Wat is dit nou weer voor'n actie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Wat is dit nou weer voor'n actie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 19:25

Hee.
Vandaag had ik echt een heerlijke buitenrit gemaakt. Echt een heel groot rondje.
Op een keer kwam ik bij de plek waar je 'huis' kan ruiken zeg maar. Maar ik wilde nog even verder. (Je komt niet langs huis, maar het is zeg maar dat je het kan zien in de verte.) Er is dus ook de mogelijkheid om via de boomgaard terug te gaan. Dit wilde ik echter niet, ik wilde door over het spoor.
Nou wij op weg daarheen, heel slingerend reed ie, totaal niet voor het been, hoe meer been ik gaf hoe stiller hij ging lopen.
Uiteindelijk draaide mijn paard ineens om toen we vlakbij het spoor waren en had zoiets van: Sjeeeeeeees.
Ik dacht echt: Wat is dit? Ineens had hij zo'n actie.
Nou uiteindelijk stond hij weer stil, het was zo'n 100 meter, en ik op nieuw proberen. Bijna bij het spoor, hij weer omdraaien en wegsjeesen. Ik wist echt niet wat ik hiermee aan moest. Hij stopte weer uiteindelijk toen we bij de boomgaard waren, maar ik was ook wel heel erg boos geworden met m'n stem.
Daar gingen we de derde keer en weer hetzelfde verhaal. Uiteindelijk ben ik afgestapt en héél boos geworden ook met een tik van de zweep en over het spoor gestapt. (Dat doe ik sowieso altijd, want ik hou daar niet zo van, brr, maar nu had ik de eerste 100 meter daarvoor dus ook ernaast gelopen.)

Maar ik weet niet zo goed wat ik hiermee aanmoet. Scheve mond Hij was zeg maar de hele rit überbraaf totdat we daar waren. Normaal doet hij nooit zo daar. Tja, hij loopt slingerend en is altijd wel wat irritanter maar ik had nooit verwacht dat hij dit zou doen.
Hoe kan ik dit de volgende keer beter aanpakken? Want ik wil serieus niet nog een keer zo'n actie. Het was echt naar. Scheve mond

Bedankt alvast. Lachen

Jenny.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is dit nou weer voor'n actie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:52

Sja dat is moeilijk..
Voel je zo'n actie wel aankomen vantevoren? Anders kun je misschien afstappen voordat hij de kans krijgt zich om te draaien..

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Wat is dit nou weer voor'n actie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:35

en dan kan je met een beetje pecht voortaan de halve weg gaan lopen Nagelbijten / Gniffelen Ik ben niet zo voor afstappen, tenzij er écht iets heel engs is (zoals dat spoor zelf bijvoorbeeld) . Een vriendin van me dacht het ook met afstappen op te lossen en toen paardlief dit in de gaten kreeg was het hek van de dam.. Dit is gewoon koppigheid. Ik zou hem ruim voor dat stuk dressuurmatig aan de gang zetten, zodat hij zich op jou moet concentreren. schouderbinnenwaarts, snelle overgangen, dat hij maar met zijn hoofd bij jou is. En als hij weer zo'n actie plant meteen corrigeren! als je dat consequent doet zal hij snel doorhebben dat t niet werkt. Goed dat je sowieso doorgereden bent en niet bent teruggegaan naar stal.

No_worries

Berichten: 1830
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Re: Wat is dit nou weer voor'n actie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:49

maar zag je die enge spoorkabouter niet dan... HIJ wel *LOL*

maar serieus, dergelijke acties zijn op z'n zachtst gezegd ERG vervelend, om niet een woord te gebruiken dat door bokt volautomatisch wordt gecensureerd... gevaarlijk ook natuurlijk. Je hebt denk ik al het enige juiste gedaan: aanpakken en doorzetten totdat hij het uiteindelijk tóch deed. Nu heb je het met ernaast lopen opgelost, ik denk dat je een volgende keer al moet beginnen met aanpakken op het moment dat hij begint te slingeren! Want dan wéét je al dat hij niet voorwaarts is en dat je zo'n streek kunt verwachten.
Veel succes in elk geval!

