eng is!

Als die dit eng vind, en jij geeft er aan toe dan zal zo steeds meer obstakels tegen komen en is die zo niet meer te rijden buiten omdat ti bij ieder ditje datje niet meer verder durft..

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:54

Ben het volledig met M3isSi3j eens.
Je paard moet je gewoon volgen naar alles wat hij of zij eng vindt.

Gr Jeroen

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:59

Ik ben een tijd geleden bij iemand geweest om te kijken of ik haar pony kon verzorgen, ik hoorde dat iedereen klaagde dat de boer zonder waarschuwing was begonnen met het bewerken van zijn land met tractoren. De paarden waren blijkbaar bang ervoor en ze hadden liever de paarden ergens anders neergezet zodat ze minder bang zouden zijn. (De boer was niet in hetzelfde land bezig als de paarden stonden). Iedereen was kwaad, terwijl ik vind dat ze daar aan moeten wennen, het zal misschien niet zo leuk zijn voor ze, maar je kunt ze niet overal voor beschermen. En als ze 1 ding eng vinden, dan vinden ze al gauw meerdere dingen die ook eng zijn.
Bang zijn voor iets is prima, maar je moet ze wel laten zien dat het niet eng is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:02

gewoon doen hoor Haha! Haha! verder ga ik helemaal met M3isSi3j mee

Exodus

Berichten: 2327
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Bergeijk

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:04

Ik ben het met jullie alle 3 eens. Het is juist goed als paarden wennen aan dingen die ze eng vinden. En als ze jou genoeg vertrouwen zal dat ook wel goed komen. Mijn paard had het ook nooit op traktoren. Maar toen hij in een weiland stond waar ze ook contstant in het land ernaast bezig waren ging dit stukje bij beetje over. Is toch juist goed. Moeten ze maar aan wennen. Hoe gaan ze dat dan anders doen als je aan het buiten rijden bent en je komt een traktor tegen. Of je moet langs sproeiers af rijden. Dan gaat dat dus niet omdat hij bang is? Je hoeft hem er niet langs te slaan maar met vertrouwen moet hij er toch langs vind ik.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:05

Gewoon aan laten wennen !!
Alles wat mijn paard eng vind wordt net zolang een "project" totdat hij eraan gewend is.
Zo overwinnen we alles enis hij inmiddels aardig bomproof.

Elmond

Berichten: 895
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Berkelland

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:05

Je kunt inderdaad wel overal voor weg gaan lopen, waar deze mensen hard mee bezig zijn, maar dan kun je op het laatst niks meer. Dan zijn ze bang voor alles en blijf je aan het weglopen, omdat ze niks kennen. Laat ze maar met hun angsten omgaan, de eerste keer schrikken ze, de volgende keren doet het hun steeds minder!!!

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:09

Ik doe het met mijn paard precies hetzelfde.

Hij mag best ergens bang voor zijn, als hij iets ziet wat hij niet kent ofzo. Maar ik leid hem erheen en zorg ervoor dat hij eraan ruikt en/of ernaar kijkt en zo zijn angst overwint.

Als ze met de tracker langs de stallen rijden dan reageren de meeste van ojee kijk uit, doe rustig en snel het paard naar stal.
Ik blijf staan. zo kan hij kijken.

En inderdaad kom ik als ik buitenrij zo goed als nooit obstakels tegen.

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:11

zoals in je verhaaltje was je paard niet hysterisch.. dus dat hij al eens een hele nare ervaring heeft gehad.. dus net zoals iedereen zecht. laat hem er lekker aan wennen. rustig aan... als hij jouw vertrouwd wordt jullie band ook weer groter.

wel kan het zijn dat ze er een slechte ervaring mee gehad heeft. dan nog hoef je het niet altijd te ontlopen maar toch. bij ons op de manege is een pony en als je gaat gillen wordt ze helemaal gek en kun je er eigenlijk een week niet meer fatsoenlijk op rijden. en daar zal ze nooit aan wennen. dus dat proberen we maar zoveel mogenlijk uit de weg te gaan.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:46

Lekker aan laten wennen! Hoe meer ze zien, hoe braver ze worden. Bomproof zijn komt maar hoogstzelden helemaal vanzelf.

Anoniem

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:48

RT-P --> OMG

Friesjee
Berichten: 46
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Zwaagdijk

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 11:08

wij zitten naast mijn paard haar landje met een parasol, hebben net het zwembadje verplaatst en daar is een dode grasvlek, ze durft niet over de grasvlek en ook niet onder de parasol door:P terwijl ze er toch elke dag tegenaan kijkt. 1 keer stond ze per ongeluk opde grasvlek en toen sprong ze keihard weg:S

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:30

Als ik iets potentieel engs zie ga ik er opaf, als ik haar er van weg stuur dan is het dús eng.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 00:07

Zolang ik vind dat het niet eng is, komt mijn paard er wel doorheen.
Juist het toegeven, weglopen, omdraaien en verplaatsen maakt iets echt eng.

Ben het dus met de rest eens, daarbij vind mijn paardje sproeiers dus geweldig sinds we dat doorgezet hebben en gaat ze helemaal uit haar dak als die dingen aanwezig zijn en aanstaan, lekker door de druppels heen rennen.

