Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xkusssx

Berichten: 2918
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ulft (doetinchem,gelderland)

Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 23:17

Hebben jullie welleens plots hoge kosten gehad voor je (bijv. zieke) paard die je eigenlijk
niet kon betalen? En hoe hebben jullie dit opgelost?

Ben hier benieuwd naar omdat het soms lijkt alsof iedereen hier de ziektekosten van het
paard wel kan betalen... Maar er zullen toch ook vast wel mensen zijn die dat niet kunnen?
En hoe redden die het dan met het paard? Niet iedereen kan toch zo ineens bijv. 5000 euro
ophoesten??

Ben hier erg benieuwd naar..
Wil daarbij ook geen offtopic reacties van mensen die zat geld hebben en die zeggen als je
die kosten niet kunt betalen moet je geen paard nemen.. want dit is geen DISCUSSIE
(wil daarbij niet zeggen dat ik het daar compleet mee oneens ben)..

maar dit is gewoon een vraag naar ervaringen met de kosten (of evt. komende kosten)

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:22

Als je niet in staat bent om de kosten te betalen kun je beter zorgen voor een goede verzekering.

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:24

In ieder geval kan je het beste een verzekering nemen en sorry dat ik het zeg, maar als je geen verzekering neemt, kan je het beste ook geen paard nemen, of je moet zelf elke keer wat geld opzij zetten.

xkusssx

Berichten: 2918
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ulft (doetinchem,gelderland)

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 23:44

Tong uitsteken ik doelde eigenlijk op reacties van mensen die met dit probleem te maken hebben gehad...

(niet vervelend bedoeld, maar dit reacties zit ik niet op te wachten, wil niet zeggen dat ik het niet met jullie eens ben maar
daar gaat dit topic niet over, daar gaat al zoveel discussies over rond).

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 00:25

Ik zou zelf niet in 1 keer een hoog bedrag kunnen ophoesten !!

Ik moet alles zelf betalen kwa paarden ( stallig,hoefsmid,DA )

maar als ik het niet red...kijk ik altijd mijn ouders lief aan...

Vaak kan je ook bij DA een betalings regeling treffen ( wel met veel rente Sigaar )

Luckystory
Berichten: 3468
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 00:39

Yep, Ik heb ermee te maken gehad.
Ik heb mijn paard gekocht toen ik 17 was. Ze was mijn verzorpaard en werd verkocht, dus veel tijd om wat extra te sparen voor noodgevallen had ik niet. En omdat ze zomereczeem heeft, had ik erg veel schrik dat ze verkeerd terecht ging komen, dus ik wou haar persé zelf kopen. In september 2003 had ik net genoeg geld om haar te kunnen kopen en onderhouden. En heb ik haar dus ook overgenomen.
Ik wist dat het de eerste maanden nogal krap zou zijn, maar wie verwacht zich nou aan allerhande rampscenario's? Redelijk ironisch eigenlijk, Ik had bij de tekening van de contracten al grappend gezegd tegen de verkoper dat ze de eerste zes maanden maar heel braaf moest zijn en niets mocht voorhebben omdat ik nogal blut was.
Het paard dacht daar dus anders over. Clown
4 maanden daarna op 6 januari 2004 vond ik haar op de wei op drie benen. En in de kliniek kreeg ik dan te horen dat ze een operatie nodig had, gevolgd door een aantal maanden stalrust. Al bij al heeft die hele zaak mij een aantal duizenden euro's extra gekost. (de operatie zelf, dure pensionstalling (zelf had ik namelijk alleen een schuilstal die gedeeld werd met andere paarden), vervoer naar de kliniek, naverzorging, DA kosten, etc...) Het paard was niet verzekerd. (Het was in België ook helemaal niet gebruikelijk om een paard van die waarde te verzekeren) Dus dat was geld dat ik eigenlijk niet had.
Maar geluk bij een ongeluk was dat ik 2 dagen voordien op 4 januari net 18 en dus meerderjarig geworden was. Hierdoor had ik plots beschikking over een spaarrekening die mijn vader geopend had bij mijn geboorte voor als ik zou trouwen of verder studeren,... Mijn vader had het zich waarschijnlijk anders voorgesteld, maar ik heb er dus de medische kosten van mijn paard mee betaald. Haha! (Arme Pa Ach gut ) Ik moet er wel aan toevoegen, dat ik het jaar nadien hard gewerkt heb, en alles tot de laatste cent terug op die rekening heb gestort. (Ik voelde mij nogal schuldig tegenover mijn vader namelijk Bloos )
Ik heb dus eigenlijk heel veel geluk gehad dat mijn paard zo vriendelijk was een paar dagen/weken te wachten met zichzelf de vernieling in te helpen. En dat ik zo'n sympathieke pa heb die al van bij mijn geboorte inzit met mijn toekomst. Lachen Wat ik anders gedaan had, zou ik niet weten. Prostitutie misschien?? Koe

