Verliefd paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:41

We hebben een jonge ruin in het land staan en die vraagt behoorlijk om aandacht.
Hij loopt me op een meter afstand het hele weiland door, wanneer je bij een ander paard staat, wurmt hij zich in de raarste bochten om je maar met zijn neus aan te kunnen raken of kijken. Soms jaagt hij de anderen weg, maar dit doet hij niet zo vaak. Hij wil overal gewoon bij zijn. Wanneer ik bij een ander paard de benen sta te controleren, staat hij er bij te kijken alsof hij dierenarts wil worden.Vaak is het wel grappig, maar soms ook erg lastig. Hoe leer ik hem dit af, zonder hem te straffen, want hij bedoelt het geenszins kwaad.

Wynoa
Berichten: 107
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Helmond

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:24

ik denk dat je hem dit niet kan afleren,
als je hem er straf voor gaat geven komt hij dadelijk helemaal niet meer naar je toe, dat moet je ook niet hebben neem k aan?

jessy1989

Berichten: 304
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: deinum (friesland)

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:26

dat is toch juist leuk haha
gewoon vriendelijk nee zeggen en een beetje duwen ofzo

Holaso
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:53

Ja, ik heb hier ook zo eentje. Als het echt te erg wordt, zou ik hem gewoon negeren. Maar zelf vind ik het superleuk, dus laat hem maar doen. Ik zorg er wel voor dat hij niet méér aandacht krijgt dan de andere (dat probeer ik althans, want het is moeilijk om van hem af te blijven), anders gaat het nog "verergeren"... Al denk ik dat het hier niet meer erger kan Clown

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:30

Lijkt mijn kat wel Clown

Ik raad je grondwerk aan! Het boek van Inge Teblick is voor mij super gebleken, m'n paardje vind het ook nog eens ge-wel-dig om te doen! Haha! (www.ingeteblick.be)

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:49

Aard van het beessie, hè? Wij hebben ook zo'n kleffe jongen.

Houdt je eigen ruimte heel duidelijk afgebakend. Afleren zal niet echt lukken, maar hij moet wel jouw ruimte respecteren, dus die moet je duidelijk maken aan hem en wees daar heel consequent mee.

Anoniem

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:05

Dank voor de tips, ik denk dat het niet af te leren is. Hij moet af en toe gewoon even aan de kant Haha!
Hij is heel lief hoor, alleen een beetje opdringerig.
Afbeelding
Dit is de boosdoener Knipoog

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:16

Hij ziet er inderdaad ook heel erg lief uit Haha!
Je kan hem best wel eens een duwtje geven zodat ie aan de kant gaat, maar hij bedoeld het niet kwaad, dus doe je er weinig aan Tong uitsteken

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:51

Mijn jaarling heeft er ook een handje van. Ik kan zijn maat de Shet niet normaal aaien, of meneer steekt zijn neus weer inj mn nek.
Ik moet er ook altijd wel om lachen. Hij bedoelt het goed, toch?!
Als ik het echt even beu ben, geef ik hem een duw, niet boos, maar wel een flinke lange duw en keer dan van m weg. Nadat hij niet meer is gekomen en ik klaar ben met de Shet, mag hij van mij altijd weer komen.
Het begint een beetje te werken, naar mijn mening. Of het de beste/juiste manier is............???

Fionaaa
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:54

berk schreef:
Wanneer ik bij een ander paard de benen sta te controleren, staat hij er bij te kijken alsof hij dierenarts wil worden.


Hahaha!

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 23:05

Wij hebben zo'n jaarling op de wei staan die altijd in de buurt van mijn paardje wil zijn en er ook altijd met haar neus bovenop zit.
Het probleem met deze is alleen dat als je haar vriendelijk wat wegduwt ze gelijk omdraait en naar je mept.

Het voordeel is dat die van mij dat niet accepteert. Haar verzorgster was met der bezig in de wei en die jaarling stond er weer bij en beet haar in haar arm, dus toen strafte ze haar wel. (op een vriendelijke manier want mijn verzorgster is niet in staat om een paard echt aan te pakken, ookal is het nodig). Die jaarling draaide om en haalde gelijk uit waarop mijn paard die jaarling aanvloog en haar in der kont beet.

