mijn paardje duwt me omver na het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneke536
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-07-06

mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 14:35

Hoi iedereen!
Ik heb een "vervelend" probleem : Telkens ik stop met rijden, afstijg en mijn paardje naar buiten de bak wil begeleiden begint hij me te duwen met zijn hoofd en ik krijg hem dan geen meter vooruit. Hij is redelijk groot en dus ook erg sterk dus kan dit wel eens aankomen...
De vorige eigenaar zei me dat dit een vorm van "knuffelen" is en dat hij zo zijn affectie laat zien.. Is dat inderdaad zo!?
Want de laatste paar dagen duwt hij me tegen de omheining van de bak als ik de poort wil opendoen en begint dan met zijn hoofd op en neer te gaan...heel erg pijnlijk en vervelend.
Ik heb hem al eens een klap gegeven, omdat ik dit niet vind kunnen, maar als het een vorm van knuffelen is kan ik dit toch niet afstraffen?

Is er nog iemand dit dit heeft meegemaakt? Of weet wat het wil zeggen?
Volgens mij is hij namelijk gewoon aan het schuren dan...

T3mptati0n

Berichten: 2864
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Best place on earth :)

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:37

Volgens mij is hij ook aan het schuren. Ja

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:39

Het is een teken van dominantie, hij heeft jeuk en gebruikt je als schuurpaal. Ik zou het niet accepteren, hij gebruik zijn eigen been maar of wacht anders maar tot hij op stal is. Een gesp van een hoofdstel kan hard aankomen en lelijke krassen geven.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:40

dat mag je absoluut niet toelaten!
dit is geen affectie, maar schuren!
dit doen ze in het wild alleen tegen/met paarden ondergschikt in rang..
als jij het toelaat maak jij je dus ondergeschikt aan je paard.
je bent zelf geen schuurpaal! Als hij dat wil doen doet hij dat maar in zijn stal, als hij is afgezadeld!
dit is pure dominatie

anneke536
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-07-06

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 14:44

Ja ik dacht ook zo al wel iets Boos! wel jammer!
Enige tips aan hoe ik dat kan oplossen? Ik heb al gelezen om een borstel of zo te nemen maar daar is de tijd helemaal niet voor...Hij doet het midden in de bak en krijg hem dan met geen stokken vooruit...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:47

Weglopen, zodat hij niet kan schuren. Haal de teugels over het hoofd, pak het uiteinde vast en loop desnoods naar de achterhand toe en geef hem daar een tik op.

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:00

en je stem gebruiken Knipoog

Cassia

Berichten: 1726
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: omg. Leuven

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:16

Hij schuurt gewoon. Ik denk dat hij niet zoveel respect voor jou heeft (en jij moet ook respect voor hem hebben Lachen )
Gewoon niet toelaten. Een stap naar achter zetten en 'ns goed roepen erop ofzo!

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:02

Een stap naar achter zetten is juist toegeven aan de dominantie van je paard. Dominante paarden lopen niet weg, dat doen de ondergeschikten.

_Pansy_

Berichten: 2492
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Overijssel

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:41

je moet hem op zijn plek gaan zetten, jij moet boven hem in rang komen te staan.

iig dat schuren niet toelaten, hem met de stem bestraffen en desnoods een klap op het hoofd geven (niet met de zweep, of ander voorwerp, je kan dan het oog raken en dat is niet de bedoeling)

ook moet je eens proberen voor hem te gaan staan en in zijn richting te lopen, zodat hij achterwaarts gaat.
als hij helemaal geen ontzag voor je heeft, zul je zien dat hij een andere kant op gaat kijken, of over je heen.
Dan zou ik er een ervaren iemand bij halen, want dat is voor mij te moeiluk om op bok uit te leggen ( het betekent in ieder geval dat hij niet naar je luisterd en zich niets van je aantrekt)

als hij moeizaam naar achter gaat, maar het dus wel doet, wil hij niet graag naar je luisteren, en staat hij voor zijn gevoel boven je in rang, maar is hij wel te corrigeren. je moet hem dan vaak achterwaarts laten lopen (dus jij voor hem staan en met een dominante houding in zijn richting gaan lopen, als hij het twijfelend doet, moet je je erg dominant opstellen en hem best ver achterwaarts laten gaan. vervolgens ga je naast zijn hoofd/hals staan (niet verder naar achter, want bij de schouder is de veulenplaats) en laat je hem voorwaarts lopen. hij moet op dezelfde positie in verhouding met jou blijven. dan ga je halthouden, en moet hij ook halthouden, stap je weer weg, ga je achterwaarts, voorwaarts, halthouden, enzovoort.
Dit vaak herhalen om te laten weten dat jij de baas bent.

Gaat hij als je voor hem staat en in zijn richting loopt, direkt naar achter en loopt hij netjes mee als je weer voorwaarts gaat en stopt hij wanneer jij stopt, dan is het een goed teken, dat jij boven hem in rang staat.

