Naar een nieuwe stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elasthiekj
Berichten: 298
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Zutphen

Naar een nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 13:43

In de herfts vakantie ga ik met mijn pony naar een andere stal.

Hij stond altijd met een shet samen in een weitje met inloopstal en er zat nog een wei naast, en daar staat z'n grote vriend, die die dus helaas zal gaan moeten missen.. Huilen De shet komt op een boerderij 500 mtr verderop dus die kan hij blijven zien.

Maargoed, meneer heeft dus lui lkkr leventje gehad aan de stal waar hij nu nog staat. Lkkr 24 uur perdag buiten als die dat wou en lkkr alles zelf uit mogen zoeken. Maar nou komt hij dus op een pension stalling te staan en dat is dus wel even anders! Gelukkig is hij gek op andere paarden dus dat word geen probleem. De stallen zijn er prachtig, de wei ook dus daar zal het niet aan gaan liggen, maar het is wel nieuw allemaal...

Iemand tips? Dingen die ik kan doen of laten zodat de pony zich sneller op zijn gemak voelt enzo?

http://www.mijnalbum.nl/Foto=ER77833S

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Naar een nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:10

Wat ik altijd deed was in het begin meerdere malen per dag even langs komen om te kijken hoe het gaat (als je de mogelijkheid hebt dit te doen).
De eerste week of twee weken, dat ligt een beetje aan mijn pony haar gedrag, rijd ik niet maar verken ik met haar het terrein. Die lopen we dan elke dag of 2 keer per dag even over. Verder doe ik eigenlijk alles wat ik normaal met haar doe, borstelen, voeren, NH, ze gaat de wei op en de stal in.
Nadat ze het wat gewent is ga ik weer beginnen met rijden en/of longeren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Naar een nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 00:51

Indien mogelijk, het oude patroon zo veel mogelijk proberen aan te houden. Dus geen inloopstal waar hij zelf kan beslissen wat hij doet, maar alsnog zo lang mogelijk buiten. Is er weidegang in de winter?
Kreeg je paard op de oude stal overigens brok? Probeer wat brok mee te nemen om geleidelijk aan over te stappen op de andere brok. Voordroog of hooi, is hij dat gewend?

leliadeidre
Berichten: 119
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Bemmel

Re: Naar een nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:18

Ja ik zou toch ook wel kiezen voor vaak gaan kijken en samen alles verkennen.
Maar heeft je paard misschien iets wat hij heeel leuk vind om te doen? dan zou je dat wat vaker kunnen doen in de eerste tijd zodat het daar in iedergeval niet eng, maar leuk is.

elasthiekj
Berichten: 298
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Zutphen

Re: Naar een nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 16:40

wat hij heel leuk vind is andere paardjes en eten dusjah.. kom ik niet ver mee Tong uitsteken En vaker heen gaan is ook niet echt mogelijk, is namelijk behoorlijk ver (3 kwartier met de fiets)

Hij kreeg altijd heel veel hooi en maar een handje brok (i.v.m hoefbevangenheid) maar hij heeft een liksteen dus komt opzich nix tekort, krijgt hij daar ookweer, dus denk dat voeding niet echt hoeft te veranderen

jacQ2203

Berichten: 31
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Naar een nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:29

Je paardje gaat er vanzelf wel aan wennen Pling !
zeker weten dat hij het na een tijdje daar ook geweldig gaat vinden Knipoog

posje
Berichten: 96
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Naar een nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:11

Eerst laten wennen, verken de omgeving en de bak. Ik ben pas verhuisd en heb hem de eerste dagen rustig laten weenenn in zijn stal, de tweede dag is hij de wei in gegaan en heb ik hem gelongeerd en de dag erna er op gestappt en in de bak gestapt.

elasthiekj
Berichten: 298
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Zutphen

Re: Naar een nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 15:48

morgen ist als zover Haha! Maar hopen om het beste, en dat meneer zich nog een klein beetje in weet te houden met al die andere pony's en paarden erbij, en die regen.. word nog wat aangezien ik um erheen ga rijden Clown Achjah, regenpakjuh aan en stug door rijden Tong uitsteken

anneke536
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-07-06

Re: Naar een nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:59

Ik ben zelf ook nog niet zo lang verhuisd met mn paardje...en we zijn er alleen maar beter van geworden! Knipoog
Beste is dat je hem 's avonds verhuisd, zo kan hij gelijk al de eerste nacht wennen aan zijn nieuwe stal en omgeving. De volgende dag ben ik met hem even overal rondgewandeld, heb ik hem wat gelongeerd en uiteraard was hij wel kijkerig en nieuwsgierig.
De eerste les in de buitenbak was in groep, ik denk 3 dagen na de verhuis, en daar was hij wel heel nerveus.
Maar ik denk dat hij het na een week al gewend was.
Hij is zelfs veel rustiger en "liever" nu dan op zijn vorige stal.
Ik voel me op deze stal zelf ook beter op mn gemak dan op de vorige, dus ik denk dat je zelf ook een grote invloed hebt op de ingesteldheid van je paard.

Veel succes!!