Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim_89

Berichten: 2846
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Meppel

Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 19:27

Heey,


Sinds een tijdje heb ik een nieuw verzorgpaard, een Belg. (voor foto's: zie topic viewtopic.php?f=53&t=654592&hilit=). Het is echt een superlief dier, superbraaf met rijden en verder heeft hij een hoog knuffelgehalte. Maar het enige probleem is dat ik hem alleen met heel veel moeite uit het weiland krijg. Hij ziet er altijd erg vrolijk uit als je de wei inkomt, (hij staat altijd helemaal achteraan samen met een jaarling) en laat je naderen tot op ongeveer zo'n 6 meter van hem af. Zodra je dichterbij komt, draait hij om en loopt/draaft/galoppeert van je weg en gaat ergens anders staan.

Dit herhaalt zich alsmaar, het maakt niet uit wat je doet. Of je snel loopt, langzaam loopt, hem aankijkt, tegen hem praat, hem kriebelt, meneer loopt gewoon weg. Als je hem aan kan raken, gaat hij met zijn kont naar je toe staan, en zo blijft hij ook staan. Als ik naar rechts stap, draait hij mee zodat hij weer met zijn kont naar me toestaat. Het zelfde geldt als ik naar links stap. Van de zijkant benaderen helpt ook niet. Meneer gaat gewoon met zijn hoofd naar het stroomdraad staan en kan zo via de zijkant ontsnappen.

Ik heb al erg veel geprobeerd. Het halstertouwtje verstoppen, een appel of brood meenemen, een handje met brok mee, hem gewoon zonder touwtje proberen te pakken, de jaarling aandacht geven en hem negeren (hij is namelijk gek op aandacht, ik dacht dat hij misschien er dan wel bij zou komen staan). Maar wederom zonder succes. Dat met de brokken en de appel hielp uiteindelijk wel, maar ik was alsnog 20 minuten bezig hem te pakken te krijgen. De pest is ook gewoon dat hij zo slim is dat hij heus wel snapt dat als hij dat lekkers pakt, jij hem al bij zijn halster vast hebt.

Vandaag was echt de druppel.. De eigenaar had ervoor gezorgd dat er een fuik in het weiland was, zodat hij geen kant op kan. De fuik houdt gewoon in dat er een stukje draad tot ongeveer 1/4 van de wei is gespannen, als je hem hierachter krijgt, is hij zo te pakken. Deze wilde ik dus vandaag gaan proberen. Afijn, ik kreeg dat dus mooi niet voor elkaar. Hij rende gewoon weer weg, en ik probeerde hem de fuik in te krijgen. Maar ik denk dat hij wel vermoedde wat er ging gebeuren als hij achter dit draadje zou komen, dus dat liet hij wel uit zijn hoofd. Hij bleef constant achterin en was met geen mogelijkheid te pakken te krijgen. Ik heb het ruim een uur (!!!!) geprobeerd, zonder succes. Ik ben daarbij ook erg verkouden en voelde me al niet 100% dus ik heb na een uur besloten om naar huis te gaan. Ik weet dat hij nu min of meer van me gewonnen heeft, maar op deze manier was er ook geen land met hem te bezeilen.

Ik weet nu ook niet meer wat ik moet doen. Ik heb wel gezien dat er een Belg ook daar in de buurt is die dezelfde streken vertoont. Dus eigenlijk heb ik twee vragen:

1) Weet iemand of zulke streken kenmerkend zijn voor dit ras?
2) Ik zou echt heel graag tips, adviezen of wat dan ook van jullie krijgen, ik wil alles proberen!

