Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:08

Ik ga mijn paard verzekeren voor 2500 euro (is meer waard maar om de premie te drukken) omdat de meeste operaties niet veel duurder zijn. Als je goed uitzoekt wat de verzekering dekt (alles!) dan is dit denk ik de beste oplossing.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:22

ellepel schreef:
maar ik doe het niet weer...mocht mijn pony nu ernstig ziek worden laat ik em meteen afmaken...
ik ga daar geen handen vol geld meer tegenaan gooien


En dit zou ik dus niet kunnen! Niet dat ik jou aanval ofzo maar mijn paard zou ik NOOIT laten afmaken als er een grote kans is dat hij beter wordt met zo min mogelijk pijn. Kijk als je paard 15% overlevingskans heeft en hij moet een jaar revalideren met veel pijn dan vind ik het een ander verhaal. Maar als ik zo zou denken zoals jij, had ik mijn paard dus al twee keer weg kunnen brengen. De eerste keer was hij kreupel, ik redelijk naïef, dus veel onderzoeken volgden terwijl het uiteindelijk met een 'simpel' osteopaatbezoekje opgelost was.

Ik kreeg een mooie rekening van de kliniek van €1500,- (hij had er een week gestaan, scinti etc) daarna nog van een andere kliniek van de thermo, al met al een flinke rekening, de verzekering (ja want ik was dus wel zo'n sukkel die mijn paard verzekerd had) keerde NIKS uit...sta je dan met je goed gedrag. Spaarrekening geplunderd dus en paard onmiddelijk uit de verzekering gegooid.

Nog geen driekwart later volgde het tweede kliniekbezoek (na als eerste uiteraard een reguliere dierenarts te hebben laten komen met bijbehorende rekening), darminfarct! Paard heeft weer een week op de kliniek en de rekening loog er niet om €600,-. Ik heb nu echter wel een supervrolijke, übergezonde zevenjarige op de wei staan die in deze conditie nog jaren mee kan. Natuurlijk hoop ik niet dat hij ooit nog wat krijgt want mijn spaarrekening kan niet veel meer aan. Ik probeer wel opzij te leggen voor dit soort gevallen maar ik kan ook geen honderden euro's missen per maand. Ik kan in het uiterste geval altijd een beroep doen op mijn ouders maar ik eet nog liever een maand lang droog brood dan dat ik mijn paard zou laten afmaken voor iets waar hij wel beter van zou kunnen worden. maar nogmaals dat is ieders eigen beslissing. Ik krijg het al spaans benauwd bij het idee dat ook mijn ventje ooit naar de eeuwige groene velden zal vertrekken...

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:36

nou idd wil er niet over denken....al moet ik mn huis verkopen toch gaat mn paardje voor en zal die beter worden....!

Anoniem

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:38

Of zorgen dat je wel een grote spaarpot hebt
of een goede verzekering hebben

Heb je beide niet, moet je toch eens achter je oren krabben of het wel zo eerlijk is dat je een dier hebt

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:41

En inderdaad mensen die wél besluiten een verzekering af te sluiten voor hun paard. Let goed op!! Echte paardenverzekeringen dekken niet veel en als je een alles dekkende verzekering wil, betaal je gemiddeld € 250 - € 300 premie per drie maanden. Je hebt een eigen risico en vanaf een bepaalde leeftijd gaat de verzekering steeds minder uitkeren. Vaak is het een goed idee om bij je eigen verzekering (dus niet bij de EFO of wat dan ook) te kijken wat ze aan dierenverzekeringen hebben, vaak scheelt dat enorm!

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:46

runningkawa schreef:
Of zorgen dat je wel een grote spaarpot hebt
of een goede verzekering hebben

Heb je beide niet, moet je toch eens achter je oren krabben of het wel zo eerlijk is dat je een dier hebt


Ik weet niet jij bent om dat te mogen en kunnen zeggen??

Ik heb geen grote spaarpot...wel mn ouders ...en ik heb ook geen verzekering want daar komt ze niet meer in te oud...

Maar geloof mij nou mijn paardj ekrijgt het beste van het beste...en krijgt alles wat ze nodig heeft en zal je nog eens wat zeggen heb 3 paarden...en geen grote spaarpot en allen niet verzekerd en toch krijgen ze alles.....tja en toen.

