paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamara_15

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-10-05

paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 11:42

Hallo bokkers. Doei!
Als ik mijn merrie wast zet aan één ring of iets anders dan trekt ze kei hart aan net zo lan tot dat het halster touw stuk is.
Dit is nou twee keer goed gegaan en durf haar niet meer vast te maken.
Los staan kan ze ook niet goed want dan loopt ze steets weg wat kan ik hier nou aan doen ik weet het nou ook even niet meer, me moeder zecht dat het even wennen is maar we hebben haar aankomende donderdag één maand en ze is al gewent wel aan mij teminste.

Wie weet hier een op lossing voor ik wort er wel gek van.
al vast bedankt OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:52

Dit paard gaat dus hangen en trekt zich zo los. Kan best zijn dat ze dit altijd al heeft gedaan. Een remedie is het paard met een tik van de zweep naar voren te jagen als ze gaat hangen, andere oplossing is een lasso om haar buik vast te maken, dit door het halster te halen en daar het paard mee vast te zetten. Dan kan ze zo hangen dat los kan komen, en is de vicieuze cirkel ook snel doorbroken.

Bobta

Berichten: 98
Geregistreerd: 02-10-06

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:40

Goede tik op de billen, daar zat ik ook aan te denken, maar misschien gaat de merrie wel hangen omdat ze ergens bang voor is..
Als je dan ook nog op haar billen gaat slaan dan zal ze alleen nog maar meer in paniek raken.
Het kan natuurlijk zijn dat ze gewoon aan het etteren is, en dat ze er een gewoonte van heeft gemaakt zich steeds los te trekken.

Maar als het uit angst is dan zal ik niet gaan slaan, dan moet je het rustig oplossen.
Zet haar korte stukjes vast, en als ze dan braaf is maak je haar weer los geeft er wat lekkers, loopt een rondje met haar en zet haar weer vast.
Ze zal heel snel door hebben dat als zij netjes blijft staan dat ze los mag en wat lekkers krijgt.
Zo kan je haar steeds langer vast laten staan en steeds minders koekjes geeft tot dat ze het heel normaal vind om vast te staan.

Succes!

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:43


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:44

Is dat hetzelfde paard?

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:59

weet ik niet maar komt wel erg overeen vandaar de verwijzing

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:01

Ieder paard is anders, iedere situatie is anders. Een paard dat nooit heeft geleerd om vast te staan is een heel ander verhaal dan een paard wat heeft geleerd iedere keer los te komen als hij gaat trekken.

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:32

Je kan ook proberen om het paard een halster om te doen met daarbij een halsband. Van stro touw maak je een gevlecht touw.
(ong 9 touwtjes) Het touw maak je vast aan de halsband en dan door het halster(zo lijkt het dat ie aan het halster vast staat) en dan vast aan de muur. En geloof mij bij ons zijn er maar weinig trekpaarden die zich lostrekken. Na een half uur (als ze rustig zijn) ga ik ze wat lekkers brengen. We hoeven dit meestal maar 1x te doen. Cool

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:35

Je kunt ook een stuk fietsband tussen halster en touw doen,dat veert een stuk mee.
Zo leren wij onze paarden aan de ketting staan(met paniekhaak) Ja
Als je dan achter je paardje staat om het op te vangen breekt de boel niet meteen en je paardje heeft niet het idee dat hij een een muur staat te trekken....
Succes!!
Groetjes,Tinky

jacQ2203

Berichten: 31
Geregistreerd: 15-10-06

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:31

Jij moet de baas spelen.. niet zij
goed aanpakken Pling!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:36

Idd een halsband eraan, doe ik ook met jonge dieren/lastpakken die zich bijvoorbeeld niet willen laten opscheren ofzo en dan gaan hangen.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:43

Ik heb zelf ook een pony die niet vast kan staan!
Heb haar als 2,5 jarige gekocht en toen was er nog geen enkel probleem!
Ze heeft pas problemen gegeven toen ze tot 3x aan toen haar eigen benen onder haar lichaam vandaan trok! Niet haar halster begaf het maar haar benen konden het niet aan!
Nu zet ik haar uit voorzorg niet meer vast!
Denk eigenlijk niet dat het een probleem geeft hoor maar ik durf het zelf Clown niet meer aan!
Heb haar daarom maar geleerd om met alles los te staan.
Alleen in de trailer staat ze vast en dan geeft ze dus ook geen enkel probleem!

tamara_15

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-10-05

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 16:02

ik durf haar dus ook niet meer vast te zetten en op de trailer is er bij haar dus ook niks aan de hand

claudia25
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-10-06

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:58

Sorry mensen dat ik onderbreek maar ik zie alweer dat je tips krijg om aan te pakken en slaan sorry maar ik heb dit nooit geleerd in de omgang met paarden in 21 jaar ervaring GEDULD.
Kan je haar niet in d'r stal zetten en daar beginnen met vast zetten dit is voor haar vertrouwd en zo krijg jij ook zelfvertrouwen. GEDULD

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:00

claudia25 schreef:
Sorry mensen dat ik onderbreek maar ik zie alweer dat je tips krijg om aan te pakken en slaan sorry maar ik heb dit nooit geleerd in de omgang met paarden in 21 jaar ervaring GEDULD.
Kan je haar niet in d'r stal zetten en daar beginnen met vast zetten dit is voor haar vertrouwd en zo krijg jij ook zelfvertrouwen. GEDULD


Niet aan de spijlen vast zetten, anders trek je die krom!