Maar ja, de baas blijft altijd de baas he.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:32

zelf rustig blijven en je paard aan een lang touw nemen en vooral het enge niet uit de weg gaan maar m ook niet dwingen, veel geduld hebben en m langzaam aan het vreemde ding laten wennen. hij komt vanzelf maar het kan even duren, als je er de tijd voor neemt heb je er alleen maar profijt van. Maar vooral NIET dwingen en GEDULD hebben.

Als jij relaxed er onder blijft en je paard heeft vertrouwen in je dan komt het vanzelf goed. Cursus grondwerk doet ook wonderen!

Foefer

Berichten: 3814
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:00

Exodus schreef:
Ik ben het met jullie alle 3 eens. Het is juist goed als paarden wennen aan dingen die ze eng vinden. En als ze jou genoeg vertrouwen zal dat ook wel goed komen. Mijn paard had het ook nooit op traktoren. Maar toen hij in een weiland stond waar ze ook contstant in het land ernaast bezig waren ging dit stukje bij beetje over. Is toch juist goed. Moeten ze maar aan wennen. Hoe gaan ze dat dan anders doen als je aan het buiten rijden bent en je komt een traktor tegen. Of je moet langs sproeiers af rijden. Dan gaat dat dus niet omdat hij bang is? Je hoeft hem er niet langs te slaan maar met vertrouwen moet hij er toch langs vind ik.


Nou dat probleem heb ik dus ook he..En ze is BERE-STERK!!!
Voor alle lawaai dingen(trackers, vrachtwagens, piepende aanhangers, motoren...) wil ze op de loop gaan...levens gevaarlijk!
Toch als ze voor de koets loopt is er niks aan de hand...hoe kan dat nou dan???
Omdat die koets door een "mannen-stem" word gement??

Ik zit echt niet lekker op mijn paardje als ik in de verte wat aan zie komen!
Rijden met een andere paard erbij kan niet, want ik ken niemand in de buurt die ook een paard heeft!
Ik rijdt buiten dus zowiezo met een slofteugel, maar er werd gezegt dat ik eens een pessoabit moest gebruiken...werkt scherper in..
Ik ga er 1 proberen in de wei vanavond...nee, nog niet mee naar buiten met dat bit!!!!!
Eerst even zien wat ze doet met dat bit in..

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:03

een pessoabit werkt inderdaad scherper kan fijn zijn.. maar moet je wel heel rustig zijn in de mond Lachen by mijn pony werkt het hook hartstikke goed

Foefer

Berichten: 3814
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:04

Maar 1 ding vraag ik me af he, het hoofdstel maak je aan het kleine oogje aan de bovenkant van het bit vast dan??

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:09

Jaa Lachen en dan eerst op het eerste (het grote proberen) dan heb je ook al hevel werking maar nog niet meteen zo scherp .. is dat niet genoeg dan op het eerste kleine.. en als dat dan nog niet genoeg is (wat ik me niet zo goed kan voor stellen ) dan op de onderste kleine. Knipoog

Alytuiere

Berichten: 1164
Geregistreerd: 09-02-05

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:14

Foefer schreef:
Nou dat probleem heb ik dus ook he..En ze is BERE-STERK!!!
Voor alle lawaai dingen(trackers, vrachtwagens, piepende aanhangers, motoren...) wil ze op de loop gaan...levens gevaarlijk!
Toch als ze voor de koets loopt is er niks aan de hand...hoe kan dat nou dan???
Omdat die koets door een "mannen-stem" word gement??


Kan het niet zijn dat ze meer vertrouwen heeft in die 'mannen stem' ?omdat je ook zegt:
Citaat:
Ik zit echt niet lekker op mijn paardje als ik in de verte wat aan zie komen!


je paard zal dat zeker aanvoelen en denken: ' oh zij vindt het eng, dus het zal dan wel eng zijn' en dus reageerd je paard er dan ook angstig op.

maargoed ik ben ook van mening dat je niet weg moet lopen maar er juist op af moet gaan en je paard moet laten zien dat het niet eng is, maar je moet hem niet dwingen natuurlijk. Lachen Zodra ze zien dat jij niet anders dan anders op iets reageerd, zullen ze er vanzelf meer vertrouwen in krijgen en er aan wennen.

Foefer

Berichten: 3814
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:16

Precies, ik rijdt er ook altijd wel gewoon op af maar toch blijft het eng wat ze dan zal gaan doen...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:24

Foefer schreef:
Precies, ik rijdt er ook altijd wel gewoon op af maar toch blijft het eng wat ze dan zal gaan doen...


Eigenlijk draai je het nu om....jij reageerd niet op haar, zij reageerd op jou.
Alsjij het omdraait en pas reageerd als zij wat doet zal het je een heleboel schrik partijen schelen.

Foefer

Berichten: 3814
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:33

Hm..zit wat in!
Maar toch ben ik zelf al op m'n hoede omdat ik weet dat ze weg gaat racen....
Wat doe ik daar aan dan??? Bloos

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:33

precies, noemen we assertief rijden.......... als jij al denkt te weten dat je paard ergens gaat reageren........ dan moet jij er juist aan rijden....... jij bepaald Haha! Haha! stel bij A is iets engs...... dan ga jij bij E al vertellen, dit is het tempo, en zo gaan we het doen........ en niet anders, aandacht bij jou