jaarling regelmatig uit kudde halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

jaarling regelmatig uit kudde halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 22:16

Ik las op een ander topic over bijvoeren in de winter voor paarden die op het land staan dat het slecht is om je paard steeds uit de kudde te halen. Dat zou hem als pispaaltje maken...

Mijn jaarling komt zaterdag in Nederland en hij komt op een kudde te staan met andere jaarlingen. Er zijn verder nog heel veel andere kuddes met oude paardjes, merries en ruinen die bereden worden en wat net afgespeende veulens (heel misschien komt hij hierbij te staan)

Ik zou mijn paardje wel graag een paar keer per week in handen willen hebben, in ieder geval om m
hem te controleren op het een of ander, hem te laten wennen aan het borstelen (mild ivm wintervacht en vetlaag) en het hoeven krabben, en als hij erg schraal is wat krachtvoer bijgeven.

Wat heeft het voor invloed op de kudde als hij er regelmatig een half uurtje uitgehaald wordt? Maak ik dan zijn leven zuur?

groetjes,
jasmijn

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Re: jaarling regelmatig uit kudde halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:50

Ik heb ook een jaarling. Hij gaat iedere avond op stal. Doordat hij erg schraal is en goed wat extra's kan gebruiken, gaat hij daarom op stal, zodat hij met de rest mee kan eten.
Iedere morgen om 7/8 uur gaat hij weer terug naar zijn vriendjes, die hem dagelijks staan op te wachten.
Elke morgen is het weer pret, ze rennen en zijn blij dat hij er weer is. Gelukkig is hij niet het pispaaltje en gaat het echt fantastisch. Doordat ik hem ook dagelijks in de hand heb, is hij ook erg makkelijk, loopt goed mee en kan veel met hem doen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: jaarling regelmatig uit kudde halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 17:56

bedankt voor je informatie! ik ga hem ook bijvoeren en dan moet ik hem toch echt uit de kudde halen...

paardenmiep

Berichten: 1100
Geregistreerd: 13-10-04

Re: jaarling regelmatig uit kudde halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:21

ik zou hem idd een paar keer uit de kudde halen.. anders wordt hij wel aardig schuw en zo houd je hem lekker in de hand en bouw je ook een band met hem op..

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re: jaarling regelmatig uit kudde halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:53

Ik heb het regelmatig gedaan met 2 jonge dingen. Kon niet merken dat ze het pispaaltje werden. Bij terugkomst in de wei altijd met het hele koppel rennen en gek doen. Ze liepen nooit achteraan of stonden alleen te grazen.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: jaarling regelmatig uit kudde halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:32

Ik heb zelf een jaarling en een tweejarige in de kudde staan.. Ik haal ze er niet uit als het niet nodig is, maar ik zoek ze wel zowiezo 2 keer in de week op, gewoon tussen de andere paarden. Beetje aaien, een koekje tussendoor en gewoon laten wennen aan het feit dat het helemaal niet raar is als er iemand op je afgelopen komt als je als paard zijnde daar met je vriendjes in de wei staat. Heb overigens ook nog nooit problemen gehad met terugplaatsing nadat ze een nachtje op stal hadden gestaan. Een band tussen die jonge beesten is meestal toch redelijk sterk!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: jaarling regelmatig uit kudde halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 12:21

Mijn jaarling heeft zich gebombardeerd tot leider van de het kleine groepje (4 in totaal); hij is het oudste en het grootste! Als hij zich eenmaal normaal laat aaien en niet meer wegsprint bij het minste geringste dan ga ik hem er regelmatig uithalen voor het oefenen van voetjes geven en bijvoeren. Moet natuurlijk ook regelmatig bekapt worden

Moonny

Berichten: 387
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: jaarling regelmatig uit kudde halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:39

Ik heb die van mij toen de tijd ook gewoon 1 a 2 keer in de week even opgehaald uit de wei om hem even lekker te borstelen en zijn hoeven uit te krabben. Verder ging ik elke dag even kijken en om wat bix bij te geven.
Hij heeft toen ook twee weken op stal moeten staan omdat hij toen wat aan zijn luchtwegen had, ik heb toen geen problemen met hem gehad toen hij weer terug in de groep kwam.

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Re: jaarling regelmatig uit kudde halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 23:49

ik verzorg ook een jaarling,haal hem vaak uit de wei poets even en ga een rondje wandelen krijgt lekker eten en mag weer de wei op Lachen