Rare fries..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Demone

Berichten: 1851
Geregistreerd: 19-03-06

Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 22:50

Halowa..

Ik rijd sinds kort een friese merrie (nog maar paar keer op gereden nu), maar elke keer als ik op wil stappen sprint ze weg zit ik er dus niet op (de vorige verzorgster liet dat toe Huilen ).
Je zou zeggen binnenteugel korter, dat doe ik ook wel, maar dan gaat de schat alsnog rondjes rennen en zit ik er nog steeeeeeds niet op.
Tot nu toe is er altijd iemand bij geweest maar ik ben het zat dat ik van iemand afhankelijk moet zijn als ik even lekker wil rijden, en heb geen zin om haar altijd te longeren en haar daar aan te laten wennen, stel ik ga op wedstrijd, dan zou ik haar eerst aan de longe moeten gooien?
Lijkt me niet echt handig..

Dus nu.. tips??

Dank Vork

Aislinn
Berichten: 213
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:53

Is er niet een reden dat ze wegrent? Misschien heeft ze pijn of iets dergelijks. Ik zou eerst de oorzaak zoeken en dan kijken wat je eraan kan doen. Lachen

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 23:01

tjaa..
iedereen zegt altijd wel binnenteugel korter..
maar dat snap ik eigenlijk niet..

als je de binnen teugel kort houd en hij wil weg, gaat hij rondjes om je heen draaien..
daar heb je dus niets aan..

maar als je de buiten teugel strakker neemt..
kan hij niet rond je heen, want je het de buiten teugel vast..
de andere kant op draaien kan ook niet, aangezien jij in die draaibocht staat..

toch?

Demone

Berichten: 1851
Geregistreerd: 19-03-06

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 23:05

Zo klinkt het goed maar denk dat dat in de praktijk nog smerig tegenvalt, als ik de buitenteugel strakker neem, en ik wil erop, gaat ze dus naar rechts rennen en als ik er dan half ophang word ik niet vrolijk.. denk ik..

dyaco

Berichten: 1438
Geregistreerd: 22-01-04

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 23:09

idd de buitenteugel strakker heb ik ook zo geleerd en dan heb je een makkelijkere opklim zeg maar omdat ze van je afloopt heb je meer tijd snap je hem maar ja het is natuurlijk niet de oplossing!

Demone

Berichten: 1851
Geregistreerd: 19-03-06

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 23:10

Nee ik wil dit niet eeuwig blijven doen word er gek van, eerst er een paar keer afkletteren (krijg je mooie blauwe plekken van) en dan rijden, niet leuk

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 23:21

waar stap je op?
in het midden van de bak?

kan je d'r anders niet in de hoek van de bak zetten?
lichaam langs de bak rand..
buiten teugel eraan..
kan ze als het goed is niet naar binnen..
en naar buiten kan dan ook niet aangezien daar de bak rand is..
naar voren kan dan ook niet, want daar is dan weer een bak rand..

Demone

Berichten: 1851
Geregistreerd: 19-03-06

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 23:24

Dan gaat ze wel achteruit denk ik haha ik zal het onthouden en toch maar eens proberen

maaike93

Berichten: 1784
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: The place to be.

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:59

idd zoek eerst de reden.
Is het pijn/verkeerd zadel oid.
Of dominantie?

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:16

Ik zou als ik jou was toch eens de reden zoeken hoor!

c_alsemgeest

Berichten: 20704
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:35

Idd... laat het zadel nakijken, of het paard zelf?
Heeft ze misschien last van haar rug oid?

Demone

Berichten: 1851
Geregistreerd: 19-03-06

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 20:39

Ja ik zal het zadels een nakijken, er hangt nog een zadel van een ander merk (waar ik nu mee rijd is een wintec) wel een erg oud zadel, ziet er niet geweldig meer uit, dus die vertrouw ik niet helemaal, maar ik zal die eens een beetje nakijken en kijken of het daar beter mee gaat, zo niet laat ik DA komen denk ik

Britneeey

Berichten: 181
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: thuis

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:55

idd is er niks mis met het zadel probeer is wat ze doet zonder zadel of ze dan wel gewoon stil staat ofzo

Demone

Berichten: 1851
Geregistreerd: 19-03-06

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 23:26

Ja haha en dan staat ze niet stil en vlieg ik door de bak heen haha, misschien een beetje druk op de rug zetten dan, maar ik ga er echt nog niet op zonder zadel, pas als ik me bodyprotectortje heb!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:29

1 teugel strak zetten werkt averechts, je trekt je paard domweg om...

Stap gewoon eens op met de neus tegen de bakrand of desnoods in een hoek. En laat die rug nakijken, als ze wegrent met opstijgen zou het me niet verbazen als ze daar verdomd veel last van heeft...

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 07:57

Een paard wat bij het opstappen weg loopt hoeft echt geen pijn in zijn rug te hebben.

Waar het mee te maken kan hebben is dat ze het gewoon eng vindt. Sommige paarden schrikken steeds weer als ze je oppeens met hun rechteroog zien (aan de andere kant van hun lichaam dus). Paarden zien namelijk niet zoals mensen dat doen. Slechts 20% van de informatie die het linkeroog ontvangt gaat naar de rechter hersenhelft en andersom. Wat ze links zien, is vervolgens voor het rechteroog min of meer nieuw. Dat kan beangstigend zijn.

Een paard opsluiten heeft geen zin. Ik denk dat je toch iemand om hulp moet vragen. Dat diegene haar vast houdt terwijl jij erop stapt. Pas als ze dan helemaal stil staat kan je proberen om er alleen op te stappen.

Dit probleem heb ik ook met de Fries die ik zelf rij. Persoonlijk maak ik me er niet zo druk om. Ze blijft keurig staan als iemand er gewoon bij staat, het alleen op kunnen stappen komt vanzelf.

