happen en vervelend doen tijdens het lopen aan halster...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wien
Berichten: 108
Geregistreerd: 21-08-04

happen en vervelend doen tijdens het lopen aan halster...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 22:15

Hallo,

Mijn pony (5 jaar) hapt (niet echt bijten bedoel ik hier mee) en pakt telkens het halstertouw vast als ik met hem loop aan het halster... Hij doet diet vooral als ik hem naar het land breng of hem eruit haal... Vandaag ging ik hem ook uit het land halen en toen ging er ook nog eens een potje bij bokken en stijgeren! Maar hij doet dit niet dreigend, maar meer uit joligheid... (volgens mij..) Nou weet ik niet goed hoe ik hem dit moet afleren.. Of doet hij dit omdat hij nog jong is??

Groetjes Wiwine

Lina

Berichten: 587
Geregistreerd: 19-02-06

Re: happen en vervelend doen tijdens het lopen aan halster..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:39

Dit komt vast doordat hij/zij zo jong is. maar dat wil niet zeggen dat je dit moet accepteren het kan soms best wel gevaarlijk zijn als hij/zij ook gaat bokken+stijgeren ook al lijkt het onschuldig. Ik dacht eerst misschien moet je het gewoon negeren. Maar je mag hem best eens een tik geven en streng toespreken, dat zou ik doen. Hij moet weten dat als jij bij hem bent de speeltijd over is. Je kunt heus wel eens lekker gek doen met je pony maar stijgeren, bokken en happen/bijten dat kun je niet accepteren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: happen en vervelend doen tijdens het lopen aan halster..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:47

Happen naar het halstertouw betekend dat hij nog erg met zijn mond bezig is, is iss nog kleutergedrag, zal gaandeweg wel overgaan. Bokken en springen zou ik niet accepteren, ik zou hem heel hard terugzetten/achterwaarts zetten. De tijd dat hij op het land staat is van hem, dan kan hij gek doen, die paar minuten dat jij met hem loopt heeft hij naar jouw te luisteren. Als je bokken en steigeren op dat moment niet aanpakt gaat het uiteindelijk van kwaad tot erger.

Love__Anouk

Berichten: 1498
Geregistreerd: 16-10-06
Woonplaats: Leerdam

Re: happen en vervelend doen tijdens het lopen aan halster..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:25

Ik zou hem gewoon consequent terug duwen als hij naar je hapt. Bokken springen of steiger niet toelaten, wan thij is de baas niet over je! Maar ik zou nog niet te veel met hem gaan doen, aangezien je al zij dat hij nog erg jong is, maar gewoon het hem langzaam aan aanleren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: happen en vervelend doen tijdens het lopen aan halster..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:45

5 jaar en niet teveel met hem doen? En langzaam aan aanleren dat hij niet over je heen mag lopen? Komt dat ook langzaam aan, als hij op je tenen springt of je omver loopt?

Een paard van 5 behoort de basis te kennen. Mag gerust uitproberen, mag gerust puberen, maar meer ook niet.

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: happen en vervelend doen tijdens het lopen aan halster..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:14

ik heb dit ook gehad, ik heb dit opgelost met een maandje een hengstenketting omtedoen als ik hem uit de wei ging halen, die soort beten noemen ze ook hengstenbeten, met die ketting doe je onder hun halster door en als die probeerd te happen moet je dat even aantrekke zo kan hij niet happen. binnen een maand deed die van mij het nooooooooit meer,

Bandos
Berichten: 968
Geregistreerd: 17-10-06

Re: happen en vervelend doen tijdens het lopen aan halster..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:23

Als hij al 5 jaar is zou ik dat allemaal niet toestaan.Ik zie hierboven hele goede tips staan die ik op zou volgen.Hij moet natuurlijk niet bokken en stijgeren aan het halstertouw!Mijn Arabier van 8 jaar neemt ook weleens het halstertouw in zijn mond,en dan zeg ik "moet je een bitje in"?Dan schuif ik het touw in zijn mond,en dan is de lol van deze boef eraf.Ik leer hem dit niet af,want het is niet gevaarlijk en ik zie het bij hem als speels gedrag.Succes ermee. Pling .

claudia25
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-10-06

Re: happen en vervelend doen tijdens het lopen aan halster..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:01

Niet toestaan is goed, maar doe ie het ook goed dan ook belonen. Goed en fout