Oude merrie weer rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 08:43

Ik zit met het volgende dilemma: mijn merrie is inmiddels 22 jaar. Ik heb haar tot najaar 2005 gereden, weliswaar heel rustig want ze heeft last van artrose. Verder longeer ik haar nog steeds regelmatig, doe ik grondwerk, krijgt ze weidegang en loopt regelmatig in de stapmolen. Gisteren heb ik haar voor t eerst weer eens gezadeld en rustig gereden (voornamelijk stappen). Ze leek dit prima te vinden: ze was hartstikke braaf en liep af en toe lekker te proesten Haha! . Wel voelde ze - logisch na zo'n tijd niet rijden - stijf aan en ook na het rijden was ze nog niet lekker los. Maar dat kan je na 1 x rijden ook niet verwachten lijkt me.
Mijn vraag is nu: zal ik idd het rijden weer rustig oppakken of kan ik toch beter stoppen daarmee? Een keer moet je je paard pensioen geven, maar ik vind het erg moeilijk om te bepalen op welk moment je dat moet doen. Als een paard echt pijn heeft en niet wil lopen is het duidelijk, maar mijn merrie lijkt dat niet te hebben. Wel is ze "gewoon een oud paard", dat merk je. Hoe zijn jullie ervaringen/adviezen? Verward

ellepel

Berichten: 47427
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:00

ik denk dat ik het kort zou houden het rijden..niet langer dan een half uurtje, veel stap en een drafje..
verder wel moeilijk denk ik...vooral goed letten op je dier, zij geeft zelf wel aan of ze t leuk vindof niet.
op t moment dat ze problemen krijgt met evenwicht of toch te stijf word dan misschien stoppen?

heel moeilijk hoor zoiets...

oudje bij me op stal is gereden tot haar 30e, toen kreeg ze problemen met het evenwicht, ze struikelde wel eens en toen hebben we gezegd dat het rijden dus eigenlijk niet meer kon..wel werd er nog wel met haar gewandeld aan de hand...

Lynn_Nikita

Berichten: 25527
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:02

ik zou af en toe lekker uitenritje maken of iets dergelijks. olang ze oortjes naar voren heeft en er plezier in heeft... waarom niet. Oude botten roesten vast zegt mn oma altijd, denk dat dat bij paarden ook is. Als ze nog kan, waarom stil laten staan?

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:04

Inderdaad, rust roest. dus nog lekker blijven bewegen en goed in de gaten houden wat ze nog kan en leuk vindt. Met mijn paardje van 29 rijdt ik ook nog altijd buitenritten.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 09:39

Bedankt voor de reacties. Ze staat overigens absoluut niet stil hoor, zie mijn verhaaltje als inleiding: longeren, stapmolen, weidegang. Buitenrijden is geen goede optie, omdat ze heel erg schrikachtig is en ze helemaal hyper wordt, ze is erg gewend aan een vertrouwde omgeving! Zelf vind ik het ook niet erg om alleen in de bak te rijden, we hebben 2 buitenbakken en een binnenbak op stal, en ik rijd ook idd hooguit een halfuur, dus dat verveelt niet.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 09:43

xjudithx schreef:
Inderdaad, rust roest. dus nog lekker blijven bewegen en goed in de gaten houden wat ze nog kan en leuk vindt. Met mijn paardje van 29 rijdt ik ook nog altijd buitenritten.


Ze vindt het wel leuk, want d'r oortjes staan erop, ze loopt mooi aan de teugel met gemak en proest lekker, maar het voelt wel heel stram en stijf!! Daarom twijfel ik ook, maar ik denk dat als ze echt pijn heeft, ze ook niet meer zo tevreden over komt ... Heel gek, ik heb haar al 10 jaar en ken haar door en door, maar dit blijft toch moeilijk.

ellepel

Berichten: 47427
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:44

aan de andere kant....een jong dier is natuurlijk lekker soepel.
een oudje daarentegen word wat strammer en t gaat allemaal wat moeilijker, dus denk ik dat dater inderdaad gewoon bij hoort..... wij mensen lopen ook niet soepel meer als we 70 zijn toch?

als ze gaat struikelen of zo dan word rijden natuurlijk een probleem, maar ik denkd at je gewoon door moet blijven gaan.
zolang zij het leuk vind en zolang zij aangeeft dat ze het nog wil??

gewoon lekker doen Haha!

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 20:01

Ik denk ook dat je gewoon rustig aan moet door rijden. Zolang je paard het naar de zin heeft, is er niets mis mee.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 23:02

gewoon doorrijden joh Knipoog
je merkt snel genoeg als ze er geen plezier meer in heeft!
En mss toch eens proberen om te scholen naar buitenritpaard? ter afwisseling

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:26

juist blijven rijden daardoor blijven ze aktief en in conditie. tenzei je paard laat merken dat ze het echt nietmeer aankunnen. ik heb een pony van 29 die nog vrolijk mee het bos ingaat om een partijtje te crossen en denk maar niet dat er een andere voorop mag lopen van der. een oud paard moet je juist lekker blijven rijden wel wat aangepast als ze laten merken dat ze het te zwaar vinden.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6046
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:32

ligt aan paard zelf maar meestal kan het helemaal geen kwaad... ik heb een verzorgpaard van 21.. en die is kwa karakter een 3jaarige.. Tong uitsteken
als het te veel word laat ze het wel merken...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:15

Zolang de merrie aangeeft het lichamelijk aan te kunnen zou ik doorrijden. Natuurlijk is ze stijf als je er ruim een half jaar niets mee hebt gedaan, maar dat valt ook op die leeftijd op te lossen. Tegen artrose kun je voedingsupplementen geven. Zoals al eerder aangegeven: rust roest, oude paarden die in beweging gehouden worden hebben minder last van ouderdomskwaaltjes dan paarden die compleet op rust staan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-08-06 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:16

ik zou lekker blijven bewegen.. zo lang mogelijk (hoeft niet lang te zijn) want ze ggaan veel langer "mee" als ze nog hun beweging hebben.. Knipoog

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:42

Hey Buuf denk gewoon ook lekker rommel en gaan met die banaan. Ze geeft het zelf goed genoeg aan wanneer ze niet wil niet kan...