ellepel

Berichten: 47417
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 07:38

mijn 1e paard heeft me handen vol geld gekost...in totaal zo'n 6000 gulden( toen nog) en uiteindelijk is ze toch dood gegaan..ze had kanker...

ik heb toen wel geld geleeend, om de kosten te kunnen voldoen..

maar ik doe het niet weer...mocht mijn pony nu ernstig ziek worden laat ik em meteen afmaken...
ik ga daar geen handen vol geld meer tegenaan gooien

OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 07:52

Mijn paard heeft op dit moment problemen Verdrietig . Er zit al een duur onderzoek aan te komen (scintigrafie, kost zo'n 1000 euro). Ik ben wel verzekerd, maar je krijgt per jaar niet meer als de waarde van je paard uitgekeerd. Aangezien ik dit jaar ook al het eea aan DA rekeningen heb gedeclareerd, loop ik inclusief de scintigrafie (die ik eerst moet aanvragen bij de verzekering) al tegen het maximum bedrag aan. Dus mocht er uit de scintigrafie komen dat mijn paard b.v. een dure operatie nodig heeft, dan heb ik dus ook een probleem. Weet nog niet hoe ik dat op ga lossen.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:02

Daarom heb ik dus geen eigen paard Lachen vanwege de ziektekosten waar mijn moeder bang voor is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:03

Betalingsregeling treffen Haha!

0maris0
Berichten: 5811
Geregistreerd: 16-04-05

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:06

Mn paardje heeft gelukkig nog niets gehad..
wij hebben ook niet zoveel centjes..
alleen mn schoonouders betalen alles dus dat scheelt!
De paarden zijn niet verzekerd maar hier hebben mn schoonouders ook hun hele leven voor gewerkt.
ze hebben nu in totaal 4 winkels..
Dus daar redden ze alles mee! Gelukkig maar..

stroo
Berichten: 599
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:46

ik had laatst een hele dure rekening van de hond in de kliniek en daarna de pony van de kliniek.
wij gaan nu niet opvakantie en bij de kliniek deden ze niet moeilijk .mocht ook een paar weken later betalen als ik wou ,of in een paar keer.
dit heb ik wel niet gedaan ,heb de keus gemaakt van in 1 keer.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:00

Katja schreef:
Als je niet in staat bent om de kosten te betalen kun je beter zorgen voor een goede verzekering.


Hier ben ik het niet mee eens !

Ik heb een pony van 28 en die krijg ik niet eens meer in de verzekering Sigaar

Ik heb sinds een half jaar alleen maar problemen met haar en moet ook al de kosten zelf ophoesten.
Okee ik werk dan wel maar ik kan je zeggen dat mn spaarrekening al aardig geplunderd is.
En okee ik kan het wel betalen maar dat betekend ook dat ik weer langer moet sparen voor mn eigen toekomst. Haha!
Pas kreeg ik het echt benauwd toen ze ook nog eens op de foto moest in de kliniek.... Ziek

Zoo veel geld...
Maar ik bel toch wel een dierenarts als ik hem nodig heb Haha!

san21
Berichten: 27
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Oude Wetering