Nogmaals, het is een superleuk dier, maar ik ben niet van plan om eerst weet ik het hoe lang achter hem aan te lopen voor ik hem eindelijk te pakken heb. Dus aan iedereen: help me!

suzieone
Berichten: 48
Geregistreerd: 30-09-06
Woonplaats: Sellingen

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:25

hooii,

Mijn paard heeft dit 3x al bij mij geflikt. Wat ik heb gedaan is:

Een paar keer proberen, doet hij het dan nog niet?

pak dan een longeer zweep. en knal met die zweep en ren achter m aan met die zweep. Als je paard dan moe is, of heeft er genoeg van, komt die van mij vanzelf naar me toe. Als ik hem dan heb, geef ik hem eerst een klap op zijn neus dat hij dat niet meer mag doen. Het klinkt miscchien grof, en misschien denk je wel van '' als ik dat doe, dan komt hij juist niet'''... maar het werkt echt!.

het ligt niet aan het ras, want ik heb een KWPN-er.

groetjes, suzan

Kim_89

Berichten: 2846
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Meppel

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 20:29

Bedankt voor je bericht Lachen

Maar ten eerste: ik heb geen longeerzweep.. Ten tweede is zijn conditie supergoed, dus hij blijft maar doordenderen. Er wordt ook fanatiek met hem gemend, ook lange afstanden. Hij zweet wel, maar zijn conditie is echt zo goed dat je uren bezig bent op die manier. Ten derde heeft het geen zin hem op te jagen, hij komt niet naar me toe en hij blijft gewoon rennen. Het is gewoon een rotspelletje van hem, en slaan of dreigen helpt denk ik niet want meneertje speelt een spel en is dan helemaal niet te pakken.
Maar toch bedankt! Lachen

En ik wilde nog even een kritische noot plaatsen wat betreft jouw handelwijze. Je moet een paard niet afstraffen door hem te slaan als hij zich heeft laten pakken. Dit is echt fout.. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, je moet hem juist min of meer belonen dat hij uiteindelijk heeft geluisterd.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:33

suzieone schreef:
hooii,

Mijn paard heeft dit 3x al bij mij geflikt. Wat ik heb gedaan is:

Een paar keer proberen, doet hij het dan nog niet?

pak dan een longeer zweep. en knal met die zweep en ren achter m aan met die zweep. Als je paard dan moe is, of heeft er genoeg van, komt die van mij vanzelf naar me toe. Als ik hem dan heb, geef ik hem eerst een klap op zijn neus dat hij dat niet meer mag doen. Het klinkt miscchien grof, en misschien denk je wel van '' als ik dat doe, dan komt hij juist niet'''... maar het werkt echt!.

het ligt niet aan het ras, want ik heb een KWPN-er.

groetjes, suzan

Ben je gestoord ofzo? vind je het gek dat hij niet bij je wil komen...

Kim_89

Berichten: 2846
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Meppel

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 20:34

Visconti schreef:

Ben je gestoord ofzo? vind je het gek dat hij niet bij je wil komen...


Jij zegt het, ik dacht het Nagelbijten / Gniffelen Ik vond het alleen banketstaaf om te zeggen.. maar het is waar Ja

snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:28

De methode van Suzieone lijkt me niet logisch: hem een knal verkopen als hij uiteindelijk bij je is Clown

Ik denk dat hij het echt als spelletje ziet, en dat het deels met dominantie te maken heeft.

Aan jou de taak dit spelletje minder leuk te maken. Als hij een goede conditie heeft, kun je inderdaad wel uren blijven rennen in de wei, maar daar put je jezelf alleen maar van uit Nagelbijten / Gniffelen

Ik weet niet hoe groot de wei is, maar kun je hem niet eenvoudig halveren met een schrikdraadje? Daar hoeft niet per sé stroom op te staan, het is alleen even dat je zelf minder ver moet lopen.

Aangezien je geen longeerzweep hebt, kun je ook een longeerlijn gebruiken. Jaag hem van je af zodra je de wei inkomt. Uiteraard gaat hij dan rennen en komt hij ergens tot stilstand. Loop gewoon weer rustig op hem af, houd het ene uiteinde van de longeerlijn in je hand en werp de rest van de lijn uit richting je paard, voor zijn voorhand gericht.
Hij draait om, rent weg, zoekt weer een plek om stil te staan.
Jij loopt in de richting van waar hij stond, je lijn weer oprollend.
Zo blíjf je je pad uitzetten door de wei, overal waar hij gaat jaag je hem weg, zonder jezelf doodmoe te maken.