Natuurlijk moet je met gewoon verzorgen ook consequent zijn, dus hij mag niet over je heenlopen of zijn hoofd zomaar tegen je aan slaan. Ik hoop dat je er wat aan hebt, want als dit lukt, zul je zeker weten verbetering zien en zou dt probleem met het hoofd ook beter aan te pakken zijn. veel succes!
(en niet te vergeten, goed belonen door middel van een aai/knuffel/kriebelen en met de stem als hij het goed doet.)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:43

Dit is idd schuren en een vorm van ik heb gewoon lak aan je.
Weglopen is dan idd laten zien dat hij hoger staat,wat ik zelf deed als 1 van mijn paarden dat deed was wegduwen en het paard zelf een paar stappen achterwaarts laten gaan,weten ze gelijk dat ik daar niet van gediend ben.

manoniwan

Berichten: 202
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Gelderland

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:00

Ja ik denk ook dat het een vorm is van schuren. mijn ene pony doet dat ook nog afentoe! erg vervelend en dan geef ik een tik op z'n neus. daar luisterd hij gelukkig naar:)

Nickytje

Berichten: 4032
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Tielen

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:07

Toen ik mijn paard in het begin had, deed hij dat ook... Ik was zijn schuurpaal... Na een paar keren wist ie wel hoe laat het was, en nu doet hij het nooit meer. Hij is ook nogal groot en sterk (ik ook best wel hoor) maar ik vlieg toch niet graag tegen een omheining aan.

Idd straffen met je stem en desnoods een corrigerende tik! Een stap achteruit mag je idd niet doen, want dan 'loop je van hem weg' en dat is niet de bedoeling.

Veel succes ermee!

xxSanne
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-03-06

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:12

mijn paard doet dat ook.ik geef der dan een tik tegen der neus omdat ze dat van mij niet mag en ze doet het steeds minden.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:25

Vind het wel een slim bedacht verkoopargument: "welnee mevrouwtje, dat paard SCHUURT niet, die HOUDT van u!" Clown

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:29

die van mij doet dat ook maar ik straf het steeds af en het word nu al minder Lachen ze doet het nu ook niet meer aan der been maar wacht netjes tot ik haar kriebel of tot ze op stal is Lachen

anneke536
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-07-06

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 09:22

Ja inderdaad ik dacht nu heb ik eindelijk eens een paard dat van me houdt en me komt knuffelen...maar nu blijkt het gewoon te zijn dat hij me aanziet als persoonlijke schuurpaal Knipoog
Sinds een paar dagen laat ik het dus absoluut niet meer toe : eerst keek hij me wel aan alsof ik gek geworden was, hem dat pleziertje ontnemen kan toch niet!? Maar nu wacht hij netjes tot zijn kopstuk uit is, en hij aan zijn been of muurtje kan krabben...
Ik heb hem een ferme tik tegen het hoofd verkocht en ook met mijn stemvolume duidelijk gemaakt dat ik er niet van gediend ben...na een paar dagen doet hij het echt al niet meer! Ik sta er zelf versteld van... Haha!
thanx iedereen!!

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 10:36

Lachen inderdaad, gewoon schuren. Doen ze dat bij mij, dan krijgen ze een waarschuwing, (gaan ze natuurlijk meestal gewoon door) niet luisteren? oké, daar volgt dan een tik of een schop.
Ik laat me écht niet als schuurpaal gebruiken hoor..... ben wel gek! stel je eens voor wat er zou kunnen gebeuren als zo'n groot, sterk paard dit doet bij een klein meiske? die zie je echt wel door de lucht vliegen hoor Knipoog

OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:49

Wat heb ik dan toch een mega lomp paard. Ik heb hem nu al een jaar, en iedere keer weer probeert hij na het rijden z'n hoofd tegen mij aan te schuren. En ik geef hem iedere keer een knal voor z'n harses (met mijn hand), maar daar trekt hij zich dus niks van aan.

Lynnie

Berichten: 44
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Sittard, Limburg

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:13

Meestal is een tik op de neus al voldoende. Als het paard
dan niet vooruit wil dan kietel ik eerst eens met de zweep
op de flank dat helpt meestal wel en zo niet dan volgt er
natuurlijk een tik op de flank.

Steef_
Berichten: 2854
Geregistreerd: 05-11-04

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:16

eet je zeker dat het geen schuren is..
doen namelijk best veel paarden na het rijden Bloos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:18

OneDesire schreef:
Wat heb ik dan toch een mega lomp paard. Ik heb hem nu al een jaar, en iedere keer weer probeert hij na het rijden z'n hoofd tegen mij aan te schuren. En ik geef hem iedere keer een knal voor z'n harses (met mijn hand), maar daar trekt hij zich dus niks van aan.


Een correctie waar een paard niet van onder de indruk is, is een correctie die je net zo goed niet had hoeven te geven....ik denk dat je correctie wat strenger moet uitvallen dan die tik op zijn hoofd Haha!

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:19

Schuren is het denk ik. Mijn paard doet hetzelfde maar zo gauw ik aangeef dat ik het niet wil begint ie aan zijn been te schuren.

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:12

één keer een flinke mep (met je hand) verkopen en dan moet het als het goed is wel ophouden!
Pure dominantie van je paard Ja

fotogril

Berichten: 198
Geregistreerd: 14-11-05

Re: mijn paardje duwt me omver na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:47

Bij mij duwt ze ook wel eens tegen me aan maar dan begint ze te schuuren dus je moet maar kijken en als hij het blijft doen dan moet je trug duwen ofzo.