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Wat is dit nou weer voor'n actie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:52

Pfoeee... die hayron...
Net als kjoetie zegt is het eigenlijk niet de oplossing om af te stappen.
want dan heb je kans dat je de volgende keren alleen maar verder moet lopen zeg maar.
Is hij soms een keer geschrokken van de trein ofzo? of is hij een keer een beetje uitgegleden op het spoor?
Misschien is hij op de 1 of andere manier wat bang geworden daar?
En als je hem voor die bocht vlakbij het spoor zeg maar nou eens een stukje laat draven?
aandacht afleiden en zorgen dat hij op jou let en op niks anders.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Wat is dit nou weer voor'n actie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:41

paarden voelen vanaf een grote afstand stroom,en kunnen dus ook de stroom voelen van en spoorbaan,heel veel paarden zijn daarom zeer bang van een spoorwegovergang!!!!

jou paard heeft dus ook gevoeld dat er op de rails erg veel stroom stond en durft er dan niet overheen..en geef hem eens ongelijk!

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Wat is dit nou weer voor'n actie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:04

kimmie261 schreef:
jou paard heeft dus ook gevoeld dat er op de rails erg veel stroom stond en durft er dan niet overheen..en geef hem eens ongelijk!



volgends mij gaat hij er normaal wel gewoon langs?
dan zou dit het probleem niet moeten zijn denk ik. en ook aan de hand ging hij er alsnog langs.

misschien wilde hij gewoon terug en deed hij er alles aan om dit voor elkaar te krijgen?

Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Re: Wat is dit nou weer voor'n actie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 17:05

Alvast bedankt voor jullie tips. Haha!
Maar het probleem zit hem niet in het spoor volgens mij. Daar gaat hij wel overheen, eerst ook niet, maar als ik afstap sowieso en als d'r andere bij zijn ook. Ik hou d'r zelf ook écht niet van. Nagelbijten / Gniffelen
Maar het probleem zit hem gewoon in omdraaien en schijt hebben aan mijn hulpen op dat moment. Dit soort acties had hij vroeger, nu nóóit meer, alleen gisteren ineens. Schrok me echt rot.
In ieder geval ga ik er niet meer proberen naast te lopen. Deed ik vroeger echt héél vaak, maar nu eigenlijk alleen in hoge uitzondering. Schijnheilig

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Wat is dit nou weer voor'n actie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:38

Ik heb geen tips, d.w.z. niet meer dan wat er al gezegd is.
Wil nog wel even zeggen (heb in je profiel gekeken) dat je een superleuke Haf hebt zeg!!!!

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wat is dit nou weer voor'n actie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:12

Ik heb mijn jonge paard net ingereden en blijf nu een tijdje buitenrijden tot het weer slecht wordt en we de bak inmoeten. Dan krijg je natuurlijk uitproberen, hij heeft een keer of 3 hetzelfde geprobeert als jouw paard.

De eerste keer was ik gelijk weer bijna thuis maar nu weet ik dat hij het kan doen en kan ik me er op voorbereiden. Als ze eenmaal hard gaan kun je ze moeilijker stoppen dan wanneer ze net omdraaien om te gaan rennen. Dus ik probeer te zorgen dat hij niet om kan draaien, been eraan en teugels kort met handen naar voren zodat ik snel "toe kan slaan". Als hij me toch te snel af is dan draai ik hem terwijl hij omkeert gewoon met zijn rondje mee, zodat we gewoon ons pad weer vervolgen. Ik houd zelf niet van paarden die gaan rennen (uit zichzelf), vooral met dat verkeer.

*spiekt in je profiel, oh haha ik zie het al, zou het genetisch zijn?*