Hengst beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 19:55

ik krijg vaak de opmerking wanneer ik mijn hengst nu eens ga beleren. Hij is nu 2.5. Hij is nog echt een babytje zo'n slungeltje. Ik wil daarom ook nog even wachten.
Maar krijg vaak te horen dat ik hem nu beter kan beleren. Want het is een hengst en nu nog makkelijk. Nu due nog jong is.
Wat is jullie mening?
Een hengst nu al beleren (ookal is hij nog echt een babytje) of nog even wachten?

Charaz

Berichten: 24350
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:20

Lekker doen zoals je het nu doet, het beleren heeft imo niets te maken met het wel/niet hengst zijn.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:22

Als je 'm graag wilt behouden tot op late leeftijd kun je beter wachten. Nu beleren is alleen maar slecht voor z'n lichaam. Gewoon lekker een jaartje wachten en die mensen lekker laten kletsen. Elk paard reageert anders op beleren, of het nu een hengst, merrie of al een ruin is.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:23

Mijn hengstje is 2.3 jaar en zou er toch ook echt niet aan beginnen hem al te beleren.OP zijn allervroegst met zijn 3 en het liefst nog wat ouder.

nicole_hetty

Berichten: 1874
Geregistreerd: 08-07-05
Woonplaats: Gerkesklooster

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:24

ik zou met het echte beleren nog wachten tot dat je zelf denkt van nu kan het. maar ik denk dat lopen/ en wat licht longeren wel kan. maar ik zou het zeker niet al te veel doen.

lekker nog wat rustig aan doen... met 3 of 3.5 jaar kan het ook nog wel.

wat voor ras is het??
is hij 'echt' hengst in gedtag of zou je zo kunnen zeggen dat het een ruintje is??
is hij in zijn karakter nog jong??

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:29

Mijn hengst is al dik over de 3 en ik wacht nog lekker af.
Wat je hem al wel kan leren is bijvoorbeeld trailerladen, rustig aan een halster of met een touwtje om de nek meelopen, dat soort dingen.
Heb ooit gehoord dat de ridders hun paarden pas gingen beleren als ze 8 waren. Dus ik zou echt niet bang zijn dat je straks opeens 'te laat' bent.

paardenmiep

Berichten: 1100
Geregistreerd: 13-10-04

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:16

ik zou ook nog even wachten.. je kan natuurlijk wel alvast beginnen met longeren met bitje in.. en als hij daaraan gewend is een keertje met bitje én zadel longeren.. dat soort dingen kan je al wel doen Knipoog

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:59

Neeeeeeee niet longeren. Ga lekker wandelen of zo, doe ik ook. Longeren is bij jonge paarden slecht voor de rug. En een bitje is meestal echt niet nodig. Als je paard er vandoor gaat, gewoon een klein kringetje lopen zodat hij weer achter je komt. In ieder geval niet in paniek raken, dan komt het wel goed.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 05:29

Dan ben ik toch niet zo gek als andere mensen zeggen.
Hij bbegint nu wel hengst te worden. Zet hem voor een merrie en hij staat te brullen en er hangt wat uit. Maar verder doet ie vrij weinig even streng toespreken en het is klaar. Bijten doet hij ook niet. Hij is heel nieuwschierig en ga ook afentoe buiten wandelen. Losgooien beetje spelen met hem. Hij heeft ook a een zadeltje opgehad en een stukje mee gelopen en dat cind ik voor even genoeg.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:34

Dat bijten kan nog komen, de mijne deed het opeens heel veel en ik dacht: wat doe ik toch fout? Na een tijd voor de zekerheid een afspraak met de tandarts gemaakt, maar voordat die er was begon hij opeens te kauwen en spuugde een tand uit. Sindsdien heeft hij niet meer gebeten. Tis maar dat je het weet en niet zo lang als ik wacht met de tandarts.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:37

felicity schreef:
Dan ben ik toch niet zo gek als andere mensen zeggen.
Hij bbegint nu wel hengst te worden. Zet hem voor een merrie en hij staat te brullen en er hangt wat uit. Maar verder doet ie vrij weinig even streng toespreken en het is klaar. Bijten doet hij ook niet. Hij is heel nieuwschierig en ga ook afentoe buiten wandelen. Losgooien beetje spelen met hem. Hij heeft ook a een zadeltje opgehad en een stukje mee gelopen en dat cind ik voor even genoeg.


