Ruin maakt merries "gek"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 21:37

Ik weet niet of dit topic hier goed staat, anders moet het maar verplaatst worden.

Het zit zo: ik heb een ruin die merries het hoofd op hol brengt. Hij doet dit door te gaan lopen showen als hij in de paddock staat, en er staan merries in de paddock naast hem. Zijn staart gaat dan omhoog, hoofd omhoog, en dan maar mooi gaan draven. Verder staat hij vaak naar 1 bepaalde merrie te hinniken en probeert hij constant aan haar te zitten (zijn stal ligt tegenover de hare). Het was vandaag zo erg, dat we het weefrek van zijn stal maar weer in de staldeur gezet hebben, zodat ze niet telkens door hem lastig gevallen werd, als ze voor z'n stal stond om gepoetst te worden. De betreffende merrie werd ook nog eens super hengstig door hem.
Toen deze merrie vandaag terug kwam van een wedstrijd, kwam hij hard hinnekend door de paddock aanrennen om haar te begroeten. Hij lijkt helemaal hoteldebotel van haar te zijn (voor zover dat bij een paard kan Knipoog )

Onlangs zag ik hem met z'n *piep* tegen z'n buik aan slaan. Dat had ik ook nog nooit eerder bij hem gezien.

Hengstige merries die in de paddock naast hem staan reageren op hem door te gaan staan plassen.

Verder wil hij over het algemeen niks hebben van ruinen. Hij heeft sommigen zelfs aangevallen en kan daardoor niet meer bij alle paarden staan. Alleen als hij bij dominante paarden staat, dan gaat het goed. Maar alleen op de wei. Staat hij op de paddock, dan valt hij ieder paard aan, omdat hij dan z'n hooi wil verdedigen.

Wat hij veel doet, als hij in de buurt van een merrie is, is piepen en gillen (zoals merries dat altijd doen) en met z'n voorbeen uitslaan.

Vanwege ziekte en vakantie heeft mijn paard 2 maanden op een andere pension stal gestaan. Ook daar maakte hij de merries in de aangrenzende wei “gek” door constant maar op en neer te gaan rennen en te lopen showen.

Bij mijn eigen stal heeft hij samen met een dominante ruin en dominante merrie op de wei gestaan. Ze stonden ’s-nachts op de wei, dus men heeft niet kunnen zien of hij geprobeerd heeft de merrie te dekken...

Ik vraag me af of dit normaal is voor een ruin, of dat ik misschien met een klophengst te maken kan hebben? Ik weet dat ik daarvoor een dierenarts moet laten komen, maar wilde toch eerst de mening van bokkers hebben Bloos .

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:50

Misschien is hij pas laat gecastreerd oid, het is inderdadd geen typisch ruinen gedrag. Wel meer hengsten gedrag, maar wel vrij extreem... Waar ik rij staat regelmatig een (dek)hengst naast de rijbak en die doet even maf als ik er net ben en dan gaat hij gewoon weer verder staan slapen/eten/om zich heen kijken.

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:56

Het hoeft geen klophengst te zijn, mijn ruin (en die is echt ruin haha) laat hetzelfde gedrag zien en zodra hij de kans krijgt om te dekken doet hij dat ook. Hoeven ze niet eens laat voor geruind zijn (mijne is met 3-jarige leeftijd geruind). Ook het gedrag naar andere ruinen komt me bekend voor.
Die van mij is een zeer dominante donder en vindt dat hij bepaalde privileges heeft..... Daar hoeft het geen klophengst voor te zijn, al zou ik het voor de zekerheid na laten kijken!!

OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 12:05

De mijne is (volgens mij) niet erg dominant, maar probeert toch wel de baas over mij te worden.

Ik zal dan toch eens contact opnemen met de DA.

Venna

Berichten: 497
Geregistreerd: 10-05-06
Woonplaats: Sint-Niklaas

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:08

ik zou voor de zekerheid ook even DA langs laten komen...

Zirkonia

Berichten: 3632
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:41

Ach een hengst die gek is van ruinen.
Wat moet je daar dan wel niet van denken?

OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 14:47

EllTi schreef:
Ach een hengst die gek is van ruinen.
Wat moet je daar dan wel niet van denken?


Dat lijkt me niet echt handig, vooral niet als je die hengst merries wil laten dekken Nagelbijten / Gniffelen

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:56

Suus, mijn merrie liet zich echt niet gek maken door Desire... Dat een merrie hengstigheid laat zien bij een ruin is niet volkomen abnormaal, dat heb ik al zo vaak gezien. Volgens mij is hij in de omgang juist typisch ruin anders had ie de bak wel afgebroken of zn ding laten zien als hij 'echt hengst' zou zijn toen ik er met Ynz bij reed. Hengsten reageren heel anders op merries.

OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 22:03

Hey Cin,

Klopt, je hebt gelijk. Was trouwens idd Lady die zich gek liet maken door Desire. Maar dit is wat de DA antwoorde:

Ik ken heel veel ruinen die merries dekken en nog wat hengstengedrag vertonen. Eerlijk gezegd zou ik het uitleggen alsof hij levenslust heeft, alsof hij zich weer lekkerder gaat voelen en daardoor ook meer praatjes krijgt zeg maar. Ik begrijp dat het lastig is maar het is niet abnormaal hoor.

Laat hem maar lekker aan zijn beweging komen zo!

Ruinen en hengsten slaan met hun *piep* tegen hun buik bij een erectie en ze druppelen daar ook meestal bij. Hoort erbij zeg maar.

Erg onwaarschijnlijk dat hij een klophengst is, die zijn namelijk een soort hengst in het kwadraat zeg maar en meestal levensgevaarlijk aggressief.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:37

Gelukkig dat de DA je gerust heeft kunnen stellen, mijn idee was ook eerder dat ie gewoon lekker happy was als ie van die buien had Knipoog

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:48

haha die gekke desire! hij vind zich dus wel een echte vent!!
nou suc-6 ermee komt vast helenaal goed met hem!!!!

OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 07:03

Kom me ook al niet voorstellen dat hij nog hengst zou zijn, hahaha.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 07:17

idd, die van ons heeft ook verschrikkelijke sjans met een haflingermerrie.. meisje staat vrijwel altijd te pissen en te gillen als ik hem breng...
In het begin maakte hij zich dan ook zeer groot en sterk om van zijn vriendin te genieten, alleen vond ik dat minder. Hij moest wel doorlopen naar zijn eigen weiland. 1 keer heeft hij zelfs gesteigert omdat hij met mij mee moest, dus echt ongevaarlijk en leuk is het lang niet altijd! je moet wel optreden als je hem in handen hebt...

En dan komt er ook nog dagelijks een friese hengst langs, aan een touwtje... Daar kan hij zich echt boos om maken(en die hengst, die lust hem rauw)! Dus stroom er toch maar ophouden! Veiligheid voor alles,

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:03

Mooi dat de da je gerust heeft kunnen stellen!

Wobbus
Berichten: 481
Geregistreerd: 21-05-06

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:22

Hey suus,

Ik heb dit gedrag ook vaker gezien, Op jou oude manege Knipoog de S-Hoeve, daar kregen zijn een hengstige Sintra niet weg bij de stal van Lodewijk en zij piste heel de pensiongang onder! Nu nog steeds zelfs met veulen is ze helemaal in de wolken van Lodewijk en andersom ook! En.. ruin Schrobbel probeerde hengstige Milan te dekken alleen kwam hij er niet bij dat is wel vaker gebeurd dat zei dat deden dus ik denk dat Desire gewoon Geil is hahahahahh Su6 ermee

PeertjeRijsa

Berichten: 1946
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:47

wel lekker dat je het nu weet
heel veel succes er nog mee Knipoog

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Ruin maakt merries "gek"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 01:29

Mijn merrie heeft er weleens last van Bloos
Vooral als je buiten een 'leuk' paard tegen komt gaat ze lopen showen, snuiven en hinniken... geen gezicht Clown