Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_janet_

Berichten: 8633
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Nagele

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:14

Ik zeg helemaal niet dat je een penny meisje bent. Ik wil alleen maar zeggen pas op. Bij mij is het dus wel fout gegaan.
Wat jij verder met je dieren doet moet je zelf weten, maar ik vind dat jij ze aan een groot risico blootsteld.

Veel succes met je dieren. Hoop dat je er nog lang plezier van mag hebben!

Dit is de laatste reactie wat ik hier neerzet. Ik heb het geprobeerd.

magli

Berichten: 1853
Geregistreerd: 12-08-05
Woonplaats: Zuienkerke/Gent België

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:16

Hmm, ik vind het er nu ook niet allemaal zo leuk uitzien, maar anderzijds ziet het er fantastisch uit, veel plezier enz. Heb je mss ook knuffelfoto's of dat ze gewoon samen rusten ofzo?

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 17:19

BlazingBoots schreef:
Nou ja..dan wachten we toch op het trieste nieuws over 1 van je dieren?
(Ik ken Ziggy_Janet, die heeft echt wel verstand van honden en hun communicatie)


En bedankt he OK dan! en wees dan vooral blij "had het toch gezegd"

lees mijn berichten nou eens goed.
Ik zeg nergens dat het niet fout kan gaan. Ik verbaas me er weleens over dat het zo goed gaat. Je hoeft me niet te waarschuwen dat het fout kan gaan.

Maar jullie conclusies over dominantie/agressie over deze twee zijn gewoon fout. Kun je nog zoveel weten over het gedrag van honden/paarden in het algemeen. Wat betreft deze twee ben ik de expert.

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:21

ziggy_janet schreef:
Honden en paarden begrijpen elkaars signalen niet.


Hoewel dit een beetje off-topic is, en allang niet meer over de foto's gaat, is het wel een interessant punt.

Dat paarden en honden elkaars 'taal' niet natuurlijk spreken geef ik onmiddellijk toe. Maar waarom zouden ze elkaars signalen niet kunnen leren begrijpen? Zowel paarden als honden kunnen leren om bepaalde tekens te begrijpen, zoals ze veel laten zien in hun contact met mensen Lachen
En zo vreselijk verschillend zijn ze tenslotte ook weer niet. Je ziet op boerderijen en in huizen zoveel dieren bij elkaar die 'natuurlijk' gezien niets met elkaar te maken hebben. Katten, honden, konijnen, paarden, koeien, zelfs eenden en kippen bemoeien zich er af en toe mee. Dat kan, en dat gaat in veel gevallen prima zonder dat het problemen geeft.

Daarnaast Ziggy_janet, denk ik dat je niet uit het oog moet verliezen dat dieren zoals honden en paarden in eerste instantie individuen zijn. Die qua uitdrukkingskracht en lichaamstaal erg verschillen. Ik ken paarden die hun oren bij het minste of geringste platleggen, helemaal hardstikke plat, en daar toch niet meer mee bedoelen dan 'zucht, moet dat nou'. Ik ken andere paarden die je rustig een schop kunnen geven uit frustratie zonder dat hun oren platliggen. Zelfde verhaal met honden of katten. Een simpele 'google search' geeft je wel een basisidee over lichaamstaal, maar geen 100% garantie! Het zijn individuen die zich soms niet aan de regeltjes houden. En dat weet je vooral als je die dieren kent, en jij kent deze dieren niet.

De waarschuwing op zich is zinnig, maar jij kunt via internet niet bepalen in hoeverre het in dit geval van toepassing is.

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 17:25

Wandelingetje begin dit jaar.. hond loopt vlak achter de pony, geen probleem (en je ziet aan Saros zijn oor dat hij Jesse wel in de gaten geeft)

Afbeelding

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:27

gemske schreef:
BlazingBoots schreef:
Nou ja..dan wachten we toch op het trieste nieuws over 1 van je dieren?
(Ik ken Ziggy_Janet, die heeft echt wel verstand van honden en hun communicatie)


En bedankt he OK dan! en wees dan vooral blij "had het toch gezegd"



Ik zie nergens staan dat ik er blij om zou zijn...... Gaaaap

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 17:28

Hehe, gevonden.