Zolang ie niks doet gewoon proberen te negeren, hoe lastig het af en toe is.

Mocht iemand tips hebben over de jaarling bij mij op de wei, laat het me weten. Ik wil haar agressief wegjagen zolang ze niks doet. Heb wel altijd een halstertouw bij me dat als ze uit mocht halen ik haar gelijk kan straffen, alleen bij mij heeft ze het nog niet geprobeerd.

Anoniem

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:22

Dat is het juist, ik vind het niet zo'n probleem dat ie graag mee wil kijken, maar de andere paarden hebben er soms wel problemen mee dat hij overal met zijn neus op wil staan. Dat resulteert soms in achteruitslaan of bijten en je kan dan soms in vervelende situaties raken. Het zijn allemaal jaarlingen die daar staan en als je een uit de weide wilt halen worden ze allemaal horendol, maar dat is ander probleem (nieuw topic?). Haha!

wreen
Berichten: 384
Geregistreerd: 14-08-06
Woonplaats: Klarenbeek

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:32

berk schreef:
Het zijn allemaal jaarlingen die daar staan en als je een uit de weide wilt halen worden ze allemaal horendol, maar dat is ander probleem (nieuw topic?). Haha!

hahaha! daar hoeven ze geen jaarlingen voor te zijn! daar heeft die v mij soms ook wel last van! gaan ze met ze 2en lopen dollen, maar uiteindelijk komen ze toch wel.. het is allemaal veeeeeeeelste interessant!

Odyne

Berichten: 458
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:33

Hihi, wij hebben een merrie op stal die helemaal verliefd is op een ruintje die bij haar in de gang staat...echt heel grappig!

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:16

Ik wil haar agressief wegjagen zolang ze niks doet.

Sorry dit moet natuurlijk zijn : Ik wil haar NIET agressief wegjagen

Wynoa
Berichten: 107
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Helmond

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:12

ooh, de boosdoener Sigaar
hij ziet er ander té lief uit Ach gut

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:39

Paard is opdringerig omdat hij toch dominant is t.o.v. jou. Je moet hem duidelijk maken dat hij jou persoonlijke ruimte niet betreden mag. Als je niet agressief wilt wegjagen, zou ik aan grondwerk doen. Op wegduwen hebben ze overigens ook niet te slaan...ook een teken van dominantie.

Jenka

Berichten: 391
Geregistreerd: 30-12-05

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:54

Wij hebben bij ons nu een hengstenveulen lopen die nog maar 2 maand is en ook zo'n manieren heeft. Wanneer we toekomen komt hij al hinnikend bij het hek staan. Soms is hij de snelste van de kudde bij ons! Wanneer we dan hem en zijn moeder uit de wei halen om bijvoorbeeld de merrie een beetje te borstelen of wat met hem te "spelen" (maar dan mag hij komen natuurlijk, maar niet te opdringerig) stond hij altijd praktisch tegen ons aan geplakt. Hij snuffelde in het begin, soms eens een lik, maar toen kwamen de tandjes,... Wanneer we gewoon bezig waren met de merrie wilde hij dus aandacht en wanneer we hem die niet gaven beet hij plots keihard naar ons. Tijd om in te grijpen!

Onze methode (paard spelen):
Wanneer hij naar ons kwam maakten we ons groot en liepen met even grote passen op hem af. Eerst leek het hem niet te deren maar toen we bijna tegen hem liepen stopte hij met op ons af komen. Ook wij stonden stil wanneer hij stil stond. Toen hij terug naar ons kwam gingen wij ook weer heel dominant lijkend naar hem toe. Hij stond stil, wij stonden stil, en plots ging hij achteruit en wij bleven staan, tot hij op de afstand stond die wij wilden, dan deden we gewoon weer door met ons werk en negeerden hem.
Zo leerde hij onze ruimte respecteren. Wanneer hij komt en we richten ons heel erg op zodat hij ziet dat we hem niet gaan toelaten blijft hij nu op een afstandje kijken. Wanneer we een gewone uitnodigende houding aannemen komt hij nu braafjes bij ons staan.