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:01

3 jaar geleden heb ik heel veel kosten gemaakt 4000,- voor mijn paard. Eerst van een oude peesblessure en artrose in voorkogels. Hij heeft hiervoor spuiten in het gewricht gehad. Na half jaar ging hij weer minder lopen. Toen bleek dat hij ook artrose in het hoefgewricht had. Dit zou weer 1000,- kosten en stappen en afwachten of dit alles wel zou helpen. Want Artrose is en blijft slijtage. Hij had fase 4. Ik heb met pijn in mijn hart toen af laten maken. Ik kocht hem toen hij 7 mnd oud was en hij is 10 jaar geworden. Wij hebben alles op alles gezet om dit te betalen. Vak.geld en bonus. Toen hadden we het net. Maar nog meer kosten vond ik niet meer realistisch.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:08

Yousra schreef:
In ieder geval kan je het beste een verzekering nemen en sorry dat ik het zeg, maar als je geen verzekering neemt, kan je het beste ook geen paard nemen, of je moet zelf elke keer wat geld opzij zetten.

Dat van die verzekering vind ik wel erg kortzichtig van je Scheve mond vanaf ik geloof 18 jaar is een paard namelijk niet meer te verzekeren. Ik heb mijn pony gekocht toen ze 20 was, dus tja.. wel zet ik zelf geld opzij, dat dan weer wel Knipoog

xkusssx

Berichten: 2918
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ulft (doetinchem,gelderland)

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 09:14

fijn om te horen dat jullie er allemaal weer uit zijn gekomen..
dit waren de antwoorden waar ik op doelde.. nog meer?

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:00

Ik heb betalingsregeling getroffen met veearts toendertijd. Was gelukkig geen probleem. Heb wel papier moeten ondertekenen toen dat ik elke maand vast bedrag afbetaalde.

En je paard verzekeren... haha ik heb die van mij nu verzekerd. Vorig jaar raakte hij geblesseerd en de therapie die hij nodig had viel niet in de verzekering (en hij heeft de duurste en uitgebreidste verzekering). Was alternatieve therapie (aquatraining). Gelukkig was ik in staat om dit zelf te betalen. Ook hier was afbetalingsregeling mogelijk.
Dus het hebben van een verzekering zegt ook niet alles hoor.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:10

afkloppen, ik heb tot nu toe geen hoge kosten gehad! ik heb een aardig centje op zij gezet voor onverwachte dierenartskosten etc. hopelijk natuurlijk nog lang niet nodig! ik hem mijn paardje niet verzekerd, dit heb ik eigenlijk wel overwogen gedaan, ik zorg gewoon dat ik genoeg geld op zij heb staan.
yousra, ik vind jou opmerking trouwens wel heel erg kort door de bocht!

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:45

Ik heb het 2 keer gehad met mn pony....de eerste keer was de tandarts geweest en die dacht dat ze een ontstoken kies had dus die zij laat in rosendaal maar foto s maken kijken hoe het zit.....vervolgens parar dagen later foto s laten maken dus die man ging het ons laten zien.

Nou zo en zo die kies is erg onstoken en moet eruit....morgen om 1 uur gaan we opereren...en gaan we dat en dat doen...ik verstond hem al niet meer want ik was helemaal van slag!

Dus ik zeg pardon....jij hij moet eruit je hebt geen keus anders krijgt ze bloedvergiftiging en kan ze dood gaan..zo pff waren we er toch optijd bij dus ja....doe dan maar daar kan je niet omheen! Toen gingen ze een gat in haar hoofd boren omdat ze die kies niet meer konden trekken die moest er van bovenuit uitgestempeld worde...nou ze heeft er 2 weken gestaan...en waren 1000 euro kwijt(vond het opzich wel meevallen nog).

Niet verzekerd dus moest idd mn ouders en mn vriend lief aankijken want heb het zelf oook niet!

Afgelopen winter...had mijn pony het zo verschrikkelijk benauwd en hoesten was niet normaal..ik naar de DA nou er zat een laagje slijm in der luchtpijp maar dat zou ze wel wegslikken...

