losrukken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moniqueedgar
Berichten: 320
Geregistreerd: 09-01-06

losrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 20:40

Hallo,

Mijn paard heeft ooit bij de vorige eigenaar het losrukken ontwikkeld.
Het probleem is dus dat als ik mijn paard uit de wei wil halen en hij eenmaal een halster om heeft de eerste twee passen gewoon meeloopt maar dan ineens z'n hoofd naar rechts trekt voorbenen van de grond en draait zo om en gaat er vandoor.Ik heb al van alles geprobeerd maar niets helpt.
Heb mijn paard nu anderhalf jaar toen ik hem net had deed hij dit erg vaak maar gaanderweg ging het steeds beter.Het ging zelfs heel goed.
Nu heeft hij net twee weken op rust gestaan omdat hij kreupel was maar das weer over en ik wou vandaag weer rustig aan beginnen maar toen hij me zag ging hij er al vandoor ,ben anderhalf uur bezig geweest om hem te vangen echt moedeloos werd ik ervan ,ben weer helemaal bij af.Nu was het wel zo dat er een hengstige merrie in de wei staat waar hij nu even helemaal dol op is toen die merrie eruit ging wou hij ook wel.
Heeeft iemand tips voor het losrukken ??
Ik hoop zo dat het nu even door de rust en de hengstige merrie komt en niet dat ik weer helemaal terug bij af ben.

Moniqueedgar
Berichten: 320
Geregistreerd: 09-01-06

Re: losrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 12:02

Niemand??

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: losrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:32

hmm, wat gemeen zeg van 'm (op z'n zachtst gezegt)
Ik zou eens flínk laten zien wie de baas is! Dat heeft ie echt niet te flikken, hoor. Misschien helpt dit:
Halster omdoen, goéd belonen, blijven praten tegen 'm. En als hij stopt geen druk meer op het touw geven. Kijken wat ie doet: Als hij gaat hangen laat je het touw hangen en geef je in 1 keer een ontzettend harde ruk ("En noú is het afgelopen!") en dan loop je weer rustig verder, zonder om te kijken.
Als hij gewoon met je meeloopt moet je gewoon met 'm blijven praten en prijzen.

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: losrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:38

Je zou kunnen gaan loswerken met hem om de dominatieverhouding in jullie 'relatie' wat helderder te krijgen.

Wat misschien ook werkt is een ketting gebruiken. Je doet het halster om, knipt de ketting aan de rechtkant vast aan de ring van het halster op de wang, dan door de ring er onder, van de neusriem. Dan een slag over de neusriem slaan en door de linkerring van de neusriem halen. Je halstertouw maak je aan het einde vd ketting vast. Als hij zich nu lostrekt voelt hij een pijnlijke druk op zijn neus waardoor hij misschien besluit bij je te blijven. Als hij braaf is voelt hij er niets van.

marbel
Berichten: 228
Geregistreerd: 29-04-06

Re: losrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:40

Je kan een longeerlijn aan het halster doen, zodra hij zich wil losrukken hem meteen een paar rondjes om je heen laten lopen. Zodra hij door heeft dat het hem niet meer lukt is het snel afgelopen.

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: losrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:45

idd longeerlijn

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: losrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:52

Idd de manier van marbel, die van Ir11 kan gevaarlijk worden als hij toch doorzet, dan kan hij zich flink bezeren.

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: losrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:14

Zorgen dat je touw niet zo lang is dat hij erop gaat staan!

