Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24361
Geregistreerd: 12-04-02

Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 16:01

Ik zou erg graag met mijn merrie buiten willen rijden, maar helaas ik kom het erf nog niet eens af. Ze is enorm angstig en wil écht niet.

Draaien, steigeren, achteruit lopen ik weet niet hoe ik dit probleem moet oplossen en ben opzoek naar iemand die mijn pony verkeersmak kan maken.

cissy

Berichten: 19866
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:51

Is ze echt angstig of is ze 'gewoon' dominant? En waarom denk je dat?

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:07

Geeft je merrie ook problemen als je met iemand samen gaat? Anders zou ik zeggen, zoek iemand om mee samen te gaan rijden, dan went ze eraan. Als dat vertrouwt is (ook voorop) kun je voorzichtig aan een bekend rondje alleen gaan doen, eventueel nog iemand mee op de fiets.
Voor veel paarden is het heel beangstigend om alleen (dus zonder kuddegenoten) op pad te gaan.

Charaz

Berichten: 24361
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 17:44

Ze is echt angstig, tja waaraan merk je dat aan hoe ze normaal in de omgang is en hoe ze buiten is. Heel onzeker.

Als ik met iemand samen ga is ze wel heel bang maar loopt ze, ik heb hier in de buurt voorderest niemand om mee buiten te rijden dus dat is geen oplossing.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:48

Het helpt al als er iemand op de fiets meegaat, of wandelend.

En ik denk dat je serieus naar de verhouding tussen jouw en je paard moet kijken. Ik zou grondwerk gaan doen.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:25

Ik ga met Cassidy mee, grondwerk is de basis voor je relatie. En je relatie is bepalend voor het wel of niet het erf willen verlaten. Feitelijk zegt het paard nu tegen je: NEE ik wil niet van huis want ik vertrouw het daar niet genoeg en ik vertrouw jou niet genoeg om mij daarin te begeleiden.

En dat kun je leren. Grondwerk is niet iets zweverigs, maar juist heel praktisch uitvoerbaar. Daarnaast ben je er dan nog niet, dan moet het in het rijden nog terugkomen. Tenslotte gaat op dat moment het meeste fout. Het is belangrijk om te weten hoe je altijd controle kunt houden, en hoe je altijd een "noodrem" hebt (bijvoorbeeld de one-rein-stop), hoe je samen enge dingen kunt overwinnen. En dat is te leren, je kunt leren hoe goed te timen, wanneer je wel door moet zetten, wanneer je passief moet blijven, wanneer je moet belonen, wanneer je steeds wat moeilijkers kunt aanbieden. En belangrijk is zeker: veiligheid!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:25

Ik ben het er ook mee eens dat grondwerk een goede oplossing zou kunnen zijn, ze moet genoeg op jou vertrouwen en jou als leidinggevend zien om mee de weg op te gaan.

Ik heb zelf van jongs af aan veel gewandeld buiten en ondanks dat ze een zenuwepeesje is gaat ze toch mee.

Charaz

Berichten: 24361
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 23:46

Ja jullie roepen nu allemaal wel grondwerk maar ik neem aan dat je daar ook les in moet hebben ed. Ik zou niet weten van wie.
moet eerlijk toegeven dat ik grondwerk verschrikkelijk vind om te doen

Iemand op de fiets of wandelend mee helpt niets en ik ga het ook niet proberen (ik woon aan een drukke dijk).

Wandelen buiten moet ik zeker gaan doen als ik mijn leven beu ben, paard dendert door mij heen om maar terug te kunnen terwijl ik met in de bak rijden en concoursen geen enkel probleem met haar heb.

Ik heb toch echt hulp van iemand/stal nodig, wie raden jullie aan?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:50

Grondwerk kan je wel les in nemen, moet zeggen dat ik dat nooit genomen heb, ik vind het alleen altijd moeilijk uit te leggen omdat het ook een gevoelskwestie is.

Als het leiden en begeleiden goed gaat in de bak (voor de volle 100%) kan je er misschien wat obstakels neerzetten van eng tot engst, ze moet jou gewoon 100% vertrouwen.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb meegemaakt dat een paard wat ik op het erf kan hanteren buiten het erf niet hanteerbaar is....dus kan je daar niet mee helpen....
Misschien dat je met google iets kan vinden?