Anoniem

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:48

Als jou ouders betalen, dan is het toch ook goed??
Dan zie ik het probleem niet, dan is er toch een spaarpot.

Ik zie wel een probleem als mensen een paard kopen, geen geld over hebben, ook geen verzekering.
En een paard wat te redden was geweest in laten slapen uit geld gebrek.
Sorry, maar dan zoek je een verzorgpaard, geen eigen paard.
Maar wacht je een paar jaar langer totdat er wel geld is voor ziektekosten

Het paard mag toch nooit de dupe worden van zijn eigenaar??

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:52

en daarom zei ik ook mocht ik er ooit geen geld meer voor hebben dan zou ik mn huis ervoor verkopen wan tnaar de slchtnee hoor...pff moe er niet aan denken....daar vind ik zeker wel dat je gelijk in heb....als je van te voren geen geld er voor heb moet je er niet aan beginnen...

ninja2

Berichten: 3645
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: de rips

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:57

Om die redenen wil ik geen eigen paard. Ik kan het paard en onderhoud goed betalen. En ik heb ook redelijk veel spaargeld.
Maar ik heb geen zin om al me geld aan een paard uit te geven. Ik heb ook nog een koophuis en als daar iets kapot gaat moet het ook betaald worden.En een verzekering is ook niet alles.
Ik zou nooit in de schulden willen komen vanwege een paard.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:10

runningkawa schreef:
En een paard wat te redden was geweest in laten slapen uit geld gebrek.

Het paard mag toch nooit de dupe worden van zijn eigenaar??


Ik zie dat ook anders. Ik zal alles op alles zetten om het dan te kunnen bekostigen, maar mocht het toch niet kunnen, dan zal ik afwegingen moeten maken en is mijn huisdier in leven houden toch niet een van de eerste prioriteiten. Mijn gezin gaat te allen tijde voor.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:11

Als je een paard koopt vind ik dat je verplicht bent om er zo goed mogelijk voor te zorgen. Dit houd ook in dat als een paard medische zorg nodig heeft, je die een paard niet mag onthouden
wegens geld gebrek. Je moet dus ten alle tijden zorgen dat je zelf voldoende financiele reserves hebt, iets kan lenen, of een verzekering afsluiten. Zodat je paard niet de dupe wordt van een onschuldig kwaaltje of kreupelheid waarvan hij gemakkelijk kan genezen.

Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat iemand niet duizenden euro's wil of kan spenderen aan zijn paard bij een ziekte waarvan het nog maar de vraag is of hij weer beter wordt.

Als je bijvoorbeel een gezin hebt kun je niet je hele gezin in de financiële ellende storten omdat je paard voorgaat.
Ook je huis verkopen vind ik echt te ver gaan. In zulke gevallen vind ik de slacht zeker een goede optie hoeveel verdriet je daar ook van kan hebben. Er zijn gewoon grenzen aan wat je te besteden hebt en het lijkt mij niet de bedoeling dat je er zelf failliet aan gaat en vervolgens alsnog gedwongen bent om je paard te verkopen.

Marije_jiplover

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:19

Daarom heb ik nu ook nog geen eigen paard. En voordat die er wel komt, moet ik het geld hebben om hem te kunnen kopen, onderhouden en nog een deel opzij te kunnen leggen voor onvoorziene kosten. Dat kan dus nog wel even duren. Moet nu nog een jaar studeren, daarna baan zoeken, samenwonen, dus huisje inrichten etc. En daarna dus verder sparen voor een paard.

Verder is het wel zo dat je met de meeste dierenartsen een betalingsregeling kunt treffen (mits je een vast inkomen hebt en de 'normale' rekeningen (voor de jaarlijkse enting bijvoorbeeld) altijd netjes betaald hebt.

Anoniem

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:22

Ik wil ook niet in de schulden komen voor mijn paard, daarom een potje paard, naast het potje onvoorziene uitgave.

Maar als mijn paard een operatie nodig heeft, krijgt hij die.

Niet als de kans maar 10% op overleven is.
Maar het gaat mij erom als het paard dus wel een goede kans van slagen heeft, maar je geeft hem die kans niet omdat je geen geld hebt.

