Mijn Shetveulen bijt!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sproett
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-08-06

Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 12:55

Hallo,

Ik heb sinds gisteren, een heel lief shetveuletje van 3maanden in de wei staan..
Hij is erg lief en aanhankelijk. Het enige probleem is dat hij een beetje bijt. Ik denk dat het komt omdat hij gisteren natuurlijk bij z'n moeder is weggehaald, en een plek zoekt waar hij kan drinken, hetzelfde 'gebijt' doet hij namelijk ook bij z'n weilandgenootje..

Het doet verder niet gemeen zeer ofzo, maar het is toch rottig, dat als je bij hem zit, dat 'ie dan telkens probeert te happen..

Wat kan ik er het beste aan doen? Ik wil hem niet gelijk een tik geven, ik ben bang dat 'ie dan misschien schuw o.i.d gaat worden..
Kan ik 'm het beste gewoon een beetje 'wegtrekken', en 'm dus niet vrij laten snuffelen? Gaat het misschien over een paar dagen vanzelf over..?

Ik heb al eerder een shet-veulen gehad, maar ik heb hier verder geen ervaring mee.. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen..

Liefs,
Sproett

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:57

geef het beestje wat tijd om te wennen...
uiteraard zou ik hem nog geen tikken geven [ veel te jong]
laat hem goed weten wat GOED en FOUT is met je stemklanken...

heel veel succes verder Ach gut

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:57

3 maanden en al bij de moeder weg??????????????

Sproett
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 13:11

Nee.. Sorry foutje, ruim 4maanden..
'k was aant slapen tijdens het posten denk ik..

Wat is een normale leeftijd dan om bij de moeder weg te gaan?
4 maanden kan toch? De fokker zei dat het makkelijk kon.. Ik heb dat eigenlijk maar klakkeloos gevolgd..

Sproett
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 13:12

@ nightlover: Bedankt voor je reactie..

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:13

Sproett schreef:
Nee.. Sorry foutje, ruim 4maanden..
'k was aant slapen tijdens het posten denk ik..

Wat is een normale leeftijd dan om bij de moeder weg te gaan?
4 maanden kan toch? De fokker zei dat het makkelijk kon.. Ik heb dat eigenlijk maar klakkeloos gevolgd..


ik heb een welsh-veulen van nu 5mnd [geweest begin augustus]
ze is met 4mnd weggehaalt bij de moeder!! [heb haar nu 1. 1/2 maand]

de beste tijd is toch wel 6 maanden!!!
werd mij ook op bokt verteld... Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:43

(Hengst) veulens zijn sowieso erg met de mond bezig. Ik zou de mond veel aandacht geven, ook eens wat steviger masseren, maar niet accepteren dat hij ongevraagd aan je loopt te knabbelen. Ik zou heel duidelijk zijn en een keer een flinke tik geven, veulen of niet, hij heeft niet te bijten. Die ene tik moet flink aankomen, en niet uitlokken dat het paard (en is en blijft een hengst) er een spelletje van maakt. Beter die ene tik (die wel duidelijk is) dan iedere keer een correctie die niet aankomt. Correcties die niet aankomen had je net zo goed niet hoeven te geven. Een paard leert daardoor alleen maar dat hij je niet serieus hoeft te nemen.
Omgang met paarden is: konsekwent zijn. Niet de ene keer iets toestaan en de volgende keer corrigeren.
Overigens zou ik niet bij hem gaan zitten, het is en blijft een hengst. En er is ook een gezegde: als een paard je bijten kan, stond je te dichtbij Haha!)

Rozzy

Berichten: 1612
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:55

ik ben het helemaal met Cassidy eens, veulen of niet , hij hoeft niet te bijten! Knipoog

saskia258
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:17

Hallo

je moet hem nooooooooooooooooooooooooooooooooooooit slaan, daar word hij alleen maar gemener van!! Boos! en bang voor jou!! (dat wil je hoopk niet)?!?! nou veel plezier met je shetje!! en hoop dat ze niet meer bijt!

