Snorhaar uitrekken bij bijten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janna_

Berichten: 4219
Geregistreerd: 27-07-05

Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 21:40

Ik had een keer ergens gehoord dat als een paard je bijt en je trekt een snorhaar(die dingen aan zijn kin) eruit dat hij het dan (meestal) niet meer in zijn hoofd haalt om het nog een keer te doen..
Nu wil ik weten: Is dit waar en hebben mensen het geprobeert?
Voordat ik meteen allemaal snorharen eruit begin te trekken Bloos Nagelbijten / Gniffelen

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:42

ik heb geen idee.
Wel hoor ik soms dat je moet terugbijten in de lip/neus of oor!
Gewoon zelf een keer lekker HAP terug doen.
Of dat helpt ik weet het niet.
Heb tot nu toe geen bijtende paarden gehad.
Ja de hengsten soms, maar die werden vaak na castratie wel anders.

Janna_

Berichten: 4219
Geregistreerd: 27-07-05

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 21:53

Hier gaat het dus ook om een hengst en met vooral als je hem gaat poetsen en hoofdstel indoen wordt die afentoe helemaal gek, en ik ben zijn gedrag helemaal zat, dus ik kan het altijd proberen.. Duivel

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:54

en casteratie is geen optie??

Vaak krijg je hele rustige lieve paarden terug die als hengst draakjes waren hoor!

Janna_

Berichten: 4219
Geregistreerd: 27-07-05

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 21:56

Ja hij ontkomt echt niet aan een castratie, maar het zou fijn zijn als hij nu ook al wat rustiger (en fatsoenlijker) werd Schijnheilig

tanya89

Berichten: 3092
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:56

In het oor bijten, en goed hard ook helpt!
een meisje uit mijn les heeft het ook gedaan bij een manege pony en die heeft het bij haar nooit meer gedaan!

Palhaço

Berichten: 1587
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:05

ik raad aan om heel rustig te blijven en ontspannen bewegingen te maken zodat hij niet actiever, onrustiger wordt van jouw bewegingen, gedrag. Vaak worden ze juist heel vervelend als je veel schreeuwt en slaanbewegingen maakt, niet dat jij dat doet maar soms kun je het paard al heel erg veranderen door op je eigen lichaamstaal te letten. Bijt hij echt? en dan ook nog oren in de nek of is het happen met alleen de lippen?
je moet in iedergeval 1 woord gaan gebruiken zodat het makkelijker te begrijpen voor hem is, bijvoorbeeld: Nee!
want ik zie wel eens mensen van alles schreeuwen en roepen en dan is het verwarrender. Gewoon 1 woord gebruiken als hij bijt.
ik zou niet steeds terug gaan slaan als je het echt vaak achter elkaar moet doen, want dan went de hengst eraan en gaat hij het steeds brutaler/vaker en harder terug proberen..
Je moet iets verzinnen uitproberen wat indruk maakt en vooral beheerst blijven.
Ik heb eens een feestfluitje aangeraden, zo'n klein ding als je erin blaast, rolt dat papieren ding met een geluid uit en weer in en daar schrikken ze vaak van en is het ook zo over Knipoog

Janna_

Berichten: 4219
Geregistreerd: 27-07-05

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 22:11

Bedankt voor de tips ik ga het zeker proberen Lachen

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:13

reactie op palhaco:
nou ik ben van mezelf altijd rustig bij paarden maar als een paard echt naar me bijt kan hij toch een boze reactie (schreeuw, zwaai met arm) van mij verwachten hoor.
Sorry maar ik blijf echt niet rustig als een paard me bijt dat mogen ze gewoon niet zomaar doen.

ontopic: Een neushaar lijkt me een eerlijke ruil maar heb er nog nooit van gehoord. Ik denk dat het wel gaan om te pijnsensatie die zoiets veroorzaakt dus dat het evenredig staat aan terugbijten (wat ik trouwens wel een grappig idee vind maar nooit zelf zou doen)
Ik denk dat als jij het gedrag gewoon duidelijk afkeurd en bij herhaling afstraft met een klets voor zn hoofd(makkelijker dan in der haast een haar te pakken proberen te krijgen) dat ook zou moeten helpen.

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:16

Janna_ schreef:
Hier gaat het dus ook om een hengst en met vooral als je hem gaat poetsen en hoofdstel indoen wordt die afentoe helemaal gek, en ik ben zijn gedrag helemaal zat, dus ik kan het altijd proberen.. Duivel



Probeer het zou ik zeggen, ik zou hem eerder eens een ongeloofelijke schop onder zijn buik geven!
Maargoed, kijk wel uit dat je met het uittrekken van die snorhaar (vraag me trouwens af of dat lukt) niet voor dat paard staat, grote kans dat hij met zijn voorhoeven een keer flink naar je uithaalt Knipoog

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:21

Geen haren uit gaan trekken. Die zitten er niet voor niets. Dit zijn de tastharen en zorgen er dus voor dat het paard niet overal zijn neus aan stoot.

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:27

fjordnina schreef:
Geen haren uit gaan trekken. Die zitten er niet voor niets. Dit zijn de tastharen en zorgen er dus voor dat het paard niet overal zijn neus aan stoot.


