Halstermak probleem!Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idja

Berichten: 26
Geregistreerd: 04-09-06

Halstermak probleem!Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 17:59

Ik heb een hele leuke(maar eigenwijze)Ijslandse merrie, ze is anderhalf, en ze is niet halstermak.Weet iemand hoe je een koppige Ijslander halstermak kan maken? Ach gut WE hyebben al van alles geprobeert... Verdrietig Het gaat nu al iets beter dan eerst, maar ze vind het nog steeds niet leuk.
Heeft iemand een oplossing????Ik ben hopeloos... Verdrietig

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Halstermak probleem!Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:02

kan je misschien vertellen wat je bedoelt met halstermak en wat er nu precies mis is. Dan kunnen we je wellicht makkelijker helpen

idja

Berichten: 26
Geregistreerd: 04-09-06

Re: Halstermak probleem!Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 18:06

Nou....ze wil niet echt een halster om, ze is heel koppig, en ik kan met het halster niet boven haar ogen komen, dat vind ze niet leuk.Soms rent ze weg, en soms draait ze een rondje.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Halstermak probleem!Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:41

aha kijk aan ik dacht al zoiets. Als ik jou was zou ik voorlopig het halster niet meer af doen. Mocht je uberhaubt het halster niet om krijgen begin dan met een koeienband om de nek te doen. Daar kan je haar dan aan vast houden en vervolgens kan je haar trachten het halster om te doen. Doe dit vooral zonder geweld en desnoods met voldoende brokken om te belonen of af te leiden.
Probeer anders zonder halster haar op haar hoofd te kroelen en te knuffelen. houd altijd het halster zo dicht mogelijk op de huid en blijf met je handelingen dicht bij het paard. Raak nooit in paniek en wordt niet boos als ze weg loopt. Je kan beter 50 keer rustig proberen dan het af te straffen. Het is een kwestie van vertrouwen.
Lukt het in de wei nite probeer het dan in de stal.
Heeft ze al wel een halster om koop er dan een bij. Dan laat je de ene om en met de ander ga je oefenen met op en af doen.
Succes

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Halstermak probleem!Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:20

Zoals Oosterhoff zegt is een goed idee. Je zou ook met je handen over haar hoofd kunnen beginnen, dan iets erin (iets kleins, wat ze wel kan zien), steeds iets groters en uiteindelijk het halster.. iedere keer goed belonen natuurlijk.
Succes.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Halstermak probleem!Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:57

Ik ben begonnen met zo'n halster, die hoef je niet over de oren te trekken.
Misschien een idee?
Afbeelding

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Halstermak probleem!Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:50

Oosterhoff rules Knipoog

Goede uitleg, nog betere oefening! Zo moet het lukken. En trust me, met rust en geduld bereik je veel meer...

Anoniem

Re: Halstermak probleem!Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:33

--> OMG

Lijkt me nogal logisch dat dit niets met rijtechnisch te maken heeft, in het vervolg graag eerst zelf beter kijken

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Halstermak probleem!Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:08

Begin in ieder geval niet met meteen een halster over de oren te doen. Gewoon de gesp gebruiken, daar is het ding voor bedoeld.

Wat ik altijd doe is eerst het losse uiteinde van het kopstuk met m'n rechterhand achter de oren houden (rechterarm onderlangs de hals van je paard). M'n linkerhand houdt de gesp van het halster beet. Ik sta dus naast het paard, ter hoogte van z'n kaak. Het neusstuk van het halster bungelt onder de hals van het paard. Als het paard gewend is aan die beweging van m'n handen achter z'n oren en vlak bij z'n ogen (uit z'n ooghoeken ziet hij immers mij en m'n handen vlak bij), dan ga ik met m'n handen wat uit elkaar en met m'n linkerhand naar beneden, de kaaklijn volgend. Dan heb ik voldoende ruimte om de neus van het paard door het neusstuk te manouvreren, en terwijl ik ondertussen nog voldoende druk achter de oren met m'n rechterhand heb om m'n paard te beletten achteruit te lopen.

Begrijp je een beetje wat ik doe? Ik doe dus niet eerst het neusstuk om de neus, want dan sta je voor je paard en nodig je hem uit achteruit uit die lus te lopen, terwijl je hem op geen enkele wijze kunt tegenhouden. En dat gebeurt zeker als je met het kopsstuk gesloten het halster over de oren van je paard zou willen trekken, want de bakstukken van het halster schuiven dan eerst ook nog eens over z'n ogen. Dat is ook al eng, laat staan die oren.

Kan je paard eenmaal een halster om en af (en idd, de eerste tijd een poosje om laten is ook handig), dan begin ik altijd met het eerst af te doen over de oren. De laatste fase is pas omdoen over de oren, als het afdoen niet eng meer is.

ellepel

Berichten: 47417
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Halstermak probleem!Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:34


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Halstermak probleem!Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:53

Er zijn halsters te krijgen met een extra gesp op de neus (volgens mij heten ze menhalsters?). Deze maken het mogelijk om eerst de band die achter de oren komt om de hals te sluiten, vervolgens de gesp die bovenop de neus zit los te maken en deze op de neus weer vast te zetten.

idja

Berichten: 26
Geregistreerd: 04-09-06

Re: Halstermak probleem!Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 18:01

Dank jullie heel erg!!!!Ik denk dat het zo wel wat beter gaat lukken:-)

NoGo

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: Halstermak probleem!Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:01

Ik zou zeker niet het halster omlaten ze kunnen altijd blijven haken enzo.
Je kan wel het halster van wonderwoman gebruiken en als je een gewoon halster gebruikt die gewoon via halster achter der over vast maken ipv over de oren schuiven.
Succes....

FOG

Berichten: 388
Geregistreerd: 14-07-06
Woonplaats: 050 en soms 0513

Re: Halstermak probleem!Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:58

veel oefenen en goed belonen als ze iets goed doen. en consequent zijn.