Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 10:41

Hallo,

We hebben sinds een halfjaartje een nieuw paard, maar het klikt niet tussen ons. Ze is vervelend, probeert me eraf te gooien, rent weg als ik haar wil halen uit de wei enz. Ik zit hier echt heel erg mee aangezien ik niet weet wat ik fout doe, ik rijd sinds mn 6e en ik ben nu bijna 14, al die jaren heb ik verzorgpony´s en verzorgpaarden gehad waarmee het wel goed ging.
Hebben jullie misschien tips ofzo?

Heel erg bedankt alvast! Lachen

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:31

Wat goed is voor de onderlinge verstandhouding, is grondwerk, dus los werken in de bak, niet zomaar in het wilde weg, maar zoek hulp, dan komt het zeker goed.
Zoals je het nu schetst, is het paard de baas en jij het leidend voorwerp, dat moet veranderen en lukt niet onder het zadel.
Er zijn heel veel mensen die daar veel meer verstand van hebben als jij en ik, dus ik hoop dat ze reageren.
Marijke de Jong heeft een mooie site met probleem gevallen, kijk daar ff op.
www.paardenbegrijpen.nl

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:03

Ik zou ook nagaan of er geen lichamelijke oorzaak is. Dus: tanden, rug, zadel, noem maar op. Pijn zou het gedrag nl. ook kunnen verklaren.

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:17

Is ze meteen vervelend geworden of is het langzaam begonnen en steeds erger geworden?

Als ik je topicnaam lees, dat het niet klikt, vraag ik me af of het dan niet beter is om op zoek te gaan naar een ander paard. Als jullie karakters echt niet bij elkaar passen (dat versta ik onder "het klikt niet" wordt dat niet beter. Als je met haar verder wilt, zou ik in elk geval hulp zoeken en samen uit gaan zoeken waar het gedrag van komt.

September

Berichten: 2828
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:24

Ga helemaal mee met Iranda.

je kunt eventueel hulp vragen aan een ervaren instructeur op stal, of de oude eigenaar bellen? Die kunnen je vast meer vertellen over het gedrag van je paard.

Suc6 ermee!

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:28

Denk er goed over na, want ik dacht precies hetzelfde toen ik Silence een half jaar had.
Stond ook op het punt hem te verkopen omdat volgens mij de klik er niet was.
Hij ging er continu vandoor, wilde totaal niet luisteren en deed alleen maar waar hij zelf zin in had.
Ik had het helemaal gehad met hem. Normaal rijden zat er al maanden niet in. Kun je nagaan waar mijn plezier gebleven was op dat moment. Heel diep onder het zand gekropen Knipoog

Maar elke keer als dat lieve koppie mee aankeek, wilde ik hem echt niet vekopen.

Vervolgens ben ik veel grondwerk gaan doen met hem. Ook een lekker gek doen in de bak.
Achter elkaar aan wandelen, beetje spelen met een bal, maar ook serieuze dingen.
Ook zijn we serieuze privelessen gaan nemen en we hebben echt aan ons vertrouwen gewerkt.

We zijn nu 3-4 maanden verder en ik heb zo onwijs spijt gehad dat ik hem wilde verkopen.
Het gaat hartstikke goed tussen ons nu. Hij heeft geen kuren meer tijdens het rijden, schrikt bijna niet meer en mijn plezier in rijden is dus ook terug. Het was dus niet de klik die er niet was, maar enkel het vertrouwen in elkaar wat ontbrak. We zijn zelfs zo vooruit gegaan dat ik over wedstrijden aan het nadenken ben. Kun je nagaan, drie maanden geleden stond hij nog te koop.

Dus meid, denk er goed overna, neem geen overhaaste beslissingen begin eerst met grondwerk zoals wij. Ik zeg niet dat dat al je problemen verhelpt zoals bij mij, maar het heeft mij het plezier en vertrouwen in mijn paardje weer terug gegeven.

Achteraf kwam het gedrag van Silence ook deels door zijn verleden. Hij is manegepony geweest en echt werken zat er daar niet in. Verkeerd ingereden zijn, speelde ook een groot deel mee.
Hoe ik hierachter ben gekomen: Het klinkt misschien raar, maar ik heb een fotoreading laten doen over Silence. Daar ben ik zoveel wijzer uit geworden en er klopte zo ontzettend veel. Echt gewoon dingen die niemand kon weten aangezien ik ze zelf niet eens wist.
De laatste zit uit de reading was: Geef niet op, over een paar maanden gaat het veel beter.
En inderdaad, we zijn een paar maanden verder en het gaat ontzettend goed.