Niet waar Knipoog
Op mijn stage, en bij meerdere bedrijven worden ze gewoon afgeschoren, en geloof me die paarden stoten hun neus niet hoor Clown
En veel mensen denken ook dat het is om te grazen, maar een paard ruikt gras, trekt t' uit de grond, en eet gewoon hoor Knipoog

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:38

het is wel waar maar die paarden wennen er aan dat ze hun natuurlijke voelspriet kwijt zijn. Er is ooit een test gedaan bij veulens met en zonder voelsprieten. de veulens met stoten zich niet aan het hek en de veulens zonder vaker. Dat ze zich niet meer stoten komt doordat ze voorzichtiger zijn geworden en minder voelen aankomen.
een enkelhaartje zou wel moeten lukken denk ik als je die eruit weet te halen natuurlijk. of het kwaad kan weet ik niet

Charaz

Berichten: 24339
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:18

Ben je wel goed bij je hoofd????

Een snorhaar uittrekken omdat een paard je bijt vind ik gewoon dierenmishandeling.

@Rudi, dan zou ik toch maar eens aan het verstand van de mensen van je stage gaan twijfelen, een paard heeft die dingen zitten om te voelen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:23

Ik hoop dat je een goede tandartskostenverzekering hebt, want terugbijten als een hengst je bijt is vragen om problemen. Om te beginnen kunnen ze je met een mep van het hoofd alle tanden uit je mond slaan, en ten tweede zijn ze soms zo snel met bijten en weer de benen nemen dat je ze nieteens te pakken kunt krijgen. Dus hoe moet je dan bijten, laat staan een snorhaar uit kunnen trekken?

Een hengst die bijt moet je flink aanpakken. Een schop met de wreef van je voet onder zijn buik, geef hem de indruk dat je hem levend vilt. Als je reactie te gematigd uitvalt zal hij blijven testen en uitproberen.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:31

volgens mij is het scheren van die dingen een andere discussie? (lijkt me wel een interessante dus voor degene die wil kan een leuk topic starten)
Cassidy daar had ik niet eens aan gedacht, mij leek het gewoon onmogelijk idd om je paard terug te bijten

AikePeer

Berichten: 1052
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:26

Volgens mij is dit zo ongeveer wel de (SORRY) domste vraag die ik hier ooit gelezen heb!
Denk jij nou werkelijk dat dat paard dan snap waar het om gaat?
Ik vind dit echt een belachelijke oplossing voor een paard dat bijt.
Ik ben het ermee eens dat als je paard jou zonder reden bijt (dus niet als jij hem ergens pijn mee doet) je hem best op zijn kop mag geven, op een fatsoenlijke manier.
Maar snorharen eruit trekken of andere van die rare ideen die mensen soms hebben...nee dat vind ik echt niet kunnen!

Janna_

Berichten: 4219
Geregistreerd: 27-07-05

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 12:29

Het is maar 1 snorhaar en ik wou weten of het klopte het is niet dat hij meteen vandaag bij het minste wat hij doet al zij haren er uit ga lopen trekken!
Zowiezo ben ik niet van plan om het te doen omdat het niet een erg fijne methode is Koe

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:33

Ze doet het ook helemaal niet AikePeer.
Ze heeft het gehoord, maar omdat ze er niet zeker van was vroeg ze fatsoenlijk hier om de meningen van bokkers. Ja
Tips van meerdere bokkers zijn hierboven gegeven. Daar sluit ik me bij aan.
Een flinke schop de de wreef van je voet en kijken of die hengst het dan nog weer doet. Knipoog

Nickytje

Berichten: 4032
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Tielen

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:35

In het oor bijten zoals iemand hier eerder al zei is me ook ooit aangeraden...

Maar het probleem is: Ik kan er niet aan Haha!

esther_sonja
Berichten: 3068
Geregistreerd: 23-05-06

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:43

Ik ben het met Palhaço eens..juist niet zwaaien en zo gewoon hard zeggen :"NEE!"
maar ik zou de haartjes er juist nooit uit trekken!!!! Ben net zo trots op mijn meisje dr baartje en snorretje Bloos Haha!.. vind ik trouwens ook zielig...

en een schop onder de buik? Nah laat ik maar niet zeggen wat ik denk maar dat vind ik echt laf... Je moet het paard het afleren niet bang maken enzo... ....

solly9

Berichten: 60
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:09

gewoon terug bijten !
werkt super doe ik ook bij mijn hengst

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:16

esther_sonja schreef:
en een schop onder de buik? Nah laat ik maar niet zeggen wat ik denk maar dat vind ik echt laf... Je moet het paard het afleren niet bang maken enzo...


Ik concludeer uit deze opmerkingen dat je nog geen aanvaring met een heel dominant paard, of met een hengst hebt gehad, en hoop dat je voor de rest van je paardencarriere deze aanvaring ook niet mee gaat maken. Opgeheven vingertje en "foei" roepen, werkt namelijk niet.

Charaz

Berichten: 24339
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:38

Als een paard mij bijt krijgt hij onmiddelijk een tik voor zn neus, zo hadden die van mij weleens de neiging om als je ze naar de wei bracht in je mouw te happen. Gelijk een tik tegen zn neus en het heeft blijkbaar gewerkt.

Maar snorharen uittrekken , iedereen met een beetje gezond verstand kan bedenken dat dat raar is.

_Bolero_
Berichten: 572
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Zevenbergen

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:41

Maar snorharen uittrekken , iedereen met een beetje gezond verstand kan bedenken dat dat raar is.[/quote]

Mijn maag draait er ook een beetje van om als ik daar aan denk.
Vind het wel een hele nare harde maatregel!
gelukkig heb ik nooit met bijters te maken gehad!
Succes met bovengenoemde tips!!