Op deze manier neem je een dominantere positie in, je jaagt je paard weg om te laten zien dat jij een hogere plek in de rangorde bezit. Sommige paarden gaan heel snel akkoord met die nieuwe rolverdeling, andere paarden niet, dus verwacht niet dat hij na 1x op je af komt rennen en mee loopt. Maar de aanhouder wint, op deze manier is het ook niet leuk, als jij telkens een uur bezig bent Ach gut

Sharon1991

Berichten: 42
Geregistreerd: 18-07-06
Woonplaats: Moordrecht

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:34

suzieone schreef:
hooii,

Mijn paard heeft dit 3x al bij mij geflikt. Wat ik heb gedaan is:

Een paar keer proberen, doet hij het dan nog niet?

pak dan een longeer zweep. en knal met die zweep en ren achter m aan met die zweep. Als je paard dan moe is, of heeft er genoeg van, komt die van mij vanzelf naar me toe. Als ik hem dan heb, geef ik hem eerst een klap op zijn neus dat hij dat niet meer mag doen. Het klinkt miscchien grof, en misschien denk je wel van '' als ik dat doe, dan komt hij juist niet'''... maar het werkt echt!.

het ligt niet aan het ras, want ik heb een KWPN-er.

groetjes, suzan


sorry hoor maar ik vind het hartstikke zielig je gaat een paard toch niet een tik op zijn neus geven en opjagen omdat die niet mee wil komen in het land..... het paard kan er nog kopschuw van worden ook van die tik op zijn neus .... ik vind het gewoon een gebrek aan opvoeding als ze niet mee willen komen kijk als het nou `1x is dat die niet komt dat is gewoon ondeugend heid dat doet elk paard maar de manier waarop jij het probeert vind ik echt belachelijk en niet diervriendelijk zo denkt dat paard datje hem straft als die dan naar je toe komt door hem die tik te geven je moet hem dan juist belonen want hij komt toch naar je toe .... en opaarden zijn geen mensen hoor dus je moet er wel wat moeite voor doen om het hem te leren!!

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:41

suzieone schreef:
hooii,

Mijn paard heeft dit 3x al bij mij geflikt. Wat ik heb gedaan is:

Een paar keer proberen, doet hij het dan nog niet?

pak dan een longeer zweep. en knal met die zweep en ren achter m aan met die zweep. Als je paard dan moe is, of heeft er genoeg van, komt die van mij vanzelf naar me toe. Als ik hem dan heb, geef ik hem eerst een klap op zijn neus dat hij dat niet meer mag doen. Het klinkt miscchien grof, en misschien denk je wel van '' als ik dat doe, dan komt hij juist niet'''... maar het werkt echt!.

het ligt niet aan het ras, want ik heb een KWPN-er.

groetjes, suzan



Zodra hij eindelijk bij jou is moet je hem juiste belonen en wat doe jij? Jij gaat hem slaan? Ben je wel wijs?

Ik zou hem gewoon iedere keer als je komt iets lekker geven. En niet altijd als je komt hem willen pakken. Ga er ook eens heen zonder iets te doen. Om hem alleen te aaien. Blijkbaar voelt hij zich op zijn gemak op het land. Als je hem altijd meteen pakt denkt hij op een gegeven moment ja dag ik heb geen zin.... Gewoon geduld hebben en blijven proberen. Na een maand heb je zeker effect! Succes.

priamos

Berichten: 605
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:48

Dat dominatie spelletje heb ik ook gehad alleen der stonden zoveel in de groep dat we hem toen apart hebbe gezet met een ander paard omdat ie anders de hele kudde liet rennen (niet leuk als je er tussen staat) en het spelletje zolang meegespeeld totdat ie het maar op gaf !