Moniqueedgar
Berichten: 320
Geregistreerd: 09-01-06

Re: losrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 14:20

Heb hem vandaag weer opgehaald ,had hem gisteren zn halster omgelaten dus ben zeer zelfverzekerd naar hem toe gelopen heb hem aangeklikt en hij liep zo mee.Twee keer haperede hij nog iets en ging staan maar liep ook zo weer mee.Terug heb ik hem met hoofdstel aan gebracht want hij is erg fris momenteel waarschijnlijk omdat hij al twee weken stil staat hopelijk iis het weer morgen wer wat beter en kan ik weer beginnen met rijden.Ben alllang blij dat het vandaag weer beter ging,hij zal het zeker nog wel eens proberen hij heeft dit nou eenmaal onwikkeld bij de vorige eigenaar met winst.Tja als hij het bij mij probeerd dan zal die zeker niet winnen en zal hij het weiland uit je wordt er alleen soms zo moedeloos van zo gaat het tijden goed en zo gaat het weer fout pffff

Noesie

Berichten: 1190
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Schiedam

Re: losrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:28

Longeerlijn zou ik zelf nooit doen.
Als hij zich probeert los te trekken en hij trekt daarmee een stuk van de lijn uit je handen word het gevaarlijk. Op een gegeven moment kom jij dan over je dode punt heen waardoor je hem zeker niet zal houden.

Hoe je het nu zelf doet vind ik wel slim met een hoofdstel, eventueel zou je ook een hengstenketting kunnen proberen, maar dat ligt er ook aan hoe hij daarop reageert.

Wel fijn dat het vandaag in ieder geval al wat beter ging! Krijg je weer hoop van!
Suc6!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: losrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:55

Ik zou wat tijd aan grondwerk met hem besteden, dit heeft hij dus niet te flikken. Koop een touwhalster, een leadrope en eventueel een stick en ga hem even wat manieren bijbrengen.

Let wel, een touwhalster is een werkhalster, daar hoor je hem niet mee vast te zetten. Maar een touwhalster is ook scherper omdat het dun touw is, met knopen op de wat gevoeligere plekken op het paardenhoofd. Als hij druk houdt of gaat trekken gaat dat zeer doen. Stopt hij met het houden van die druk, heeft hij er geen last van. Op het moment dat je met hem wandelt mag je dus ook geen druk op dat touwhalster houden. Er moet een meter ruimte zitten tussen de knip van het halstertouw, en waar je hem vasthoudt.

Voordat je begint met het toepassen van het halster van en naar het land, las een paar oefensessies in. Leer het paard te wijken voor druk. Dus als voor hem staat en jij druk zet op dat halster, dat hij een pas op je af doet. Als hij die stap op je af maakt, laat je de druk op het touw varen alsof je je verbrand hebt. Zelfde achterwaarts....geef druk op dat halster naar achteren, prik eventueel in de borst dat hij naar achteren moet, en geef stemcommando dat hij naar achteren moet. Als hij een kleine beweging naar achteren doet, laat je de druk ook in dat geval vallen alsof je je verbrand hebt. Probeer het hoofd naar rechts en naar links te bewegen, hij moet zonder tegendruk de druk van het halster volgen. Als hij dat doet, sta je toe. Loopt hij te knokken hou je vast...totdat hij toegeeft. Let wel, dat zijn in het begin hele kleine en haast onmerkbare verschillen, maar het is zo belangrijk dat je die meteen beloont door los te laten! Prijs hem op die momenten de hemel in, je zult merken dat je gaandeweg steeds minder kracht nodig hebt. Het paard zal de meest comfortabele positie opzoeken, en dat is: toegeven.

Op het moment dat het bij de oefensessies goed gaat, pas je het toe op de momenten van en naar de bak. Gebruik voor het van en naar het land brengen een wat langere lead rope (3m) geen kort halstertouw. Longeerlijn zou ik niet doen, dat is te lang. Trek handschoenen aan. Nogmaals: niet losgooien op het land met dit touwhalster, hem ook nergens mee aan vastzetten.

Mocht je een adres willen weten waar je touwhalsters en leadropes kunt kopen: www.equiplay.nl

En een tip voor een boekje over basisopvoeding van je paard: Grondwerk van Inge Teblick. Link naar een topic over dit boek, en adres waar je het kunt kopen vind je hier:

viewtopic.php?f=125&t=625206


Succes met oefenen.