Vaak is het een heel stuk aan vertrouwen wat ontbreekt, dat moet je opbouwen.

Succes Haha!

laura1705Jarig

Berichten: 700
Geregistreerd: 18-07-06
Woonplaats: Dronten

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:51

ik heb het ook een tijdje gehad, een paard dat wegrende, echt heel vervelend. Ik zette haar altijd tegen de bakrand en dan de buitenteugel eraan. Dan ging ik er meestal eerst aan hangen en liet haar dan halt houden zodat ik mijn been over het zadel kon doen. Na een aantal keer zo opstappen bleef ze gewoon staan!

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:07

Ik reed een haflinger wat dat deed ik ging dus snoepjes geven.

je geeft eerst een snoepje voor je opstapt en als je dan erop zit geef je aan de rechterkant een snoepje.
Haffie stond dus als ik aan het opstappen was met koppie naar rechts om het snoepje te ontvangen dus geen tijd om weg te rennen want dat snoepje was belangrijker.
MAAR DUS WEL EERST GOED ZITTEN VOOR JE HET SNOEPJE GEEFT.

In het begin dus oefenen met iemand die bij haar neus staat en haar vast houdt.

Anoniem

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:33

Ik zou eerst eens héél goed de echte rede nagaan, ipv alle manieren te zoeken om er maar op te komen, zo onderdruk je het probleem alleen maar.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:04

Een paard wat zich anders gedraagt dan wij graag zouden zien, hoeft niet meteen iets te hebben wat medisch aan te pakken is. Vaak is het vertrouwen wat ontbreekt, helemaal met opstappen.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:44

misschien is de vorige verzorger er altijd wel met een klap omgaan zitten? dat ze het niet fijn vind dat er nu iemand op stapt.
ik rijd zelf nu ook ong anderhalf jaar op een friese hengts en hij deed precies hetzelfde. tenminste hij liep gewoon weg, hij rende niet of hij draaide heel snel om naar links op het moment dat ik afzette. en geloof me dan heb je een klein probleempje als je er normaal wil opkomen Nagelbijten / Gniffelen
ik heb hem gewoon geprobeerd om hem stil te houden en iedere keer als hij weer ging lopen stapte ik af en deed ik het opnieuw!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:46

Pletje123 schreef:
Een paard wat zich anders gedraagt dan wij graag zouden zien, hoeft niet meteen iets te hebben wat medisch aan te pakken is. Vaak is het vertrouwen wat ontbreekt, helemaal met opstappen.

Klopt. Maar het is wel het snelste en gemakkelijkste vast te stellen dan wel te elimineren.

mandiiee

Berichten: 808
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:56

heel makklijk
UITPROBEREN!! dat deed mijn ex-verzorg shet ook nou echt de eerste 3 maanden RENNEN!! en ja iedere keer 2 keer peer ritje vallen he:P

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:07

Mijn instructrise zei dat je het zo kunt aanpakken:
(je moet wel tijd zat hebben Tong uitsteken )
Gewoon teugels los laten hangen, gaat ze lopen, dan zet je haar weer terug op de plaats (achteruit laten lopen), dat herhaal je zolang totdat ze zeker een halve minuut stil kan blijven staan.
Dan ga je eens aan het zadel duwen en trekken, weer hetzelfde, gaat ze lopen dan zet je haar terug..
En zo ga je steeds een stapje verder. Je gaat in de beugel hangen, gaat ze lopen, weer afstappen en terug zetten..
Uiteindelijk zal ze wel opgeven en begrijpen dat het helemaal geen zin heeft om weg te lopen.
En als je eenmaal goed zit, héél goed belonen, snoepje geven werkt bij mijn paard heel goed Lachen

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Rare fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:34

Met de neus richting bakrand zetten. Ze gaat misschien achteruit maar het geeft je 9 van de 10 keer wel net even de tijd die je nodig hebt om erop te komen. (en er zijn niet heel veel friezen die als een gek achteruit gaan lopen, althans, de friezen die ik heb gereden niet! (en die waren heus niet allemaal schaapmak))
Er zijn echt heel veel paarden die dat proberen hoor, dat weglopen. Zowat ieder jong dier verzint het volgens mij wel een keer. De truuk is dat je er gewoon heel consequent in bent, ho=ho. Je kan ook eerst gaan hangen, en pas als ie gewoon stil blijft staan van daaruit opstappen. Dat werkt wel als ze echt een beetje benauwd zijn. Heb toevallig een tijdje terug een KWPNer gereden waar je dus echt niet op kon komen, die flipte echt. Op deze manier heeft hij het uiteindelijk wél geleerd terwijl ze het dier al zowat hadden afgeschreven... (sprong als een ongeleid projectiel alle kanten op, die was echt bang, en had bij verschillende 'profs' gestaan die het probleem wel even zouden fixen)
Hoeveel handigheid heb jij zelf met opstijgen? Ik zie vrij regelmatig mensen die zich er echt op moeten 'sleuren'. Kan me voorstellen dat een paard daar niet blij mee is.
Ik pak zelf altijd ipv de voorkant van het zadel, een pluk manen vast. Zo kan je als ie toch gaat lopen dichter bij je paard blijven, en je trekt je zadel ook niet zo snel scheef. Let erop dat je zelf ook gewoon rustig gaat zitten, niet opgelucht in het zadel ploffen omdat je nu eindelijk zit.
Maar als je dit op wilt lossen zal je er toch echt een beetje energie in moeten stoppen, ik heb eigenlijk het idee dat jij het allemaal wel best vind, je aan je paard ergert, die moet maar 'even' normaal doen tijdens jouw rij-uurtjes.