Voor het eerst naar buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lytse2003

Berichten: 453
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Leidschendam

Voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 16:14

Vrijdag gaan we voor het eerst met onze pony naar buiten. We hebben een rustig stuk uitgekozen. Nu gaat mijn zus erop rijden en zij wil dat ik op het fietspad erbij blijft fietsen terwijl ik liever meeloop ren de eerste keer. Wat zouden jullie doen?

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:15

gewoon doen wat je eigen gevoel je ingeeft, alhoewel je wel erg hard moet gaan rennen als de pony belsuit er vandoor te gaan Knipoog

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:16

Een fiets is misschien een beter idee, vooral als jullie ook stukjes draf/galop in gedachten hebben.

Als je alleen gaat stappen kun je beter gaan wandelen.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:49

Ik zou beginnen met de pony aan de hand mee naar buiten te nemen, zodat hij steun vanaf de grond kan krijgen als het spannend wordt. Iemand erop buiten is daarna pas aan de orde.
Iemand op de fiets mee kan handig zijn, maar dan moet je wel de pony al aan die fietser gewend hebben, want anders kun je met die fiets niets uitrichten.

Graag iets meer informatie over de voorgeschiedenis, dus.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:24

Ik zou niet met de fiets gaan...als je wel je handen vol hebt, of het paard een zijsprong maakt, kun je van je fiets vallen, je paard met zijn benen in de spaken komen of zich aan andere scherpe delen van de fiets bezeren. Hou het de eerste keer maar op een stapritje.

lytse2003

Berichten: 453
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Leidschendam

Re: Voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 08:24

Wat meer achtergrond. Ze is auto's enzo gewent het is voor het eerst dat we er opgaan buiten. Aan de hand stappen is ze al een heleboel gewend. Als je erop zit is ze veel liever en rustiger dan aan de hand. Fietsers is ze ook al gewend.

We hebben het allemaal al besproken en we fietsen met 2 personen mee zodat wanneer nodig ik te hulp kan schieten. We hebben ook een stuk uitgekozen waar niks kan gebeuren en het vrij rustig is. We weten wat ze doet als je eropzit en ze schikt ze gaat stil staan en loopt niet weg.

suusje26

Berichten: 2430
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:29

Dan kan je best op de fiets mee gaan.
Maar als ze echt weg wil kan je ook niks beginnen op je fiets.

Maak anders ook een halstertouw vast aan haar hoofdstel, en als er dan iets is kan je afstappen en haar aan het halstertouw veder begeleiden/meenemen Knipoog

Veel susces en plezier Lachen

broekje

Berichten: 1
Geregistreerd: 12-09-06

Re: Voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:43

Ik zou ook op de fiets mee gaan. Ze is toch al wat gewend.

Tesj
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:16

Als je toch met twee personen gaat, waarom dan niet een op de fiets (voor als íe heel hard gaat) en eentje erbij lopen. iemand die er naast loopt geeft een paard ook vaak vertrouwen en bij iets engs volgen ze dan vaak wat makkelijker.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:15

lytse2003 schreef:
Wat meer achtergrond. Ze is auto's enzo gewent het is voor het eerst dat we er opgaan buiten. Aan de hand stappen is ze al een heleboel gewend. Als je erop zit is ze veel liever en rustiger dan aan de hand. Fietsers is ze ook al gewend.

We hebben het allemaal al besproken en we fietsen met 2 personen mee zodat wanneer nodig ik te hulp kan schieten. We hebben ook een stuk uitgekozen waar niks kan gebeuren en het vrij rustig is. We weten wat ze doet als je eropzit en ze schikt ze gaat stil staan en loopt niet weg.

Als je paard niet gewend is om aan de fiets te lopen, zou ik iemand laten meelopen, dat geeft meer steun en je kunt sneller ingrijpen. Gaat dat goed, kun je natuurlijk een volgende keer kijken of er iemand mee kan fietsen.
Als het paard niet gewend is om vanaf de fiets geleid te worden, zul je misschien moeten besluiten om de fiets ergens achter te laten als het niet goed gaat. Vandaar eerste keer liever iemand lopend. Als je paard al naast de fiets buiten had gelopen, dan is dat bekend en kun je ook een eerste keer erop met fiets erbij doen.

silver

Berichten: 2043
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Krommenie

Re: Voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:27

Ik zou doen waar jij het beste gevoel bij hebt, en waar je paard het beste gevoel bij heeft. Lachen

Maar ik lees net dat je al een oplossing gevonden hebt. Ik hoop dat het allemaal goed zal gaan vrijdag! Lachen

tikkie
Berichten: 543
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:51

ligt eraan.. ben je al vaker zonder dat er iemand op zit ermee naar buiten gegaan? dee je dat dan aan de hand of op de fiets..
ik vind het beste nog altijd werken en dat is op een rustig paard mee gaan.. maarjah niet iedereen heeft die mogelijkheid..ik zal op de fiets gaan kan je dr altijd hard achter aan

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re: Voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:07

Ik zou zeker met de hand mee gaan, al zou het paard besluiten dat iets eng is en flink wil door rennen, jou vriendin raakt in paniek... Nou, dan kun je met de fiets alleen instructies geven, waarneer het paard niet te houden is moet je toch eerst je fiets loslaten, neergooien en dan pas kan je er achter aan. Wat ik zou doen, lekker stappen, en met een longeertouw eraan vast. Niet zozeer voor het paard, maar meer om je vriendin gerust te stellen Lachen

lytse2003

Berichten: 453
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Leidschendam

Re: Voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 21:04

Bedankt voor de reacties. Het buitenrijden is helemaal goed gegaan heb toch ernaast gelopen. Mijn zusje heeft haar gereden en ze waren eigenlijk allebei heel relax tijdens het rijden. We gaan het zeker vaker doen.