Hier zijn ze dus allebei aan het wachten tot ik zeg dat ze mogen spelen.
Afbeelding

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 17:29

BlazingBoots schreef:

Ik zie nergens staan dat ik er blij om zou zijn...... Gaaaap


Ik bedoel blij dat je me in ieder geval gewaarschuwd hebt Ja

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:31

Een gewaarschuwd mens teld in ieder geval voor 2 Pling

Verder vind ik het persoonlijk wel best hoor...
Vind die laatste foto's niet echt bewijs ofzo...jij hebt er schijnbaar alle vertrouwens in....prima toch?

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 17:34

Heel prima OK dan!

Met de laatste foto wil ik dus laten zien dat ze niet de hele tijd proberen elkaar weg te jagen/pakken oid. Dus dat de agressie niet aanwezig is.

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:44

BlazingBoots schreef:
Een gewaarschuwd mens teld in ieder geval voor 2 Pling

Verder vind ik het persoonlijk wel best hoor...
Vind die laatste foto's niet echt bewijs ofzo...jij hebt er schijnbaar alle vertrouwens in....prima toch?

Gaaaap Gemske ..... zou nogmaals niets doen om haar dieren in gevaar te brengen ...dit is echt gewoon spelen ...tja bekkies open oren plat het ziet er misschien geweldig gevaarlijk uit ..... Tis een spel anders zou ze dit nooit toelaten ...

Edit de mensen die zeggen lichaamstaal te kunnen lezen uit een paar foto`s Clown ......ppppfff ja hoor ........ Daar heb je echt meer voor nodig .. Cool

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:56

He jongens, laten we het leuk houden he. Knipoog
Beide partijen bedoelen het goed met hun opmerkingen. Ja

Anoniem

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:57

Oeh.. Gaat er soms best hard aan toe zo te zien. Hoe die z'n hoef op dat hondje zet Tong uitsteken

Wel leuke foto's en leuk om te zien dat ze elkaar zo uitdagen!

_janet_

Berichten: 8633
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Nagele

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:58

Shadow0 schreef:
ziggy_janet schreef:
Honden en paarden begrijpen elkaars signalen niet.


Hoewel dit een beetje off-topic is, en allang niet meer over de foto's gaat, is het wel een interessant punt.

Dat paarden en honden elkaars 'taal' niet natuurlijk spreken geef ik onmiddellijk toe. Maar waarom zouden ze elkaars signalen niet kunnen leren begrijpen? Zowel paarden als honden kunnen leren om bepaalde tekens te begrijpen, zoals ze veel laten zien in hun contact met mensen Lachen
En zo vreselijk verschillend zijn ze tenslotte ook weer niet. Je ziet op boerderijen en in huizen zoveel dieren bij elkaar die 'natuurlijk' gezien niets met elkaar te maken hebben. Katten, honden, konijnen, paarden, koeien, zelfs eenden en kippen bemoeien zich er af en toe mee. Dat kan, en dat gaat in veel gevallen prima zonder dat het problemen geeft.

Daarnaast Ziggy_janet, denk ik dat je niet uit het oog moet verliezen dat dieren zoals honden en paarden in eerste instantie individuen zijn. Die qua uitdrukkingskracht en lichaamstaal erg verschillen. Ik ken paarden die hun oren bij het minste of geringste platleggen, helemaal hardstikke plat, en daar toch niet meer mee bedoelen dan 'zucht, moet dat nou'. Ik ken andere paarden die je rustig een schop kunnen geven uit frustratie zonder dat hun oren platliggen. Zelfde verhaal met honden of katten. Een simpele 'google search' geeft je wel een basisidee over lichaamstaal, maar geen 100% garantie! Het zijn individuen die zich soms niet aan de regeltjes houden. En dat weet je vooral als je die dieren kent, en jij kent deze dieren niet.

De waarschuwing op zich is zinnig, maar jij kunt via internet niet bepalen in hoeverre het in dit geval van toepassing is.


Wat jij bedoelt is het karakter van een dier. Ik heb het over het gedrag. Als je een huishond bij wolven plaatst spreken ze nog steeds dezelfde taal.
Als je bijv. een kudde paarden observeert zie je dat het karakter van een dier een grote rol speelt bij de rang dat het bepaalde dier in de kudde heeft.

