Bange shet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felies_xx

Berichten: 5455
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Rijnsburg

Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 22:23

Haaai.
Ik verzorg sinds een weekje een shetlander die erg bang is..
Je kan dr niets mee alleen maar poetsen en mesten!! maarja dat vind ik natuurlijk niet erg..Ik had gehoord dat als die buiten zou lopen met halster en mens dr naast dat die onwijs naar je gaat stijgeren en maar door blijft gaan.. nouja ik ging dus van de week even het weiland in waar die dan staat doe een halstertje om ging m lekker buiten poetsen nog een beetje en ik denk laat k even met m gaan wandelen in de wei dan.. Maarja ik laat m meelopen gaat die al draven..Dus ik hou m beetje tegen gaat die lopen stijgeren..En ik wil t nog wellis proberen..Maar t lukt niet..Hoe kan ik nou proberen om met m te gaan lopen?
Groetjes Feliesje!

Annn

Berichten: 11531
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:59

probeer het halstertouw een beetje los te laten, en niet heel erg aan hem gaan trekken, en misschien eerst even in de bak gaan lopen met hem? voor de rest zou ik het ook niet weten..
hier kan je het ook vragen: viewforum.php?f=119
veel succes

Olympia

Berichten: 55605
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:24

Het is niet de bedoeling om een nieuw topic daar te openen over hetzelfde probleem, ik vraag wel even aan een mod of ie je topic wil verplaatsen, zodat het beter op zijn plekje staat.

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:20

Geduld is een schone zaak meid!
Veel geduld, rustig blijven, en doorzetten. Dan lukt het wel.

Minthe

Berichten: 129
Geregistreerd: 19-07-06

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:39

Zoals je zelf al zegt verzorg je het beestje nog maar 1 week. Zorg eerst voor een vertrouwensband tussen jouw en het dier en zorg ervoor dat jullie elkaar een beetje leren kennen.
Ga pas dan eens een stapje verder, waarschijnlijk zal het dan al een stuk beter gaan!

Anoniem

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:40

VP --> OMG

Felies_xx

Berichten: 5455
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 13:51

Minthe schreef:
Zoals je zelf al zegt verzorg je het beestje nog maar 1 week. Zorg eerst voor een vertrouwensband tussen jouw en het dier en zorg ervoor dat jullie elkaar een beetje leren kennen.
Ga pas dan eens een stapje verder, waarschijnlijk zal het dan al een stuk beter gaan!

Jaa ik ben ook nog bezig met het vertrouwen natuurlijk! Knipoog maar hoor ook van de eigenaar dat die dat gewoon doet! Terwijl die m al een poosje heeft! Knipoog

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:32

Rustig aan.. Ga eerst rustig gewoon bij d'r zitten ofzo, en een beetje aaien en praten.. Steeds een stapje verder, zodat het vertrouwen groeit. Niet te snel willen gaan Knipoog

Felies_xx

Berichten: 5455
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 17:16

neee! K weet! Lachen dacht gewoon laat ik t proberen! Knipoog maarja helaas niet gelukt..Over een tijdje beter hoop k! Lachen

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:20

Gaat vast en zeker over een tijdje beter Knipoog En je kan natuurlijk altijd proberen!
Succes ermee Lachen

Lottyy

Berichten: 184
Geregistreerd: 03-03-05
Woonplaats: Noord-Brabant, Gerwen

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:41

Idd zoals vele al zeggen moet je eerst een band krijgen. En al kent de eigenaar het paardje langer.. wie zegt dat die een band hebben?
Proberen zal ik niet te vaak doen, alleen als je denkt dat het nu echt kan. Elke keer dat het fout gaat is weer een herinnering van hem he!
Zorg dat je paardje zich op zijn gemak voelt bij je. Ga ook veel door de wei wandelen en probeer anders eens naar de weg te lopen.. daar hem te laten grazen en ga er lekker bij zitten. Daarna weer terug. En zo steeds een stapje verder..
Succes ermee!

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:50

Wat misschien meer helpt, is hem meteen stilzetten als hij aandraaft. Misschien dat hij niet stijgert. Als hij dat wel doet, toch goed laten weten dat dat dus NIET de bedoeling is. Een band is allemaal mooi enz, maar ik vind gaan lopen stijgeren dus echt not done en dat wordt allemaal erger. Ik vind sowieso dat een paard dat gewoon niet heeft te doen. Dus gewoon stilzetten als hij draaft en dan weer rustig laten aan stappen, stijgert hij? Dan een tik.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:02

De pony is heel erg dominant en daar gaat een betere band ook geen verandering in brengen.

Ik zou beginnen teruggaan naar de basisopvoeding van deze shet, en kan je daar alleen het boek "Grondwerk" van Inge Teblick voor aanbevelen. Koop een touwhalster, stick en leadrope, en ga aan de slag.

Meer info over het boek: viewtopic.php?f=125&t=625206

Chii_Weslo

Berichten: 123
Geregistreerd: 31-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:56

je moet idd zoals iedereen zegt eerst een band op bouwen. Tong uitsteken gewoon vaak er naar toe gaan en gewoon erbij gaan zitten enzo dan merkt hij vanzelf dat je hem geen pijn wilt doen en dan kun je het nog een keer proberen en misschien dat het dan wel lukt. veel suc-6 ermee. Knipoog

Anoniem

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:01

em... sorry dat ik het zeg hoor, maar als ik met een pony loop, of ik em ken of niet, dan wil ik wel dat hij/ zij gewoon meeloopt en mij als leider ziet, dat doe ik door consequent te zijn...
dus niks eerst een band bij mij maar consequent zijn en belonen wanneer die braaf is, en nergeren wanneer die niet braaf is..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:04

OK dan! Shanna heeft het begrepen Haha!