Charaz

Berichten: 24361
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 08:22

Op het erf is erg dus echt niets aan de hand, maar zodra ik de poort door ben doet ze alles om maar terug te mogen.
Leiden en begeleiden in de bak zal ze prima doen, dan is ze nergens bang voor (oke als de buurjongens aan het voetballen zijn en de voetbal land opeens bijna op haar schrikt ze wel).

Maar er zijn dus geen stallen waar je je paard verkeersmak kunt laten maken?

cissy

Berichten: 19866
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:06

tuurlijk zijn die stallen er wel maar waarom zou je het niet zelf proberen? Daarnaast moet je toch aan jouw verhouding met je paard gaan werken wil die training bij zo'n stal ook daadwerkelijk bij jou thuis ook gaan werken.
Ik adviseer je ook grondwerk te gaan doen en het boek van Inge Teblick aan te schaffen.
Ik vroeg al of je kon benoemen of het angst of dominantie is, maar uit je antwoorden blijkt mij duidelijk dominantie (ze dendert over je heen als je wilt gaan wandelen bijv), zeker omdat ze na het hek van het erf al begint met drammen en terug willen.
Jij kan wel dénken dat je de baas bent over je paard maar vind je paard dat ook? of vind ie jou niet leiderwaardig en wil daarom het erf niet af...

Charaz

Berichten: 24361
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 13:05

Ik wil het niet zelf doen en ik heb er geen zin in om te verongelukken met dat beest, daarom.
Ik ken mijn paard heel goed en weet best wanneer ze angstig en dat is ze buiten.

Ik zoek een stal die mij kan helpen en ik ga niet meer zelf lopen prullen eraan, ik kan dat niet!

cissy

Berichten: 19866
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:11

maar als iemand anders jouw paard verkeersmak maakt kun je er alsnog zelf mee verongelukken hoor.
Als ik Anky op mijn paard laat rijden wil niet zeggen dat ik er dan zelf ook net zo goed als haar mee kan rijden.

Je zult er toch zelf ook de nodige tijd in moeten stoppen en als jij er liever een kapitaal aan besteed om er dan achter te komen dat je er dan nog niet mee overweg kunt, dan moet je dat helemaal zelf weten, dat is je goed recht.
Maar hou er rekening mee dat je het toch echt zelf moet gaan doen straks op de weg en niet die trainer.
Als het daadwerkelijk angst is dan kun je vast obstakeltraining thuis gaan doen en al de nodige angstsituaties thuis nabootsen.
En om vast wat geld te besparen zou ik als ik jou was het boek van Inge Teblick "Grondwerk" gaan bestellen, kost je maar 25,- en bevat een schat aan informatie.

Charaz

Berichten: 24361
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 16:22

Ik wil het ook samen doen anders heb ik er idd nog niets aan. Ik zal eens gaan kijken naar dat boek.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:34

cissy ik vind het wel netjes dat als je zelf aanvoelt dat je iets niet kan er een ander bij haalt of het zelfs helemaal door een ander laat doen.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:43

Ik heb dat probleem ook, alleen is Luna niet angstig, maar heel enthousiast... zo enthousiast dat ze halverwege denk: kom we gaan weer naar huis.. en HARD!!
ook gevaarlijk dus..! ben nu met haar buiten aan het wandelen.. dat gaat wel goed.

cissy

Berichten: 19866
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:42

@Sily, zeg ik ergens dat dat niet zo is dan?
maar je zult het wel sámen met die trainer moeten doen anders heeft die training ook geen zin

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:47

Cassidy schreef:
Het helpt al als er iemand op de fiets meegaat, of wandelend.

En ik denk dat je serieus naar de verhouding tussen jouw en je paard moet kijken. Ik zou grondwerk gaan doen.


Inderdaad, ben ik het mee eens!

Mijn paard was niet angstig buiten maar ze maakte mij juist angstig met haar praktijken.
Toen ben ik ook grondwerk gaan doen en onze band is zo ontzettend sterk geworden.
Gewoon aan de hand buiten wandelen helpt ook goed!

Ik vond het ook niet leuk,dat grondwerk, maar naarmate je het vaker doet krijg je er ook veel meer plezier in!
Ik zou een poging wagen als ik jou was! Er is vast wel iemand in de buurt die je wil helpen.

Succes!

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Waar paard professioneel verkeersmak laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:51

kijk eens op bijvoorbeeld

www.demaesberg.nl (Bij arnhem)

Zij geven onder ander workshops in free-stylen en grondwerk. En zo zijn er denk ik nog veel meer stallen / maneges die dit doen.