ze valt me aan als ik de stal in wil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 14:34

ik heb een merrie van 10 jaar joyy. ze was eerst van de manege en toen kon alleen de eigenaares van de manege haaropzadelen omdat ze heel erg bazig en dominant isvooral naar kinderen. nu heb ik haar gekregen op het begin ging alles super goed ik kon der zelfs los opzadelen en poetsen. en laats wilde ik is de stal in en toen draaide ze der kont naar me toe, ik reageerde der niet op en liep erlangs, toen draaide ze zich naar de toe trapte me en dreigde me de hoek in en probeerde te happen ik heb der toen met t halster op der kont geslagen en ben de stal uit gelopen. de week erna ging het heel goed en kon ik weer zo doorlopen om der halster aan te doen. nu lukt het steeds vaker weer niet. alleen mijn vader krijgt het aan. hij denkt dat het komt doordat hij groot is en joyy ook (joyy is 1.76 groot) en ik ben maar 1.55. ik ga heel zelfverzekerd de stal in en toch lukt het soms gewoon niet dat is ze echt aan het dreigen en word ik bang. wie kan me helpen. onder het rijden longere wandelen wei in en wei uit en lang de weg gaat het echt super. we zijn zelfs bezig met voltige. alleen die stal blijft toch een probleem. wie kan me helpen echt alle tips zijn welkom!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:41

Ik zou veel grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten, je paard is duidelijk te dominant. Verder wachten met het inlopen van de stal tot ze zich omdraait en naar je kijkt. Neem snoepjes mee, ritsel met een zakje (maar voer niet uit de hand), en gooi desnoods een snoepje in de voerbak, zodat je er zonder al te grote gevaren in kunt.

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 14:43

snoepjes zijn geen optie heb ik ookal geprobeerd ze blijft dringen totdat ze nog een snoepje krijgt ze stijgerde zelfs in haar stal ervoor. maar ik kan geen grondwerk doen zonder haar vast te hebben gezet. het gaat net om de stal ingaan. eerst ging het zo goed en nu niet meer.

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 14:45

en als ze naar me kijkt en ik ga onder de stang door voor haar stal in te kunnen bijt ze in mn hoofd

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:46

En als je het halster om hebt is het over? Leer haar dan om naar jouw toe te komen en haar halster om te laten doen. Blijf voorlopig uit haar stal totdat je in de bak met grondwerk de verhoudingen duidelijk hebt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:49

Zo, dat klinkt idd als een zeer dominante merrie.

Ik weet niet of jij weet wat grondwerk is, maar dat is niet het werk op het moment dat je haar vastzet. Kijk even in op deze website:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Met grondwerk zet je de verhoudingen recht, en ziet je paard je echt als baas.

Als je problemen hebt om het halster om te doen als ze in haar box staat, zou ik het halster omlaten. Gooi wat in haar voerbak, en op het moment dat ze staat te eten, hoef je alleen het touw vast te klikken en heb je haar.

Heb je je paard thuis? Of sta je op een pensionstal of manege?

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 15:08

op een pensionstal. ik had eerst haar halster steeds aan in der stal maar toen zij iemand dat het gevaarlijk was.

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 15:11

nee, ik weet niet precies wat grondwerk allemaal inhoud maar ik kan niet vinden in die link wat het dat wel is

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:19

Grondwerk met je paard is hem gehoorzaamheid bijbrengen vanaf de grond. Stilstaan als jij wilt dat hij stilstaat, lopen als jij wilt dat hij loopt. Wachten op het moment dat jij een deur door wilt en niet over je heendenderen. Je niet proberen te pletten op het moment dat je langs hem wilt, leren wijken voor druk. Als jij de bewegingen van je paard kunt controleren (vooruit, achteruit, links en rechts) dan ben jij de baas. Je paard haalt het ook niet in zijn hoofd om in de kudde de leidende merrie aan te vallen, jij moet zorgen dat je de leider wordt. Om het moment dat jij de leider bent, gaat hij niet meer dreigen en je ook niet in je hoofd bijten.

Om grondwerk te doen, kun je cursussen volgen (die vaak erg duur zijn), maar je kunt ook proberen om het zelf te doen, met een boek erbij. De link die ik je gegeven heb, was een topic waar over dat boek geschreven werd. Als je de link naar dat boek niet gezien hebt, wil ik hem hier nog een keertje neerzetten:

http://www.paardentips.com/kk_500092.html

Nu kun je wel zeggen dat je dat niet nodig hebt, omdat je paard niet over je heenloopt, als je hem eenmaal hebt, maar de leider ben jij niet. Hij zou het anders ook niet in zijn hoofd halen om te gaan dreigen of te meppen. Dus door tijd te besteden aan grondwerk, kun je beetje bij beetje het leiderschap verwerven. Je vader heeft overmacht, en jij niet. Daar kun je aan werken.