Dan zou ik dus geen eigen paard willen hebben.
Ik zou het mezelf ook nooit kunnen vergeven en mijn hele leven met de gedachte rondzeulen, als mijn beestje geopereed was, zou hij dan nog leven...?

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:32

Nog een vraagje.. Wat vinden jullie een spaarpotje? Hoeveel geld moet je achter de hand hebben?
Vind ik zelf nogal moeilijk te bepalen, met acute gevallen betaalt mijn verzekering iets van 1500€ mee. Maar daar red ik het natuurlijk niet mee, bovendien zijn er ook niet accute maar toch dure dingen. Dan vind ik soms ook de kosten zoveel schelen bij de veearts. De ene keer komen ze 8 keer (ook in het weekend) spuit geven + 1 x been verdoven en drain in been aanleggen voor 280€. De andere keer ben je voor 1 bezoekje met doorspoelen tegen de koliek al 90€ kwijt.

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:36

Weet je, je kan niet kijken in de toekomst.
Toen joris ziek werd, hadden we net een huis gekocht, oude niet verkocht dubbele lasten enz enz. Joris kostte me om en nabij de 500 euro per maand aan DA-kosten. Ik kon hem niet af laten maken naja soit, dat verhaal is bekend, maar die kosten betalen werd moeilijker en moeilijekr. Uiteindelijk betalen we nu nog aan die lening...

Ik vind het kortzichtig gedacht om te zeggen: geen geld voor de DA, dan geen dier. Tuurlijk moet je wel de eerste kosten kunnen dekken, maar wie rekent er nu altijd op zoveel kosten?

Overigens is fenna wel verzekerd. Dit nooit meer, dacht ik.

Marije_jiplover

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:40

Ik denk dat je er wel goed over na moet denken wat het allemaal betekent als jij een dier neemt. Tenslotte kiest dat dier er niet voor om bij jou te komen. En jij bent verantwoordelijk voor dat dier, niet alleen als je er plezier aan kunt beleven, maar ook als het even tegen zit.
Hetzelfde geldt overigens voor een hond of een kat.
Er zijn mensen die zelf amper geld hebben om van rond te komen, maar wel 3 katten en twee honden hebben lopen, omdat dat zo gezellig is. Maar owee als er iets mis is met die dieren, dan zijn ze jaren later og aan het af betalen. En dan denk ik, waar ben je nu helemaal mee bezig. Het dier heeft geen eigen bankrekening om te sparen voor als het ziek wordt, dus je moet er terdege rekening mee houden dat je een keer hoge kosten te verwerken krijgt omdat er iets mis is met je dier.

Mimoso
Berichten: 293
Geregistreerd: 09-08-05
Woonplaats: Wekerom

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:40

Ik had mijn paard verzekerd, maar beperkt. Nu heeft ze een gewrichtsonsteking en wordt het niet vergoed. Ik kan het gelukkig lenen, maar je heb t het al snel over 2000 euro. Normaal heb ik een spaarpot, maar heb zon enorme financiele tegenslag gehad de laatste tijd, dat deze gebruikt moest worden. Het komt altijd goed en het zou me niet belemmeren. Alles laat ik doen om haar beter te laten worden. Het is maar geld en er valt altijd wel een oplossing voor te vinden. Ik ga nu nog wel eens goed over hun verzekeringen nadenken. Wil de bedragen waar ze voor zijn verzekerd verlagen en daar ziektekosten in verwerken.

Anoniem

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:43

Citaat:
Uiteindelijk betalen we nu nog aan die lening...

Dat zou ik dan ook doen

Maar hem wel alles geven wat op dat moment nodig is Ja

NewChapter
Berichten: 179
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:44

Mag ik vragen hoeveel jullie dan opzij zetten, want ik ben nu ook aan het sparen en dan wil ik ook een bedrag opzij zetten, ik heb al een bedrag gespaard maar ik weet niet hoeveel ik dan het beste apart kan zetten.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:47

Imo kun je beter geld opzij zetten dan een verzekering afsluiten, maar goed. Kijk gewoon wat een gemiddelde verzekering kost en zet een soortgelijk bedrag maandelijks op een aparte rekening.