Groetjes aan je lieve shet

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:26

inderdaad...

gelijk knallen is geen optie!! zeker niet bij een veulen..
hij weet het verschil nog niet tussen goed en fout, dus je kan m wel slaan maar daar snapt hij toch niks van!!!!!
bovendien kan hij dan best bang worden van je...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:40

Mijn veulen stond , op leeftijd van drie dagen oud, ineens in de box gericht met beide achterbenen naar me uit te halen. Ik ben toen heel erg kwaad geworden, en zo jong als ze was: ik heb haar een trap onder haar waarde achterwerk gegeven, met de wreef van mijn voet. Ze heeft het nooit meer gedaan, is niet bang voor me, en heel erg op me gericht (ze is inmiddels 4 jaar oud)

Ook een veulen die zich misdraagd wordt door de moeder gecorrigeerd, en een veulen wordt ook niet bang voor zijn eigen moeder als zij hem een keertje wat harder aanpakt. Veulens hebben heel snel door of ze goed zitten of iets fout doen. Wat een paard wil, wat een veulen wil is duidelijkheid, een leider. Als jij dat niet voor hem bent, neemt hij het op een gegeven moment van je over, en daar krijg je pas vervelende en soms staatsgevaarlijke paarden van.

Een veulen is schattig, maar het is en blijft een paard. En je behoort hem ook als paard te behandelen.

Rozzy

Berichten: 1612
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:06

als je een veulen zijn gang laat gaan, moet je eens kijken wat voor een draak je over 2/3 jaar hebt. je hoeft ze niet helemaal lens te slaan maar een tik als gevolg van bijten vind ik toch echt wel kunnen!

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:11

een klein tikje op zijn neus geven? over wat ik wel eens deed.
een mais kolf pakken ( of wordel e.d.) en dan in het midden een beetje dunner snijden, en dan daar een touwtje aan maken, en dan die ergens ophangen , dat ie moet pakken met zijn lip?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:32

niet op het hoofd slaan in ieder geval. ook jonge veulens worden gecorrigeerd, zet ze maar eens bij andere paarden in een groep. als hij bijt, knijp je gemeen hard in het halsvel. niet in het gezicht, en zéker niet slaan. gewoon het vel pakken, knijpen en omdraaien. alsof je terugbijt. het woordje 'NEE!' is ook het eerste dat je hem aan moet leren.
blijf consequent met hem, als hij 1,5 - 2 jaar is gaat hij ook nog puberen, en daar is dit niks bij als je niet consequent bent.

Sproett
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 11:38

Hoi Allemaal,
Heel erg bedankt voor al jullie reacties, ik kan er zeker wat mee!! Ik ga kijken hoe het gaat!!

Bedankt!!!
Liefs,
Sproett

paardenmiep

Berichten: 1100
Geregistreerd: 13-10-04

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:31

saskia258 schreef:
Hallo

je moet hem nooooooooooooooooooooooooooooooooooooit slaan, daar word hij alleen maar gemener van!! Boos! en bang voor jou!! (dat wil je hoopk niet)?!?! nou veel plezier met je shetje!! en hoop dat ze niet meer bijt!

Groetjes aan je lieve shet


dit vind ik wel de domste reactie!! Frusty
als je niks aan dat gebijt doet gaat hij je later ook bijten..en dan wordt hij groter en sterker en is het nog vervelender.. je moet hem gewoon een tik over zijn neus geven!! hij mag niet bijten.. veulen of niet! wij hebben thuis ook veulens.. als die gaan bijten geven we ze een tik over hun snuit.. en als ze naar ons steigeren ofzo geven we ze ook een flinke trap hoor!
mijn paardenveulen is nu 5 maanden oud (ongeveer) maar toen hij met mij aan de loop wou gaan( trekken aan het touw.. je meeslepen..) heb ik een goede ruk aan het touw gegeven en hij vloog op de grond.. daarmee leert hij zijn lesje!! ik moet er niet aan denken dat hij straks 3 jaar is en hetzelfde doet.. dan kan je er helemaal niks meer mee doen en moet hij misschien wel afgemaakt worden..
dus om een lang verhaal kort te maken.. geef hem gewoon een tik op zijn snuit als hij bijt.. dan krijgt ie ook geen last van kuren en kan jij hem gewoon gezellig knuffelen Vork

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:38

Hengstveulentjes bijten altijd (is de natuur) alleen aan jou nu aan te wennen dit niet bij mensen te doen. Wat betreft spenen. Ik vind wel dat het veulen al op jonge leeftijd gespeend is. Staat hij wel in de / een koppel

Freya_bokt
Berichten: 208
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:16

Heb je al eens gezien hoe in een kudde veulens onder mekaar de pikorde bepalen? Dat gaat er niet bepaald zachtzinnig aan toe. Hij doet nu bij jou precies hetzelfde, dus geef hem een flinke tik zodat hij zich niet in zijn hoofd haalt dat hij boven jou staat.
Nu hij nog klein is moet hij zijn plaats tov de mens leren, en die is onderaan!

fotogril

Berichten: 198
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Mijn Shetveulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:34

Gewoon blijven de baas spelen dan leert hij/zij het vanzelf echt wel af.! zo niet een tikie op zijn neus.