Anoniem

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:09

Cassidy schreef:
De pony is heel erg dominant en daar gaat een betere band ook geen verandering in brengen.

Ik zou beginnen teruggaan naar de basisopvoeding van deze shet, en kan je daar alleen het boek "Grondwerk" van Inge Teblick voor aanbevelen. Koop een touwhalster, stick en leadrope, en ga aan de slag.

Meer info over het boek: viewtopic.php?f=125&t=625206


niks niet touwhalster en alle anderen dingen die jij opnoemt, ook met een gewoon halster en touw moet het kunnen, nou moet ik eerlijk zijn dat ik al mijn ''probleem shetten'' eerst grondwerkt aanleer en dan pas verder ga naar de rest van beleren, maar gewoon aan een touwtje en een halstertje meelopen is wel te doen, zelfs al hebben ze het nog nooit gedaan!

ik krijg volgende week of over 2 weken ook een 4 jarige hengst die nog nooit iets mee is gedaan qua opvoeding en die dus ook behoorlijk druk en heet in de omgang is, maar reken maar dat die naar mij gaat luisteren hoor! gewoon door consequent zijn en blijven, doe ik ook bij merrie's en ik kan wat dat betreft met elk paard uit de voeten!

mandy13

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Ochten

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:10

altijd als je komt lekkers mee nemen! op een gegeven moment weet hij dat íe bij jou wat lekkers kan krijgen.. en zal naar je toe komen en dan lekker veel aaien en belonen probeer zo lekker een band met het shatje op te bouwen en zal steeds braver worden!!!!

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:13

tsjah, is dat beest nou bang of dominant???? Zo kunnen we toch geen fatsoenlijk antwoord geven!?!?
Als ie bang is zou ik zeggen zoek de oorzaak, als dat niet lukt eerst vertrouwen opbouwen en dan gewoon nog eens proberen en als ie echt stijgert uit angst gewoon negeren. Jij bent de leider, dus je moet uitstralen dat er nx is om bang voor te zijn.
Als het dominantie is dan ga ik met spoekie mee. Als hij meer van die gevaarlijke streken heeft ben ik het met Cassidy eens.

theoneilove
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-08-06
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:13

mijn shet ging ook snel steigeren enzo... hij is het nu gelukkig wel afgeleerd. ik laat hem gewoon nu met een lang halster touw lopen, en heb een goede band met hem opgebouwd. en nou doet hij het niet meer en ik heb hem nu 4 maanden

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:34

Steigeren als je tegenhoudt bij draven is toch echt geen angstig gedrag, maar meer drammen. Dominantie en gevaarlijke streken komen uit elkaar voort.
Met een touwhalster heb je wat meer te vertellen dan met een gewoon halster, en een shet kan heel sterk zijn hoor, helemaal als de persoon die ze moet leiden nog een kind is ook! Als ze geen basisopvoeding hebben genoten wens ik je veel plezier met een gewoon halster.

Anoniem

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:36

Cassidy schreef:
Steigeren als je tegenhoudt bij draven is toch echt geen angstig gedrag, maar meer drammen. Dominantie en gevaarlijke streken komen uit elkaar voort.
Met een touwhalster heb je wat meer te vertellen dan met een gewoon halster, en een shet kan heel sterk zijn hoor, helemaal als de persoon die ze moet leiden nog een kind is ook! Als ze geen basisopvoeding hebben genoten wens ik je veel plezier met een gewoon halster.


dank, mijn nieuwe aanwinst heeft inderdaad nooit een opvoeding gekent en is behoorlijk druk in de omgang volgens de vorrige eigenaar (die hem als dekhengst gebruikt heeft, maar vanwege inteelt gevaarkwam hij te koop en nu is hij van mij)

Steef_
Berichten: 2854
Geregistreerd: 05-11-04

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:38

mij lijkt het ook het beste om hem aan een lang touw te laten lopen en zorgen dat hij zich lekker op zijn gemak bij je voelt en dus een band op bouwen.
komt wel goed

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:39

Voor tips over grondwerk kun je hier even kijken:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Dit boek is een aanrader en bevat een ware schat aan informatie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:40

stefke1012 schreef:
mij lijkt het ook het beste om hem aan een lang touw te laten lopen en zorgen dat hij zich lekker op zijn gemak bij je voelt en dus een band op bouwen.
komt wel goed


Waarschuwing: een shet die aan je voorbij mag en kan en dit ook doet omdat het touw lekker lang is, kan je met zijn achterbenen raken als hij uithaalt. Zorg er daarom voor dat je hem redelijk kort houdt en ten allen tijde het hoofd naar je toe kunt halen, dan kan hij namelijk met zijn achterbenen niet bij je komen.

Ik kan uit je bericht niet opmaken of het hier om een hengst gaat, of om een merrie/ruin? In het geval van een hengst zou ik je willen adviseren toch heel erg streng en heel erg konsekwent te zijn. Zoete broodjes bakken en lief zijn gaat in dit geval niet helpen. Jij moet de baas worden en dat kan niet altijd zonder slag of stoot. Als je echt een aanvaring met hem krijgt moet je echt knokken tot je hem de baas bent.

Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar lees even dit artikel door (ik ga hem niet voor je vertalen, mocht je Engels niet goed genoeg zijn, misschien wil een ander dat voor je doen?):

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... avvy&t=lit

En dan maakt het niet uit of je een shet hebt of een paardenhengst, je moet ogen in je voor- en achterhoofd hebben, en heel stevig in je schoenen staan. Parelli adviseert zelfs om te ruinen.