Ik ben van mening dat als je je geen dierenarts kunt veroorloven, je geen paard moet aanschaffen. Een rekening van € 5.000 is dan natuurlijk wat anders, maar voor de reguliere koutjes en pijntjes... En zo'n fikse kostenpost, dan zal het al vaak flink mis zijn denk ik. Ik ben opgegroeid op een boerderij en ik vraag me af of ik een paard dat zijn been breekt, om maar even iets te zeggen, aan zal houden. Ik lees hier wel meer topics waarbij ik denk: 'Geweldig dat je dit voor je paard doet, ik had het niet gedaan... Bij mij had ie een spuitje gekregen.'

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:50

Fleurtje100 schreef:
Nog een vraagje.. Wat vinden jullie een spaarpotje? Hoeveel geld moet je achter de hand hebben?
Vind ik zelf nogal moeilijk te bepalen, met acute gevallen betaalt mijn verzekering iets van 1500€ mee. Maar daar red ik het natuurlijk niet mee, bovendien zijn er ook niet accute maar toch dure dingen. Dan vind ik soms ook de kosten zoveel schelen bij de veearts. De ene keer komen ze 8 keer (ook in het weekend) spuit geven + 1 x been verdoven en drain in been aanleggen voor 280€. De andere keer ben je voor 1 bezoekje met doorspoelen tegen de koliek al 90€ kwijt.


Die kosten die jij noemt vind ik in vergelijking met de aanschaf van een paard nog lage kosten.
Ik denk dat je minimaal de kosten van het paard aan dierenartskosten moet kunnen betalen.
Dus stel ik had een paard van 4000 euro dan zou ik het schandalig vinden om je paard te laten afmaken omdat je een operatie van 3000 euro niet kan betalen. Maar wordt het bedrag 6000 euro dan zou ik er toch nog eens heel goed over nadenken of die operatie wel verantwoord is voor mijn financiele reserves.

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:33

De kosten die ik noem zijn ook erg laag. Maar niet in vergelijking met de aanschaf, want misschien was het wel bij een shetlander van 150€. (oke dat was niet maar dat zou net zo goed kunnen) We hadden geluk, vooral die keer dat hij 8 x moest komen, verbaas me nog steeds over het lage bedrag.
Ik vraag me alleen af wanneer je aan een operatie komt van 4000€, dat hoor je vrijwel nooit. Dat paarden 500€ per maand gaan kosten met bepaalde ziektes wel.
De kosten van je paard aan veeartskosten vind ik persoonlijk niet zo goed plan, het maakt mij niks uit wat de marktwaarde van mijn paard is. Of hij nou 1000€ of 10.000€ waard is, ik geef erom en wil dat als hij ziek is ik dat kan betalen.
De vraag was vooral: Iedereen heeft het hier over spaarpotjes die nodig zijn. Hoeveel geld moet er dan volgens jullie minimaal in het spaarpotje zitten?
edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Fleurtje100 op 24-08-06 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Butter
Berichten: 14
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:37

Een ouder paard kun je vaak niet eens meer verzekeren tegen bepaalde ziektekosten, als je de ziektekosten van je paard niet kunt betalen moet je er niet aan beginnen, dat is gewoon waar, maar toch kun je daar niet altijd over oordelen, je kunt nou eenmaal niet in iemand portemonnee kijken en als eigenaar van een paard kan je ook andere finaciele tegenvallers krijgen waardoor je tijdelijk niet in staat bent op te kunnen opdraaien voor de kosten een afbetalings regeling is gelukkig vaak wel te regelen.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:43

Ik laat mn paard niet verzekeren...je kan het beter opzij zetten de lasten die je idd zou moeten betalen voor een verzekering......als je paard zeg maar al die jaren nks heeft gehda...dan heb je voor niks betaald...en als ze 12 zijn worden ze eruit gegooit....dan heb je al die jaren voor niks betaald en als je het zelf appart houd heb je nog een potje voor als er wel wat geberud als die niet meer in de verzekering zou zitten....

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:22

Fleurtje, in het begin zal er niet veel in dat potje zitten... Kijk wat je maandelijks kunt missen en zet dat opzij, het groeit vanzelf... Misschien heb je net de pech een ramppaard te hebben, misschien heb je geluk en kun je flink doorsparen.