Nou, dan ben je toch al bezig?!
Prima toch, gewoon je eigen gevoel volgen en wachten Knipoog

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:41

Je zou wel met grondwerk kunnen beginnen. Zo leer je je paard alvast wijken voor druk (naar voren, naar achter en een stukje opzij). Dit komt weer van pas als je hem later onder het zadel gaat beleren. Verder kun je idd doen wat arno8 al zegt: trailerladen en meelaten lopen aan een halster. Goed leren om zijn voeten een tijd opgetilt te hebben (voor het bekappen). en hem leren stil te staan.

Met het beleren onder het zadel zal ik in ieder geval wachten tot ie echt 3 is geweest, en afhankelijk van zijn bouw en karakter nog langer.

Zilion

Berichten: 646
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: In de buurt van Lutten (OV)

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:45

Die van mij is nu 2,5 en ik ben wel met hem bezig, maar nog niet rijden of andere belastende dingen. Van de week hem ik met hem meegedaan met de clinic van anna Twinney http://www.reachouttohorses.nl. Dit vond ie erg leuk. Hij is ook superbraaf. En nog helemaal geen hengst zelfs niet toen ie het hele weekend naar een merrie stond. Daarnaast stappen aan de hand over de weg met een shabrak of bare back pad op, op een krukje ernaast en een beetje leunen. Het is allemaal voorbereiding.
Van de week komt eerst de tandarts voor het eerst naar zijn tandjes kijken. Hij eet wat moeilijker en ik vermoed doppen. Dat is voor zo'n jong paard ook een leerproces.

Ik wacht zeker met rijden tot hij een jaar of 4 is. Waarom moet je volgens sommige mensen toch rijden op je paard??? Je kunt er zat leuke dingen mee doen.!!!

anouklover
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: heenvliet

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:10

hej
ik zou zeggen ga hem gewoon lekker longeren.. daar word hij ook beter van zo leert hij beter om gaan met zijn lijf.. en gaat hij zijn spieren leren gebruiken zo word het ook sneller een beetje paard. je hoeft niet gelijk kei hard aan het werk. zorg wel dat je het goed opbouwd en niet in 1 x te veel wilt gaan doen. ik denk als je er een beetje mee aan het werk gaat dat dat echt geen kwaad kan ook al is het nog zo'n baby !!! hier word hij alleen maar beter van en zijn ontwikkeling zal ook sneller vooruit gaan....

groetjes....

Charaz

Berichten: 24350
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:21

@Anouklover, juist longeren is voor zo'n jonkie heel belastend, en jong paard moet juist lange rechte stukken lopen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:49

Idd longeren is te (eenzijdig) belastend voor zulke jonge paarden. Alvast buiten lange stukken stappen (worden ze gelijk verkeersmak) kan wel prima.

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:53

Ik doe ook veel met mijn bijna 2,5 jarige hengst.
Hij heeft nauwelijks hengstengedrag, ik loop gewoon over het erf met een grote boog in het touw langs de merrie's, niks aan de hand..
Ik stap hem zo eens in de 2 weken met een shetlandzadeltje op het erf, voor singeldruk enzo, nooit een probleem.
ALs het nodig is longeer ik hem(heb gevraagt aan een prof of dit goed was), maar dan wel met nog een 1,5 meter touw aan de longeerlijn zelf de hele bak door, als hij de hele dag op wei kan staan laat ik hem lekker lopen..
Ook doe ik met hem over een zeil stappen en leg ik die over hem heen, ik geloof schriktraining noemen ze dat, hij vind het leuk en wilt zelfs het zeil pakken en ermee zwaaien Haha!
Trailer laden gaat ook gewoon alsof hij het zijn hele leven doet.
Maar we hebben wel een super vertrouwen inelkaar(ook door deze dingen te doen) en ik moet er niet aan denken hem nu te gaan beleren om erop te rijden en alles, dat doe ik over een dik jaar.