Ik l*l niet zomaar wat. Heb zelf een gedragscursus met mijn hond gedaan. Waar je duidelijk uitleg kreeg over de signalen die een hond afgeeft en wat het betekend.

Elske72
Berichten: 56
Geregistreerd: 06-10-06

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:28

woow eerst dacht ik..arme pony..nu denk ik arme hond Tong uitsteken

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:30

Ziggy_janet; Dan weet je ook dat een Appenzeller van nature een veedrijver is en daar ook naar handeld. Dat doet Jessy dus bij Saros. Prima toch als ze er allebei lol in hebben? Ze dagen elkaar gewoon uit. Het verhaal wordt heel anders als je deze hond bij een willekeurig paard in de wei gooit die niet met zulke honden is opgegroeit. Je kan wel aankomen met een verhaal over natuurlijk gedrag maar dit is van beide kanten gewoon aangeleerd gedrag.

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:49

ziggy_janet schreef:
Wat jij bedoelt is het karakter van een dier. Ik heb het over het gedrag. Als je een huishond bij wolven plaatst spreken ze nog steeds dezelfde taal.


Als er nou toch experimenten zijn die je liever niet doet, dan is dit er 1 van. Lachen Dat zou nou weer iets zijn waar ik niet zomaar vertrouwen in heb, een willekeurige hond tussen de wolven. Gedrag is niet alleen aangeboren, zeker bij zoogdieren is het voor een deel ook aangeleerd. En de leerschool van de doorsnee huishond is niet die van een wolf.
Zelfs een wolf die niet in de roedel opgroeit kan soms niet terugkeren, omdat het niet heeft geleerd te functioneren in de groep.

(Even een zijstapje naar menselijke taal: spreken mensen dan wel dezelfde taal of niet? Mensen zijn allemaal van dezelfde soort, en in principe kan elke mens op jonge leeftijd elke taal leren. Er zijn ook principes die voor alle talen gelden. Maar de taal 'Nederlands' is niet aangeboren, maar geleerd. En het vermogen om een taal goed te leren vermindert op een bepaald moment.)

Sorry - studiedeformatie Haha!
Als Gemske het liever heeft kan dit misschien gesplit worden naar een nieuw topic?

Citaat:
Als je bijv. een kudde paarden observeert zie je dat het karakter van een dier een grote rol speelt bij de rang dat het bepaalde dier in de kudde heeft. Ik l*l niet zomaar wat. Heb zelf een gedragscursus met mijn hond gedaan. Waar je duidelijk uitleg kreeg over de signalen die een hond afgeeft en wat het betekend.


Natuurlijk. Dat betwist ik niet. Maar je zult ook zien dat niet elke kuddeleider dit op dezelfde manier uit. Er zijn algemene principes, maar ook individuele verschillen. Idem voor honden. Er zijn bepaalde overeenkomstige signalen hoe een hond zich uit, maar dat zal nooit voor ALLE honden in ALLE situaties zo zijn. En je kunt dat nooit zo absoluut zien. Wat een dier doet staat niet los van het karakter, niet los van de context, en is niet simpel door een paar regeltjes foutloos uit een foto te halen. Je kunt heel veel hebben aan de tips van een hondentrainer, of een paardrijinstructeur maar voorop staat wel dat het geen absolute waarheden zijn.

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:51

Shadow0 schreef:
ziggy_janet schreef:
Wat jij bedoelt is het karakter van een dier. Ik heb het over het gedrag. Als je een huishond bij wolven plaatst spreken ze nog steeds dezelfde taal.


Als er nou toch experimenten zijn die je liever niet doet, dan is dit er 1 van. Lachen Dat zou nou weer iets zijn waar ik niet zomaar vertrouwen in heb, een willekeurige hond tussen de wolven. Gedrag is niet alleen aangeboren, zeker bij zoogdieren is het voor een deel ook aangeleerd. En de leerschool van de doorsnee huishond is niet die van een wolf.
Zelfs een wolf die niet in de roedel opgroeit kan soms niet terugkeren, omdat het niet heeft geleerd te functioneren in de groep.