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 15:22

ozoo, maar dat doet ze allemaal super. als ik loop loopt ze mee als ik draai voor een hek te openen draait ze mee. als ik stil sta staat ze ook stil in de wei komt ze naar me toe als ze eruit moet. als ik erlangs moet in de stal (en ze staat vast) dat schuift ze voor me. dat is geen probleem zo luisterd ze echt super naar me alleen dat halster blijft een groot probleem

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 15:23

maar ik heb het er net met mijn ouders over gehad en ik ga nu met hem op curses (heropvoeding&grondwerktraining) voor meer gehoorzaamheid te krijgen

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:25

Dus als je het halster omhebt loopt ze wel gewoon braaf mee en doet ze niet dominant meer?

Dan kan je misschien ook proberen om haar uit de stal te halen met alleen een halstertouw om haar nek en dandoe je het halster pas om als ze meer ruimte heeft en ze niet in haar eigen plekje (haar stal) staat.

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 15:26

dat kan ik wel proberen inderdaad dankjewel voor de tip

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:54

Ook om het halstertouw om te doen moet ze die stal in. En zoals ik dat lees krijgt ze als eerste een achterhand te zien.

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 16:15

das helemaal waar. dan moet ik alsnog de stal in en soms lukt het maar soms ook niet en ik heb al 2 ribben gekneusd door haar en dat was geen leuke ervaring

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:17

Kijk anders eens op het NH forum Ja Via www.equiplay.nl kan je zo doorklikken naar het forum!

OneDiamond

Berichten: 55
Geregistreerd: 17-10-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:51

Misschien de reden zoeken waarom ze bijt?

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 20:43

de reden is denk ik uit dominatie dat ik op haar plek kom(haar stal)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 00:25

Dan moet je daarbuiten al aan de verhoudingen werken. Grondwerk dus.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:54

Halster aanhouden is niet gevaarlijk hoor. Wij hebben op stal ook een merrie die gevaarlijk doet in de stal, maar als je haar eenmaal vast hebt doet ze niets meer.

Als je de staldeur open wil doen, staat ze dan met haar hoofd naar de deur? Anders kan je via een opening in de tralies ( ik weet niete wat voor stal jullie hebben) haar vastpakken en dan de deur los doen om haar verder te pakken.

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 19:26

wij hebben een mooie moderne box met een schuifdeur. als ik geen halster in mijn handen heb dan kan ik zo de stal in en echt alles met haar doen. MAAR als ik een halster in mn handen heb doet ze erg dreigen. en ik kan haar niet opzadelen zonder halster omdat ze dan my trapt met het zadel eropdoen. soms staat ze met haar hoofd naar de deur. soms met haar achterhand

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 19:27

ik heb gehoord dat ze als ze een halster aanhoud vast kan komen te zitten aan de punt van haar voerbak. dus dat doe ik liever niet strax raakt ze in paniek

Lina

Berichten: 587
Geregistreerd: 19-02-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:37

Wees altijd zelfverzekerd.. Anders jaag je haar maar eens even naar de hoek van dr stal.. Pak dr maar eens aan. Wees super consequent maar beloon haar als ze braaf is.

Ze ziet gewoon haar stal als haar teritorium en de rest daarbuiten accepteerd ze het dus wel dat jij de leider bent. Dus ze moet er maar gewoon aan wennen dat jij ook in dr stal mag komen. Je moet je wel realiseren dat het gewoon nodig is om haar op haar plek te wijzen anders kan het alleen maar erger worden. Je kunt dr beter 1x flink laten zien wat haar plek is, dan dat je de box uitgejaagt wordt.
Als ze in het wild zo zou doen dan kreeg ze wel een flinke mep van een ander paard dus als jij haar dan even aanpakt is dit heus niet zielig maar terrecht. Als je maar wel beloont als ze braaf is. En haar daarna laat weten dat het alleen maar fijn is als jij bij dr in de stal bent.

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 11:45

oke dankjewel. het gaat nu steeds beter ik heb haar zelfs opgezaldeld toen ze los stond! en ik kan steeds beterhaar halster aan doen. ALLEEN heeft ze iets nieuws. braaf blijven staan. ik heb het halster om haar neus. en dan doet ze haar hoofd heel hoog en loopt naar achter zodat ik er niet bijkom. maar na een tijdje doet ze hem weer omlaag en kan ik het halster om doen. ik heb ook gewoon het halster aangedaan om te poetsen, te wandelen, en te knuffelen. nu koppelt ze het halster niet meer zo aan werken!

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 15:34

heeft iemand nog meer tips?? altijd welkom! laat het weten en bedankt voor de tips die al binnen zijn!