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:03

iemand met een longeertouw door de ring het paard vasthouden, zodat ze zichzelf niet sloopt, of inderdaad met een stuk rubber (fietsband, elastiek, enz. enz.) en dan een ander met de zweep erachter en haar gewoon een tik naar voren geven als ze niet wil blijve nstaan.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:45

Vast maken met goede sterke ketting (eentje van een zelf-doe winkel, niet van een paardenzaak, die zijn nooit echt sterk genoeg als het er op aan komt) en aan een koeienband, dan leren ze het vanzelf wel af Knipoog. Noooooit losmaken als ze hangen gaan! Ook niet rustig klopje geven als ie zich wel heeft weten los te rukken.

xZolox

Berichten: 2789
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:51

Mijnes had dat ook op de poetsplaats, iik begon met haar loszetten en na een tijdje wilde ze ook vast en nu is ze enorm mak. Van Imperial Riding ofzo hebben ze van die uitrektouwen waardoor je paard wel vast staat en het touw niet kapot kna trekken, erg handig maar ze zijn wel lang!

xZolox

Berichten: 2789
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:52

sammie_44 schreef:
Vast maken met goede sterke ketting (eentje van een zelf-doe winkel, niet van een paardenzaak, die zijn nooit echt sterk genoeg als het er op aan komt) en aan een koeienband, dan leren ze het vanzelf wel af Knipoog. Noooooit losmaken als ze hangen gaan! Ook niet rustig klopje geven als ie zich wel heeft weten los te rukken.


Géén ijzeren ketting, daardoor heeft mijn pony nu een puntje op haar gewricht dat nooit meer weg gaat, kan daardoor niet springen en ze wordt niet meer goedgekeurd.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:55

ik heb dat ook gehad met paarden je pakt de longeerlijk en maakt die vast aan het halster en dan zo door de ring als ze dan gaat trekkken dan laat je de longeerlijn wat losser en zo leer je het hangen af moet je wel met 2 voor zijn jij poetst dan en de ander houdt de longeer lijn vast

OnlyLoes
Berichten: 160
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Wageningen

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:04

Een sterke rubberen ring tussen het halstertouw en de ring vastmaken, werkt geweldig! zo heb ik mijn paardje dat ook afgeleerd, ze was nergens bang voor maar ze had het een keer ontdekt dat ze zo los kon komen en ja dat is toch wel leuk..
Met de rubberen ring ertussen stond ze wel lang te hangen en te trekken maar ze kwam niet los dus gaf ze het op. Sindsdien heeft ze het nooit meer gedaan Haha!

Het idee met de halsband en het touw moet ook goed werken, heb er goede verhalen over gehoord van paardenmensjes hier uit de buurt:)

Met de zweep op de kont slaan? zou ik niet doen.. met geduld bereik je veel meer dan geweld

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:56

Citaat:
sammie_44 schreef:

Vast maken met goede sterke ketting (eentje van een zelf-doe winkel, niet van een paardenzaak, die zijn nooit echt sterk genoeg als het er op aan komt) en aan een koeienband, dan leren ze het vanzelf wel af . Noooooit losmaken als ze hangen gaan! Ook niet rustig klopje geven als ie zich wel heeft weten los te rukken.



Géén ijzeren ketting, daardoor heeft mijn pony nu een puntje op haar gewricht dat nooit meer weg gaat, kan daardoor niet springen en ze wordt niet meer goedgekeurd.


Woow, dan ben ik erg benieuwd naar het verhaal hierachter, heb mijn paard tussen 2 kettingen staan omdat ze zich anders weet los te rukken.. (Met koeband)

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:19

Ik geloof dat de meest diervriendelijkste manier toch is om het paard te leren wijken voor druk. Wil je er meer over weten en wil je weten hoe je dat aan je paard moet leren, dan kun je kijken op http://www.paardnatuurlijk.nl/ en dan in de linkerbalk op ''natuurlijke kennis: bekapping, verzorging, voeding, omgang etc.'' klikken en dan in de linkerbalk klikken op ''wijken voor druk'' (beetje naar beneden scrollen).

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:27

wij hadden oko zo'n pony, er zijn speciale hanghalsters. deze hebben 2 noppen achter de oren, zodra het paard gaat hangen, drukken deze noppen op een niet fijne plek achter de oren, hierdoor zal het paard weer naar voren gaan. dan is de druk er weer af. dit halster heeft bij ons al voor vele nu goedvastaande paarden gezorgt.
en idd de koeienband is ook erg handig

yupyup

Berichten: 40
Geregistreerd: 30-10-06
Woonplaats: Didam

Re: paard trekt kei hart aan als ze vast zit :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:51

Ik denk dat het paard bang is om vast te staan.. kun je hem niet gewoon in stal borstelen enzo? want het paard pijn doen voor iets waar zijn instinct tegen is.. is dat niet gemeen?