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 21:10

Chronos schreef:
Hey Buuf denk gewoon ook lekker rommel en gaan met die banaan. Ze geeft het zelf goed genoeg aan wanneer ze niet wil niet kan...


Dat denk ik ook. Eerste keer had ze na het rijden een warm voorvoetje, 2e keer al heel stuk minder. Moet de beweging er nu wel in proberen te houden, dat was er met die hitte helemaal uit zul je begrijpen, ik was toen al blij dat ze uberhaupt de dag doorkwam! Haha!

Danah

Berichten: 350
Geregistreerd: 24-04-06

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:37

ik ben het met de meeste eens hier. gewoon lekker rijden!
Je zult het heus wel merken aan je merrie als ze ergens last van heeft of er geen plezier meer in heeft. en het is natuurlijk logisch om een beetje rustig aan te doen
veel plezier weer met je paardje Lachen

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:08

Kijk goed naar wat je merrie jou doorgeeft... ervaart ze het rijden als prettig of heeft ze er moeite mee?
En de dag na het rijden, is ze dan juist stijfer of soepeler?

Je moet een trainingsschema en wat je met een paard wil doen niet ophangen aan een getal vindt ik.
Die van mij (28) had lange tijd stil gestaan en werd verder door af en toe een staigiare bereden. Ze was een depressie nabij... mager, duf, uitdrukkingloze ogen en 100 en 1 kwaaltjes. Ach gut Nu werkt ze bijna elke dag en dan ook echt goed dressuurmatig aan het werk. En ze voelt zich er heerlijk bij... Ze is allert, soepel, vrolijk en glimt als een tierelier Haha!
Als je je paard een beetje kent kom je er vanzelf achter wat zij wil Lachen Maar overvraag niets, wil of kan ze het niet goed meer? Ga dan niet afdwingen. Ze is al wat ouder en verdient rust wanneer ze dit wenst. Lachen

Claudia__

Berichten: 3388
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: De Meern

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:23

In eerste instantie hangt het natuurlijk af van de conditie van je paard, wat mij na aanleiding van jou beschrijving, goed lijkt. Het is niet zo dat je opeens weer beweging geeft ofzo want je hebt hem/haar gewoon gelongeerd. Ik zou het rustig opbouwen en als ie zelf aangeeft wanneer die niet meer wil/kan dan gewoon ermee stoppen.

Seranolover
Berichten: 264
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:14

Ik zal er niet meer echt mee rijden, maar af en toe een x lekker een bos rit kan echt geen kwaad, en een keer een drafje enz. ook echt niet! als jij denk dat je paard er sterk genoeg voor is dan is dat echt wel zo! want wij kennen jou paard niet! groetjes veel liefs Anouk

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 08:59

Bedankt voor het meedenken!
Ik benn inmiddels ook tot de conclusie gekomen dat het haar idd wel goed doet om een paar keer per weer onder het zadel te "werken". Ze loopt keurig (voornamelijk in stap, maar wel netjes a d teugel) en is hartstikke braaf. Leuk te horen dat sommigen van jullie ook nog met een oud(er) paard lekker bezig zijn. Dan blijkt ook meteen dat ik niet de enige ben met een 20-plus paard! Haha!

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:24

Nee hoor Knipoog
Dit duo is zelfs nog een keer een onderlinge wedstrijd gestart met goed resultaat. En in de bak rijden we er menig duo uit qua dressuurmatig rijden Haha!
Ik had een tijdje terug een topic op HAW van ons aan het werk, foto's staan in mijn profiel...
Foto's van een tijd geleden met rijden en van pas geleden.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 18:38

XchantjuhX schreef:
Nee hoor Knipoog
Dit duo is zelfs nog een keer een onderlinge wedstrijd gestart met goed resultaat. En in de bak rijden we er menig duo uit qua dressuurmatig rijden Haha!
Ik had een tijdje terug een topic op HAW van ons aan het werk, foto's staan in mijn profiel...
Foto's van een tijd geleden met rijden en van pas geleden.


Leuke foto's in je profiel. Ze loopt nog netjes!
Ook die foto's waarin ze jolig doet los in de bak vind ik erg leuk (en herkenbaar!)! Haha!

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:03

dank je Haha!
Daarom, een paard is zo oud als hij/zij zich voelt... daar moet je meer naar kijken dan enkel het leeftijds-getal Lachen

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:06

gewoon doorrijden kan makkelijk, zolang zij er geen last van heeft en jullie er allebij plezier van beleven is het toch goed:),, een pony op de manege waar ik eerst reed is 34 en word ook nog steeds elke dag bereden. zolang het gaad is het goed veel plezier Lachen

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: Oude merrie weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:40

mijn oude opa van 27 loopt nog gewoon dressurlessen mee in de bak hoor, hij doet het een stuk beter dan de meeste jonge soortgenoten.
Ook gaat hij met gemak mee op een rondje dorp, strans bos dorp.. een buitenrit van 4 uur draait hij zijn hand niet voor om..
Als de rest het terrein op sloft na afloopt, stuitert hij nog van gaan we nu al terug?

Je paard zal zelf wel aangeven wanneer het te veel word..