Succes.

chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 10:55

Bedankt allemaal!

Verkopen is geen optie. En waarschijnlijk zijn er ook geen lichamelijke problemen aangezien mijn vader& stiefmoeder er ook welleens op rijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:24

Dat er ook anderen op rijden is geen argument dat het lichamelijk goed zit.
Ik denk echter wel dat er wat schort aan de verhoudingen tussen jullie twee. Daar zou ik aan gaan werken. Idd, ga grondwerk doen, desnoods Parelli.

En mocht je een goede tip van me willen hebben voor een boek, moet je even hier kijken:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:33

ik heb dat ook gehad met mijn paard en heb zowat een jaar achter der aan gelopen met het idee ik verkoop die rotknol! maar telkens als ik dat zei dacht ik ik laat dat beest ook niet winnen ook! heb toch haar hart gewonnen en nu gaat ze voor me door het vuur...

ik denk in jou geval dat je je paard een beetje nieuwsgierig moet maken! ga maar eens wat onzinnigs doen in de wei...desnoods frunnik je aan een paal of wat dan ook! als ze nieuwsgierig is en ze komt geef je haar een beetje aandacht waarna je weer wegloopt ergens anders heen! dit heeft mijn paard in de wei ontzettent geholpen...ook moet je haar misschien vaker uit de wei halen dat ze jou niet meteen in verband brengt met rijden Ach gut gewoon een keertje een beetje aan de hand stappen of poetsen ofzo! het rij-probleem zou ik oplossen met een instructeur denk ik. ik kan namelijk vanaf hier niet zien waarom jou paard zo doet tijdens rijden en wat zijn reactie is op jou en je hulpen.
nou ik hoop dat je wat aan de tips hebt Pling

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:41

Cassidy: hoezo: ''desnoods parelli''?
@TS: grondwerk lijkt me ook een goed plan, je kunt inderdaad bijvoorbeeld gaan Parellien of een andere manier van grondwerk gaan doen.

jacQ2203

Berichten: 31
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:15

Was ze al vervelend toen je je paard kocht?
Misschien dat het dan aan de vorige eigenaar lag.

Love__Anouk

Berichten: 1498
Geregistreerd: 16-10-06
Woonplaats: Leerdam

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:20

Doet ze dat ook bij andere mensen, of alleen bij jou..?
Als ze dat alleen bij jou doet, zou ik aan jullie band gaan werken, net als wat de andere zeggen, gewoon grondwerk om mee te beginnen.

Misty_Rakker

Berichten: 11
Geregistreerd: 17-10-06

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:09

Vertouwen opbouwen, grondwerk Knipoog

chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 12:06

@ Mealona; Alleen bij mij. Van m'n vader krijgt ze altijd dr zin en ik denk dat dat ook iets is wat meespeelt.
Maar iig heel erg bedankt voor de tips, ik ga het gewoon eens proberen! Lachen

Like_peres

Berichten: 2726
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Wateringen

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:34

bij een ander meisje klikte het ook niet.
die ging eerst poetsen en dan rijden weer poetsen lekker wandelen door het park en vertroetelen.

misschien kan je met hem/haar aan de hand gaan grazen.
weet enit of je dat ook doet.
en veel dingen aan de hand doen sodat het meer gaat klikken.

Nadisha

Berichten: 779
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Valencia

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 08:59

Speedster schreef:
Ik zou ook nagaan of er geen lichamelijke oorzaak is. Dus: tanden, rug, zadel, noem maar op. Pijn zou het gedrag nl. ook kunnen verklaren.



Zoiets zou het idd kunnen zijn, heeft het paard soms iets meegemaakt bij de vorige eigenaar?

chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 18:42

Hmm. Nee niet dat ik weet, ik heb er nog een stukje opgereden toen we naar haar gingen kijken en toen ging het wel goed. Maar ik ga het gewoon eens proberen. Lachen Heel erg bedankt!

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Het klikt niet tussen mij en mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:22

Ik geloof niet echt in het 'niet klikken' tussen paard en mens. Dit paard neemt gewoon een loopje met je, dus zorg ervoor dat je de baas wordt! Afstraffen wat niet mag, belonen wat hij goed doet. Klinkt simpel (is t ook wel een beetje) maar als je dit volhoudt krijg je een erg leuk paard.
Dus niet belonen tijdens t poetsen ineens met een snoepje oid, dit maakt jou alleen maar lager in de rang.