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:59

ik heb dit ook gehad met een nrps. hij liet zig dan wel pakken. stapte een stukje mee om dan in een keer om te draaien en keihard weg te rennen zodat meneer met een touw door de wei liep. Leter kreeg je hem zelfs niet eens meer te pakken. maar de aanhouder wint. Een keer heeft een man hem gepakt en die kon hij niet meeslepen. daarna is het beter gegaan en op den duur kwam hij gewoon zelf naar het hek gerend. wel gaf ik hem zodra hij de wei uit was een snoepje en kreeg hij na het rijden een schepje musli.

sucses.

Ann_l0ves_fe

Berichten: 2070
Geregistreerd: 18-07-06
Woonplaats: Schagen

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:59

felicia deed dit ook altijd, inmiddels niet meer want ze komt nu altijd naar me toe gelopen Pling maar het lag bij haar er aan dat ze heel eenkennig was [na een jaar rende ze niet meer voor me weg!] maar wat meestal wel goed hielp is, een zak die lekker knispert als je er in knijpt te pakken en een stukje brood en dan ga je een stukje van hem af staan en lopen knisperen met het zakje [niet helemaal naar hem toe lopen want dan rent ie misschien als nog weg] bijna geen enkel paard die dat kan weerstaan! en o ja ik zou gewoon geen halstertouw meenemen maar hem gewoon aan zijn halster pakken en dan het stukjebrood geven. veel succes!

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:02

Ik heb ooit 3 weken lang een paar uur in het weiland gezeten om m'n pony te pakken te krijgen, oftewel met heeel veeel geduld steeds een stapje verder Haha!

Wat bij die van mij werkte was een emmer meenemen met biks en dan een lasso maken van het halstertouw om de rand vd emmer heen, eerst oefenen zonder touw en als je paard dan weet dat het geen kwaad kan om z'n hoofd in de emmer te stoppen om te eten het touw er omheen doen. Als m'n pony d'r hoofd in de emmer deed om te eten liet ik heel langzaam het touw over haar nek heen glijden en kon ik haar halster gewoon om doen en het touw vastklikken. Daarna liep ik een rondje met haar en liet haar weer gaan net zolang totdat ze uit zichzelf naar me toe kwam.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:54

de simpele reden waarom paarden niet uit de wei willen komen is omdat ze het niet leuk vinden wat je met ze gaat doen. Vrij logisch toch? Dat licht niet aan het paard, dat licht aan het werk, en op welke manier je het vraagd van je paard. Maak zijn werk dus leuk voor hem Knipoog

Anoniem

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:14

Bekijk het weerbericht en wacht tot er een dag zeker geen regen komt. Maak die dag een lunchpakket klaar en trek wandelschoenen aan. Ga naar de wei en wandelen maar.
Net zo lang achter hem aan wandelen, zeker niet gaan rennen, tot hij het zat is en zich laat pakken. Gun hem niet de kans om tussendoor te gaan grazen. Dan flink belonen en hem weer laten gaan.
En dan weer opnieuw gaan wandelen tot hij zich weer laat pakken, opnieuw belonen en weer loslaten. Dit herhalen tot hij zich (redelijk) makkelijk laat pakken.
Het kan een dag kosten, en misschien zal hij de keer daarna nog niet meteen te vangen zijn, maar met veel geduld en veel oefenen komt dat wel goed.

KiekKiek

Berichten: 740
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: NH

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:26

de manier van Maethoriel is echt heel goed maar asl hij met zijn neus naar de grond gaat moet je strak naar de grond kijken en als het goed is komt ie dan naar je toe...succes!

