Merrie blijft gillen en slaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Merrie blijft gillen en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 18:33

Ik wou er al eerder een topic over maken maar weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven.Ala een poging mijn merrie staat nu bijna een maand op een andere stal waar ze moet wennen natuurlijk andere mensen,omgeving en dieren.Ze zijn nu paar keer met de hele kudde (Lees:4 ponys,een fries en een paard) in de wei geweest maar dat liep gewoon uit de hand bleven rennen gillen en moeilijk doen dus zijn de twee nieuwe waaronder 1 mijn merrie is er uit gehaald.En gaat die apart elke keer met een andere van de oude groep naar buiten.

Maar nog steeds gaat ze zelfs als ze 1 op 1 staan niet gewoon wat doen en grazen maar ze blijft gillen en met der voorbenen slaan.Terwijl ze dit daarvoor nooit zo deed en met meer paarden stond toen. Was ze juist graag of alleen of met een voor haar op dat moment vriendje..?

Komt dit puur uit wennen of waarom blijft ze dat zon lange tijd doen?

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: Merrie blijft gillen en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:11

Is het iedere keer hetzelfde paard waar ze mee staat als ze gaat gillen en slaan?
Dan zou het kunnen zijn dat ze dat paard gewoon niet in haar buurt wilt hebben.

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Merrie blijft gillen en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:14

vlasta schreef:
Is het iedere keer hetzelfde paard waar ze mee staat als ze gaat gillen en slaan?
Dan zou het kunnen zijn dat ze dat paard gewoon niet in haar buurt wilt hebben.


Dat zou inderdaad kunnen, ook kan het zo zijn dat ze de rangorde (als nieuwe in de groep) uitvechten....

Harvumi

Berichten: 901
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Merrie blijft gillen en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:17

Lastige situatie, ik zou het even een tijdje aankijken, mocht er geen verandering in komen zul je toch maatregelen moeten treffen om je paard te behoeden voor eventuele verwondingen...
Kijk goed of het naar verschillende paarden is, of juist naar één paard gericht en bestudeer haar gedrag. Misschien kun je zo zelf de oplossing vinden.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: Merrie blijft gillen en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 12:44

Eigelijk is het gewoon bij allemaal behalve 1 maar dat was echt al haar maatje en kwam ze samen mee naar de nieuwe stal.Daar mag ze nu ook niet meer mee samen staan.En gaat elke keer met 1 van de andere samen..Ze gaat dus al niet meer met allemaal.

Vind wel gewoon vreemd gedrag zo ineens

Maartje1990

Berichten: 22288
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Merrie blijft gillen en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:49

mijn pony heb ik van de manege en die lag heel erg buiten de groep. en als ik daar nog wel eens kom dan heb ik bij 1 pony als ik daar te dicht bij in de buurt kom gaat die ook helemaal bokken enzo...kan dat de pony gewoon niet goed in de groep ligt. óf dat ze probeert de baas te worden dus instinct.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Merrie blijft gillen en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:52

Een maand is nog niet zo heel erg lang om in een wisselende groep paarden een rangorde te krijgen. Waarom wordt ze iedere keer met een ander paard naar buiten gezet?
Wat je kunt vragen is of de twee nieuwe paarden samen kunnen. Of je merrie met steeds hetzelfde paard naar buiten, eventueel met een draadje ertussen.

Is je merrie soms hengstig (of chronisch hengstig?)

Roihi

Berichten: 2914
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Merrie blijft gillen en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:54

probeer toch jouw paard met haar maatje terug samen te zetten, is voor iedereen (en dan vooral voor jou paard) prettiger

waarom mag jou merrie niet met haar maatje samen staan?

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: Merrie blijft gillen en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 12:56

Omdat dat helemaal niet gaat,ze beginnen eindelijk beetje los van elkaar te komen.En ben ik erg blij mee.Is niet erg handig als ik mijn merrie uit de box haal en die andere over de box heen wil en blijft gillen.

Daarbij beschermt hij haar ontzettend wat dus in de kudde fout ging zij ging gillen en hij kreeg de klappen.En zij bleef door gaan en was zelf totaal over de rooien.

Dus samen met der maatje of met allemaal komt ze voorlopig zoiezo niet.

Cowgirl

Berichten: 23768
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Merrie blijft gillen en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:26

het probleem met mensen is dat ze de kudde niet de tijd geven zich te settelen.

Een kudde vormen kan best een tijdje duren, meestal is het na 2 of 3 weken wel goed maar heb je soms nog wat uitspatingen.

Verder breng je veel onrust in de groep door er steeds nieuwe paarden in te zetten of ze idd op stal te zetten. Zelfs een paard eruit halen om te rijden kan ik het begin 'knok' partijtjes opleveren.

Bij mij op stal is het ook zo'n zooitje altijd maar wisseling in de kudde.
Nu ben ik 2 weken geleden 4 dagen weggeweest waarin mijn haflinger zich ook heel ander gedroeg maar dat is te verwachten.
Bij thuiskomst waren alle paarden uitelkaar gehaald behalve mijn fjordruin en een fjordenmerrie.
Ik zette daar mijn haflinger weer bij en hij heeft zijn maatje(al 8 jaar!) alle hoeken van het weiland laten zien incl verwondingen.
Wat een onrust en voor het eerst in mijn leven vroeg ik me af of het wel verstandig was ze zo te laten lopen.
daarbij was ik gewoon kwaad "waarom moet die kudde steeds overhoop gehaald worden'?????

Heeft 2 dagen geduurt en toen kwamen de andere paarden er weer bij. Toen was het rustig.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: Merrie blijft gillen en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 13:29

Ja nouja ze hebben het aan gekeken maar paarden die door de hekken en stroom heen vliegen lijkt me ook niet geheel de bedoeling.

Snap wel wat je bedoeld en ze hebben ook echt niet dag 1 der uit gehaalt eerst tijd aangekeken.Maar kwam geen enkele verbetering en snap wel dat ze mijn merrie er uit hebben gehaald.

VInd alleen zon verandering van hoe ze anders altijd was:)