Negeren kan ook een optie zijn, maar dan kan het paard plots boos worden, ook op wegduwen kan agressief gereageerd worden, en dit komt dan meestal omdat jij niet dominant lijkt/ bent voor het paard. En dit is fout, hij moet jou eerst respecteren.

Veel succes.

SSindy

Berichten: 45
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Groot-Ammers

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:19

Haha, dat doet die oude van mij ook. Hij staat nu met een jonge merrie en een shetje, maar hij wil zich echt overal mee bemoeien. Soms wordt ik er moe van, maar hij is gewoon nieuwsgierig. Als ik hem echt zat ben jaag ik hem weg en negeer ik hem gewoon. Verder is het echt een schat van een knuffelpaard. Je moet maar denken, ze bedoelen het niet boos....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:50

Het advies van negeren zou ik niet opvolgen, kan namelijk van paard tot paard verschillend uitpakken, en bij de verkeerde tot echt gevaarlijke situaties leiden.

Misteryke
Berichten: 521
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: belgië

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:29

mijn paardje van nu 1 jaar en 2 maand vertoont hetzelfde gedrag, vooral als je met haar moeder bezig bent of met de pony die ook op dezelfe weide staat. Als je vb de moeder wil zadelen heeft ze binnen de korste keren er de zadeldoek terug afgenomen, ofwel neemt ze de teugels in haar mond precies of zij gaat rijden, ook als je wil opstappen heb je zeker en vast een veulen die tegen je rug hangt te duwen, negeren helpt niets, alleen als iemand anders ondertussen haar aandacht geeft laat ze de andere met rust. Ook gewoon in de wei volgt ze je overal. Kan er wel om lachen meestal (probeer maar eens serieus te blijven als ze daar staat met de teugels in haar mond) maar soms is het echt lastig (opstijgen vb met een jaarling in je nek en een merrie die niet wil stilstaan daardoor). Misschien kan je hem vastzetten met een touw terwijl je bezig bent met de andere paarden zodat hij leert dat hij ook geduld moet hebben en nadien krijgt hij natuurlijk aandacht.

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:54

Negeren is inderdaad van paard tot paard verschillend. Die van mij loopt graag met anderen mee en staat er dan ook bij maar doet niets.

Die jaarling die zo vervelend is bij ons, negeer ik ook. (geef der 1 aai en daar blijft het bij) en heb zelf van haar geen last.
Het is bij haar inderdaad een dominantieprobleem, ze was met 6 maanden al een behoorlijke hand vol. Het probleem is echter dat het mijn paard niet is en de eigenaar ook niet echt veel met haar doet.
Van de winter ook, zolang ze buiten stond niks aan de hand, zodra ze in stal staat en je komt de stal in moet je uitkijken omdat ze ineen keer uit kan halen.

Ik zal dat proberen van mezelf groter maken enzo. Nou hoef ik gelukkig niet echt vaak de wei in omdat die van mij bijna altijd naar het hek komt toegelopen.

fotogril

Berichten: 198
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:17

Het heeft echt een lief koppie.!
Maar afleren gaat denk wel wat moeilijker.
alles is wel te proberen,doe gewoon net of jij de grote stoere sterke paard ben en laat je niet afbijten!

Steef_
Berichten: 2854
Geregistreerd: 05-11-04

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:21

haha ik vind het wel schattig
en hij vind het waarscheinlijk wel stoer
lekker uitdagen Knipoog
afleren lijkt me inderdaat erg moeilijk

Chii_Weslo

Berichten: 123
Geregistreerd: 31-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Verliefd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:25

lief paardje heb je. ik denk dat als je bezig bent en hij erbij gaat staan dat je hem gewoon weg moet duwen dan snap hij het na een paar keer wel maar je meot er wel op letten dat hij dalijk helemaal niet meer naar je toe komt want dat is ook niet egt goed. maarja veel suc6 ermee