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:32

suzieone schreef:
hooii,

Mijn paard heeft dit 3x al bij mij geflikt. Wat ik heb gedaan is:

Een paar keer proberen, doet hij het dan nog niet?

pak dan een longeer zweep. en knal met die zweep en ren achter m aan met die zweep. Als je paard dan moe is, of heeft er genoeg van, komt die van mij vanzelf naar me toe. Als ik hem dan heb, geef ik hem eerst een klap op zijn neus dat hij dat niet meer mag doen. Het klinkt miscchien grof, en misschien denk je wel van '' als ik dat doe, dan komt hij juist niet'''... maar het werkt echt!.

het ligt niet aan het ras, want ik heb een KWPN-er.

groetjes, suzan



Doei! dombo

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:38

Loopt niet recht op je paard af maar loop in een boog naar hem toe. Misschien kun je wat 'grazen' tussendoor (met je voet over de grond heen en weer, naar de grond kijkent, NIET naar je paard!) mocht hij blijven staan kun je proberen naar hem toe te gaan maar kijk hem niet aan en loop niet recht op hem af.. dit is meer een teken van 'ga weg' (oogcontact).
bij mij is dit al voldoende als mijn paard het ooit doet. want als ik haar voorbij loop snapt ze er niets meer van en vindt ze me ineens interessant (omdat ik haar negeer).

ook zou je wel eens kunnen proberen om je paard te aaien in de wei als je er bij kunt en dan gewoon weg te gaan. sommige paarden worden alleen gehaalt om te werken en dan hebben ze op een gegeven moment door wat je komt doen. als je een keer tussendoor een appeltje komt brengen of een knuffel geeft of gezellig in het gras bij hem gaat zitten zullen ze misschien minder jou gaan combineren met werken Lachen

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:41

Maethoriel schreef:
De methode van Suzieone lijkt me niet logisch: hem een knal verkopen als hij uiteindelijk bij je is Clown

Ik denk dat hij het echt als spelletje ziet, en dat het deels met dominantie te maken heeft.

Aan jou de taak dit spelletje minder leuk te maken. Als hij een goede conditie heeft, kun je inderdaad wel uren blijven rennen in de wei, maar daar put je jezelf alleen maar van uit Nagelbijten / Gniffelen

Ik weet niet hoe groot de wei is, maar kun je hem niet eenvoudig halveren met een schrikdraadje? Daar hoeft niet per sé stroom op te staan, het is alleen even dat je zelf minder ver moet lopen.

Aangezien je geen longeerzweep hebt, kun je ook een longeerlijn gebruiken. Jaag hem van je af zodra je de wei inkomt. Uiteraard gaat hij dan rennen en komt hij ergens tot stilstand. Loop gewoon weer rustig op hem af, houd het ene uiteinde van de longeerlijn in je hand en werp de rest van de lijn uit richting je paard, voor zijn voorhand gericht.
Hij draait om, rent weg, zoekt weer een plek om stil te staan.
Jij loopt in de richting van waar hij stond, je lijn weer oprollend.
Zo blíjf je je pad uitzetten door de wei, overal waar hij gaat jaag je hem weg, zonder jezelf doodmoe te maken.

Op deze manier neem je een dominantere positie in, je jaagt je paard weg om te laten zien dat jij een hogere plek in de rangorde bezit. Sommige paarden gaan heel snel akkoord met die nieuwe rolverdeling, andere paarden niet, dus verwacht niet dat hij na 1x op je af komt rennen en mee loopt. Maar de aanhouder wint, op deze manier is het ook niet leuk, als jij telkens een uur bezig bent Ach gut


is dit niet een soort join-up? Knipoog

claudia25
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:54

Maethoeriel je heb helemaal gelijk met opjagen met een longe zweep werkt niet

claudia25
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:59

ik zou alleen hem een stukje gras geven waar die voor die dag bezig heid in heb en een belonig voor de dag dat ie wel uitzich zelf naar je toe komt wat er is al te veel negatiefs uitgekomen door hem en logisch dat je dan niet echt aardig en leuk op dat moment kan doen maar met de zweep dat is niet iets positiefs dus gr. clau

snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:47

MustangS schreef:
is dit niet een soort join-up? Knipoog


Nee, met een join-up dwing je een paard in rondjes om je heen te lopen en is je doel overgave en uiteindelijk een 'join up'

