hoe leer ik mijn paard het bijten af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monica_86

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: omg. Winschoten (Groningen)

hoe leer ik mijn paard het bijten af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 23:58

Vandaag met me haf bezig geweest. Echt een heel gevecht gehad met hem, hij was echt zo vervelend.

Met hoofdstel indoen had ie me al een paar keer gebeten en wat ik ook doe, hij blijft doorgaan. Je geeft em een tik, hij draait zn hoofd weg, draait weer naar me toe en doet dan gewoon weer hetzelfde.

Met longeren ging het wel goed.

Hij was nogal nat dus zweetdeken op. Begint hier gelijk aan te trekken en te doen (dit doet ie normaal ook). Maar doordat hij al behoorlijke vacht heeft en echt nat was, zweetdeken erop. Ik heb bepaald spul, waardoor dieren niet meer in dingen bijten, nou het houd Amber niet tegen. Dus na 10 minuten maar afgedaan, omdat hij vorig jaar dus bijna een hele deken heeft opgegeten.

Ik weet dus echt niet wat ik moet doen met hem... Hoe leer ik hem dat bijten af? Wie heeft hier een goed manier voor? En met dekens, ik kan hem niet drijfnat op stal zetten, wie weet hoe ik hem wel een deken op kan doen?

(( Hij is 3 jaar geleden geopereerd aan koliek, voorheen kon hij gewoon op stro staan, had een deken op en vond dat allemaal prima. Maar nu kan het dus allebei niet meer ))

Kunnen jullie mij helpen, weet het echt niet meer Huilen
Laatst bijgewerkt door Karin op 20-10-06 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:14

Ehhh, muilkorfje? Clown

Nee, dit is natuurlijk heel vervelend. Ik weet het niet eerlijk gezegd.

Krijgt ze veel snoepjes of eten uit je hand? Zo ja, misschien dat ze daar vervelend van wordt.
Dat ze bijt als ze niets krijgt?

Verder zou ik het niet weten, maar wel goed afstraffen.
Flinke tik op de neus. Doet ze het weer? Weer een tik op de neus.
Niet leuk, maar ze zal het toch af moeten leren.

Bijt ze ook als je het zadel opdoet en aansingeld?
En wat doet ze als je haar aan het poetsen bent?

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:15

ow... ik zie nu dat je Haf een HIJ is i.p.v. een ZIJ.
Sorry,.... hihihi

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:25

Als je een correctie geeft omdat hij bijt, en hij daarna het weer probeert, is de correctie niet hard genoeg geweest. Een correctie die niet aankomt, is een correctie die je net zo goed niet had hoeven geven. Je paard leert daardoor dat hij je niet serieus hoeft te nemen, erger nog, het gaat inderdaad een spelletje worden.

Er zijn twee manieren voor: of je straft een keertje goed en hard, of je gaat aan de verhoudingen werken. Ik weet niet hoe goed je engels is, maar Pat Parelli heeft er een heel goed artikel over geschreven. Sowieso denk ik dat je paard je niet echt als leider ziet als hij zulke dingen doet, dus ook daar kan het helpen om aan de verhoudingen werken, met bijv. Parelli of anders Grondwerk volgens Teblick.

Artikel Parelli: http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... ites&t=lit

Boek "Grondwerk" van Inge Teblick: viewtopic.php?f=125&t=625206

Een paard dat zijn zweetdeken niet met rust kan laten, kun je het beste vastzetten als hij zijn zweetdeken op heeft. Dat kan ook in de box, als je tralies hebt zet je hem daaraan vast (maar NIET aan de deur! ) en als je alleen maar wanden hebt maak je er een stevige ring in (of laat je dat iemand doen). Vastzetten met halstertouw tot hij droog is, wel kort vastzetten zodat hij niet met zijn hoofd onder het touw heen kan, en ook niet bij zijn deken kan komen. Als je dat dagelijks doet, zal je paard rustig gaan staan wachten tot hij klaar is, en hoef je er ook niet perse bij te blijven.

kanjerbob
Berichten: 56
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:29

goh, ik zat al te balen dat hij beetje moeilijk deed met het bit, ik heb een slechte rechterarm en dat voel ik dan meteen met mijn arm omhoog brengen, dus even streng toegesproken! gelukkig ging het daarna snel goed, toeval natuurlijk!
blij dat die van mij vrij gedwee is met alles zeg!
sterkte!

Bobta

Berichten: 98
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:35

Misschien een stomme tip...
Mijn moeder had vroeger een paard die ook ontzettend beet, wat zij heeft gedaan...

Ze pakte zijn oor en HAP!!
Ze heeft hem heel hard in zijn oor gebeten Nagelbijten / Gniffelen

Hij heeft nooit meer gebeten...

(Dit is een verhaal van mijn moeder, ik ben er zelf niet bij geweest, het kan dus overdreven zijn.. maar wie weet helpt het..)