Week later na medicijnen werd het nog erger en toen stikte ze bijna.....dus ik met spoed Utrecht opgebeld en daar gelijk heen gegaan...onderzocht....blijkt zat er zoveel slijm zo gigantich vast om der strotteklepje dat ze gelijk geopereerd moest worden....nou ja ze werd gelaserd....dat slijm moest helemaal weg gelaserd worden....vervolgens nog 2 weken daar gestaan met veel lmedicijnen en 1200 euro kwijt....tja niet verzekerd en moest ik weer heel erg lief mn ouders aan kijken.....! Gelukkig hebben ze het geld anders had ik nu heel veel schulden gehad..!

Mn pony loopt al een tijdje niet echt lekker is niet ernstig of zwaar kreupel maar het liefst zou ik foto s laten maken dus nu moet ik zelf maar even sparen want wil niet weer bij mn ouders aankloppen...dus moet ik even wachten helaas......het is zo duur allemaal..

Sorry voor het lange verhaal!!!

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:53

Ik heb het ook meegemaakt. Voorjaar dit jaar is mijn paard geopereerd wegens ocd. Gelukkig heb ik ouders die dit kunnen (en willen) voorschieten voor mij. Uiteraard is mijn paard verzekerd, maar niet hiervoor en uiteraard had ik geld apart staan, maar niet zoveel. Ondertussen is het alweer een paar maanden afbetaald (ging best snel) en ben ik weer aan het sparen voor een nieuw dierenartspotje. Lachen

Geld lenen bij een instantie voor een paard zou ik nooit doen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25525
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:55

Idd verzekeren is ook niet alles, betaald weet ik hoveel en heb je nodig en valt het net niet in jouw pakket. En paard maar niet aanschaffen als je da niet kan betalen is ook onzin. Misschien heb je wel geld om paard te onderhouden en da en raak je dan bv je baan kwijt, zit je tijdleijk krap en net dan gebeurd wat.
Ik moet afkloppen... nog niet gehad. Gelukkig mankeren die van mij niet veel. SDtaan ook dag en nacht buiten, kunnen best veel hebben gelukkig. Ik zou ook eerst ouders aankijken om te lenen, anders regeling treffen met Da

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:56

Nee idd liever niet.....maar mocht het zo dringend en nodig zijn en je zou zeker weten dat ze er beter van zouden worden.....had ik het toch wel gedaan denk ik....

Zilion

Berichten: 646
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: In de buurt van Lutten (OV)

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:57

Meeste da's zijn wel bereid tot een betalingsafspraak. Maar het is en blijft een dier en die kunnen geld kosten. Helaas zijn er nog geen ziekenfondspolissen voor paarden zoals die voor mensen en dan doel ik op betaalbaar. Maar om je paard af te laten maken omdat de kosten te hoog worden tsja dat is ieder zijn/haar beslissing daar mag en kun je denk ik niet over oordelen.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:58

Ja want toen mijn pony naar de DA was geweest en zeiden dat het een klein laagje slijm was en vervolgens nog geen week later in utrecht stond stikkend.....nou ik heb toen mooi gezecht zoek jij het maar uit met je rekening want die kreeg ik ook nog......nou ik heb de medicijnen betaald die ze hebben gegeven maar dat onderzoek dus mooi niet.....

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:05

ellepel schreef:
mijn 1e paard heeft me handen vol geld gekost...in totaal zo'n 6000 gulden( toen nog) en uiteindelijk is ze toch dood gegaan..ze had kanker...

ik heb toen wel geld geleeend, om de kosten te kunnen voldoen..

maar ik doe het niet weer...mocht mijn pony nu ernstig ziek worden laat ik em meteen afmaken...
ik ga daar geen handen vol geld meer tegenaan gooien


Maar het ene zieke paard is het andere niet... hoe kun je dat nou zeggen Bloos! ... neem dan een verzekering!
Kan me voorstellen dat kanker een "never ending story" is vaak maar wat als de kans op genezing 95 % is?