. In de wei kan hij gaan staan waar hij wilt, alleen ben jij in dit geval degene die bepaalt waar jíj, als leider wilt staan. Hij heeft dus maar gewoon te maken dat hij wegkomt van het plekje waar jij wilt staan, wat hij verder doet mag hij zelf weten.
Je dwingt het paard ook niet tot 'overgave', let niet op tekenen van overgave zoals het likken&smakken, hoofd laag etc, maar je zet puur je route uit en toevallig loopt die route telkens naar de plek waar je paard gaat staan Knipoog Ja

Ik vind het een fijne manier om de verhoudingen tussen paard en mens weer recht te zetten, het is minder drastisch dan een join up Ja

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:42

Als je een paard echt niet te pakken kunt krijgen, kun je, als bovenstaande niet werkt (en dat doet het haast altijd wel) een gedeelte van de wei afsluiten (goede stevige hekken neerzetten, niet alleen een schrikdraadje) en in dat gedeelte een waterbak neerzetten. Het paard voor de rest de toegang tot water ontzeggen. Voor water moet hij dus in die afgesloten ruimte. Wedden dat hij na verloop van tijd donders goed doorheeft waar hij water kan krijgen, en dan is het met het "niet willen pakken" ook snel over.

Bovenstaande alleen doen in heel ernstige gevallen, en zo klinkt je paard niet. Als hij om je heen loopt te draaien en je uit probeert te dagen, is dat gewoon dominantie, en toegang tot water ontzeggen is daar een te drastische maatregel voor.

Nadisha

Berichten: 779
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Valencia

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:58

Zo'n iets had mijn vriendin ook ( Mariss@Bokt ) ze heeft nu een trakhener merrie als verzorgpaard, maar eerst had ze een welshje die kopschuw was. Zij staan bij elkaar. Het was een beetje een boederij net buiten het echt bewoonde. Zij moest op vrijdag die ponys binnen halen. Eerst de trakhener er uit, dei welsh en zij waren onafscheidelijk. Dus later kwam die welsh na dat wij drie ronde om de boederij gerent hadden wel weer terug. Misschien kan je proberen als het naast de stal is gewoon de stukken dat hij weg kan lopen 'af te zetten' Maar ik had net even naar je topic gekeken en ik weet niet of zo'n belg daar gewoon doorheen loopt Vork

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:50

Ik heb 1 hele goeie tip gelezen, die ik nog maar eens herhaal, niet echt origineel maar okee. Clown Zorg dat het voor je paard leuk is om bij je te komen. Dus hem niet altijd stevig aan het werk zetten als je hem hebt kunnen pakken, maar ook regelmatig lekker poetsen, eindje wandelen enz. Mijn pony's en verzorgpony's krijg ik gelukkig bijna altijd te pakken. Voor die ene keer dat het niet lukt (altijd 's zomers, als ze net op een nieuw stuk gras staan) heb ik een hele handige oplossing: Doei, doei ! Met andere woorden, als ze niet komen dan roep ik ze na: "Groot gelijk, als ik je was bleef ik ook lekker gras eten, veel plezier en tot morgen!" Ik ga toch zeker niet als een oen anderhalf uur achter een paard aan lopen??? Ik kan wel leukere dingen verzinnen zeg, morgen weer een dag!

dell_1
Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-12-02

Re: Help! Ik krijg mijn verzorgpaard niet uit de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:29

Nou sorry hoor mgoeree maar je laat je paard er niet mee wegkomen als hij niet wil komen?

Je zou eigenlijk met 2 of 3 mensen en een rol schrikdraad hem insluiten dit werkt vrij goed. Omdat ze denken dat het schriklint is.
Met de longeerzweep ook maar jij zegt dat het niet helpt ook niet als je hem laat galloperen en dan nog 2x zo lang als hij dat wilt. Meestal laten ze het dan wel uit hoofd.
Maar laat hem er zeker niet mee wegkomen!