Paard loopt nogal vreemd met achterbenen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NewGirl_BQ

Berichten: 1756
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: België , Brugge

Paard loopt nogal vreemd met achterbenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 12:24

Hoi!
Gisteren ging ik rijden met m'n paard en ze deed nogal raar met dr achterbenen Verward
Twas net of ze mankte maar aan de andere kant was het net of ze toch niet mankte ...
Ik had haar eventjes aan de longe genomen om te kijken hoe ze daar liep en ze liep net het zelfde ..
Ik dacht dus dat ze mankte , ik dus bellen naar m'n tante die ook paarden heeft en vragen hoe het zou komen dat ze mankt.. noujah tleek op manken maar aan de andere kant was het net of ze gewoon haar achterbenen meesleepte.. m'n tante zei dat het zou kunnen dat ze spierpijn zou kunnen hebben omdat ze nog maar een goeie maand onder het zadel is, ofwel zou het kunnen zijn door een steentje ofzo in dr hoef , maar ik had haar hoeven dan ook al goed uitgekrabt en heb haar dan weer laten lopen en gekeken maar het bleef hetzelfde, m'n tante zei ook dat het zou kunnen dat ze 'alsof' doet omdat ze niet zou moeten werken .. en ik had daar ook al aan gedacht Tong uitsteken want in het begin mocht ik alles doen zadeldoek op haar rug leggen .Maar sinds vorige week... als ik m'n zadeldoek boven haal begint ze achter te gaan en trekt ze haar dus bijna los , vanaf ik het zadeldoek weg doe dan is er nix aan de hand .. Verward ik zet haar dus los en vraag aan iemand of ze haar wil vasthouden zodat ik het zadeldoek op haar kan leggen + het zadel ,eenmaal ze haar zadel opheeft doet ze helemaal nix meer .. dus dan denkik dat ze dit doet omdat ze niet wilt werken..
Nou vandaag ging ik dus weer even kijken of ze nog "mankte" en heb haar eventjes aan de longe genomen , maar toen zag ik nix speciaals ze deed 'normaal', dus ik heb haar dan eventjes opgezadeld om te voelen . En ze liep dus normaal , af en toe doet ze raar met haar mond ( ze is nog jong )en dan gaat ze rap draven en op dat moment voel ik dat ze raar doet met haar achterbenen , maar als ik dan weer wat trager ga draven voel ik niets speciaals .. In galop voel ik ook niets speciaals dus ik weet niet wat ik er nu moet van denken.. vanmiddag ga ik normaal naar de manege en ik zal kijken of ze het daar ook doet en anders vraag ik het eens aan m'n lesgever. Maar ik vraag me toch wel af waarom ze dit doet...Ik zie ook niets aan dr benen ofzo van dik staan.. Alles lijkt normaal.Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?

Oja als ik haar gewoon los laat lopen in de wei , en ik laat dr draven dan loopt ze gewoon fier rond , nix aan de hand ... Verward Moet ik me nu zorgen maken of wat?

Als dit topic verkeerd staat laat het me weten !
graag reactie! bedankt voor het lezen!

Alison

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: Paard loopt nogal vreemd met achterbenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:28

Ik kan er vanaf hier niet veel over zeggen, maar 1 ding weet ik wel en dat is dat een paard niet gaat doen alsof ie kreupel is om maar niet gereden te hoeven worden...

ze kan best spierpijn hebben, of last van haar rug omdat het zadel misschien niet helemaal goed past(dit is lastig bij jonge paarden omda ze spieren beginnen te krijgen en dus veranderd hun rug qua vorm) of ze is haar balans nog aan het zoeken en komt daardoor soms niet helemaal goed mee met haar achterbenen

Ik zou het even aankijken en is het met een week niet minder of word het zelfs erger dan zou ik de dierenarts er naar laten kijken
Je instructeur kan er wrsch meer over zeggen dan wij vanachter onze pc, zou het dus ook zeker aan hem vragen Ja

NewGirl_BQ

Berichten: 1756
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: België , Brugge

Re: Paard loopt nogal vreemd met achterbenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 12:32

Bedankt voor je bericht
Ik zal het vanmiddag vragen aan m'n lesgever en kijken wat die zegt.

En als het idd niet weggaat , bel ik de DA.

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Paard loopt nogal vreemd met achterbenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:34

Citaat:
Ik kan er vanaf hier niet veel over zeggen, maar 1 ding weet ik wel en dat is dat een paard niet gaat doen alsof ie kreupel is om maar niet gereden te hoeven worden...



Idd,

Even aankijken denk ik? Spierpijn zou goed kunnen, weet niet in hoeverre je haar al belast na een maand onder het zadel?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard loopt nogal vreemd met achterbenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:37

Wat bij jonge paarden wel vaker voorkomt is dat de knieen op slot schieten. Ik zou er even door een smid naar laten kijken, eventueel op ijzers zetten en binnendoor laten zetten. Verder veel rijden en in zware bak longeren om de achterhand en de bespiering sterker te maken. Met het longeren in een zware bak echter wel uitkijken, omdat je ook zo peesblessures in de hand werkt.

Protesten bij het opzadelen kunnen ook een teken zijn van een niet helemaal passend zadel. Laat de rug even nakijken, en een vakman even controleren of het zadel past. En zelfs als het nu past, hoeft het dat niet te doen op het moment dat ze wat meer spieren krijgt, dus blijf er alert op.

NewGirl_BQ

Berichten: 1756
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: België , Brugge

Re: Paard loopt nogal vreemd met achterbenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 12:54

Smystique schreef:
Citaat:
Ik kan er vanaf hier niet veel over zeggen, maar 1 ding weet ik wel en dat is dat een paard niet gaat doen alsof ie kreupel is om maar niet gereden te hoeven worden...



Idd,

Even aankijken denk ik? Spierpijn zou goed kunnen, weet niet in hoeverre je haar al belast na een maand onder het zadel?


Ik rij de maandag een halfuurtje , woensdag ook een hafluurtje , vrijdag hafluurtje en zaterdag heb ik les van een uur. Als ik thuis rij ( maandag,woensdag& vrijdag) dan zorg ik ervoor dat het ook niet té zwaar word voor haar , ik doe het rustig aan en forceer niets.Zaterdag is het wel wat meer werken voor haar.En vandaag wordt het de derde keer dat ik les neem ,ik rij ook niet élke week de maandag ,woensdag en vrijdag. Ik kijk welke dagen ik tijd heb .

@ Cassidy : bedankt voor je reactie! zoals ik dus al zei ga ik vanmiddag naar de les en ik zal het eens vragen aan m'n lesgever wat hij ervan denkt en als het niet beter word laat ik de dierenarts komen!