(Even een zijstapje naar menselijke taal: spreken mensen dan wel dezelfde taal of niet? Mensen zijn allemaal van dezelfde soort, en in principe kan elke mens op jonge leeftijd elke taal leren. Er zijn ook principes die voor alle talen gelden. Maar de taal 'Nederlands' is niet aangeboren, maar geleerd. En het vermogen om een taal goed te leren vermindert op een bepaald moment.)

Sorry - studiedeformatie Haha!
Als Gemske het liever heeft kan dit misschien gesplit worden naar een nieuw topic?

Citaat:
Als je bijv. een kudde paarden observeert zie je dat het karakter van een dier een grote rol speelt bij de rang dat het bepaalde dier in de kudde heeft. Ik l*l niet zomaar wat. Heb zelf een gedragscursus met mijn hond gedaan. Waar je duidelijk uitleg kreeg over de signalen die een hond afgeeft en wat het betekend.


Natuurlijk. Dat betwist ik niet. Maar je zult ook zien dat niet elke kuddeleider dit op dezelfde manier uit. Er zijn algemene principes, maar ook individuele verschillen. Idem voor honden. Er zijn bepaalde overeenkomstige signalen hoe een hond zich uit, maar dat zal nooit voor ALLE honden in ALLE situaties zo zijn. En je kunt dat nooit zo absoluut zien. Wat een dier doet staat niet los van het karakter, niet los van de context, en is niet simpel door een paar regeltjes foutloos uit een foto te halen. Je kunt heel veel hebben aan de tips van een hondentrainer, of een paardrijinstructeur maar voorop staat wel dat het geen absolute waarheden zijn.


Amen Cool ... Haha!

Bosprez

Berichten: 1152
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:01

Toen ik de foto's zag, dacht ik ook eerst van OMG!
zeker toen die hond half onder de pony zat! Nagelbijten / Gniffelen
Maar nu ik de foto's hierboven zie, waar ze naast de draad staan zie je ze als het ware smeken van "mogen we please spelen?!"

Ik vind het kunnen, ik denk dat de hond de pony wel vetrouwd en vice versa.
Moest de hond bang zijn ofzo dan zou hij niet vlug terug komen om te spelen!
Ze hebben er zeker plezier in!
(natuurlijk kan er altijd wel iets mislopen, maar zo kun je over alles beginnen, een groep paarden in de wei, daar kan ook iets mis gaan...)

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 20:33

Shadow0 schreef:
Als Gemske het liever heeft kan dit misschien gesplit worden naar een nieuw topic?


nee hoor, ik vind het een hele interessante discussie juist.
Misschien is alleen het topic niet meer zo op zijn plaats op ITP nu, zal even TeMmen om een beoordeling van een Mod te vragen.

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:05

hoi hoi,
echt onwijs mooie foto's hoor en gaaf dat je hond en je paardjes zo fijn samenspelen.
Maar ik zou toch echt wel bang zijn dat de hond opeens een trap tegen zijn hoofd krijgt, dan is het best wel gebeurd met hem..... maar als jij er zeker van bent dat het goed gaat, is het hartstikke leuk dat verschillende diersoorten zo leuk met elkaar kunnen 'spelen' Lachen

groetjes

magli

Berichten: 1853
Geregistreerd: 12-08-05
Woonplaats: Zuienkerke/Gent België

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:10

De foto op pagina 3 bewijst toch wel echt dat het maatjes zijn hé Lachen

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:06

Ik verplaats dit topic naar OMG om de discussie daar verder te laten lopen.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:32

Jemig, het eerste wat me opviel is dat Saros erg veranderd is Haha!. Volgens mij al lang geen foto's meer van gezien! En de veulenfoto's kan ik me nog heel goed herinneren, altijd leuke foto's van Saros en Jesse samen Lachen.

Ik geef toe, ik schrok ook toen ik de foto's zag. Maar ik weet het niet, ik ga er geen oordeel over geven. Ik ben er nooit IRL bij geweest en zo te zien zijn Jesse en Saros ook wel aan elkaar gehecht Ja .

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Saros en Jesse deel 4; don't try this at home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 20:15