Felicity, doe gewoon dingen waar je later profeit van hebt en waar hij niet onder lijdt, dan zal het nooit zo fout zijn en hoeft hij niet alles in ene keer te leren, daar leiden ze vaak meer onder dan dat je nu al begint met singeltje en bitje en heb je nu de tijd voor...

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:00

Ik vind 2 keer in de week 10 minuutjes longeren van een paard van 2,5 wel kunnen hoor. Alleen nog niet bijzetten en zwaar trainen natuurlijk. Lekker meelopen door de bak en spelenderwijs de commando's aanleren.
Ik zie er totaal geen probleem in.
Daarnaast kan je je paard inderdaad wel meenemen op een wandeling als je dat vertrouwt. Neem even iemand op de fiets mee die voor gaat in enge situaties. Ben je ook nooit alleen als er wel wat gebeurd.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:04

Is dat het paardje die je via mij hebt gekocht? Haha!

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:13

Ik ben pas begonnen met rijden toen mijn paard 4 jaar oud was. Ook tegen het advies van iedereen in. Hij was op 3 jarige leeftijd al erg hoog, maar er zat nog geen spiertje op. Echt zo'n slungelige puber! Ik heb hem lekker nog een jaar laten staan.

Wel ben ik altijd al met hem bezig geweest. Vanaf heel klein veulentje al, heel spelenderwijs. Ik vind dat alles heel goed gegaan is daardoor. Voor elke volgende stap is hij altijd klaar geweest en daardoor verliep het gewoon heel soepel en natuurlijk.

Dus trek je niets aan van wat andere zeggen. Uiteindelijk weet je zelf het beste waar je paard klaar voor is.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 19:13

Ik wil hem echt nog niet laten werken.
Maar dingen zoals wandelen, poetsen, even een dekje op zijn rug even een zadeltje. Dat doe ik wel al. Maar meer echt nog niet. Veel mensen in mijn omgeving vinden duidelijk dat ik maar eens moet beginnen met longereren en als hij 3 is erop. Ik vind dat nog veeelste vroeg. Ik wil op zijn vroegst pas beginnen met 3 jaar liever zelfs nog wat later. Ik hoef niet hoog nodig te rijden. Wil eerst dat ie me vertrouwt en hij er klaar voor is.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:28

Gewoon je eigen ding doen. Het is jouw paard. Beter wat later dan te vroeg. Besef wel dat een hengst minder voorspelbaar is dan een merrie of ruin en dat het geen paarden zijn voor onzekere of onervaren africhters.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 20:32

Ik was ook zeker niet van plan het in me eentje te doen. Ik wil er zoiezo professionele hulp bij. En misschien dat ik hem ook laat inrijden en wat verder door laat rijden. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:35

Denk er maar goed over na.
Wil je hem niet liever ruinen? wel praktischer ook. Kan hij gezellig bij andere paarden in de wei lopen i.p.v. altijd appart. Lachen

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hengst beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 20:40

Nee hij word niet gecastreerd. Ik wil kem eerst naar de keuringen doen. Hij heeft ook een heel makkelijk karakter. Hij weet dat hij hengst is maar weet ook wat wel en niet mag en even streng toe spreken is voldoende. Daar naast is heel koelbloedig (en dat voor een arabier) hij is niet snel onder de indruk van iets.
Hij staat vanaf zijn geboorte met andere paarden. Hij staat nu ook met een andere hengst en afentoe wat ruinen dagelijks buiten. Hij vind het heerlijk om te ravotten mnet zijn weidemaatjes. Maar hebben die geen zin en doen even lelijk tegen hem. Dan houdt hij op en gaat ergens anders staan grazen. Hij is nu nog zo makkelijk. Ik hoop dat hij zo blijft.