Monica_86

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: omg. Winschoten (Groningen)

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 23:38

@ Cassidy
Dankje... en van dat vastzetten ga ik morgen na het rijden gelijk proberen

@ Bobta
Jah hoe gek ook, ik heb het al vaker gehoord, misschien dat ik het toch maar eens ga proberen. Dankje

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:44

de hebt ook een soort van halve kom, die je aan de neusriem van zijn halster vastmaakt. hij heeft dat ding dan onder zijn onderlip hangen. Op dat moment kan hij nog wel eten en dergelijke, maar niet bij zijn deken. Zou zo niet weten hoe het heet, maar heb het ooit gezien, en het werkte goed. Verder goed corrigeren.desnoods met een zweepje, of eventueel met een waterpistooltje, of een plantenspuit. Iedere keer als hij naar je hapt, gewoon een keer spuiten. Wedden dat hij zo genezen is (of hij moet het leuk vinden, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen)

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:45

Ik sluit me helemaal aan bij Cassidy.

En welke manier je ook gaat zoeken, zorg dat je duidelijk overkomt. Knipoog

Succes!

Enne, geef de moed niet op hoor! Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:48

Bobta schreef:
Misschien een stomme tip...
Mijn moeder had vroeger een paard die ook ontzettend beet, wat zij heeft gedaan...

Ze pakte zijn oor en HAP!!
Ze heeft hem heel hard in zijn oor gebeten Nagelbijten / Gniffelen

Hij heeft nooit meer gebeten...

(Dit is een verhaal van mijn moeder, ik ben er zelf niet bij geweest, het kan dus overdreven zijn.. maar wie weet helpt het..)


Als je gebit je lief is, of je gezicht, blijf je met je gezicht uit de buurt van een happend paard. Afgezien van het feit dat een paard zo allejezus snel is dat je er in sommige gevallen nieteens aan toekomt om bij hem te komen, kan hij ook met een zwaai van zijn hoofd je alle tanden uit je mond slaan, of kan hij je in je gezicht bijten. Staat leuk, zo'n halve maan op je wang. Dus als je zin hebt in een kunstgebit, of goede vriendjes bent met de tandarts en hem wel een extra zakcentje gunt, ga vooral je gang.

Monica_86

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: omg. Winschoten (Groningen)

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 23:52

@danamuts
Ik snap wat je bedoeld met dat anti-bijtkapje. Dankje!
Waterspuiten ga ik ook proberen! Zou me niets verbaxen als hij dat juist leuk vind. haha maare dankje

@Cassidy
jah inderdaad, dacht ik net ook al aan... Knipoog

@mereldevogel
Dankje, af en toe is volhouden best moeilijk hoor want onder het zadel enzo is hij echt superlief. Alleen met halster/hoofdstel omdoen is het zo'n vervelende klier. Hij houd er niet zo van als je bij zn hoofd zit, maar ja hoe krijg je anders halster/hoofdstel om. Maare blijf zeker volhouden hoor Knipoog

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:59

Gewoon volhouden, het komt vanzelf goed. Knipoog
Van paarden leer je geduld te krijgen, haha...

En inderdaad, pas op je gezicht in de buurt te houden van zulke paarden. Ik heb er een beetje scheefstaande neus aan over gehouden. Nu ben ik me wel bewust, en het gebeurd (als het goed is dan :p) me nooit weer!

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:18

Bijt is flinke tik geven, bij ie nog een keer, een nog flinkere tik geven, net zo lang tot ie weet dat jij het niet tollereert!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:29

Nee, niet iedere keer een tik geven, dat gaat een spelletje worden. Als hij de eerste keer bijt, hem zo corrigeren dat hij het niet meer in zijn hoofd haalt om het nog een keer te doen.

Een correctie die niet aankomt, had je net zo goed niet hoeven geven. Als je overdoseert kan dat in zulke gevallen echt geen kwaad.

Monica_86

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: omg. Winschoten (Groningen)

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 00:09

Nou ik ben nu een paar dagen bezig. Gewoon met een kort zweepje erbij en als hij me bijt of in longeerlijn/halstertouw etc tik ik em even aan. Ik moet zeggen dat het beter gaat dan dat ik had verwacht, vanavond vergat ik even het zweepje mee te nemen en alleen op het eind probeerde hij even in me jas te happen...

Ik heb goede hoop... Gelukkig

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 00:28

Even aantikken, denk aan wat Cadissy zei he, ik geef haar helemaal gelijk...

Monica_86

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: omg. Winschoten (Groningen)

Re: Ben radeloos, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 00:30

Jah ik weet het, het is ook niet zo dat het even een aantikken is maar het is echt wel zo dat het duidelijk is voor hem. Ik merk aan hem dat het beter gaat... en ik hoop natuurlijk dat dat zo blijft gaan. Met borstelen vanmiddag (ong. 20 min) heb ik bv maar 4x hoeven aantikken, normaal ben ik er na 10min al flauw van het borstelen omdat hij zo aan het etteren is. Dus voor ons al een hele stap!